ساز آفرینش

رسول پویان رحیم و رحـمان را تابکی قـهار می گویند برای بـندگان…

چرا ادبیات دوران کهن و میانه کم‌تر حزین بود؟

در پرداخت‌های ساختاری ادبیات جهان از شعر و غزل و…

انسان گرایی پاسخی ناتمام در برابر ناپاسخگویی اندیشه های فلسفی…

نویسنده: مهرالدین مشید  انسان گرایی به مثابه ی داعیه ی برگشت…

گنجینۀ الهام

رسول پویان 2/5/2023 روزباخورشیدوشب سیل شباهنگم خوش است زیــر نـور خلـوت مهـتـاب آهنگـم…

در ارتباط به جفنگ گویی ها ی " نیاز نیاز"

حبیب میهنیار دوستان گرامی شما بهتر میدانید که یکی از ویژه…

ادبیات مبتذل،- سرگرم کننده و کم ارزش؟

Trivialliteratur:   آرام بختیاری نیاز انسان از خود بیگانه به ادبیات سرگرم کننده.  ادبیات…

پیام شادباش به مناسبت روز جهانی کارگر

ا. م. شیری روز اتحاد و همبستگی انترناسیونالیستی کارگران و زحمکشان…

دستار پوشان اسلام ستیز و پاچه بلند های حرمت شکن

نویسنده: مهرالدین مشید گروه ی طالبان از نظر حسن عباس نویسنده…

برگردان شعرهایی از سبزه برزنجی

خانم "سبزه برزنجی" (به کُردی: سۆزە بەرزنجی) شاعر کُرد زبان،…

به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

«
»

گرامی بادخاطرات گران ارج ابرمردتاریخ  والگوی جنبش انقلابی و مبارز عدالتخواهانه افغانستان  شاد روان ببرک کارمل

rafiqKarmal

 

بیست ودو سال از خاموشی شخصیت فرزانه وپاک طینت ونستوه یی راهیی ازادی وخوشبختی وسرفرازی مردم افغانستان ببرک کارمل میگذرد. هنوزهم ایده واموزه ها و سخنرانی ها پر شور، انقلابی و ازدیخواهانه اش از حافظه تاریخی نسل دیروز وامروز زدوده نه شده ،بلکه رهنمایی رویکرد مبارزه یی رهروان اصیل نیروهای ملی ودمکراتیک وروشنگران نسل دیروزوامروز درداخل وخارج کشور میباشد. ارمانهای وطن پرستانه ومردمی  این سرورازاده گان ،بر شالوده یی ، تیوری پیشرو انقلابی جهانی درکشور ما در شرایط حاکمیت سیاهی نظام فیودالی وقبیلوی واشرفی شاهی در ده های شصت و هفتاد ،وبعداز کسب قدرت دولتی تحت رهبری حزب دموکراتیک خلق افغانستان بعداز سال 1357 خورشیدی در تارپود همه جوانان مبارز ودرخاطرات مردم زحمتکش افغانستان زنده و ورِد زبان همه به مثابه الگوی “نظام قانونمند ” مردمی میباشد. شادروان ببرک کارمل با کارنامه های های بلند انقلابی از عنفوان جوانی صادقانه وفداکارانه، برای تحقق اهداف عدالتخواهانه درجهت ازبین بردن مناسبات قبیلوی وفیودالی  وایجاد جامعه نوین دموکراتیک ،تمام منافع مادی ومعنوی خودرا دراین راه قربانی کرده و شجاعانه چه درزمان حاکمیت وبپیش ازان علیه نظام توانگر سالار و استثمار کننده خلقهای زحمتکش جهان در راس امپریالیزم امریکا رزمیده واعمال ضد بشری د یروز، انرا که به مانند امروزدرجهان واخص کشورما عملن انجام میدهند افشا وپیش بینی میکرد. وهوشدار میداد در صورت تامین سیطره انها درکشورما تمام شیرازه وحدت ملی وتمامیت واستقلال ارضی ما به مخاطره قرار خواهدگرفت.؛ ومردم رنجیده ءافغانستان هویت ملی و ازادیخوهانه خویشرا ازدست داده وتمام منابع ملی ان  به یغما برده خواهد شد، که برحق چنین شده وادامه دارد!!!!. از ایجاد نفاق و اختلافات قومی ومذهبی درمیان مردم هوشیار میداد تاوحدت وهمبستگی انرا به مثابه مردمک چشم باسپانی وحفظ نمود. به ارزشهای حقوق شهروندی برای تامین حقوق سیاسی ، اقتصادی واجتماعی مردم ما معتقد بود وانرا درزمان حاکمیت درعمل نهادینه ساخت وعماد راستین ان بود. همه اقوام کشور مساویانه باهم برابر درتمام سطوح بر اساس فهم ودراید ودانش مسلکی واداری در دولت سهم داشتند. هیچگونه نفاقی ،درمیان اقوام باهم برادر افغانستان به مانندامروزوجود نداشت که، برضد همدیگر بنام “خارجی ومهاجر” تبلیغ  توهین وتحقیر نمایند. احترام به سنت مذهبی ودینی همه مذاهب درکشور یکسان بود وازتمام ارزشهای مادی ومعنوی مساویانه برخوردار بودند. حتی تا سرحد خود گردانی محلی براساس تقسیم زونها ولایات کشور اساسات ان اهسته اهسته مورد اجرا قرار میگرفت و رشد میکرد.به این رو انتخابات ارگانهای اجراییه محلی از شهرداریها و ولایتی تا ریاست جمهوری درسال 1363خورشیدی اجرا وعملی کردید. برای اغازروند صلح سرتاسری درکشور ،تیزس های ده گانه شورای انقلابی جمهوری دموکراتیک افغفانستان به مخالفین مسلح وغیر مسلح درانزمان اعلام گردید، تادر روند صلح و پایان جنگ کمک نماید. جاویدان ببرک کارمل تا اخرین روزهای زندگی خویش از اصول وارمانهای مردمی به نفع مردم یک خطه انحراف نه کرد، وصادقانه به این ارمان پابند بود . رسیدن به صلح سرتاسری را وظیفه همه نیروها ملی ووطنپرست  باشتراک همه مخالفین دولت تلقی میکرد ، نه یک جانبه! همه زندگی این ابرمرد وقف رفقایش ، مردم وطنش بود.

روانش شاد وخاطراتش گرامی وجاویدان باد.