ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

«
»

از گذشته ها باید آموخت

فرهاد

بیا حرف حق را باز در گوش زمان خوانیم                             و با هم هم صدا گوییم

چه میگویید کجا دین است                                              این کین است

که ابلیس تبهکاری                                                     به کف شمشیر دین بگرفته و تکبیر میگوید

ز ایمانش حذر دارید                                                       مسلمانش مپندارید!

که او نام خدا را با تذویر میگوید!

                                                                                 فانی

طی ماه های اخیر سران ادارات استخباراتی و کشورهای توسعه طلب زیر نام مبارزه با داعش غوغا برپا کرده اند. مردم می پرسند چه عوامل سبب شد که گروه های هراس افگن طی بیش از چهار دهه زیرنام های مختلف طالب، القاعده، داعش و غیره توانستند با انجام اعمال خصمانه و جنایت کارانه خویش، خود را بالای مردم کشور و سایر کشورها تحمیل نمایند؟ در این رابطه عده از آگاهان امور به تاریخ 17/4/1394 از طریق طلوع نیوز دیدگاه های خویش را چنین بیان داشتند.

تمام گروه های هراس افگن که طی بیش از چهار دهه میشود طبق سناریو کشورهای توسعه طلب به رهبری ایالات متحده امریکا غرض شعله ور ساختن جنگ اعلان ناشده و تحمیلی بخاطر دستیابی به ثروتهای مادی و معنوی کشور ما و کشورهای منطقه از جمله ذخایر بزرگ نفت و گاز آسیای میانه نقش فعال را بازی نموده اند زاده تفکر مردمان سرزمین ما و کشورهای منطقه نبوده گروه های متذکره از جمله طالب القاعده، داعش و غیره زاده تفکر و محصول کار ده ها سال ادارت استخباراتی کشورهای منطقه و جهان بوده که بعد از مطالعه و تحلیل سالهای متمادی و کارهای دو آمد زمینه فعالیت آنها را در کشور ما و کشورهای منطقه مساعد ساخته و می سازند!

می افزایند طوریکه همه به چشم سر مشاهده نمودند فعالیت مجاهدین آغاز کار بود به ادامه آن طالب، بعدا القاعده، و فاز فعلی داعش بعدها دیده شود زیر کدام بهانه و نامگذاری گروه های جدید وارد صحنه جنگ های خونین خواهد شد. زیرا که گردانندگان بازیهای خونین گذشته و حال میخواهند افغانستان را همیشه منحیث پایگاه بزرگ آموزش، پرورش گروه های هراس افگن بر ضد کشورهای منطقه از جمله آسیای میانه مبدل سازند!

عده دیگر نظریات خویش را چنین بیان داشته از ایدولوژی های خشن برای بدنام سازی دین مقدس اسلام بازیگران استفاده نموده و مینمایند تا بتوانند دین مقدس اسلام را نزد مردمان کشورهای غربی خدشه دار سازند! یک عده دیگر ایجاد گروه های هراس افگن را که توسط ادارات استخباراتی کشورهای توسعه طلب راه اندازی شده غرض استفاده مغرضانه بر ضد مذاهب از جمله مذهب شیعه میدانند که در بعضی از کشور گروه داعش انجام داده است.

عده دیگر میگویند گروه های هراس افگن از جمله داعش به یک بازوی اساسی کشورهای توسعه طلب  در جنگ بر ضد یک عده کشورها از جمله سوریه و غیره مبدل شده اند. یک پژوهش تازه که از سوی واحد تحقق و ارزیابی افغانستان صورت گرفته نشان میدهد که مخالفین مسلح دولت و گروه های هراس افگن و نیز شماری از احزاب سیاسی در مکتب های افغانستان نفوذ کرده و از دانش آموزان کشور که مصروف فراگیری درس در مکتب میباشند سرباز گیری مینمایند. این گزارش نشان میدهد در پهلوی طالبان حتی گروه جندالله از مکتب های افغانستان نوجوانان را در صفوف خویش جذب می نمایند.

میر احمد جوینده میگوید که ما دریافتیم ایدولوژی های افراطی دست راستی وابسته به احزاب اسلامی فعالیت های زیاد دارند مانند حزب تحریر، جمعیت، طالبان حزب اسلامی جندالله. این ها هرکدام بین مکتب ها نفوذ کرده اند. سناتور لیندزی گراهام یکی از نامزدان احتمالی انتخابات ریاست جمهوری امریکا با اشاره در رابطه راهبرد رئیس جمهور اوباما در پیوند به خروج کامل نیروهای این کشور از افغانستان گفته است کاهش سربازان امریکائی در افغانستان اشتباهی برای سالها خواهد بود. وی که مربوط به جمهوری خواهان میباشد میافزاید با توجه با تهدیدات که اکنون در افغانستان وجود دارد تمامی دستاوردهای امریکا در این کشور به خطر مواجه می شود! در ادامه گفته است از دیدگاه من رئیس جمهور اوباما دست آوردهای مانرا پی هم به فروش میرساند و تهدید های را که متوجه ملت ماست کم اهمیت جلوه می دهد و هیچ راهبرد بنیادی برای نابودی داعش ندارد و گروه های تندرو با توانایی ها و ظرفیت های بزرگ در حال ظهور هستند. وی میگوید که هنوز هم افغانستان یک تهدید بزرگ برای امریکا می باشد و در پیکار جدی با نیروهای هراس افگن تاکید می نماید می افزاید اگر وی رئیس جمهور می بود نود و هشت هزار سربازانش را در افغانستان نگه می داشت.

