عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

«
»

آمریکا نگران از دست دادن پایگاههای هواپیماهای بدون سرنشین خود در افغانستان است

نیویورک تایمز روز دوشنبه گزارش داد: استدلال دولت ˈاوباما ˈ برای تاکید بر ابقاء درصدی از نیروهای امریکایی در افغانستان بعد از سال 2014 این است که می گوید با خروج همه این نیروها، آمریکا ناگزیر خواهد بود همه پایگاههای نگهداری هواپیماهای بدون سرنشین خود در این کشور را تعطیل کند .

نیویورک تایمز در این گزارش می نویسد: دولت کابل از امضاء توافقنامه امنیتی امریکا -افغانستان طفره می رود و بحث میان دو کشور بر سر ابعاد نیروهایی که باقی خواهند ماند و مدت زمان حضورشان در افغانستان جریان دارد.

امریکا می گوید که خارج شدن همه نیروهای امریکایی از افغانستان بر منافع دراز مدت امنیتی امریکا در پاکستان هم تاثیر گذار خواهد بود.

به لحاظ سرسختی کرزی در طفره رفتن از امضا این توافقنامه، موضوع به حدی برای دولت اوباما جدی شده است که این دولت تیمی متشکل از متخصصان اطلاعاتی، نظامی و سیاسی را برای بررسی همه ابعاد کار در صورت خروج همه نیروهای امریکایی از افغانستان تشکیل داده است تا عمق مضرات و خسارتهای عدم امضا این توافقنامه را در همه ابعاد بسنجند.

ˈحامد کرزیˈ رئیس جمهو ر افغانستان سرسختانه مقابل امضا این توافقنامه ایستاده است.

دولت اوباما به چاره اندیشی افتاده است تا خود را با واقعیات جدید در افغانستان منطبق سازد به گونه ای که حتی الامکان منافعش در منطقه آسیب نبیند.

با ترک نظامیان امریکایی از افغانستان، پایگاههای هواپیماهای بدون خلبان امریکا در افغانستان که در کنترل ˈسیاˈ است به طور خودکار تعطیل خواهد شد چون دیگر نگهبانی نخواهد داشت.

هواپیماهای بدن سرنشین امریکایی از این پایگاههای به دورترین سرزمینهای کوهستانی پاکستان که مرکز فرماندهی ˈالقاعدهˈ است به پرواز در می آیند.

بر پایه این گزارش، استدلال امریکا این است که در غیاب هواپیماهای مورد نظر، امکان بروز یک بحران جابجایی و یا انتشار مواد هسته ای در منطقه وجود دارد.

وزارت دفاع آمریکا ˈپنتاگون ˈ می گوید بعد از خروج از افغانستان یا باید 10 هزار سرباز منحصراˈ در امور آموزشی و مبارزه با تروریزم در این کشور باقی بمانند و یا هیچ کس.

پایگاههای هواپیماهای بدون سرنشین امریکا در سراسر افغانستان گسترده است به خصوص در شرق این کشور که دستگاههای نظارت بر تاسیسات هسته ای پاکستان هم در همین مکان مستقر است.

اوباما فردا /سه شنبه/ در نطق خود به عنوان ˈوضعیت اتحادˈ به موضوع خروج امریکا از افغانستان که تا پایان امسال انجام خواهد شد اشاره خواهد داشت. این جنگ 13 ساله، طولانی ترین جنگ در تاریخ امریکا ثبت شده است.

اوباما بر ماندن 8 تا 12 هزار نیرو در افغانستان بعد از سال 2014 صراحت دارد بر این مبنا که هم نیروهای امریکایی و هم نیروهای ائتلاف و عمدتاˈ سربازان امریکایی در این کشور بمانند .نیروهای ˈناتوˈ هم در پایان امسال افغانستان را ترک خواهند کرد.

به نوشته نیویورک تایمز، اوج گرفتن شورشها در عراق و همچنین ظهور مجدد ˈالقاعدهˈ در دو کشور سوریه و عراق، عامل اصلی تاکید امریکا بر حضور درصدی از سربازانش در افغانستان است.

