جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

«
»

از مسئولیت پذیری تا مسئولیت گریزی

فرهاد

شنیدم که روزی به افراسیاب

چنین گفت پیرمردی از روی ثواب

که در جنگ خون بریزد رواست

ولی جور بر بیگناهان خطاست

کسی کو ندارد سلاح نبرد

به گردش تو ای مرد جنگی مگرد

خدا چون ترا صاحب تاج کرد

رعیت نباید تاراج کرد

کنون گرچه افراسیابی نماند

و زو قصه جز کتابی نماند

ولی چاره جنگ را کس نکرد

ز خون آدمی بس نکرد

بگویید جنگ آوران زمن

که ویرانه شد آن گرامی وطن

فانی

یک سال بعد از پایان ماموریت ناتو در افغانستان سازمان متذکره درباره توان و آمادگی عملیاتی ارتش افغانستان ابراز شک و تردید نموده در یک گزارش محرمانه ای این سازمان که مجله اشپیگل آلمان آنرا نشر نموده آمده است نبود رهبری درست و شدت جنگ ها سبب افزایش چهل و دو درصد این نیروها و فرار سربازان ارتش از وظیفه هایشان شده است. در گزارش آمده است با وجود سرمایه هنگفت جهانی از بهر افزایش توانایی ها ارتش به مشکل میتوان روی آمادگی و کارایی این نیروها حساب کرد.

به باور ناتو ارتش افغانستان یک سوم نیروهایش را در میدان جنگ از دست داده و یا هم این نیروها فرار کرده اند. در گزارش آمده که از میان یک صد و یک واحد پیاده نظام موجود در افغانستان تنها یک واحد آماده برای نبرد دسته بندی شده است. سخنگوی وزارت دفاع ملی در واکنش به این گفته ها میگوید که من این گفته ها را رد مینمایم می افزاید که ما می پذیریم که جنگ شدت یافته اما نمی پذیریم که سربازان ما فرار یا درست مدیریت نمی شوند. جنرال عتیق الله امر خیل یک تن از افسران پیشین میگوید در جنگ دو عامل سبب فرار میشود یکی که درست اکمالات نشود دیگر که جنگ درست مدیریت نشود. از سوی دیگر جنرال کمبل فرمانده کل نیروهای خارجی در افغانستان از ناکارایی ها به ویژه در بخش های جنوبی افغانستان یادآور شده جای که پایگاه سنتی طالبان شناخته میشود.

عطا الله حبیب عضو کمیسیون امنیت داخلی مجلس نمایندگان گفته نگرانی های که در این گزارش به آن پرداخته شده این است که از میان هفده کندک ارتش در ولایت های ننگرهار و زابل که هر کدام دو صد و پنج سرباز دارند تنها دوازده کندک آن آمادگی رزمی و عملیاتی دارند. رئیس شورای ولایتی هلمند از طریق طلوع نیوز گفت چهل فیصد نیروها امنیتی در هلمند خیالی بوده این کار سبب افزایش تلفات نظامی های متذکره شده. داکتر عبدالله عبدالله میگوید منسوبین وزارت داخله نتوانسته از توزیع مواد مخدر در شهر کابل برای معتادان جلوگیری نمایند.

بر بنیاد گزارش متذکره در سال 2015 روزانه بیست و دو سرباز ارتش در رویارویی با مخالفان مسلح دولت جان هایشانرا از دست داده اند. یعنی در یک سال نزدیک به هشت هزار کشته و زخمی شده که افزایش چهل و دو درصدی را در مقایسه با سال قبل نشان میدهد!

با در نظر داشت احترام به نظریات افسران مسلکی صادق به وطن بر داشت ها دیدگاه های مردم را نیز خدمت خوانندگان یادآور میشویم. مردم و آگاهان امور ما میگویند قوای مسلح قهرمان با وجود نبود تجربه کاری رزمی و آگاهی لازم در میدان های گرم مبارزه توانستند با قبول قربانی های فراوان درس های دندان شکن را برای هراس افگنان و حامیان خارجی در جنگ مستقلانه یک سال گذشته بدهند!

می افزایند اگر کشورهای که زیر نام مبارزه با تروریزم، مواد مخدر، احیا و بازسازی، دفاع از حقوق بشر، زن، حکومت داری خوب به کشور ما آمده در عهد و تعهدات خویش صادق می بودند در تجهیز و تسلیح قوای مسلح، مسدود نمودن ده ها هزار لانه تروریزم در آن طرف خط دیورند صادقانه اقدام و از مداخله ادارات استخباراتی کشورهای منطقه و جهان در اتخاذ تصامیم های راهبردی کشور جلوگیری مینمودند از راه اندازی انتخابات پارلمانی ریاست جمهوری، شورا های ولایتی که با تقلب گسترده همراه بود حمایت نمیکردند عاملین متهم به فساد و غاضبین میلیونها جریب زمین را مورد بازپرس قرار میدادند. صدها عراده تانک توب را که در میدان جنگ در کشور ما استفاده کرده بودند به پاکستان نمیدادند امروز کشور و مردم به این سرنوشت خونین مبتلا نمیگردید.

به باور ما مقصر اصلی کشور گشایان بوده که امروز زمینه افزایش جنگ های خونین را در بیش از بیست ولایات مساعد ساخته اند. که ده ولسوالی ولایت ننگرهار به مراکز داعش مبدل گردیده افسران و سربازان ما با قبول تلفات سنگین مصروف سرکوب هراس افگنان بوده فقر بیکاری بیماری، فرار جوانان از کشور رو به افزایش بوده مردم در هیچ نقطه کشور احساس مصئونیت کرده نمیتوانند.