در مقابل جنرال نورالحق علومی وزیر داخله کشور می گوید افغانستان به حضور سربازان امریکائی نه بلکه به پشتیبانی واشنگتن از نیروهای امنیتی نیاز دارد، می افزاید نیروهای که به تنهایی سخت ترین فصل جنگ را سپری میکنند و در مقابل هراس افگنان ایستادگی کرده اند! محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور در بیانیه اش در جمع رهبران سازمان شانگهای با اشاره به فعالیت های رو به گسترش شورشیان موسوم به داعش در افغانستان بر کار مبارزه علیه این گروه تاکید کرد. رئیس جهمور پشتیبانی هوایی از نیروهای افغان و نیز دسترسی این نظامیان را به تجهیزات هوایی از نیازهای اساسی برای مبارزه با هراس افگنی عنوان کرد و تاکید کرد کشورهای منطقه و جهان باید در همکاری مشترک پشتیبانان هراس افگنان را شناسایی کنند. آقای غنی از عملکرد و قهرمانی های نیروهای افغانستان در سرکوبی هراس افگنان ستایش نمود افزود هنوز هم نظامیان ما با کمبود برخی از تجهیزات روبرو هستند.

مردم و اگاهان امور را عقیده بر آن است که ادارات استخباراتی کشورهای توسعه طلب توانسته از چالش های ذیل که مردم و کشور ما و سایر کشور به آن مواجه میباشند استفاده نمایند و کشور ما را به یک بستر حیاتی برای فعالیت هراس افگنان مبدل سازند. چالش ها از این قرار است:

  1. موجودیت ده ها هزار لانه های هراس افگنان در آن طرف خط دیورند که به واسطه اداره آی.اس.آی، سعودی، قطر، امارت عربی و غیره تجهیز، تسلیح، آموزش پرورش غرض انجام حملات انتحاری، ماین گذاری روی جاده، آدم ربائی، سرقت های مسلحانه و غیره به کشور ما و کشورهای منطقه و جهان اعزام می شوند.
  2. مداخله صریح ادارات کشورهای فوق در امور داخلی کشور ما کشورهای منطقه و جهان! وارد کردن فشارهای اقتصادی، نظامی، سیاسی، فرهنگی زیر بهانه های مختلف که زمینه گسترش بیکاری، فقر، بیماری، انواع جنایات از جمله کشت قاچاق مواد مخدر را در کشور مساعد ساخته است.

نصب گروه ها و افرادیکه را که متهم به فساد، کشتار مردم بیگناه، غضب میلیونها جریب، جنگ سالاری، ناقضین حقوق بشر، زن ستیز، مردم ستیز، فرهنگ ستیز،  قانون ستیز عاملین انواع خشونت ای خانواده گی از جمله تجاوز بالای زنان و کودکان، دامن زدن خصومت های قومی، سمتی، لسانی، مذهبی، تنظیمی، حزبی می باشند گسترش فرهنگ معافیت، مسلط ساختن اقتصاد جنگی، غیر مشروع، مافیائی در کشور، زیست نمودن بیش از چهل فیصد در زیر خط فقر، عدم دسترسی میلیونها تن به تعلیم، تربیه، تداوی، بزرگترین بستر فعالیت را برای هراس افگنان و حامیان خارجی شان مساعد ساخته است. آنها توانسته اند در هر زمان زیر بهانه های مختلف با عوض کردن نام و بهانه هراس افگنان را در ظاهر امر تغییر شکل دهند. از همین لحاظ مردم نگران بوده که بازی های زیر نام مذاکره با طالبان تکرار بازی های سال های قبل از هفتاد نباشد تا بتوانند یکبار دیگر گروه های داعش را برای چند سال دیگر جایگزین جنایت کاران گذشته نمایند.

نیاکان ما به جا گفته اند (از بد و بدترش توبه)! از همین لحاظ شماری از آگاهان میگویند غیر از طالب سایر گروه ها از جمله داعش در کشور فعالیت می نمایند در صورت صلح با طالبان برخورد دولت با سایر گروه ها چه خواهد بود. از جانب دیگر عده از فعالین حقوق زنان نیز در مورد از دست دادن دستاوردهای شان اظهار نگرانی نموده اند!

خلاصه اینکه مردم و آگاهان ما را عقیده بر آن است تجربه خونین چندین دهه گذشته به ما می آموزد که داعش و سایر گروه های هراس افگن زاده سرزمین و کشورهای منطقه نبوده بلکه محصول تفکر تحلیل کارهای دوامدار ادارات استخباراتی کشورهای توسعه طلب غرض دستیابی به اهداف شان بوده و می باشد که بعد از سپری شدن سالهای خونین غرض اغفال مردم کشور و جهانیان در ظاهر امر تغییر شکل و نامهای جدید بالای شان گذاشته شده است که یکی آن داعش می باشد، با تاسف در این جنگ خانمان سوز میلیونها مردم کشور ما قربانی اهداف شوم آنها گردیده و میگردند. سوال اینجاست غرض کاهش و جلوگیری از این گروهای هراس افگن و جنایت پیشه چه باید کرد؟!

به باور ما علاوه مبارزه جدی از طریق راه اندازی حرکات مدنی غرض جلب نیروهای صلح جو و ضد جنگ در جهان مبارزه جدی بخاطر محدود ساختن گروه ها افراد و عوامل که زمینه بستر سازی هراس افگنان را در کشور ما و کشورهای منطقه مساعد ساخته اند یک امر حیاتی می باشد در غیر از آن مطالعات تاریخی گذشته ها به ما می آوزد که کشورهای توسعه طلب با نابودی تمام مردم ما حتی یک لحظه هم حاضر نیستند از منافع خویش منصرف شوند.