چین کاوشگری به نیمه تاریک ماه فرستاد

منبع تصویر، GETTY IMAGES ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۳ مه ۲۰۲۴ آژانس فضایی…

        تقدیم به ستره محکمه امارت اسلامی افغانستان

معروضه محمد عالم افتخار ولد محمد قاسم دارنده تذکره تابعیت 1401100148058   حضور…

حاکمیت طالبان؛ افزایش بحران و تکانه های بی ثباتی ملی…

نویسنده: مهرالدین مشید استبداد و تبعیض طالبان و به صدا درآمدن…

چند شعر از حمید تیموری‌فرد

بزم کبوتران   در تالار توت و ارغوان  سایه‌ی گل درشت انجیر  تارمی خلوت…

ساز آفرینش

رسول پویان رحیم و رحـمان را تابکی قـهار می گویند برای بـندگان…

چرا ادبیات دوران کهن و میانه کم‌تر حزین بود؟

در پرداخت‌های ساختاری ادبیات جهان از شعر و غزل و…

انسان گرایی پاسخی ناتمام در برابر ناپاسخگویی اندیشه های فلسفی…

نویسنده: مهرالدین مشید  انسان گرایی به مثابه ی داعیه ی برگشت…

گنجینۀ الهام

رسول پویان 2/5/2023 روزباخورشیدوشب سیل شباهنگم خوش است زیــر نـور خلـوت مهـتـاب آهنگـم…

در ارتباط به جفنگ گویی ها ی " نیاز نیاز"

حبیب میهنیار دوستان گرامی شما بهتر میدانید که یکی از ویژه…

ادبیات مبتذل،- سرگرم کننده و کم ارزش؟

Trivialliteratur:   آرام بختیاری نیاز انسان از خود بیگانه به ادبیات سرگرم کننده.  ادبیات…

پیام شادباش به مناسبت روز جهانی کارگر

ا. م. شیری روز اتحاد و همبستگی انترناسیونالیستی کارگران و زحمکشان…

دستار پوشان اسلام ستیز و پاچه بلند های حرمت شکن

نویسنده: مهرالدین مشید گروه ی طالبان از نظر حسن عباس نویسنده…

برگردان شعرهایی از سبزه برزنجی

خانم "سبزه برزنجی" (به کُردی: سۆزە بەرزنجی) شاعر کُرد زبان،…

به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

«
»

انجمن حقوقدانان افغان در اروپا

نشر کتاب بحث قانون اساسی و حاکمیت قانون

به سلسله نشرات انجمن حقوقدانان افغان در اروپا در این هفته کتاب جدید تحت عنوان « بحث قانون اساسی و حاکمیت قانون( جدل تاریخی مشروعه و مشروطه ، مقابله با بحران حقوقی و فقدان مشروعیت ) به شکل دیجیتال نشر و در خدمت علاقمندان قرار گرفته است .

انجمن حقوقدانان افغان در اروپا همه ساله كنفرانس علمی را تحت عناوين مختلف و مبرم براى کشور عزیز ما افغانستان دایر مينمايد . در دو سال اخیر ، بنابر شيوع وسيع وايروس كرونا ، تدوير كنفرانس های حضوری ممكن نگرديد. برمبناى نظرات همسلکان عزیز شوراى رهبرى انجمن تصميم اتخاذ نمود تا همانند سال پار مقالات پژوهشی خبره گان حقوق و دانشمندان ورجاوند بشكل كتاب منتشر گردد . کتاب بحث قانون اساسی و حاکمیت قانون(جدل تاریخی مشروعه و مشروطه ، مقابله با بحران حقوقی و فقدان مشروعیت)» در واقع مبین محتوی مجموع مقالات مندرج می باشد که زوايايى مختلف موضوع را به بررسى گرفته است . اظهر من الشمس است که صلح نياز اصلى مردم مظلوم و شرط بقاى جامعه است که کشور بعد از تحمل بيشتر از چهار دهه جنگ وخونريزى حق دارند و مستحق نايل شدن به صلح و قرار گرفتن گذار به شاهراه ترقی میباشد. در احوالیکه افغانستان در پسا سقوط نظام سیاسی و اسقاط قانون اساسی با بحران بزرگ حقوقی مواجه است ودول دیفکتوی طالبان در فقدان مشروعیت ملی و بین المللی قرار دارد و خطرات سقوط اقتصادی ، قحطی در مقیاس ملی و وقوع فاجعه بشری حق حیات ملیونها افغان مظلوم را در شرایط کرونایی تهدید مینماید که کشور ما درکشمکش هاى تاريخى و كلان جيوپولیتيك منطقوى و بين المللى ودر تداوم همان « بازى بزرگ » رقم میخورد و افغانستان بعد از پانزدهم اگست سال پار عیسوی در موقعیت تحتالحمایه پاکستان قرار گرفته است . هست و بود افغانستان در گرو استقرار صلح واقعى و پايدار است که رمز بقای کشور بوده و با مفاهیم مصؤنیت ، ازادی وعدالت تعریف میگردد . دستیابی به این مامول و مقابله با تمام مشکلات فقط در وجود یک دولت مقتدر ملی قانون محور و عدالت گستر ممکن میگردد و ایجاد همچو دولت در وجود حاکمیت قانون و اعمال حق حاکمیت ملی متحقق میگردد که تا کنون « امارت اسلامى » طالبان منكرآن مى باشد .

