جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

«
»

۶ دروغ بزرگ بایدن درباره افغانستان

۶ دروغ بزرگ بایدن درباره افغانستان

نشریه نیویورک پست در مقاله‌ای تحلیلی به بررسی رویداد‌های افغانستان و سخنان رئیس جمهور آمریکا، پیش و پس از آغاز عقب نشینی نظامیان آمریکایی از این کشور پرداخت و نوشت: «بایدن شش دروغ بزرگ درباره‌ی افغانستان گفت! حال که رئیس جمهور آمریکا چنین آشکارا دروغ می گوید و خروج از افغانستان را “موفقیتی فوق العاده” می خواند، چگونه شهروندان آمریکایی می‌توانند به ادعا‌های بایدن باور داشته باشند!.» رئیس جمهور آمریکا در گفتگو با شبکه تلویزیونی‌ ای بی سی نیوز گفت: «آمریکایی‌ها این موضوع را درک می‌کنند که ما می‌خواهیم کار خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان را پیش از روز ۳۱ اوت انجام بدهیم؛ و اگر شهروندی آمریکایی در افغانستان باقی مانده باشد، آنقدر می‌مانیم تا همه آنان را خارج کنیم!». یک روز بعد، وی با تکرار این وعده در کاخ سفید،‌ تصریح کرد: «می‌خواهم شفاف بگویم، هر آمریکایی که بخواهد به خانه بازگردد ما او را بر می‌گردانیم!». اما حقیقت این است که حتی بایدن خودش هم قبول دارد پس از عقب نشینی آخرین نظامیان آمریکایی از افغانستان، هنوز هم شهروندان آمریکایی در آن کشور سرگردان باقی مانده اند. بایدن روز سه شنبه گفت: «۹۰ درصد شهروندان آمریکایی که می‌خواستند از افغانستان خارج شوند آنجا را ترک کردند.»


ژنرال فرانک مک کنزی، رئیس فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا یک روز پیش از آن تایید کرده بود که برخی از شهروندان آمریکایی اقدام به فرار از افغانستان کردند، اما نتوانستند خودشان را به فرودگاه کابل برسانند و پنج هوایپمای آخر در حالی از فرودگاه کابل به پرواز در آمدند که حتی یک شهروند آمریکایی را هم سوار نکرده بودند. بایدن روز ۲۰ اوت خطاب به افغان‌هایی که در جنگ، به نظامیان آمریکایی کمک کرده بودند گفت: «ما به شما هم تعهد یکسان می‌دهیم؛ افغان‌هایی که ما را همراهی کردند و همراه ما در نبرد حضور داشتند و از هیچ کمکی فروگذار نکردند؛ آنها هم تقریبا به اندازه نظامیان آمریکایی اهمیت دارند.» اما حقیقت آن است که روز چهارشنبه یکی از مقام‌های ارشد وزارت خارجه در گفتگو با شبکه تلویزیونی ان بی سی اعتراف کرد و گفت: «اکثریت افغان‌هایی که به آمریکا کمک کرده بودند نتوانستند از کابل خارج شوند.» او شمار دقیق درخواست کنندگان مجوز ویژه مهاجرت، که در افغانستان باقی مانده اند را در اختیار نداشت، اما گفت اکثریت شان نتوانستند از کابل خارج شوند.» بایدن روز ۲۰ اوت گفت: «آمریکا به تعهداتی که به مردم، از جمله افغان‌های آسیب پذیر،‌ زنان برجسته و خبرنگاران سپرده، پایبند است.»

۶ دروغ بزرگ بایدن درباره افغانستان

آمریکا نتوانست روزنامه نگاران در استخدام خود را به جای امن برساند
اما واقعیت امر آن است که دولت بایدن حتی نتوانست روزنامه نگارانی که در استخدام دولت آمریکا بودند را به جای امن برساند. از جمله پانصد روزنامه نگاری که برای رادیو آزاد اروپا/ رادیو آزادی و دیگر رسانه ها کار می‌کردند و خانواده هایشان به همراه دیگر خبرنگاران افغان در معرض تهدید طالبان قرار گرفته بودند. منابع نشریه‌ی یو اس‌ای تودی اعلام کردند تنها ۵۰ روزنامه نگار که از سوی آمریکا پشتیبانی می‌شدند به لطف کمک دولت‌های دیگر و نه دولت بایدن توانستند افغانستان را ترک کنند. بایدن روز هشتم ژوئیه در پاسخ به خبرنگاری که پرسید: «آیا عقب نشینی از افغانستان با آنچه که در ویتنام اتفاق افتاد شباهتی دارد یا خیر گفت: اصلا هیچ شباهتی در میان نیست!» یک ماه از این انکار بایدن نگذشته بود که تصاویر منتشر شده از کابل، بالگرد آمریکایی را نشان می‌داد که بر فراز سفارت آمریکا پرواز می‌کرد. نزدیک به ۲۰۰ آمریکایی پس از آنکه نتوانستند خودشان را از هیچ راه دیگری به فرودگاه کابل برسانند، با کمک بالگرد‌های شینوک از مهلکه گریختند. بایدن قول داد به پشتیبانی هوایی از ارتش افغانستان ادامه بدهد و روز دهم اوت گفت: «تاکید می‌کنم که ما متعهد شده ایم پشتیبانی هوایی تنگاتنگی از ارتش افغانستان داشته باشیم و اطمینان پیدا کنیم که نیروی هوایی آنها به کارش ادامه خواهد داد.» بایدن روز ۲۳ ژوئیه در تماس تلفنی با اشرف غنی، رئیس جمهور پیشین افغانستان به او قول داد که تا پایان ماه اوت، پشتیبانی هوایی از نیروهای این کشور ادامه خواهد داشت.

اما نشریه وال استریت ژورنال در روز ۱۴ اوت نوشت:« واقعیت این است که بنابر تصمیم جو بایدن، ارتش آمریکا پشتیبانی هوایی و اطلاعاتی خود را از ارتش افغانستان متوقف کرد و بالگرد‌ها و هواپیما‌های افغانستان توسط پیمانکاران نگهداری نشدند؛ به این معنی که ارتش افغانستان دیگر نمی‌تواند فعالیتی داشته باشد. بایدن دائما ادعا کرده است که علت فروپاشی ارتش افغانستان، این بوده که این ارتش نمی‌خواست بجنگد!. اما افشای موضوع توقف پشتیبانی هوایی آمریکا از دولت اشرف غنی، ادعای بایدن را نقش بر آب کرد. خبرنگاری از بایدن پرسید: «آیا دستگاه اطلاعاتی آمریکا ارزیابی می کند که دولت افغانستان در آستانه فروپاشی است؟!»، اما بایدن با حالتی تدافعی گفت: این درست نیست! احتمال اینکه طالبان همه چیز را در افغانستان به تسلط خود در آورد و مالک تمام کشور شود بسیار ضعیف است! در حقیقت بایدن می‌دانست که طالبان در آستانه تسلط بر دولت افغانستان قرار دارد ولی از اشرف غنی خواست که در این مورد دروغ بگوید. اما رئیس جمهور پیشین افغانستان حقایق را برای بایدن بازگو کرد و گفت: «ما با تهاجمی تمام عیار روبرو هستیم؛ طالبان با برنامه ریزی کامل و پشتیبانی لجستیکی پاکستان بین ۱۰ تا ۱۵ هزار تروریست بین المللی را اجیر کرده است که اکثریت قریب به اتفاق آنها پاکستانی هستند!» ولی بایدن این سخنان اشرف غنی را نادیده گرفت.