کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

اسرائیل بیمناک از سامانۀ روسی اس-350

ولانتن واسیلسکو

Valentin Vasilescu

ترجمه توسط حمید محوی

مرکز مطالعات جهانی سازی، 04.اکتبر. 2014

اس-350 ویتیاز (S350E Vityaz ) سامانۀ متحرک پدافند هوائی و ضد موشکی روسیه از موشک RIM-174 ERAM (SM-6) که می بایستی سال 2014 وارد خدمت نیروی دریائی ایالات متحده شود (و چند سال بعد ارتش اسرائیل بدان مجهز شود) برتر است.

SM-6 همان موشک ضد هوائی دریا پایۀ SM-2ER BlockIV است که روی آن سامانۀ هدایت موشک هوا به هوای (AIM-120C (AMRAAM را سوار کرده اند. 2 سپتامبر 2013، در اوج تنش های بین المللی و در تلاقی با امکان حملۀ آمریکا به سوریه، ارتش اسرائیل با تبانی ایالات متحده یک موشک از روی هواپیمای اف 15 ب (F-15B) شلیک کرد. مأموریت این موشک به شکل مجازی رهگیری یک موشک بالیستیک با برد 1000 تا 1500 کیلومتر بود. پرتاب از مرکز مدیترانه به سوی ساحل لبنان انجام گرفته بود. ستاد فرماندهی یگانهای  ELINT (مترجم : احتمالاً یگان پدافند الکترونیکی باید باشد) در ارتش اسرائیل شگفت زده شده بودند که پرتاب آنها از آغاز توسط یک سامانۀ پدافند هوائی پیچیدۀ ناشناخته، مشابه سامانۀ دریاپایۀ ایجیس (Aegis) از یک رزمناو روسی در مدیترانه از فاصلۀ 550 کیلومتری هواپیمای اف 15، رهگیری شده است. هدف تا فرود در دریا دنبال شده بود. سپس روس ها اعلام کردند که هدف توسط رادارهای – اعلام خطر غول پیکر ضد موشکی در آرماویر، هدف را در دریای سیاه رهگیری، و آزمایش سامانۀ اس- 350 که رزمناو روسی  بدان مجهز بود را استتار کرد (S-350E Vityaz نام کامل موشک روسی).

قابلیت های سامانۀ اس 350 ویتیاز که با اس 400 تریومف تکمیل شده، برای اسرائیلی ها معجون مرگ آوری تلقی می شود، زیرا سامانه های پدافند هوائی مدرن روسی برای حفاظت از منافع روسیه در جهان ساخته شده و گفتگوهائی برای صادر کردن آن به کشورهای  هم پیمان سنتی روسیه در خارمیانه در جریان است. همان گونه که ولانتن ماندراسسکو نشان داده است، شرکت روسی Soiuzneftegaz جواز بهره برداری از چهار منطقۀ نفتی در سوریه را به دست آورد که در مجاورت مرز لبنان و در نزدیکی بندر بانیاس واقع شده است. بهره برداری از این حوزه ها در چند سال آینده به حجم 3،2 میلیون بشکه نفت در روز خواهد رسید، یعنی معادل تولیدات کویت.

http://romanian.ruvr.ru/2013_12_27/Rusia-a-gasit-un-nou-Kuweit-in-Siria-2198/

این رویداد ناگوار برای اسرائیلی ها نخست وزیر اسرائیل نتانیاهو را مجبور کرد که در 20 نوامبر 2013 برای یک ملاقات چهار ساعته با ولادیمیر پوتین به مسکو برود. در مصاحبۀ مطبوعاتی که پس از ملاقات برگزار شد، نخست وزیر اسرائیل با استفاده از زبان دیپلماتیک اظهار داشت که رؤسای دو دولت نه روی به تأخیر انداختن استقرار این سامانه ها روی مرز اسرائیل، و نه روی توقف فروش این سامانه ها به کشورهائی که دشمن اسرائیل تلقی می شوند به توافق رسیدند.