انجمن ما ، افتخار دارد كه مجموع این مواردی چگونگی گذار به صلح واقعى و پایدار ، بحث حاکمیت قانون و ضرورت انفاذ قانون اساسی بخاطر مقابله با بحران حقوقی و مشروعیت و همچنان جلوگیری از سقوط اقتصادی و فاجعه بزرگ بشری بشكل مشروح در مقالات علمى و تحقيقى خبره گان حقوق ، استادان گران ارج و دانشمندان بلند مرتبت ،بازتاب يافته است . کمال افتخار است که در کتاب حاضر نخستین نوشته از حقوقدان بلند مرتبت جناب پوهاند دوکتور محمد قاسم فاضلی بنشر رسیده است که تاکید میدارد: «صحبت از انفاذ قانون اساسی دوره مشروطیت صورت گرفته است که باید هرچه عاجل بخاطر چگونگی آن تدا بیراتخاذ گردد و در غیر آن در فقدان حاکمیت قانون و نبود قانون اساسی هرگونه صحبت از صلح واقعی و پایدار ، ایجاد موسسات دولتی و شکل گیری یک دولت مقتدر که بتواند با مشکلات جاری مقابله نماید ، سراب بیش نمی باشد . در احوالیکه افغانستان در پسا سقوط نظام سیاسی و اسقاط قانون اساسی با بحران بزرگ حقوقی مواجه است ودولت دیفکتوی طالبان در فقدان مشروعیت ملی و بین المللی قرار دارد و خطرات سقوط اقتصادی ، قحطی در مقیاس ملی و وقوع فاجعه بشری حق حیات ملیونها افغان مظلوم را در شرایط کرونایی تهدید مینماید . انجمن ما ، افتخار دارد كه مجموع این موارد ، چگونگى گذار به صلح واقعى و پایدار ، بحث حاکمیت قانون و ضرورت انفاذ قانون اساسی بخاطر مقابله با بحران حقوقی و مشروعیت و همچنان جلوگیری از سقوط اقتصادی و فاجعه بزرگ بشری بشكل مشروح در مقالات علمى و تحقيقى خبره گان حقوق ، استادان گران ارج و دانشمندان بلند مرتبت ،بازتاب يافته است .

شوراى رهبرى انجمن از استادان بزرگوار و دانشمندان ورجاوند كه به ندايى انجمن لبيك گفته اند ،مراتب سپاس و قدردانى تقديم و خاطر نشان ميگردد ، كه نوشته هاى شان که مبین نظرات نویسنده است ، بدون هرنوع تصرف و « سانسور » بنشر رسيده است. كتاب توسط حقوقدان و فرهنگی گرامی جناب قاسم اسمایی ویرایش یافته و به همت جناب تميم ابوى مسؤل نشرات انجمن اقبال نشر یافته است که از ایشان صمیمانه سپاسگزاری میگردد.

برای مطالعه کتاب میتوانید لینک زیر را باز نمائید.

300122

/mobile/index.html-http://www.hoqooq.eu/HK