آشتی کردن طالبان با مردم افغانستان، راهی برای پایان جنگ…

نویسنده: مهرالدین مشید زهر پاشی های قومی و زبانی و توطیۀ…

 ترجمه‌ی شعرهایی از سردار قادر 

استاد "سردار قادر" (به کُردی: سه‌ردار قادر)، شاعر کُرد زبان،…

خموشی

 نوشته نذیر ظفر شــــــــد مــــدتی که ورد زبانم ترانه نیست آوای مــــن…

چشم براه وحدت

            چشمم براه  وحدت  پیوند وهمد لی جانم فدای وحدت وصد ق…

دوحه سر دوحه، پروسه های پیچیده و آرمانهای خشکیده 

نوشته از بصیر دهزاد  سومین کنفرانس در دوحه  درست سه هفته…

کور و نابینایان خرد

تقدیم به زن ستیز های بدوی و ملا های اجیر، آن…

فضیلت سیاسی و افغانستان

در نخست بدانیم٬ ماکیاولی در شهریار و گفتارها٬ در واقع…

بهای سنگین این خاموشی پیش از توفان را طالبان خواهند…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان بیش از این صبر مردم افغانستان را…

گلایه و سخن چندی با خالق یکتا

خداوندا ببخشایم که از دل با تومیخواهم سخن رانم هراسانم که…

(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

شکست مارکسیسم و ناپاسخگویی لیبرالیسم و آینده ی ناپیدای بشر

نویسنده: مهرالدین مشید حرکت جهان به سوی ناکجا آباد فروپاشی اتحاد جماهیر…

سوفیسم،- از روشنگری باستان، تا سفسطه گری در ایران.

sophism. آرام بختیاری دو معنی و دو مرحله متضاد سوفیسم یونانی در…

آموزگار خود در عصر دیجیتال و هوش مصنوعی را دریابید!

محمد عالم افتخار اگر عزیزانی از این عنوان و پیام گرفتار…

مردم ما در دو راهۀ  استبداد طالبانی و بی اعتمادی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان سرزمینی در پرتگاۀ ناکجاآباد تاریخ مردم افغانستان مخالف…

«
»

تجلیل از هشتم مارچ

پاکدامن

ای غنچه باغ گشتی خندیدنت مبارک

ای ذره سوی خورشید بالیدنت مبارک

از خشکسالی یأس دل را نجات داده ئی

ای ابر دیده تر باریدنت مبارک

در بزم وصل ای دل پروانه ساز رسیدی

برگرد شمع مقصود گردیدنت مبارک

پیمان آشنائی با نوبهار بستی

در باغ گل نشستی گل چیدنت مبارک

ای زلف سرکش یار آن سرکشی کجا شد

اینک بپای جانان افتیدنت مبارک

ای عشق از دل من یک عمر پا گرفتی

چون چشمه از درونم جوشیدنت مبارک

فانی به چشم جانان دزدینه دل سپردی

ای رند پاکدامن دزدیدنت مبارک

فانی

بخاطر ارج گذاری به مقام والای زن روز هشتم مارچ که  باساس مبارزات آزادیخواهی زنان جهان بنام روز هم بستگی و جشن آزادی زنان در تاریخ ثبت گردیده ازین لحاظ تمام بشریت مترقی و عدالت پسند با دادن تحفه ها و یادآوری از کارنامه زنان قهرمان این روز را تجلیل تا بتوانند احترام را که خداوند ج به یک زن پاکدامن و با عزت عطا فرموده بجا آرند. جای افتخارست که زنان کشور مثل سایر زنان آگاه و با عزت جهان با انجام قهرمانی بخاطر دستیابی به حقوق خویش کارنامه های از خور بجا گذاشته اند. چند مثال از کارنامه آنها را خدمت خواننده گان گرامی یاد آور میشوم!                                                                          

در جریان جنگ دوم افغان و انگلیس چهار صد تن از زنان افغان به نسبت رسانیدن آب، نان و مهمات برای غازیان در کوه آسمائی یا شیر دروازه جام شهادت را نوشیدند. در حالیکه جنگ جریان داشت عقد نکاح زهرا با عبدالله عاشقان عارفانی صورت گرفت بعد از عقد نکاح زهرا برای عبدالله گفت جوانان مصروف جنگ هستند خانواده ما مراسم عقد نکاح من را با تو انجام دادند عبدالله بعد از شنیدن سخنان به زهرا گفت من به جنگ میروم اگر زنده پس نیامدم دیدار ما در روز قیامت باشد بخانه رفت سیلاوه خود را گرفت نزد رفقای خویش در جبهه رفت جام شهادت نوشید فردا جنازه عبدالله را رفقایش به منزلش انتقال دادند زهرا به منزل عبدالله رفت انگشت حنا دار آنرا بوسید و به مادر آن تعهد کرد که من تا زنده هستم بنام عبدالله زنده گی خواهم نمود مثل آن برای تو خدمت گذار خواهم بود زهرا تا آخرین روزهای زنده گی مطابق تعهد که نموده بود در خدمت مادر عبدالله قرار داشت.                                

