نوای خلقِ غمدیدهء بغلان!

امین الله مفکر امینی       2024-13-05 آسمـان گرفته سخت برما، زمیــــن از سوی…

تنهایی و غربت شناخت نامه ی تبعید

نویسنده: مهرالدین مشید روایت دیگری از تنهایی و غربت روایت تبعید یعنی…

دست یاری 

بر بلای سیل بغلان مبتلا است  ساکنان اش زین مصیبت در…

تجلیل از روزمادردرکشورشاهی هالند

بتاریخ 12می سالجاری درشهرارنهم کشورشاهی هالند محفل باشکوهی ازسوی شوراي…

بجنبید ایکه خود ها، حامییان حقوق بشرخوانید!

امین الله مفکر امینی       2014-13-05! ندانم چطور گویم ویا به تصویر کشمدردوناله…

اینجا بغلان است، آدمیت را سیل برده است!

سیامک بهاری “ما نه غذا داریم، نه آب آشامیدنی، نه سرپناه،…

خشم سیلاب

رسول پویان خانه و باغ و زمین و روستا ویران گشت خـشـم…

 قاضی ی شهر شرف

محمد عالم افتخار مال تاجـر غرق دریا گشـته بود تاجر آنجا محوِ…

خیزش های مردمی نشانه های شکست طلسم وحشت طالبانی

نویسنده: مهرالدین مشید تبعیض، حرمت شکنی و استبداد کار نامه ی…

مادر

ای مادر من فرخ و آباد بمانی پر خنده به لب…

چند شعر کوتاه از زانا کوردستانی

انتظارم، بوی سیگارهای زر گرفته... و روزهای تلخِ نیمه سوخته میان بغض خاموشت…

جنگ قدرت ها

رسول پویان جنگ قـدرت ها دل زخمین وخونین آورد جـای صلح و…

افراطیت پادزهر خیانت رهبران اسلام سیاسی و یا شکست مبارزات…

نویسنده: مهرالدین مشید علل و عوامل یا چگونگی و چیستی باز…

زبان آریایی یا آریویی چی شد؟

نوشته: دکتر حمیدالله مفید ——————————— زبان بازتاب خرد آدمی است و انسان…

تعامل 

نور محمد غفوری از چندی به اینطرف در مکالمات و نوشتار…

جمال غمبار

آقای "جمال غمبار"، (به کُردی: جەمال غەمبار) شاعر و نویسنده‌ی…

چین کاوشگری به نیمه تاریک ماه فرستاد

منبع تصویر، GETTY IMAGES ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۳ مه ۲۰۲۴ آژانس فضایی…

        تقدیم به ستره محکمه امارت اسلامی افغانستان

معروضه محمد عالم افتخار ولد محمد قاسم دارنده تذکره تابعیت 1401100148058   حضور…

حاکمیت طالبان؛ افزایش بحران و تکانه های بی ثباتی ملی…

نویسنده: مهرالدین مشید استبداد و تبعیض طالبان و به صدا درآمدن…

چند شعر از حمید تیموری‌فرد

بزم کبوتران   در تالار توت و ارغوان  سایه‌ی گل درشت انجیر  تارمی خلوت…

«
»

قرنطین در ویروس کرونا از واجبات دینی می باشد !


نوشــتـه  از:
امـیـن الـدیـن «  سعـیـدي- سعـیـد افغـانـي »

قرنطینه. [ ق َ رَ ن َ/ ن ِ ] (معرب ، اِ) قَرَنْطین. محل که در آن مسافران و عابران را مورد تلاشی قرار میدهند و از ورود مریضان جلوگیری به عمل می آورند. این کلمه از کارانْتِن فرانسه گرفته شده است.

طوریکه گفتیم در تعریف «قرنطینه یا قَرَنطین » آمده است که همانا محدود کردن اجباری غرض جلوگیری از مریضی ساری ویا هم عامل این مریضی می باشد .
برخی بدین نظراند که قرنطین از زبا ن ایتالوی « Quarantina یا Quaranta giorni » گرفته شده و به معنی دورهٔ چهل روزه است. 

چنانچه در بالا خواندیم در تعریف «قرنطینه یا قَرَنطین »  همانا محدود کردن اجباری آزادی گشت و گذار و تماس به افراد ثالت معمولاً خارج از خانوادۀ محدود ونزدیک که با ایشان زندگی میکنید، میباشد.در مجموع غرض  و غایه از قرنطین امروزی همانا جلوگیری از شیوع مریضی ساری کوید ـ 19 که نه خود به آن مبتلا شد و نه برای دیگران انتقال داده شود. الله تعالی همه بشریت را از این مرض مهلک نجات دهید .

