گنجینۀ الهام

رسول پویان 2/5/2023 روزباخورشیدوشب سیل شباهنگم خوش است زیــر نـور خلـوت مهـتـاب آهنگـم…

در ارتباط به جفنگ گویی ها ی " نیاز نیاز"

حبیب میهنیار دوستان گرامی شما بهتر میدانید که یکی از ویژه…

ادبیات مبتذل،- سرگرم کننده و کم ارزش؟

Trivialliteratur:   آرام بختیاری نیاز انسان از خود بیگانه به ادبیات سرگرم کننده.  ادبیات…

پیام شادباش به مناسبت روز جهانی کارگر

ا. م. شیری روز اتحاد و همبستگی انترناسیونالیستی کارگران و زحمکشان…

دستار پوشان اسلام ستیز و پاچه بلند های حرمت شکن

نویسنده: مهرالدین مشید گروه ی طالبان از نظر حسن عباس نویسنده…

برگردان شعرهایی از سبزه برزنجی

خانم "سبزه برزنجی" (به کُردی: سۆزە بەرزنجی) شاعر کُرد زبان،…

به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

«
»

بیم‏ها و امیدهای جنگ کوبانی!

شباهنگ راد
گوشه‏ای فراموش شده از جهان، این‏روزها و به دلیل مقاومت مسلحانه‏ی توده‏های محروم این دیار، به یکی از کانون‏های مبارزاتی – خبری دنیا تبدیل گشته است. زنان و مردان و جوانان این منطقه، دست در دست یک‏دیگر و با قلبی آکنده از خشم و کینه، در برابر جانیان بشریت و غارت‏گران، به صف شده‏اند و به نبردی قهرمانانه و مسلحانه دست زده‏اند. نبرد مسلحانه‏ای که حامل پیام‏های روشن و هم‏چنین دست‏آوردهای گران‏بهای مبارزاتی‏ست. در تاریخ رزم‏جویانه‏ی کارگران و زحمت‏کشان، چنین تجمعات و مقاومت مسلحانه‏ای، نادر است و به عبارتی می‏شود گفت، که توده‏های ستم‏دیده‏ی ایران، از این‏دست نمونه‏ها را در جنگ سنندج و کُردستان تجربه نمودند. به هر حال زمان زیادی از ایستاده‏گی مردم این دیار نمی‏گذرد و در عوض، اثرات و پیام‏های بسیار روشنی را به دنیای آزادی، و به دنیای رهائی از زیر یوغ ستم‏گران و چپاول‏گران، پرتاب نموده است. این مردمِ محروم، در مقابل ارتجاعیون و مدافعین‏اش ایستاده‏اند تا از خاک و از خواسته‏های ابتدائی و بر باد رفته‏ی‏شان دفاع نمایند. بی تردید چنین ایستاده‏گی‏ها و مقاومت‏هایی، ستودنی و تحسین برانگیز است. در این دنیای سراسر ظلم و تباهی و در این دنیای سراسر تعرض و ددمنشی به بشریت و به کارگران و زحمت‏کشان، و در زمان پیش‏روی قدرت‏مداران جهانی به تتمه‏های میلیاردها انسان محروم، چنین تحرکاتی انرژی‏زاست و به‏هر سرنوشتی دچار شود، نمی‏توان و نمی‏شود، این‏روزها را از خاطره‏ها پاک کرد و به از خود گذشته‏گی مردم این دیار، اشاره نه‏نمود.

در هر صورت و آن‏چه هم‏اکنون پیداست، کوبانی‏ها، سر زنده و سرشار از زندگی دارند، به مقاومت و به پای‏داری در برابر جرثومه‏های فساد و تباهی ادامه می‏دهند. مقاومت و پای‏داری که در دُوران تعرض بی‏رحمانه‏ی قدرت‏مداران جهانی و این‏روزها، تک نمونه به‏حساب می‏آید و تاکنون، در خلافِ بازی‏های کنونی سرمایه‏داران قرار گرفته و بافت، محتوا و شکل و شمایل آن، با دیگر جنگ‏های منطقه متفاوت می‏باشد. به همین دلیل است که بیم‏ها و امیدهایی را در ذهن‏ها متبلور می‏سازد که بالاخره مقاومت و ایستاده‏گی مردم، به کدامین سو خواهد رفت و سرمایه‏داران و حامیان به‏ظاهر مردمی و کمین کرده، چه سودائی در سر دارند؟