هزاران زن در تاریخ کشور از جمله ملالی ها، ناز و انا ها، فاضله ها، فرخنده ها، رابعه ها و ناحید ها با بلند کردن صدای حق و عدالت در میدانهای گرم و سرد مبارزه قربانی داده اند که کارنامه هایشان مشعل فروزان آینده گان بوده و خواهد بود. غازی امان الله خان به همکاری همرزمان صادق خویش یعنی مشروطه خواهان در پهلوی سایر کارهای عظیم و افتخار آمیز برای اولین بار هزاران زن و مرد را که منحیث کنیز و غلام در شهر کابل قرار گرفته بود از نزد باداران شان آزاد ساخت. یک عده زنان در آنزمان حاضر شدند که طور مجانی غرض بلند بردن تعلیم و تربیه اناث خدمت نمایند. مرحومه ملکه ثریا اولین زن بود که بخواست شوهرش جواب مثبت داد و برقه را از روی خود دور ساخت. مرحوم دکتور اناهیتا راتب زاده اولین بنیان گذار سازمان زنان افغانستان خدمات بزرگ را غرض آگاهی دهی و انسجام زنان بخاطر سهم گیری فعال در بخش کارهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و حتی نظامی انجام داد.                                                                                                                                                

با تأسف بعد از مسلط شدن نیروهای عقب گرد زن ستیز در جامعه زنان کشور طی چند دهه اخیر قربانی های فراوان رامتقبل شده که کیبل زدن ها، محروم ساختن آنها از مزایای تعلیم و تربیه و خدمت به جامعه، سنگسار، محاکمه صحرائی، ازداوجهای اجباری، قبل از وقت، تجاوز بالای عده ئی از آنها، رد و بدل ها، بد دادن ها وسایر جنایات که بالای آنها صورت گرفته و هزاران واقعه خشونت های خانواده گی ثبت ارگانها در مرکز و ولایات گردیده اثبات ادعای ماست.                                                                     

در حالیکه ملیونها تن از زنان کشور دوش به دوش مردان بخاطر رشدف ترقی و تعالی کشور در بخش های رشد اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و نظامی سهم فعال گرفته شب و روز خدمات بزرگ را انجام داده و میدهند با تأسف مداخله صریح کشورهای توسعه طلب و متجاوز، مسلط شدن نیروهای فاسد، غاضبین، مافیای مواد مخدر، اقتصادی، جنگ افروز، ناقصین حقوق بشر، عاملین دامن زدن خشونت های خانواده گی ، خصومت های قومی، لسانی، سمتی، مذهبی، تنظیمی، حزبی، قانون ستیزان، مردم ستیزان، فرهنگ ستیزان، مردم ستیزان، قاچاقبران سنگهای قیمتی، آثار باستانی، قطع جنگلات مثمر و غیر مثمر در قدرت و جامعه سبب شده که روزانه صدها تن از فرزندان و زنان پاکدامن شهید، معلول و معیوب گردند.                                                                       

افزایش فقر، بیکاری، بیماری، بازیهای جنایت کارانه، گروهای مسلح غیر مسئول، زورمندان محل، مأمورین فاسد محلی، افزایش جنگهای خونین، از جمله حملات انتحاری، ماین گذاری روی جاده، جنگهای گروهی، سرقت های مسلحانه، آدم ربائی ها، تجاوز بالای عده از زنان و کودکان و غیره کشور جنت نشان ما را برای باشنده گان آن از جمله ده ها ملیون زن به جهنم مبل از همین لحاظ است که با وجود غرق شدن در اوقیانوس ها برخوردها غیر انسانی سران دولت های که بی شرمانه سنگ بشر دوستی را به سینه میزنند ملیونها تن مجبور به فرار از کشور شده اند.                                                                                                

تا بتوانند ازین کوره های آتش، گرداب های خون و بازیهای آتش افروزان خود را نجات دهند. نشر و پخش اخبار گمراه کننده انجام بازیهای قدرت طلبی سران حکومت وحدت ملی و گروهای مسلط، عنعنات ناپسندیده از جمله بر پاکردن عروسی در هوتلهای مجلل وادار ساختن خانواده داد غرض خریداری زیورات و لباسهای قیمت بها، بردن براتی، عیدی، نوروزی، انجام مراسم های شیرینی خوری و تخت جمعی نیز از عوامل اند که قریب سه ملیون تن را به مواد مخدر و هفتاد فیصد آنها را زنان تشکیل میدهند به امراض روانی و فزیکی مبتلا و ملیون ها تن به نسبت عدم دسترسی به عقد دوستی قلب ها و تشکیل خانواده شب و روز را در عالم مأیوسی قرار گرفته مرگ تدریجی را سپری مینمایند.                                                                                                              

در حالیکه مردان با عزت ما مثل مردان با عزت جهان آرزو دارند که زنان پاکدامن در هر جایی از کشور های جهان و داخل کشور  باشند باید منحیث زنان از حقوق و مزایای که خداوند ج برای شان عطا نموده مستفید و بهره مند شود با تأسف به داشتن آرمان نمیتوان به آرزوهای خوشبختی دستیاب شد بباور ما وقت آن رسیده بخاطر تجلیل واقعی و احترام به مقام والای زن که تمام زنان پاکدامن کشور دوش به دوش مردان تحول پسند خویش بخاطر نجات از دشواریهای خونین صدای و اعتراضات خویش را از طریق وسایل اطلاعات جمعی مبارزات مسالمت آمیز، جامعه مدنی، سهم گیری در انجمن ها، سازمانهای اجتماعی، احزاب سیاسی، کاندید شدن، از دشواریهای قریه ولسوالی، ولایتی و ولسی جرگه تا ریاست جمهوری بلند نمایند تا رسد روزیکه با زدودن ابرهای سیاه هموطنان از جمله زنان از خورشید سعادت بهره مند شوند.