زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

انگیزه های سفرملایعقوب به قطر 

                            نوشته ی : اسماعیل فروغی       اخیراً…

از واگرایی های سیاسی تا اشتباه ی راهبردی و تاریخی

نویسنده: مهرالدین مشید شعار های قومی دشمنی با وحدت ملی و…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

قمست سوم ایجاد اصلاحات و نخست وزیری شاه محمود: به نظر میرمحمد…

«
»

از کشتی ابن سینا تا ایران شاهد، جنگ بر سر سیادت دریایی

 

فرامرز دادرس، کارشناس اطلاعاتی

درگیری میان اعراب و ایران تنها بسود سیاست های دولت اسرائیل خواهد بود. اسرائیلی ها بی صبرانه در انتظار یک جنگ میان اعراب و ایران بسر می برند و در کمین نشسته اند تا با استفاده از هرج و مرجی که بوجود خواهد آمد به تاًسیسات نظامی و اتمی ایران حمله کنند، کاری که تاکنون پیش از این در عراق و سوریه انجام داده اند. اسرائیل دو زیر دریایی درآب های دریای عمان در نزدیکی آب های ایران دارد، این زیر دریایی ها مجهز به موشک های بالستیک دریا به  زمین می باشند.

تاریخ تکرار می شود! یکبار دیگر ایران و یک کشور عربی برای حفظ سیادت دریایی در آب های گرم خلیج فارس و دریای عمان به یکدیگر چنگ و دندان نشان می دهند. در سال 1348 خورشیدی ایران از ماجرای اختلاف با عراق بر سر حاکمیت در اروند رود (شط العرب) پیروز بیرون آمد، اکنون باید در انتظار بود تا از ماجرای کشتی ” ایران شاهد ” چه کسی پیروز این نبرد خواهد بود؛ ایران یا عربستان؟

قرار است چند روز دیگر یک کشتی باربری ایرانی به نام ” ایران شاهد ” که به گفته مقامات جمهوری اسلامی حامل کمک های خوراکی و دارویی می باشد با حمایت ناوگروه نیروی دریایی ارتش ایران به سواحل بندرعدن در یمن نزدیک شود. در این کشتی شماری خدمه، چند اروپایی و آمریکایی مخالف جنگ و تعدادی روزنامه نگار و کادر پزشکی راهی بندر عدن می باشند. یک سناریو بسیار شبیه به ماجرای کشتی ماری مرمره، در چار چوب کاروان آزادی که از سوی ترکیه برای کمک رسانی به مردم غزه ارسال شده بود می باشد. کاروان آزادی از سوی کماندو های ارتش اسرائیل در سی و یکم ماه مه 2010 میلادی مورد حمله قرار گرفت و نه نفر از سرنشینان کشتی ماری مرمره، در این حمله کشته شدند و از همان سال تاکنون رابطه سیاسی میان ترکیه و اسرائیل قطع شده است.

مقامات عربستان سعودی همواره جمهوری اسلامی را متهم به پشتیبانی از شیعیان حوثی یمن نموده است و تهدید کرده که این کشتی ایران شاهد بایستی با دریافت اجازه از نیرو های ائتلاف توفان قاطعیت ( بخوانید عربستان سعودی) به آب های یمن وارد شود و مورد بازرسی نیرو های ائتلاف قرار گیرد.

دولت ایران هرگونه بازرسی این کشتی را از سوی کشورهای شرکت کننده در حمله به یمن رد کرده است. مقامات ایرانی تهدید کرده اند که در صورت حمله و یا جلوگیری از رساندن محموله کشتی به بنادر یمن آتش جنگ تازه ای در منطقه روشن خواهد شد. گفته سخنگوی وزارت امور خارجه ایران مبنی بر رد بازرسی از سوی کشور های شرکت کننده در حمله به یمن تلویحاً راه را برای بازرسی کشتی ایران شاهد از سوی مقامات دیگری بجز ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان باز گذاشته است.

هدف ایران رساندن این کمک ها به جنگجویان انصارالله یمن وابسته به ایران می باشد که با توجه به حملات بی امان هوایی نیروهای ائتلاف عربی ” توفان قاطعیت” هنوز کنترل بندر عدن ومناطق اطراف آن را در دست دارند. در این حملات تاکنون چند هزار غیرنظامی یمنی کشته و زخمی و بیش از نیم میلیون آواره شده اند.

