مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

«
»

آیا درباره سین کیانگ، حقوق بشر و چین به شما دروغ گفته‌اند؟

نویسنده: International Action Center

مترجم: سایت «۱۰ مهر»برگرفته از : مرکز اقدام بین‌المللی (iacenter.org)، ۲۱ دسامبر ۲۰۲۱ *

دولت چین پس از حملات تروریستی و مواد منفجره در این کشور که از دهه ۱۹۹۰ صدها غیرنظامی‌ را در مناطق پُر‌رفت‌و‌آمد خرید و ایستگاه‌های قطار و اتوبوس شلوغ کشته بود، پاسخ داد. چین به جای کپی کردن تاکتیک‌های «جنگ علیه تروریسم» واشنگتن، با مشکل گروه‌هایی که با افراط‌گرایی مذهبی مسلح شده‌اند، با راه‌اندازی مراکز آموزشی و آموزش حرفه‌ای در مقیاس بزرگ مقابله کرده است.
چین به جای تشدید توسعه نیافتگی از طریق کمپین‌های بمباران، اشغال نظامی، آدم‌ربایی‌های مخفیانه، تحریم‌ها و حملات هواپیماهای بدون سرنشین ــ تاکتیک‌هایی که توسط ایالات متحده به‌کار می‌رود، به‌دنبال تعامل با جمعیت سین کیانگ از طریق آموزش، توسعه مهارت‌ها و توسعه سریع اقتصادی و زیرساختی است.

 

ایالات متحده با ادعای اینکه در دفاع از حقوق بشر عمل می‌کند، سعی می‌کند با اتهام زدن و هدف قرار دادن کشورهای دیگر، سوابق جنایی خود در مورد نقض داخلی حقوق بشر و سابقه جنگ‌های بی‌پایان، ترورها، کودتاها و تحریم‌های ویرانگر را بپوشاند.

تبلیغات به جنگ‌های آمریکا دامن می‌زند

«ارزیابی تهدید سالانه جامعه اطلاعاتی ایالات متحده در سال ۲۰۲۱» که در ۹ آپریل توسط Avril Haines آوریل‌ هاینز، مدیر اطلاعات ملی آمریکا صادر شد، چین را به‌عنوان «بزرگ‌ترین تهدید برای ایالات متحده» معرفی کرد. گزارش‌ها و بیانیه‌های رسمی‌ متعدد دیگر ادعا می‌کنند که واشنگتن باید برای مقابله با چین، سطح فزاینده‌ای از عملیات اطلاعاتی، حملات سایبری و سرمایه‌گذاری در فناوری نظامی‌ آمریکا را آماده کند.

ارتش آمریکا چین را محاصره کرده است. با حمایت مشترک حزب دموکرات و جمهوری‌خواه، ایالات متحده تحریم‌های اقتصادی، جنگ تجاری سنگین و لغو مبادلات فرهنگی و ویزا برای ده‌ها‌هزار دانشجوی چینی را اعمال کرده است. این کمپین بدبینانه به‌عنوان دفاع از حقوق بشر توجیه می‌شود.

برای مقابله با تشدید تجاوزات ضدِ چینی واشنگتن، جنبش سیاسی مترقی در ایالات متحده باید وارد عمل شود. ما باید موج جزر‌ومد حملات نژادپرستانه ضدِ چین در رسانه‌های شرکتی ایالات متحده و تشکیلات سیاسی واشنگتن را به چالش بکشیم.

افراطی‌ترین ادعاها و کمپین‌هایی که از سوی ایالات متحده برای بدنام ساختن چین استفاده و به‌کار برده می‌شود، بر این اتهامات متمرکز شده است که چین حقوق اقلیت اویغور را در منطقه خودمختار اویغور سین کیانگ [تلفظ شینجانگ] چین نقض می‌کند.

تبلیغات در خدمت منحرف کردن توجه ما از آنچه قبلاً می‌دانیم است. بیش از ۲/۲ میلیون نفر در ایالات متحده که بیشترین جمعیت زندانی را در جهان دارد، زندانی هستند. پلیس نژادپرست سالانه بیش از ۱۰۰۰ نفر را می‌کشد. چرا به جنایات آشکار حقوق بشر در ایالات متحده رسیدگی نمی‌شود؟

ابتکار کمربند و جاده سین کیانگ و چین

استان سین کیانگ، در منطقه غربی دور چین، منطقه‌ای خشک، کوهستانی و هنوز در حال توسعه است. سین کیانگ دارای ذخایر قابل توجه نفت و معدنی است و بزرگ‌ترین منطقه تولید‌کننده گاز طبیعی چین است.