از امیدها باید آغاز کرد و تاکید نمود که ماهیت جنگ مردمی، با ماهیتِ جنگ‏های کنونی منطقه‏ی خاورمیانه کاملاً متفاوت است. به تجربه دریافته شده است که دشمنان مردم، دلِ، خوشی از چنین برخاستن‏هایی نه‏داشته و مخالف به صف شدن مردم و آن‏هم با سلاح در مقابل خودی‏های‏شان می‏باشند. بسیار ناخوشآیند و متأسف‏اند از چنین رخ‏دادی و از یگانه‏گی‏های مردمی، و بر آن بوده و هستند، تا بر مبنای منفعت خودی‏های‏شان، شعله‏های جنگ را بر افزوزند. در حقیقت چنین تجمعات مردمی و آن‏هم مسلحانه، منطبق با خواسته‏ها و منفعت‏شان نیست و موافق خاموشی و هم‏چنین موافق جنگ‏های از نوع, عراق، لیبی، سوریه و امثالهم‏اند. می‏دانند که ادامه‏ی آن، بانیان اصلی آنرا نشانه خواهد گرفت و همه را در دامان انقلاب خواهد سوزاند. در کنار این‏ها و آن‏چه را که نمی‏توان بی‏تفاوت از میان آن‏ها گذشت، آن است که، تحرک مسلحانه‏ی مردمی، دوای درد، و علاج بخش معضلات و مشکلات بی‏شمار میلیون‏ها انسان دردمند، از زیر اجحافات، نابرابری‏ها و ستم‏گری‏های طبقه‏ی سرمایه‏داری مسلح است. به همین دلیل اعتراضات و یگانه‏گی مردم کوبانی، قابل ستایش و پی‏گیری‏ست و به هر سمت و سوئی برود، نمی‏توان بر مقاومت مسلحانه‏ی آنان چشم‏پوشی نمود و آنرا از تاریخ مبارزاتی کارگران و زحمت‏کشان حذف‏اش کرد. مردم این دیار و در عمل ثابت نموده‏اند که در برایر ارتجاعیون و سلاح‏های امپریالیستی – و علی‏رغم قدر قدرتی‏شان -، می‏توان ایستاد و با سلاح، به‏مقابله برخاست و سند و دست‏آورد مبارزاتی روشنی را بر صفحات تاریخ محرومان افزود.

شکی در آن نیست که کوبانی در دُوران سخت و دشواری قرار گرفته است. از همه سو تحت محاصره و از همه سو و علی‏رغم “دل‏سوزی‏های” مسببین اوضاع کنونی، تحت فشار است و امپریالیست‏ها و حامیان ریز و درشت‏شان نقشه‏های گوناگونی را، در به عقب راندن و پس زدن آن در سر می‏پروراند. سرمایه‏داران بین‏المللی با تمام وجود موافق خاموشی جنگِ مردمی‏اند. چرا که قرار نیست تا جنگی، خلافِ خواسته‏ها و منفعت آنان سر گیرد؛ و قرار نیست هدایت چنین جنگ‏هایی در جهت منفعت محرومان سوق داده شود. حمایت‏های بی‏دریغ و تقویت جبهه‏های خودی از جانب حاکمان منطقه و سرمایه‏داران بین‏المللی، بنوبه‏ی خود هم گویای این حقیقت است که حاکمان منطقه و حامیان‏شان، از به صف شدن مسلحانه‏ی مردم کوبانی ناراضی‏اند. بی‏دلیل هم نیست که مردم این منطقه دارند از هر سو مورد یورش و تعرض، و مورد “کم لطفی” حاکمان منطقه و “حامیان” دمکراسی و محترم شمردن به پایه‏ای‏ترین حقوق انسانی قرار می‏گیرند. طبعاً و انتظاری از طبقه‏ی سرمایه‏داری و دار و دسته‏های‏شان نیست و معین است که رسالت و وظیفه‏ای، به‏غیر از تعرض به خانه و کاشانه‏ی محرومان، و به‏غیر از به تاراج بُردن اموال عمومی بر عهده نه‏دارند. یک وظیفه‏ی روشن و بی سر انجام در مقابل آنان قرار گرفته است و آن هم، سر کیسه نمودن مردم می‏باشد.