ایران می خواهد ضمن نشان دادن قدرت نظامی خود در منطقه خلیج فارس و دریای عمان  با رساندن کمک به یاران خود در یمن و پخش آن زیر نظر آنان به اعتبار و محبوبیت این گروه از شیعیان یمن در میان یمنی ها  بیافزاید و همان نقشی را ایفا کند که تاکنون در لبنان برای حزب الله وابسته به خود در آن کشور بازی کرده است . به همین دلیل ایران در برابر تهدید های عربستان و سفارش! آمریکا کوتاه نخواهد آمد چون هرگونه بازرسی کشتی ایرانی از سوی نیروهای عربستان و وابسته به آن در آب های آزاد بین المللی و سواحل یمن شکستی برای ایران بشمار خواهد رفت.

بنابراین آمریکایی ها که در منطقه نقش همه کاره را بازی می کنند و در انتظار امضای قرار داد صلح میان کشور های پنج به اضافه یک و ایران تا پایان ماه ژوئن 2015 نشسته اند، مایل به بوجود آمدن درگیری تازه ای با ایران نمی باشند ولاجرم  بایستی به جستجوی چاره ای در حل این مشکل برآیند.

آمریکایی ها به ایران سفارش! کرده اند که از ایجاد هرگونه تنش خودداری کند و بار این کشتی را در بندر جیبوتی روبروی بندر عدن خالی کند تا با مدیریت سازمان ملل مستقر در جیبوتی این کمک ها در یمن پخش شود.

بهترین و ساده ترین راه  آن است که نمایندگان سازمان ملل در نزدیکی آب های بندر عدن از کشتی ایران شاهد بازرسی به عمل آورده و در صورت مجاز بودن محموله کشتی باربری ایران اجازه دهند بار این کشتی به مقصد برسد و با این کار از هرگونه حادثه ای میان عربستان و ایران جلوگیری به عمل خواهد آمد.

ماجرای کشتی ایران شاهد یاد آور درگیری های مرزی میان عراق و ایران در بهار سال 1348 خورشیدی می باشد. در فروردین همان سال دولت بعثی عراق به سرکردگی ژنرال احمد حسن البکر ادعای حاکمیت کامل عراق بر اروند رود( شط العرب) را مطرح کرد و گفت از این پس کشتی های ایرانی هنگام عبور از این آبراه بایستی پرچم عراق را بر دکل های خود نصب کنند و اجازه بازرسی کشتی ها را به نیرو های نظامی عراق بدهند و گرنه هدف حمله عراق واقع خواهند شد و پرچم ایران به پایین کشیده خواهد شد و پرچم عراق بجای آن در اهتزاز در خواهد آمد.

در پاسخ به این زیاده گویی عراق، چهل وشش سال پیش در چنین روزهایی در دوم اردیبهشت ماه کشتی تجاری ایرانی ابن سینا به پشتیبانی ناوچه های توپدار نیروی دریایی و هواپیما های جنگنده فانتوم نیروی هوایی ارتش شاهنشاهی ایران از دهانه خلیج فارس وارد اروند رود( شط العرب) شد و مسافت نود مایلی اروند رود را با پرچم شیروخورشید ایران پیمود.

نیروهای عراقی جراًت هیچ گونه واکنشی در برابر قدرت نظامی ارتش ایران نداشتند و کشتی های ایرانی به راحتی از اروند رود گذشتند، در همان هنگام اعراب خلیج فارس که همواره دشمنان سوگند خورده ایران می باشند در انتظار پیروزی عراق بر ایران چشم هایشان به صفحه تلویزیون ها دوخته شده بود، به ناگاه یک سرباز عراقی لوله مسلسل سنگین خود را که در ساحل بندر بصره مستقر بود به سوی ناوچه ایرانی چرخاند، نفس در سینه ها بند آمده بود که بی درنگ لوله توپ ناوچه ایرانی بسوی تیربار عراقی چرخید و سرباز عراقی از ترس لوله تیربار خود را به علامت تسلیم رو به هوا نشانه گرفت. دو روز بعد کشتی ایرانی آریافر همین مسیر را طی کرد.

در آن زمان همه نیروهای سه گانه ارتش ایران در آماده باش کامل بسر می بردند و آماده بودند تا وارد خاک عراق شوند و جنگی را که ده سال بعد از سوی عراق و پشتیبانان آن کشوربه مدت هشت سال به ایران تحمیل شد در همان سال 1348، با پیروزی ایران به پایان برسانند.