طالبان دستخوش بازی های آشکار روسیه و چین و بازی…

نویسنده: مهرالدین مشید سایه ی سنگین دیپلوماسی روسیه و چین و…

اشک سیل آسا 

رفتی و با رفتنت روی غزل بی رنگ شد سکته گی…

بیاد رمان سوسیالیسم تخیلی " چه باید کرد؟ "

Tschernyschweski, N.G, (1828-1889) آرام بختیاری دمکرات های انقلابی پیشا مارکسیستی و جنبش…

          داکتر اسد اله حبیب ، حبیب مردم افغانستان   

      تابش گهرباری ازتا بنده گی های مردم افغانستان در چرخش…

قانون اساسی یا حقوق اساسی 

  تحقیق ونگارش از سخی صمیم  نظریات و افکار این قلم انفرادی…

دبیر و مدیران بخش اجرایی دومین (جشنواره جهانی شعرِ سبزمنش)…

به گزارش سبزمنش به نقل از دبیرخانه‌ی دومین(جشنواره جهانی شعرِ…

شاعر و نویسنده‌ی کُرد

استاد "عمر علی" (به کُردی: عومه‌ر عه‌لی)، شاعر و نویسنده‌ی…

باز مرغ هوسش پر گیرد عمل لغو خود از…

در سالون کنفرانس بن اول که ۲۳ سال قبل فجایع…

پاکستان بهای تروریست پروری خود را می پردازد

نویسنده: مهرالدین مشید تنش ها میان کابل و اسلام آباد و…

اغراق در بیان موقعیت جغرافیایی افغانستان

برخی تحلیلگران قراردادی در شبکه های تلویزیونی در باب موقعیت…

موشک بالستیک قاره‌پیما چیست؟

همانطور که از نام موشک بالستیک قاره‌پیما پیداست، این سلاح‌ها…

مردم افغانستان حکومت قانونی می خواهند؛ نه زندانی به نام…

نویسنده: مهرالدین مشید امارت طالبان با اسلام بیگانه است و با…

اهدای کتب توسط دوکتور فیض الله نهال ایماق به کتابخانه…

 سه صد و شصت  و هشت  جلد کتاب به وزارت…

برتراند راسل،- صلح، سوسیالیسم، روشنگری

Bertrand Russel (1872- 1970) آرم بختیاری کوشش ناتمام برای کشف فرمول جهان.  راسل(1970-1872)،…

برای چهارمین بار از سپردن کرسی افغانستان در ملل متحد…

افغانستان بحیث یک کشور ، عضو دائمی سازمان ملل متحد…

سیاست‌های شیطنت امیز پاکستان علیه افغانستان

از گذشته هاکه بگذریم ،همین حالا کارزار تبلیغی و تحرکات…

بمناسبت روز بین المللی حمایت از حقوق اطفال 

نوشته  و گردآوری معلوماتی از بصیر دهزاد    امروز  ۲۰ نوامبر زور بین…

شیردروازه و آسمایی خصم افگن و هندوکش عقاب پرور! ما…

نویسنده: مهرالدین مشید ما هنوز خیلی قرضدار مردم مظلوم افغانستان هستیم چند…

څنگه یی

 شعر ملمع - شیر و شکر از دکتور ایماق شعر ملمع (…

«
»

جنگ مردود، جهاد مطلوب!

امین الدین سعیدی – سعید افغانی

درین روزها با مشاهدهء نزدیک از جریانات و شعارهای مردم، نبض حوادث به صورت مشهود و مستند دیده میشود و ملموس است که مردم و ملت افغان از جنگ خسته شده اند ولی از جهاد خسته نیستند : دیده میشود و محسوس است که طالب امروز با طالب دیروز تفاوت محسوس داشته و دارد.
لباس طالب امروز نسبت به طالب دیروز کمی نو وریش ها کمی کوتاه وسربازان شان تقریبآ جوان بنظر میرسید .
طالب ها در بیانه ها ومصاحبه ها اکثراً به یک نقطه تأکید و اجماع می کردند که جهاد ما بر ضد خارجی ها است، باید امریکا یها ودر نهایت اشغال کشور ما باید پایان یابد. تأکید داشتند که نیروهای خارجی باید از افغانستان خارج شوند و ادامه میدادند که مشکل اساسی امروزما وجود خارجی هادر کشور ماست. تأکید داشتند که اگرخارجیها به اشغال خویش ادامه دهند ، به زور آنها را از کشور خویش خارج خواهیم ساخت  ، در این هیچ جای شک نیست که مردم افغانستان از جنگ خسته شده اند وخواستار صلح اند، ولی به یاد داشته باشید که مردم مسلمان افغانستان از جهاد خسته نشده اند ودر مقابل اشغال وبی عدالتی ها ، تحقق اساسات دین مقدس اسلام وشریعت اسلامی به جهاد خویش ادامه خواهند داد.

امروز با مشاهدات دقیق هویدا بود که طالبان در صحبت ها ومصاحبه های خویش تابع داری خویش را از رهبری وامیر خویش همیشه ابرازمیداشتند ومیگفتند زعیم ما شیخ الحدیث هیبت الله چنین و یا چنان هدایت فرموده اند.
در صحبت های طالبان یک نقطه ویک احساس با تمام وضاحت ملاحظه میشود که طالبان سخت برای صلح تمایل نشان میدهند ودر احوال پرسی بامردم صمیمی ومهربان بنظر میرسیدند.
طالبان مانند سابق توجه به لباس و ریش مردم نداشتند، با مردم وحتی با بی ریش ها عکس یاد گاری می گرفتند. طالب امروز دیګر از کامره ودوربین کامره تلویزیون در حراس نه بود ونسبت به آن نفرت نشان نمی دادند.
طالبان در مورد زنان اینبار حساس نه بودند ، حس انتقام شان ضعیف بنظر میرسید ، حتی در وقت نماز دوش شان بسوی مسجد هم زیاد نبود. در شهر که اواز موسیقی شنیده میشود ، هیچ ممانعت بعمل نیاورند ، بلکه با شنیدن ترانه های مهینی وموسیقی رزمی یکجا با سربازان وعوام الناس مصروف اتن ملی بودند . چنین تصویر از طالب امروز ایشان را در تمام عرصه ها نسبت به ګذشته متمایز جلوه میدهد. الغیب عندالله اما شرع ظاهر را میبیند. ما با تمام احتیاط از آغاز این روند استقبال نموده و از درکاه ایزد متعال استدعا داریم تا ملت ما نیز به صلح‌، آشتی و برادری برسد.
صلح و آشتی ایکه همهء ملت مسلمان و تمام  احزاب و سازمانها موجود کشور ما عوض مراجعه به تفنګ به ملت مسلمان افغان، کتاب الله و سنت رسول الله مراجعه نموده ، در اخوت اسلامی، صله و عاطفه، ګذشت و برادری را پيشه کنند.
این بدان معنا هم نیست که همه یکسان و یک نسخه برای حل مسایل کشور و جامعه داشته باشند. این ناممکن است و چنین توقع خطاء است. بګذار ملت مسلمان در یک فضای آزاد مطابق رای و فهم خویش در روشنایی هدایات علمان از دین مقدس اسلام راه خیر را انتخاب و ملت تابع ارادهء ملت مسلمان در صلح و تفاهم باهمه شوند.


و ما توفیقنا الا بالله