به هر حال کوبانی تاکنون – و در میان دیگر جنبش‏های اعتراضیِ غیر سازمان‏یافته -، ایستاده و بپاخاسته است و به الگوی دیگر مبارزات توده‏های ستم‏دیده‏ی منطقه تبدیل گشته است. و امّا و در کنار این همه، جان‏فشانی‏ها و دست‏آوردها، بیم‏هایی وجود دارد مبنی بر این‏که جنبش کوبانی و آن‏هم در دُوران هم‏بسته‏گی و یگانه‏گی سرمایه‏داران بین‏المللی، و در دُوران حکمیت دار و دسته‏های ارتجاعی و مسلح‏شان، به کدامین سمت خواهد رفت و پیش‏رفت کنونی آن، منوط به اتخاذ کدامین سیاست‏ها و تاکتیک‏هاست؟ چگونه می‏تواند خود را از غبار سرمایه، سالم بیرون بدر آورد و صحنه‏های انقلابات جهانی را بار دیگر و آن‏هم در مقابل طبقه‏ی سراسر ظلم و فساد، زنده نماید؟ این‏ها سئوالاتی‏ست که در ذهن هر انسان مدافع‏ی آزادی و بشریت نقش می‏بندد و به سهم خود موظف است، تا با ارائه‏ی پاسخ‏های صحیح، بر بیم‏هایی موجود تاکید ورزد

یک پاسخ, از پیش گرفته، وجود دارد مبنی بر این‏که هیچ جنبشی بدون تئوری انقلابی و بدون هدایت و رهبری سالم و کمونیستی – حتی مسلحانه‏ی مردمی -، ره به‏جائی نه‏خواهد بُرد. نمودهای زیادی در تاریخ مبارزاتی جهان وجود دارد که اعتراض و جنبشِ بدون برنامه‏ی صحیح و بدون مرزبندی قاطع با دشمنان رنگارنگ کارگران و زحمت‏کشان، به انحراف کشانده شده و سرکوب می‏شود. چرا که جنبش‏های اعتراضی مردمی، نیاز به تغذیه‏ی تئوریک – سیاسی، و نیاز به هدایت‏گری کمونیستی دارند. پُر واضح و مسلم است که پیش‏رونده‏گی جنبش‏ها با اتخاذ سیاست‏ها و با کار بست اسلوب‏های روشن و تمام کننده گره خُورده است و بی‏شک، بدون ارتباط با دیگر جنبش‏های اعتراضی و بدون دخالت‏گری کمونیست‏ها، از مسیر تعرضی خویش خارج خواهد شد. تاکنون این‏چنین بوده است و به تجربه دریافته شده است که جنبش بدون تغذیه‏ی فکری – تسلیحاتیِ سالم، به هرز خواهد رفت و سرمایه هم‏چنان حکمیت خود را حفظ خواهد نمود. دشمنان مردم کوبانی نه در پشت، بلکه در درب خانه‏ها و در کمین‏های‏شان، کمین کرده‏اند تا این جنبش را به سکوت و شکست به‏کشانند. با هزار توطئه و نیرنگ در صدند تا مسیر آنرا خارج و به سمت جنگ‏های تاکنونی منطقه سوق دهند. خواست باطنی‏شان آن است تا مردم، سلاح‏ها را بر زمین به‏گذارند و از خانه و کاشانه‏ی‏شان بدور شوند. چرا که سلاح مردمی، یگانه سلاح و ابزار تمام کننده‏ی حاکمیت طبقه‏ی سرمایه‏داری‏ست. ترس و واهمه‏ی آنان در تسلیح عمومی‏ست و بیم مردم – و کوبانیان -، هم در غیر سازمان‏یافته‏گی، در بی برنامه‏گی و در فقدان هدایت و رهبری سالم کمونیستی‏ست. این‏ها خلاءها و بیم‏هایی‏ست که در مقابل مدافعین آزادی و مردم کوبانی قرار گرفته است و طبعاً و بدون کسب تجربه و درس‏آموزی از آن‏ها، و هم‏چنین بدون پُر نمودن تپه چاله‏های دیگر جنبش‏های اعتراضی، جنبش مسلحانه‏ی مردم کوبانی، در آغازین راه و از روند رو به‏جلو و پیش‏رونده‏ی خود باز خواهد ماند.