آغوش مادر وطن!

امین الله مفکر امینی       2024-08-12! مــرا مادر وطن ومردمش بس گرامیســـت هرکه مادروطن…

نور کهن 

رسول پویان  نـور کهن ز روزن دل جلوه گر شدست  هـور از…

بمناسبت  ۷۶ و مین  سالروز  تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر  

نوشته از بصیر دهزاد  اوضاع وخیم کنونی بین المللی، حلقه تنگ…

دادخواهی برای مهاجرین افغان که از تاجیکستان اخراج اجباری می…

من محمدآصف فقیری نویسنده و پژوهشگر و مدرس حقوق و…

عرفان در سیاست

– دکتر بیژن باران ایران از سده 19 با نپذیرفتن…

دعوت صالح به آمریکا و" هفت خوان رستم "اختلاف های…

نویسنده : مهرالدین مشید  چرخش در سیاست آمریکا یا ابزاری برای…

پردۍ ناولې پروژې ودروئ

عبدالصمد ازهر                 …

حقوق بشر 

تدقیق و نگارشی از سخی صمیم.   حقوق بشرچه نوع حقوق راگویند…

ترجمه‌ی شعرهایی از آقای "آسو ملا"

(به کُردی: ئاسۆی مەلا) شاعر کُرد زبان توسط #زانا_کوردستانی  (۱) مفت مفت‌اند، شلوار،…

فرهاد پیربال

استاد "فرهاد پیربال" (به کُردی: فەرهاد پیرباڵ) نویسنده، شاعر، مترجم،…

چگونگی شرکت هوایی آریانا در چند دهه اخیر

من محمدآصف فقیری نویسنده وپژوهشگر٬ که چندین مقاله در ژورنال…

سرنوشت ناپیدای دو هم سرنوشت

نویسنده: مهرالدین مشید مناظرۀ پیر خردمند و راهرو عیار  مردی شوریده حال…

ترجمه‌ی شعرهایی از استاد "طلعت طاهر"

(به کُردی: تەڵعەت تاهێر) شاعر کُرد زبان توسط #زانا_کوردستانی  اختیار همه‌ی  اعضای…

ترجمه‌ی شعرهایی از استاد "صالح بیچار" (به کُردی: ساڵح بێچار)…

همچون خاشاکی در باد  روزی مرگ، می‌آید و به نزد عزیزانم، می‌بَرَدم  مُبدل…

ترجمه‌ی چند شعر از خانم "#سارا_پشتیوان" توسط #زانا_کوردستانی

هنوز هم از تاریکی می‌ترسم  ولی تو دیگر از ترس‌های من…

 رهبرم

                رفتی به جاودانه ونام تو زنده است در قلبها همیشه مقام…

په کابل کې د علامه عبدالشکور رشاد بابا شلم تلین…

تېره یکشنبه د لیندۍ یا قوس پر ۱۱مه په کابل…

    نیو لیبرالیزم چگونه انسان، انسانیت و ارزش های انسانی و…

سلیمان کبیر نوری امروز، اهرمن نیو لیبرالیزم خونتا یعنی امپریالیزم خون…

طالبان دستخوش بازی های آشکار روسیه و چین و بازی…

نویسنده: مهرالدین مشید سایه ی سنگین دیپلوماسی روسیه و چین و…

اشک سیل آسا 

رفتی و با رفتنت روی غزل بی رنگ شد سکته گی…

«
»

تروریسم سر بالا کرده است از مردم قربانی میگیرد

حملات تروریستی جدا از جنگهای متعارف است ، در جنگهای متعارف صفوف و جبهات معلوم و اهداف معین میباشد ، درین نوع جنگها عمومآ اهداف نظامی طرفین تحت ضربات هوایی و زمینی قرار گرفته در جبهات جنگ افراد شامل در جنگ تلفات بر میدارند ، در جنگهای متعارف تخطی از قوانین جنگ که منع حمله بر غیر نظامیان و مراکز غیر نظامی است قابل باز پرس بوده در جمله جنایات جنگی حساب میشود و شاید از طریق محاکم قضائی به انها رسیدگی شود .