طالبان حمله هایشانرا در چهار ولایت راهبردی کشور از جمله هلمند، ننگرهار، کندز و کابل متمرکز کرده اند حالا که دامان رسوایی سازمان ناتو و همکارانشان به جهانیان بلند شده میخواهند با جایگزین ساختن مسئولیت گریزی به جای مسئولیت پذیری ده ها میلیون مردم کشور ما و جهان را از این بیشتر اغفال نمایند. یکی از عوامل عمده که زمینه را برای هراس افگنان و حامیان خارجی شان جهت تشدید نمودن خونریزی ها در کشور مساعد نموده گسترش فساد در کشور میباشد مشت نمونه خروار یک مثال آنرا یادآور میشوم.

بر بنیاد گزارش اداره مبارزه با فساد و کمیته مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد که به دستور رئیس جمهور در ماه سنبله سال 1394 تهیه گردیده هفتاد فیصد کارمندان اداره توزیع شناسنامه های برقی به گونه غیر قانونی استخدام شده اند یافته های هیات مشترک نشان میدهد که این اداره در بخش ها مختلف به ویژه در راستای استخدام منابع بشری و پیمان ها به فساد آلوده است در گزارش آمده است بر علاوه این که ده ها تن از افراد غیر واجد شرایط اعضای یک خانواده و وابسته گان مقام های دولتی به شمول نمایندگان شورای ملی در اداره متذکره از راه های غیر قانونی استخدام شده اند قرار دادهای این اداره نیز از گزند فساد مالی عاری نبوده است به ترکیب و تعادل قومی و سمتی در روند استخدام توجه صورت نگرفته که این مسئله نیز نگرانی های را به بار آورده است.

بیست و هفت تن از کارمندان اداره متذکره به اساس اوامر مستقیم وزیر داخله پیشین و معینان وزارت بر خلاف حکم ریاست جمهوری و بدون گذشتاندن مراحل امتحان مقرر شده اند. هم چنان رئیسان رهبری این اداره بدون طی مراحل روند رقابتی بر بنیاد احکام وزارت امور داخله و ریاست اجراییه مقرر شده اند. در گزارش آمده است از جمله یک هزار و چهل شش کارمند فعلی این اداره سه صد و بیست و یک تن آن به شیوه رقابتی متباقی آن به شمول روسا و مدیران عملیاتی، بخش های مختلف پروژه شناسنامه های برقی میشود به اساس اوامر مستقیم مقام های پیشین وزارت امور داخله و نمایندگان شورای ملی استخدام شده اند. پنج صد و نوزده کارمندان اداره متذکره بر اساس پیشنهاد این اداره و منظوری مقام های وزارت امور داخله به صورت مستقیم استخدام شده و پس از سپری شدن یک مقطع زمانی مسئولان اداره مذکور فرصت های فریبنده رقابتی را مساعد ساخته و آن را وارد روند امتحان ساخته اند سپس به گونه دایمی استخدام کرده اند. در این ارزیابی سه قرار داد مهم پروژه شناسنامه برقی، قرارداد یک صد و یک میلیون با کمپنی حیاتی، قرارداد 101 میلیونی با کمپنی جی تی ار، قرارداد اگاهی عامه به ارزش 500 هزار دالر امریکایی با کمپنی اورنج گروپ، و قرار داد امور استخدام و تدارکات اداره توزیع شناسنامه های برقی با ای او ام.

در گزارش به صراحت گفته شده علاوه بر استخدام غیر قانونی ده ها تن از وابسته گان مقام های دولتی و اعضای هر دو مجلس شورای ملی در قرار داد تدارکاتی پروژه ها نیز به مورد مشهود از فساد اداری وجود داشته است. ادعای نیز یادآوری شده که بیش از پنجاه فیصد پول مصرف شده در خرید ماشین آلات و افزار مورد نیاز ضایع گردیده است. هئیت متذکره پیشنهاد نموده تا یک هیئت مسلکی و تخنیکی بر ادعای موجود رسیدگی نماید. در گزارش آمده هیئت بررسی کننده دریافت اند که در روند تدارکات و خریداری های اداره متذکره کاستی های وجود دارد که فرصت های فساد اداری را مساعد میسازد سندهای که به هیئت رسیده بیانگر وجود فساد اداری در روند تدارکات اداره شناسنامه ها برقی است.

خلاصه این که تجارب چندین دهه به خصوص پانزده سال گذشته ثابت میسازد که بزرگترین عوامل دشواری های فوق در کشور عملی نکردن تعهدات، نبود صداقت و همکاری لازم در مبارزه با مواد مخدر، هراس افگنان، حکومت داری خوب، احیا و بازسازی واقعی، دفاع از حقوق زن، بشر و عدم تجهیز قوای مسلح با سلاح های پیشرفته زمینی و هوایی کشور، مسدود نکردن ده ها هزار لانه های تروریزم در آن طرف خط دیورند، عدم جلوگیری از مداخله استخبارات کشورهای منطقه و جهان در امور داخلی کشور ما، در اتخاذ تصامیم راهبردی بوده و میباشد. از همین لحاظ است کشورهای متذکره مسئولیت گریزی را جایگزین مسئولیت پذیری ساخته تا بتوانند از این بیشتر ده ها میلیون مردم ما را اغفال نمایند.

به باور ما وقت آن رسیده که سران کشورها به شمول سازمان ناتو بجای مسئولیت گریزی به خواست ده ها میلیون مردم از ناحیه کاهش دشواری ها فوق صادقانه گام بردارند تا شکست های ننگین را که نصیب شان گردیده جبران سازند.