بازی با دم اژدها یا تعامل با حاکمان تروریست و…

نویسنده: مهرالدین مشید تبدیل شدن افغانستان به مفرزۀ تروریسم  و احتمال…

دلسوز صابر

بانو "دلسوز شیخ صابر"  (بە کُردی: دڵسۆز شێخ سابیر -…

عرفان در هنر

دکتر بیژن باران عرفان در هنر تجسمی با هنر کلامی…

زیبا پسند

غم خانه گشته است دل مستمند من هم شد خمیده قد…

احمد مسعود به دنبال چیست ؟

                              نوشته ی : اسماعیل فروغی      به…

اطاق فکر، د فکر خونه یا (Think Tank) یعنی چه؟

نور محمد غفوری در بین گروه های سیاسی، اجتماعی، علمی و…

دیدی گذرا بر اندیشه های اصلاحی در اسلام و جایگاه…

نویسنده: مهرالدین مشید تروریسم بازتولید اسلام سیاسی و بی پایه بودن…

فراز و فرود کاتوتسکی، از مارکسیست کبیر تا اپورتونیست "مرتد"

karl kautsky 1854-1937 آرام بختیاری کائوتسکی مرتد رنگات؛ تئوریسین سوسیال دمکراسی. کارل کائوتسکی…

گذر عمر 

رسول پویان  عمـر در انـتـظار می گذرد  بـا دل بـی قـــرار می…

شماره دوم/ سوم سال ۲۷م محبت

شماره دوم/ سوم سال ۲۷م محبت از چاپ برآمد و…

امید

قاسم آسمایی عبدالله سپنتگر از جملۀ سروده سرایانی است که کم…

در باره شرایط انقلاب مسالمت آمیز

ترجمه. رحیم کاکایی یوری آنتونوف وظیفه کنونی و اصلی مبارزه توده های…

پرچمداران!

امین الله مفکر امینی       204-01-09! ســر فرازیهـــا بـــود پرچمداران را درنبرد بــا…

« قانون » اسارت اسلامی افغانستان 

میر عبدالواحد سادات انگیزهء پرداختن به این موضوع، نشر سندی است…

مخالفت با طالبان دفاع از حق است و نه دفاع…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان نباید بخاطر شماری خاینان حق مشروع مردم…

هیوا قادر"، شاعر، رمان‌نویس و مترجم نامدار کُرد

استاد "هیوا قادر"، شاعر، رمان‌نویس و مترجم نامدار کُرد، زاده‌ی…

دستورهای سیاه یا «قانون امربه معروف ونهی از منکر» حکومت…

 ح «حریف» آلمان – آگست ۲۰۲۴ قانون ، دساتیروقواید عمومی واجباری است…

د بڅرکي صاحب بشپړه مرکه

د ادب او فرهنګ درنو او پتمنو مینه والو! ښاغلی بڅرکی…

به بهانۀ نگاهی به دیوان اشعار نثار احمد " نثاری"

نویسنده: مهرالدین مشید از طفیل عشقری، شایق جمال و حیدری بوریای فقر…

صبح دلاویز 

رسول پویان  رها ازتار شب ها می کند شوق سحرخیزم  شـفـق بـازی…

«
»

این ققنوس پیر !

ف . م سخن در سایت گویا نیوز وابسته به اصلاح طلبان فرمود : قصد نصیحت مجاهدین و حزب توده را نداریم چون این ها چنان در پوسته ی سختی به حیات زالووار خود ادامه می دهند که فانکشن های عقل سلیم را کلا از دست داده اند و حرف و سخن بر آن ها تاثیر ندارد. می ماند وظیفه ی نویسندگان آزاد و فرا حزبی وفرا سازمانی که گهگاه عملکرد تخریبگر این دو گروه را یاد آور شوند تا مردم، بر اساس عقل جمعی، راه هایی برای ایزوله کردن و خنثی کردن تشبثات آن ها پیدا کنند…

من هم میفریایم : فرمایش شما راجع به آن دو گروه صحیح … قصد نصیحت باز ماندگان سلطنتی مفت خور را نداریم و یادآوری ساواک و اعدام و شکنجه و چهار میلیارد دلار چپو شده و مفت خوری خاندان سلطنت…فقط یادتان باشد نظام سیاسی آینده ایران به صورت حزبی و سیاسی و پلورالیسم اداره میشود و در این سیستم همه مولفه های مربوط به جغرافیای ایران بسته به توانشان خواهند بود …

در چنین صحنه ای اگر کسی دنبال اشکالات بود بهتر است از خودش شروع کند . عملکرد خوب یا بد ، زمانی قابل آنالیز است که حرکتی باشد ( غلط یا درست ) و نه فرد یا کسانی که 40 سال است به جزنشستن روی تخم خودشان عملکرد دیگری نداشته اند . اگر کسانی اشتباه نداشته اند به خاطر این است که اصلا حرکتی و کاری نکرده اند که دچار اشتباه شوند مثل جنازها …

خیلی مواضع و افراد و گروهها مورد تایید من نیست ، با آنها و اعمالشان مخالفم ، نقدشان یا طنزشان میکنم … ولی در نهایت نمیخواهم و نمیتوانم حذفشان کنم . رویکرد حذفی شما تازگی ندارد . هنوز نه به بار است و نه به دار…مجاهد و توده ای حذف میشود حتما کمونیستها هم خوب نیستند ، جمهوری خواه و سکولار و بقیه های موجود هم همنوا نیستند … 2 بار در تاریخ سیاسی ایران تجربه تلخ و خونین حذف را داریم . بار اول تک حزبی کردن ایران بعد از کودتای 28مرداد توسط شاه سابق و شاهنشاه اعلام کرد : هر کس خوشش نمیاد پاسپورت بگیرد و از ایران برود ! بار دوم ظهور خمینی و حزب الله خودش…که این مورد فرق میکرد هر کس خوشش نیامد و مخالفت کرد رسما سرش را بریدند !

با همین تفکر حذفی سایت گویا نیوز جامعه ایران حداقل 100 سال به عقبگرد تاریخی ، فرهنگی، سیاسی دچار شد . بیچاره ققنوسهای پیری که بعد از یک قرن تجربه تلخ هنوز تمایلی به یادگرفتن ندارند ! جناب ف م سخن ، عملکرد سیاسی و مخرب شما تازگی ندارد و جناب سایت گویا نیوز گریه کردن با چوپان و دمبه خوردن با گرگ…اسمش سیاست نیست .

…هنجارهایی که جامعه متعارف را در زمین سیاست پراتیک تعریف می‌کنند ، می توانند وضعیت الیگارشی اجتماعی و سیاسی موجود را هم توصیف کنند . البته این بیم وجود دارد که چنین تئوری‌های هنجاری به پذیرش مضمون چنین خواست‌هایی نایل نشوند . اگر مفهوم اندیشه متعارف نتیجه نقد سیاست است و اگر نقد سیاست باید با نقد فلسفه سیاسی همراه باشد ، بنظر تز اندیشه پلورالیسم در فلسفه سیاسی می‌تواند شاخص شایستگی باشد…امانوئل رنو

اسماعیل هوشیار
28.05.2018