حملات تروریستی تابع هیچ نظم و قانون نیست ، تروریستها از هر طریقی که باشد برای بر افروزی خشم و هیجان عامه علیه نظام حاکم عمل میکنند  مکاتب ، مراکز فرهنگی محلات تجمع مردم ، عبادتگاه ها ، ادارات دولتی و در مانگاها اهداف تروریستان میباشد زیرا با اجرای عمل تروریستی در چنین محلات غوغای مطبوعاتی بیشتر بلند شده باعث اشتهار قدرت تروریستان و ایجاد انزجار علیه دولتها میگردد ، حادثه یازده سپتمبر به هر شکلی که اجرا شد غوغای بزرگ جهانی برپا کرد که از ان زمان تا کنون دهها حادثه دیگر را در قبال داشت و باعث شد تا کشورهای عربی بخصوص سوریه و عراق و سر زمین افغانستان پامال جنگهای خونین گردد ، ابو جهل قهر و غضب امریکا پرده از چهره  بر افگند و توانایی نظامی اش را به کار ببندد . دران حادثه سه هزار نفر کشته شد اما در جنگهای تجاوزی امریکا در افغانستان و شرق میانه تلفات جانی به ملیونها انسان و خسارات مالی به ملیاردها دالر میرسد ، امریکا زیر پوشش مبارزه با تروریسم انچه را در نهانخانه های استراتژی سازی اش سالها نگهداری میکرد بیرون کشید . اگر امریکا توانست در استراتژی های مطروحه از طریق جنگ و تجاوز چیزی بدست اورد همان حادثه  باعث رسوایی بی سابقه و عامل شکستهایش منجمله در افغانستان شد و این رخ دیگر پیامد تروریسم است .

تروریسم ان نوع فعالیت جنگی است که با اجرای حادثه ای  (نه به بزرگی جنگ متعارف )  میتواند چنان رعب و ترس ایجاد کند  که جامعه را در وحشت همیشگی ناشی از خطر حملات مخفی در هر گوشه و بیشه دیگر نگهدارد  . نمونه های حملات تروریستی چندین ساله در افغانستان در تاریخ تروریسم حمایت شده از جانب امریکا بر جستگی خاص دارد  .

تروریسم روی اهداف سیاسی اجرا میشود و تروریستان میخواهند با ان جانب مقابل را دچار بی اعتباری ساخته اذهان عامه را بخود و توانمندی خود معطوف دارند .

انچه در مورد تروریسم ممد واقع میشود مطبوعات و شبکه های خبر رسانی است که با نشر تصاویر و اجرای مصاحبه ها اعمال تروریستان را ریکلام میکنند و در عین حال وحشت انان را نیز به نمایش میگذارند .

مبارزه با تروریسم کار ساده نیست ، اجرای عملیات سری و داشتن راپور های استخباراتی ، نفوذ در میان شبکه های تروریستی ،و پلان انحلال باندهای تروریستی با مصارف پول و عملیات نظامی را میطلبد  .

انفجار های مسلسل خونین اخیر در افغانستان صبغه سیاسی داشته در مطبوعات مجازی و حقیق بخصوص مراجع امریکایی بهانه شد تا به تبلیغات فتنه انگیز حنگ و ایجاد تفرقه مذهبی شدت بخشند .

در ۴۳ سال گذشته تبلیغ کفر و اسلام ، تبلیغ اختلافات قومی و سمتی و زبانی توسط مراجع امریکایی  عامل تشدید جنگ و فعالیت های تروریستی بود . حالا همان مراکز شرارت و تفرقه فعال شده اند تا اتش دیگری را زیر نام‌شعیه و سنی بر افروزند و جامعه را در تب و تاب جنگی دیگری گیر اندازند . گرچه علمای کرام اهل تشیع با مصاحبه ها و سخنرانی ها در رسانه ها برای خنثی سازی  این تبلیغ فعال اند اما عده ای از مغرضین و سود جویان قومی و مذهبی و تنظیمی میخواهند از خون قربانیان تروریسم بهره برداری شخصی  کنند .

تفرقه افگنی از هر مسیریکه بگذرد پیکر جامعه را ناتوان میسازد . این پدیده عمدتآ منشاء برون مرزی دارد که ایجاب میکند با ان  مبارزه یکدست و متحد ملی صورت گرفته به همه واقعیتهای وجودی جامعه مجال سهمگیری درین امر سترگ ملی داده شود .

واقعیتهای موجود جامعه اینها اند :

— امارت اسلامی .

— احزاب سیاسی .

— شخصیتهای مستقل ملی .

— دانشمندان .

— استادان پوهنتونها .

— مطبوعات ازاد .

— روحانیون مستقل از تنظیمها و امارت اسلامی.

— جمیع خیراندیشان اعم از زنان و مردان .

در تبصره ها همه متفق القول اند که مسیر فعالیت واحد این واقعیتها در جهت استحکام وحدت ملی ، دفع و طرد دسایس بیرونی ، منع هر نوع خشونت علیه مردم ، مقابله با تروریسم  و اندیشه های ادمکشی و ویرانگری با بیداری مردم برای تقویت روح ملی ووطندوستی میتواند گامهای سازنده و مثبت در جهت  اساسگذاری یک جامعه فارغ از جنگ ، تروریسم و اختلافات قومی و مذهبی گردد . نیل به این مامول مقدس ملی در یک جامعه قانونمند متکی بر اساسات حقوقی و قانونی ممکن است زیرا انسجام فعالیت واقعیتهای موثر درین مسیر بدون داشتن وثیقه ملی قبول شده از جانب مردم ( قانون اساسی ) که  دارای ارزشهای ملی و هماهنگ با مقتضیات زمان باشد‌  میسر نمیباشد .