مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

«
»

اتحاد ناسیونالیست‌های اروپا

نویسنده: ولادیمیر مالیشیف

مترجم: ک. رادین

برگرفته از : سایت روسی «بنیاد فرهنگ استراتژیک»

آنها و دیگران ــ موراوتسکی و توسک، اروبان و مخالفان عقیدتی او از میان متحدان ناتو ــ به یک اردوگاه تعلق دارند. اختلاف بین آنها جنبه استراتژیک ندارد. در همان زمان عصبانیت و خشم «توسک»، نظرات و ایرادات احمقانه وی درمورد «ائتلاف طرفداران پوتین» در اتحادیه اروپا نشانگر نوسانات و تردیدهای ایدئولوژیک جدی در میان سیاستمداران غربی است (مانند اختلافات بین طرفداران بایدن و ترامپ است). در شرایط رویارویی شدید بین غرب و روسیه دامنه این نوسانات و دودلی‌ها باید به‌درستی سنجیده و ارزیابی شود.
 

در اول ماه آوریل در بوداپست دیداری بین ویکتور اوربان نخست‌وزیر مجارستان، ماتیوش موراویسکی نخست‌وزیر لهستان و ماتئو سالوینی رهبر حزب «لیگا» که اخیراً به ائتلاف دولت در ایتالیا پیوست برگزار شد. رهبران گروه سه در مورد کار بر روی  تشکیل یک اتحاد سیاسی راست‌گرایان سراسر اروپا توافق کردند که مخالف چند فرهنگی (مولتی کلتوریسم)، مهاجرت نامحدود و تخریب ارزش‌های خانوادگی در اتحادیه اروپا است. تصمیم بر این شد که در آینده نزدیک برنامه عمل مشخصی تدوین شود. آژانس خبری«آنسا» ایتالیا گزارش داد که «رهبران گروه سه به ضرورت “بازسازی اروپا” برای غلبه بر اوضاع اضطراری در زمینه بهداشت و اقتصاد اصرار کردند». «سالوینی» اعلام کرد که: «این روز در تاریخ به ثبت خواهد رسید. ما می‌خواهیم در اتحادیه اروپا رهبر شویم. در اینجا نمایندگان رهبری سه کشوری که بیش از ۱۰۰ میلیون نفر سکنه دارند جمع شده‌اند. ما در مورد طرحی بحث کردیم که اجراء آن امروز شروع می‌شود. در آینده گروه ما، ضمن پذیرش احزاب نوین گسترش خواهد یافت … ما باید با این اپیدمی‌ که ناکارآمدی نخبگان اروپا را به همه نشان داده است مبارزه بکنیم … اسلام‌گرایی دم در دروازه ما ایستاده است و ما باید بر آن غلبه کنیم. آینده‌ای بدون این وجود ندارد. ما به رنسانسی احتیاج داریم که به زنان و کودکان آزادی بیشتری بدهد … ما امروز سه نفر هستیم، اما ما بیشتر خواهیم شد. ما نمی‌خواهیم به کسی حمله کنیم. ما اینجا هستیم تا چیزی نو و دیرپا بسازیم». روزنامه ایتالیایی «ژورناله» در مقاله‌ای تحت عنوان «مجارستان، لهستان، ایتالیا: گروه سه “راست‌گرایان جدید” آمریکا و بروکسل را به چالش می‌کشند»، دیدار بوداپست را آغاز مبارزه‌ای برای اصلاح نهادهای اجتماعی که منجر به «بازسازی اروپا» می‌شود، نامید. به عقیده «ژورناله» این چالش آن کسانی را که از «تهاجم اسلامی» به دنیای قدیم می‌ترسند و معتقدند که اتحادیه اروپا در خدمت بانک‌ها و لابی جهانی است، رها می‌کند. گروه سه «راست‌گرایان جدید» اساس برنامه خود را مبارزه با مهاجرت غیرقانونی، حمایت از خانواده‌های سنتی و حمایت از کارآفرینان کوچک اعلام کرد. روزنامه ایتالیایی «رپوبلیکا» می‌نویسد: طی یک کنفرانس مطبوعاتی که توسط سه رهبر پس از نشست برگزار شد، نخست‌وزیر مجارستان «اوربان» از رئیس لیگ شمال ستایش و تمجید کرد «پنهان نیست که ما “ماتئو سالوینی” را “قهرمان خود” می‌نامیم.» «اوربان» می‌گوید که در اروپا یک پناهگاه سیاسی برای افرادی از نوع ما باید باشد، که  بیش از اینکه به اصطلاح امپراتوری اروپایی فکر کند، بیشتر به همکاری دولت‌های ملی فکر کند. «اوربان» خواستار ایجاد نظم اروپایی شد که جوابگوی آن دسته از اروپایی‌ها باشد که مخالف مهاجران، چند‌فرهنگی، دگرباشان جنسی هستند و به حاکمیت دولت‌ها احترام می‌گذارند و خواهان ارزش‌های مسیحی هستند. «اوربان» گفت «علاوه بر آتلانتیسم ، ارزشهای آزادی، عزت، مسیحیت، خانواده و حاکمیت ملی نیز وجود دارند». وی افزود که شرکت‌کنندگان در این نشست به امپراتوری اروپایی با مرکز آن بروکسل، به کمونیسم، به مهاجران غیر‌قانونی و یهودی‌ستیزی «نه» می‌گوید.

