کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

هشدار پوتین به ترامپ درباره «توسعه موشک‌های اتمی»

رئیس جمهور روسیه با هشدار به دونالد ترامپ، گفت که بهتر است برای اجتناب از بروز ناآرامی‌ها، گفت‌‌وگوهای جدید تسلیحاتی دوجانبه صورت گیرد.

هشدار پوتین  به ترامپ درباره «توسعه موشک‌های اتمی»

 رئیس جمهور روسیه عصر دوشنبه به وقت تهران از تمایل به انجام گفت‌وگوهای جدید تسلیحاتی با آمریکا، پس از خروج این کشور از معاهده منع موشک‌های کوتاه برد و میان برد  اتمی خبر داد.

 به گزارش «خبرگزاری فرانسه» «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در این زمینه اظهار داشته که انجام گفت‌وگوهای جدید با آمریکا مانع از هرج و مرج خواهد شد.

کشورهای آمریکا و روسیه امروز رسما از معاهده منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد خارج شدند و منابعی در واشنگتن نیز از آغاز آزمایشات موشکی این کشور در آینده نزدیک خبر دادند.

آمریکا و روسیه رسما از INF خارج شدند/ آغاز آزمایش موشکی آمریکا در هفته‌های آتی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا امروز (جمعه) از خروج رسمی این کشور از معاهده «منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» موسوم به INF خبر داد.

پامپئو در صفحه شخصی توئیتر خود با تکرار ادعای عدم پایبندی روسیه به این معاهده، نوشت: «در تاریخ دوم فوریه 2019، ایالات متحده به روسیه شش ماه فرصت داد تا به پایبندی به معاهده من موشک‌های هسته‌ای میان‌برد بازگردد. روسیه مخالفت کرد، پس این توافق امروز پایان می‌یابد».

وی با انداختن مسئولیت فروپاشی این توافق امنیتی بر گردن روسیه، افزود: «آمریکا بخشی از توافقی نخواهد بود که طرف دیگر آن را نقض می‌کند. روسیه تنها مقصر [فروپاشی این توافق] است».

خبرگزاری «رویترز» نیز بعد از این توئیت پامپئو، به نقل از چند مقام ارشد در دولت آمریکا (که نامشان را فاش نکرد) گزارش داد که واشنگتن از این به بعد خود را مقید به عدم ساخت و ذخیره موشک‌های میان‌برد با قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای نخواهد دانست.

بر این اساس، دولت آمریکا از هم اکنون به دنبال تامین بودجه خط تولید موشک‌های هسته‌ای میان برد است و به‌زودی طی چند هفته آینده آزمایش موشک کروز با چنین ویژگی‌هایی را آغاز می‌کند.

این منابع همچنین می‌گویند که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در ماه نوامبر (آبان) سال جاری اولین موشک هسته‌ای میان‌برد را طی دو دهه اخیر آزمایش می‌کند. البته این آزمایش‌ها فعلا در حد تسلیحات متعارف هستند و کلاهک‌های هسته‌ای در این آزمایشات حضور نخواهد داشت.

رویترز در ادامه این گزارش توضیح داد که به‌محض اینکه بودجه کنونی برای تولید و آزمایش موشک‌های هسته‌ای میان‌برد به اتمام برسد، دولت با مقاومت مجلس نمایندگان آمریکا – که هم‌اکنون اکثریت آن در اختیار حزب رقیب یعنی دموکرات است – برای دریافت منابع مالی بیشتر جهت ادامه این روند روبه‌رو خواهد شد.

با این حال پنتاگون امیدوار است مجلس‌های نمایندگان و سنا بودجه مورد نیاز برای خط تولید و آزمایش‌های موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را مجددا تامین کند.

یک سخنگوی کمیته امور مسلح سنا نیز گفت که انتظار می‌رود رایزنی‌ها برای تامین بودجه از در هفته‌های آتی آغاز شود.

مقامات آمریکایی همچنین به رویترز گفتند که هنوز نمی‌دانند چین چگونه با خروج این کشور از معاهده INF برخورد می‌کند به همین دلیل قصد دارند موشک‌های زمین‌پایه میان‌برد را در مناطق نزدیک‌تر به این کشور مستقر کنند.

همزمان با اعلان توئیتری پامپئو، وزارت خارجه روسیه نیز با صدور بیانیه‌ای خروج رسمی این کشور از معاهده مذکور را اعلام کرد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک» در این بیانیه آمده است: «در دوم آگوست 2019، توافق بین اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده آمریکا مبنی بر نابودی موشک‌های میان‌برد و کوتاه‌برد، که در تاریخ 8 دسامبر 1987 در واشنگتن امضا شد، با اقدام آمریکایی‌ها ملغی می‌باشد».

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی موسوم به «ناتو» نیز در واکنش به تحولات امروز، مدعی شد که دولت روسیه را مقصر فروپاشی معاهده INF می‌داند.

سخنگوی ناتو با صدور بیانیه‌ای گفت: «اعضای ناتو تاکید کردند که این سازمان به تهدیدهای روسیه از جمله موشک 9M729  در اقدامی مسئولانه و حساب‌شده واکنش نشان خواهد داد».

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، آمریکا و روسیه را از تملک، تولید یا پرتاب آزمایشی موشک‌های زمین‌پایه میان‌برد (۱۰۰۰ – ۵۰۰۰ کیلومتر) و کوتاه‌بردتر (۱۰۰-۵۰۰ کیلومتر) منع می‌کند. این پیمان در دهه هشتاد میلادی و در دوران ریاست‌جمهوری «رونالد ریگان» و «میخائیل گورباچف» روسای جمهوری وقت آمریکا و شوروی سابق منعقد شد. واشنگتن اما بارها روسیه را به نقض این معاهده متهم کرده است اما روسیه تمامی اتهامات را رد می‌کند.


ریگن و گورباچف حین امضای

وزارت خارجه روسیه روز جمعه خروج واشنگتن از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد را اشتباه بزرگ توصیف کرد.

روسیه: خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد اشتباه بزرگی است

وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه اعلام کرد که خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد اشتباه بزرگی است.

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه خود اشاره کرد که این اقدام پس از تلاش‌های متعمدانه واشنگتن در راستای تضعیف این توافقنامه بوده که دستاویزی برای نابودی این توافق بوجود آورد.

وزارت خارجه روسیه اضافه کرد: این تلاش‌ها تاکید دارد که آمریکا دوره‌ای را به پیش می‌برد که طی آن تمامی توافقنامه‌های بین‌المللی را که به هر دلیل مناسب واشنگتن نباشد از بین می‌برد.

همچنین «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه در مصاحبه با خبرگزاری تاس گفت که حمایت پیمان آتلانتیک شمالی از خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد، کاملا ناتو را بی اعتبار کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پوتین همچنین اظهار داشته که خروج آمریکا از معاهده موشک‌های کوتاه برد و میان برد  وضعیت را بغرنج کرده و روسیه نمی‌تواند این مسئله را نادیده بگیرد.

خبرگزاری «رویترز» نیز در این زمینه گزارش کرد که پوتین هشدار داده در صورت توسعه موشک‌های کوتاه برد  و  میان برد از سوی آمریکا، مسکو نیز مجبور به انجام چنین کاری خواهد شد.

به گزارش رویترز، پوتین در سخنان دوشنبه خود واشنگتن را مقصر موارد پیش آمده در زمینه معاهده موشک‌های کوتاه برد و میان برد اتمی برشمرد.