ارومچی، پایتخت آن، یک مرکز راه‌آهن و حمل‌و‌نقل مدرن است. این شهر برای صدها سال و هنوز دروازه آسیای مرکزی و غربی به بازارهای اروپا بود. این استان محل زندگی اقوام مختلف از جمله اویغورهای مسلمان ترک زبان، تاجیک‌ها، تبتی‌ها و مردم هوی و همچنین مردم‌ هان است که اکثریت بزرگی از جمعیت چین را تشکیل می‌دهند.

سین کیانگ یک مرکز لجستیکی بزرگ برای طرح بلندپروازانه کمربند و جاده چین است. این برنامه توسعه زیرساخت گسترده یک ابتکار چند تریلیون دلاری است که به برنامه‌هایی در ۱۳۸ کشور گسترش یافته است.

ایالات متحده ناخواسته یا ناتوان برای رقابت در راه کمک به توسعه کشورهای آسیای مرکزی و غربی و آفریقا، تمام تلاش خود را برای خرابکاری در برنامه‌های کمربند و جاده انجام داده است. واشنگتن تحریم‌های اقتصادی علیه چین اعمال کرده، کشور را با موشک‌ها و پایگاه‌های نظامی ‌محاصره کرده، ارتش‌های مزدور را تأمین مالی کرده و اختلافات داخلی را ترویج کرده است. این امر برای مجتمع صنعتی نظامی ‌ایالات متحده بسیار سودآور است.

سین کیانگ با پنج کشور آسیای مرکزی، از‌جمله افغانستان و پاکستان، هم مرز است، جایی که بیش از یک میلیون سرباز آمریکایی ــ و تعداد بیشتری از مزدوران، پیمانکاران و ماموران مخفی ــ برای بیش از چهار دهه در یک سلسله جنگ‌های ویرانگر بی‌پایان ایالات متحده فعالیت کرده‌اند.

«دروغ بزرگ» واشنگتن علیه چین

ایالات متحده و رسانه‌های شرکتی آن ادعا می‌کنند که دولت چین یک میلیون نفر را که عمدتاً اویغورهای مسلمان هستند را در اردوگاه‌های بازداشت جمع کرده است. بسیاری به سیاست دوگانه واشنگتن به‌عنوان دوست مسلمانان بدبینانه نگاه می‌کنند.

در ۳۰ سال گذشته، ایالات متحده عمدتاً علیه کشورهای مسلمان ــ عراق، افغانستان، لیبی و سوریه جنگ به‌راه انداخته است و جنگ‌های نیابتی را مهندسی کرده است که منجر به کشته شدن ۴ میلیون نفر و تبدیل ۴۰ میلیون نفر به پناهنده شده است. واشنگتن تحریم‌های اقتصادی سختی را علیه ۱۵ کشور مسلمان وضع کرده است که باعث ایجاد تورم و گرسنگی شدید شده است. این سیاست جنگی بازتابی است در مبارزه علیه مسلمانان در داخل ایالات متحده.

درست مانند بهانه «سلاح‌های کشتار جمعی» در مورد جنگ با عراق، واشنگتن سیاست تهاجمی‌ خود علیه چین را با ادعاهای دروغین مبنی بر اینکه چین در حال ارتکاب «نسل‌کشی» علیه اقلیت اویغور است، توجیه می‌کند. رسانه‌های آمریکایی ادعا می‌کنند که این اتهامات براساس گزارش سازمان ملل است. امّا، دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل تأیید کرده است که هیچ نهاد یا مقام سازمان ملل هیچ اتهامی ‌مشابه آنچه واشنگتن آن را «نسل‌کشی» می‌داند، علیه چین مطرح نکرده است.

داستان‌های کنترل اجباری تولد و عقیم‌سازی علیه اقلیت اویغور توسط داده‌های سرشماری افشا شده است. جمعیت اویغورها در واقع از ۳/۶۱ میلیون در سال ۱۹۵۳ به ۱۱/۶۲ میلیون در سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است. مانند سایر اقلیت‌ها (غیر از ‌هان)، اویغورها از سیاست تک فرزندی چین مستثنی شدند.

بیش از ۶۰ کشور در آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین از چین در برابر این ادعاهای نادرست ایالات متحده حمایت می‌کنند، از‌جمله بیش از ۱۲ عضو سازمان کشورهای اسلامی.