آیا «اوربان» موفق خواهد شد در سیاست عملی «آتلانتیسم» را که درباره آن می‌گوید با حاکمیت ملی یا عذرخواهی از غیردگرجنس‌گرایی و غیر‌هم‌جنس‌گرایی که غرب را فراگرفته با حفظ ارزش‌های خانوادگی ترکیب کند؟ این مسئله کاملاً قابل درک نیست. اما در سطح لفاظی و قلنبه‌گویی‌ها این و آن را بهم پیوند می‌دهد. توجه داشته باشیم که براساس عقیده برخی‌ها، پیک‌ربندی و شکل سیاسی «راست‌گرایان جدید» یادآور ایتالیا، مجارستان و لهستان بین دو جنگ جهانی به رهبری موسولینی، هورتی و پیلسودسکی، یعنی دوران فاشیسم است. گذشته از این هم فاشیسم اروپایی و هم لیبرالیسم اروپایی در آن زمان دو بخش از همان جهان غربی بودند. سردرگمی ‌و درآمیختگی ایدئولوژیکی در سخنرانی نخست‌وزیر در بوداپست آشکار شد. موراوتسکی گفت «ما باید پایه‌های اروپای جدید را بنا نهیم. من ایده “ماتئو سالوینی” درباره بازسازی و رنسانس اروپا را خیلی می‌پسندم»، که همچنین پیوند همکاری اروآتلانتیک و ادغام در اتحادیه اروپا با احترام به حاکمیت ملی و سنت‌های مسیحی را پیشنهاد می‌کند. اظهارات گفته شده در بوداپست انتقادات بسیاری را در غرب به‌دنبال داشت:«در حالی که اوکراین، اتحادیه اروپا و آمریکا به‌طور احتیاط‌آمیز نظارت بر فعالیت ارتش روسیه در مرزهای اوکراین دارند، اوربان، موراوتسکی و سالوینی ائتلاف هوادار پوتین را در اتحادیه اروپا ایجاد کرده اند.» «دونالد توسک» نخست‌وزیر پیشین لهستان و صدر حزب مردم اروپا  فریاد برمی‌آورد که «این فقط حرف نیست!». آنها و دیگران ــ موراوتسکی و توسک، اروبان و مخالفان عقیدتی او از میان متحدان ناتو ــ به یک اردوگاه تعلق دارند. اختلاف بین آنها جنبه استراتژیک ندارد. در همان زمان عصبانیت و خشم «توسک»، نظرات و ایرادات احمقانه وی درمورد «ائتلاف طرفداران پوتین» در اتحادیه اروپا نشانگر نوسانات و تردیدهای ایدئولوژیک جدی در میان سیاستمداران غربی است (مانند اختلافات بین طرفداران بایدن و ترامپ است). در شرایط رویارویی شدید بین غرب و روسیه دامنه این نوسانات و دودلی‌ها باید به‌درستی سنجیده و ارزیابی شود.