قرار یک احصائیه موجود( الی 14 اپریل، 2020)  تا حال بیشتر از (1،938،840 ) نفر درکل جهان به این ویروس مبتلا و مریض شده اند  که از جمله قرار گزارش دیگر بیشتراز (120،825 ) تن از انسانها به اثر این ابتلاء تا امروز وفات کرده اند. 

ویروس کرونا که در مفهوم عام همان طاعون  به همین مشخصات عام بودن در تاریخ بشریت به انواع  مختلف وجود داشته است.  ویروس مهلک درطول تأریخ بشریت شیوع یافته ، که در برخی از موارد  جوامع بشری و مخلوقات زنده در برابر آن ناتوان شده اند ولی در مقابل خنثی  ساختن آن مبارزه کرده، ودر این جد وجهد قربانی داده اند ولی به فضل خداوند متعالی ، بلاخره علیه آن پیروز شده اند، که انشا الله بشریت خواهد توانست به کمک پروردگار با عظمت جلو این مرض خطرناک ومهلک را بگیرد .
خواننده محترم !
در تاریخ اسلام آمده است که امیر المؤمنین حضرت عمر (رض) بعد از اینکه مطلع شد که درمناطق شام ( دمشق – سوریۀ امروز) مرض  ساری طاعون شیوع یافته است ، تصمیم گرفت که تا ازسفر به این مناطق ابا ء ورزد ، واصلاً وارد این مناطق نشود، ولی در همان زمان بودند تعداد از صحابۀ  کرام که اصرار بر رفتن امیرالمؤمنین به این منطقه را داشتند. ولی حضرت عمر (رض)  در نهایت ترجیح داد که به این سفر ادامه ندهد. گفته اند که عبدالرحمن بن عوف حدیثی از رسول صلی الله علیه وسلم نقل کرد که: وقتی طاعون در منطقه ای می اید ، آنها که بیرون از آنجا هستند وارد نشوند و کسانی که داخل هستند، حق فراررا  ندارند و شهید تلقی می شوند. در ادامه روایت آمده است: وقتی حضرت عمر (رض) بازگشت، ابوعبیده اعتراض کرد وبرای حضرت عمر گفت : آیا از قدر الله می گریزی؟ حضرت عمر (رض) جواب داد : که هر نوع انتخابی میان دو انتخاب ، نوعی پذیرفتن قدر الله است. او به ابوعبیده گفت: اگر تو شترانت را برای چرا در زمین سرسبز یا یک زمین خشک ببری، هر کدام را انتخاب کنی، در واقع تسلیم قدر الله شده ای (بخاری ومسلم  ـ صفحه 160 کتاب کتاب ما رواه الواعون في اخبار الطاعون : السيوطي ).
در نقل متفاوت دیگری آمده است که ابوعبیده به او گفت: همراه شما بزرگان از صحابه هستند و پشت سر ما «حریق النار» است. بهتر است امسال را بگردید. او برگشت و سال بعد آمد (صفحه  162 کتاب کتاب ما رواه الواعون في اخبار الطاعون : السيوطي)
در زمان امروزی ما واجب  شرعی همین است که ؛ غرض جلوگیری از شیوع امراض ساری باید دساتیر صحی واز جمله شیوه ونظم قرنطین را باید جدی رعایت نمایم .
ابن‌سینا  بلخی طبیب مشهور در زمان   خود به قرنطین بودن مریضان  از ویروس طاعون تاکید می داشت ، وغرض جلوگیری از شیوع این ویروس به مریضان خود هدایت می فرمود : از سرکه برای ضدعفونی کردن دست ها  و لباس استفاده کنید.

فتوای دینی جامع الازهر در مورد قرنطین:
مرکز فتوای فضای  الازهر با صدور فتوایی در باره کرونا می نویسد : «قرنطینه شدن اشخاصیکه به مرض ویروس کرونا مبتلا شده‌اند، واجب است و عدم رعایت به آن از لحاظ دین اسلام جرم محسوب می‌شوند»
در این فتوا آمده است: «روش قرنطینه در رفع مرضی های ساری  قویترین معالجه در پیشگیری صحی است. برای شیوع از مریضی ساری  مانند کرونا باید به این حدیث پیامبرصلی الله علیه وسلم عمل کرد. ایشان فرمودند که وقتی در جایی وبا شیوع یافت ساکنان این محل  نباید از آنجا خارج شوند و دیگران هم به آنجا وارد نشوند، زیرا این اقدام منجر به شیوع مریضی می شود .

و علی الله توکلنا و الیه المنیب