حامی ‌اتهامات ایالات متحده کشورهای غیرمسلمان در اروپا، به‌علاوه کانادا، ژاپن، استرالیا و نیوزلند می‌باشند. این کشورها خود استعمارگران تاریخی هستند که از دهه‌ها جنگ ایالات متحده در جهان اسلام حمایت کرده‌اند.

ایالات متحده بودجه بی‌پایان را برای درگیری با چین پیشنهاد می‌کند

قانون ۲۵۰ میلیارد دلاری نوآوری و رقابت ایالات متحده (USICA) در ژوئن ۲۰۲۱ به‌تصویب سنا رسید و قرار است تا پایان نوامبر در مجلس نمایندگان به رأی گذاشته شود. قانون USICA مرزهای بی‌پایان پیشنهادی قبلی، قانون رقابت استراتژیک ۲۰۲۱ و قانون ملاقات با چالش چین و موارد دیگر را در خود ادغام می‌کند.

بیش از ۲۰۰۰ صفحه قانون USICA شامل طرح‌هایی را برای سرمایه‌گذاری ده‌ها میلیارد دلار از پول مالیات‌دهندگان برای ایجاد برتری فناوری ایالات متحده در تولید نیمه‌رسانه‌ها نسبت به چین، «الزام خرید آمریکایی» برای پروژه‌های زیرساختی با بودجه فدرال و کند کردن یا خراب کردن توسعه فناوری چین می‌باشد.

اقدامات علیه چین شامل تخصیص ۳۰۰ میلیون دلار از بودجه سالانه به مدت چهار سال (۱/۲ میلیارد دلار) است که «صندوق مقابله با نفوذ چین» نامیده می‌شود. این کشور برای متهم کردن چین به «کار اجباری» در منطقه خودمختار اویغور سین کیانگ، سرکوب حقوق بشر، «رقابت ناعادلانه» و «سرقت فکری» بودجه تنظیم می‌کند.

بودجه کنگره برای عملیات‌هایی که توسط مزدوران برای آمریکا انجام می‌شود، شامل ۶۵۵ میلیون دلار بودجه نظامی ‌خارجی در منطقه هند و اقیانوس آرام است.

چه کسی «حقوق بشر» را متهم می‌کند؟

ادعاهای پُرشور مبنی بر اینکه چین در نقض حقوق در سین کیانگ مجرم است، از سوی شبکه مدافعان حقوق بشر چینی مستقر در واشنگتن و حمایت مالی از آن و کنگره جهانی اویغور آمده است. این گروه‌ها بیشتر بودجه خود را از بنیاد ملی دموکراسی (NED) مرتبط با سیا دریافت می‌کنند که منبع اصلی تأمین مالی برای عملیات «تغییر رژیم» ایالات متحده در سراسر جهان است.

منابع دیگر گزارش‌های غیرمستند بنیاد بین‌المللی حقوق بشر و دموکراسی اویغور و انجمن آمریکایی اویغور نیز توسط NED تأمین مالی می‌شوند. منابع اطلاعاتی آنها عبارتند از رادیو آسیای آزاد، خبرگزاری‌ای که دولت ایالات متحده برای چندین دهه از آن حمایت مالی کرده است.
شبکه مدافعان حقوق بشر چین همان آدرس واشنگتن را با دیده‌بان حقوق بشر دارد. این شبکه مدت‌هاست که خواستار تحریم چین شده است. دیده‌بان حقوق بشر منبع اصلی حملات به دولت‌های مورد هدف ایالات متحده مانند ونزوئلا، نیکاراگوئه، کوبا، سوریه و چین بوده است.
آیا می‌توان به این سازمان‌های مورد حمایت آمریکا اعتماد کرد؟

کل این شبکه از گروه‌های جامعه مدنی، اندیشکده‌ها، سازمان‌های غیردولتی و منابع خبری، تحت پوشش «حمایت از حقوق بشر» برای ترویج سیاست واشنگتن در تشدید تحریم‌ها و تدارک جنگ، فعالیت می‌کنند.

درست مانند حملات نظامی ‌گذشته ایالات متحده، رسانه‌های شرکتی مایل به استفاده از تبلیغات سست و پوشالی ضدِ چینی بدون بررسی حقایق اساسی هستند.