با برد 150 کیلومتر، و سرعت واکنش فزاینده و با اندازه ای کوچکتر از اس 300 و اس 400، ویتیاز اس 350 یک جنگ افزار ایده آل برای پدافند هوائی دوربرد و تجهیز رزمناوهای نیروی دریائی روسیه است.

پی یر کبیر : بزرگترین رزمناو موشک انداز با رآکتور اتمی در جهان است

ناوگان نوینی که به شکل دائمی در مدیترانۀ شرقی مستقر شده در واقع ستون فقرات نیروی ضد تروریستی روسیه تلقی می شود که از دو رزمناو کلاس اسلاوا Slava  تشکیل شده : مسکوا Moskva و واریاگ  Variag، و یک رزمناو با رآکتور اتمی از کلاس کیرف Kirov (به طول 252 متر) : به نام پی یر کبیر Pierre Le Grand.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برای پیوستن به رزمناو پی یر کبیر به سوی باگرد می رود

هر سه رزمناو به سامانۀ اس 300 اف ام (S-300 FM) و پی ام یو-2 (PMU-2) مجهز هستند که در سال 2014 سامانۀ اس-350 ای ویتیاز (S-350E- Vityaz) جایگزین آنها خواهد شد. چند هفتۀ پیش، ناوشکن های آمیرال پانتلیوف Panteleiev و سمتلیوی Smetlivy پس از مدرنیزاسیون از کارگاه مرخص شدند. در پی آنها ناوچه های نوستراشیمی Neustrashimy، لیدنی Ladny و پیتلیوی Pitlivy برای پیوستن به همان ناوگاه راهی آبهای مدیترانۀ شرقی شدند.

 https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=0KTxWoPTXRY

وزیر دفاع فدراسیون روسیه می خواهد گروه های عملیات زمینی را مستقر سازد و آنها را طی چهار سال آینده به 30 سامانۀ S-350E مجهز سازد، و به همچنین سپر پدافندی منسجمی متشکل از :

 S-500, S-400, S-350E و Panţir S-1

                                        S-400                                        Panţir S-1

شرکت روسی آلماز- آنته ای Almaz-Antei سامانۀ جدید از پدافند هوائی S-350E- Vityaz را در نمایشگاه MAKS 2013 به نمایش گذاشته است. یک باطری موشک S-350E که روی زمین مستقر شده متشکل از یک نقطۀ کنترل روی یک خودروی ویژه، دو رادار الکترونی عبوری- روبشی فعال AESA با توان مقابله با پارازیت و 6 کامیون با 12 سکوی پرتاب هر کدام می باشد.

موشک ها از نوع 9M96E2 هستند، همان موشک هائی که برای S-400 Triumph به کار برده می شود، به همچنین با شعاع عملیاتی کوتاه تر 9M100.

S-350E با قابلیت رهگیری کند و هم زمان دو موشک علیه موشک بالیستیک مهاجم پرتاب کند (برد کوتاه و میان برد) یا علیه 16 هواپیما یا 12 موشک کروز.

 https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=ifL7RuQ-sN4

سامانۀ نوین سال 2013 در کارخانۀ سن پترزبورگ ساخته شده و در پائیز آزمایش هایش را به پایان برده است. تولید زنجیره ای آن برای استفاده در سطح گسترده در آغاز سال 2014 شروع شده است.

http://reseauinternational.net/2013/06/18/enorme-investissement-de-la-russie-dans-la-capacite-de-production-de-missiles-aa-de-longue-portee/

Valentin Vasilescu

منبع :

http://www.mondialisation.ca/israel-a-peur-du-systeme-russe-s-350e/5406286

 

پی نوشت  :

می بینیم که بحث اختلافات مرتبط به تحویل اس 300 های ایران هنوز از تب و تاب نیافتاده که تقریبا به عنوان سامانۀ پدافند هوائی در سطح بین المللی بازنشست می شود.