امریکایی ها می گویند که هدف تعلل کرزی در امضا این توافقنامه امتیاز گرفتن از امریکاست و اینکه بتواند از امریکا در ازا آن امتیاز بگیرد.

ˈدانیل مارکیˈ از مقامات سابق وزارت خارجه آمریکا در این باب می گوید: این توافقنامه اهرم قدرت در دستان کرزی است و او می خواهد با آن به ما ثابت کند این ما هستیم که محتاج اوییم نه او محتاج ماˈ.

بر همین محور، ˈجان کری ˈ وزیر خارجه آمریکا امروز /دوشنبه/ در کاخ سفید با ˈسرتاج عزیزˈ مشاور امنیت ملی پاکستان دیدار می کند. محور اصلی گفت و گوهای این دو مبارزه با تروریزم و برنامه هسته ای پاکستان و کیفیت حراست از آن است.

به نوشته نیویورک تایمز، پاکستان ظرف سالهای اخیر سلاحهای تاکتیکی کوچک هسته ای تولید کرده که مشابه همان سلاحهایی است که امریکا در دوران ˈجنگ سردˈ در اروپا مستقر کرده است.

پاکستان می گوید که این سلاح را برای دفع کردن حمله احتمالی هسته ای هند ساخته است .

اما امریکا می گوید که این سلاحها به سهولت قابل سرقت کردن توسط هر فردی است و امریکا هم با استناد به همین فرضیات، تاسیسات دیده بانی از زرادخانه هسته ای پاکستان را در سطح منطقه نصب کرده است.

دولت اوباما در سال 2009 بر پایه این ظن که مواد هسته ای و یا یک سلاح هسته ای در پاکستان مفقود شده است، دستور ساخت پایگاههای دائمی نظارت بر توانمندی هسته ای در منطقه را صادر کرد.

استدلال امریکا این است که با خروج امریکا از افغانستان همه این توانمندی به طور خودکار مضمحل خواهد شد و حملات هواپیماهای بدون خلبان امریکایی به پاکستان و دیده بانی رخدادهای هسته ای بطور کل در سطح جهان مخدوش خواهد شد.

تیراندازی به ˈریموند دیویسˈ پیمانکار امنیتی امریکایی طرف قرارداد با ˈسیا ˈ در پاکستان و نیز کشته شدن ˈاسامه بن لادنˈ رهبر سابق القاعده (هر دو در سال 2011 در پاکستان)، منجر به تعطیل شدن مقر این هواپیماها در پاکستان شد.

هواپیماهای بدون سرنشین مدل RQ-170 نقش اصلی در شناسایی محل اختفای بن لادن در روستای ابیت آباد پاکستان داشتند.

از نمونه هواپیماهای بدون خلبان امریکا در افغانستان پریدیتور ˈ Predator و مدل ریپر Reaper است. ریپر بزرگتر و سریعتر است و مسافتهای طولانی تر را پرواز می کند بدون آنکه نیازی به بازگشت به مبداء باشد.

ˈریپرˈ جدیدترین، بزرگ ترین و توانمندترین وسیله نقلیه مسلح بدون سرنشین است. برد آن بالغ بر 1100 مایل است. با این هواپیما دور افتاده ترین روستاها در پاکستان در محدوده برد پروازی این هواپیما و حملات آن می گنجد و این هواپیما می تواند از پایگاهش در قرقیزستان این روستاها را هدف قرار دهد.

افزون بر یک دهه است که پنتاگون پایگاههایی در کشور قرقیزستان دارد. امریکا قرار است در ماه ژوییه این پایگاه موسوم به ˈماناسˈ را ترک کند.

ˈریپرˈ حتی می تواند سایر کشورهای متحد امریکا در حاشیه ˈخلیج فارس ˈ را هم در برد محدوده پروازی خود قرار دهد. اما دور بودن بعد مسافت آن این هواپیما را قادر به حملات موثر در این مناطق نمی سازد.

بعید به نظر می رسد کشورهای حاشیه خلیج فارس هم اجازه حملات این هواپیماها را از خاک کشور خود بدهند. به همین دلائل مقامات امریکایی می گویند که هیچ کشوری بهتر از افغانستان برای نگهداری این هواپیماها نیست.