یک گزارش تحقیقی مفصل نوشته شده توسط بن نورتون و آجیت سینگ، با عنوان: «نه، سازمان ملل گزارش نداده است که چین «اردوگاه‌های بزرگ بازداشت» برای اویغورها دارد.»
مسلمانانِ «شامل فرم‌های بایگانی IRS ‪(Internal Revenue Service)‬ هستند که ادعای نویسندگان مبنی بر تأمین مالی سخاوتمندانه دولت ایالات متحده برای تولید گزارش‌های نادرست را تأیید می‌کنند (۲۳ اوت ۲۰۱۸، The Grayzon)

بنیاد ملی دمکراسی NED برای اسناد بدون منبعی که علیه چین ادعا می‌کنند، هزینه زیادی می‌پردازد. اما ادعاها‌های اینان چیزی شبیه به اسناد مستند جنایات جنگی ایالات متحده که توسط چلسی منینگ، جولیان آسانژ، دانیل هیل و جان کریاکو علنی شده، نی باشد آنها به‌دلیل ارائه شواهد مشخص از جنایات جنگی ایالات متحده به زندان افتادند. (کیریاکو دو سال را در زندان گذراند، منینگ هفت سال؛ هر دو آزاد شدند).

تحریم‌های شدید جدید بر روی پنبه چینی، صادرات عمده از منطقه سین کیانگ، با بهانه‌های مبهم از اینکه پنبه با دست چیده می‌شود، از کارگران همچون برده کار کشیده می‌شود و کودکان در مزارع پنبه کار می‌کنند ــ چیدن دستی ــ تقویت شد. و این در حالیست که بیش از ۹۰٪ کشت پنبه در سین کیانگ مکانیزه است.

در حالی که در چین دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی اولیه برای ۸۰۰ میلیون نفر از ۱/۴ میلیارد نفر آن فراهم شده است، رسانه‌های شرکتی ایالات متحده موفقیت‌های تاریخی چین در پایان دادن به فقر شدید، بی‌سوادی و کمبود آب آشامیدنی را به‌رسمیت نمی‌شناسند.

گزارش اطلاعاتی ۲۰۲۱ آوریل‌ هاینز که قبلاً به آن اشاره شد، حتی چین را به‌دلیل «استفاده از موفقیت آن در مبارزه با همه‌گیری ویروس کرونا برای ارتقای «برتری» سیستم‌اش محکوم می‌کند!

چین برنامه متفاوتی را دنبال می‌کند

برای چهار دهه، سیا و سرویس‌های اطلاعاتی مخفی پاکستان (ISI) در افغانستان به‌دنبال جذب و آموزش اویغورها به‌عنوان مزدور بودند و برنامه‌ریزی کردند تا از آنها به‌عنوان یک نیروی تروریستی آینده در چین استفاده کنند. آنها به‌همین دلیل چچنی‌ها را از منطقه قفقاز روسیه جذب کردند. هر دو گروه در عملیات تغییر رژیم آمریکا در سوریه به آنجا منتقل شدند.

دولت چین پس از حملات تروریستی و مواد منفجره در این کشور که از دهه ۱۹۹۰ صدها غیرنظامی‌ را در مناطق پُر‌رفت‌و‌آمد خرید و ایستگاه‌های قطار و اتوبوس شلوغ کشته بود، پاسخ داد. چین به جای کپی کردن تاکتیک‌های «جنگ علیه تروریسم» واشنگتن، با مشکل گروه‌هایی که با افراط‌گرایی مذهبی مسلح شده‌اند، با راه‌اندازی مراکز آموزشی و آموزش حرفه‌ای در مقیاس بزرگ مقابله کرده است.

چین به جای تشدید توسعه نیافتگی از طریق کمپین‌های بمباران، اشغال نظامی، آدم‌ربایی‌های مخفیانه، تحریم‌ها و حملات هواپیماهای بدون سرنشین ــ تاکتیک‌هایی که توسط ایالات متحده به‌کار می‌رود، به‌دنبال تعامل با جمعیت سین کیانگ از طریق آموزش، توسعه مهارت‌ها و توسعه سریع اقتصادی و زیرساختی است.

از زمان شروع کمپین‌های آموزش مجدد در سال ۲۰۱۷، هیچ حمله تروریستی در سین کیانگ رخ نداده است.

بخش بزرگی از مخالفت با حمله بعدی ایالات متحده، به چالش کشیدن تبلیغات جنگی رسانه‌های شرکتی و ارائه حقایق برای مقابله با کمپین‌های افترا‌آمیز علیه چین است.

ما به مراقبت‌های بهداشتی برای همه، آموزش رایگان، مشاغل اتحادیه‌ها و محیطی پاک نیاز داریم، نه تبلیغات مستمر جنگ و نظامی‌گری ایالات متحده.

https://iacenter.org/۲۰۲۱/۱۲/۲۱/facts-on-xinjiang-%e۲%۸۸%۹۲- exposing-u-s-anti-china-propaganda/‎ *