مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

«
»

گفت‌وگو با رئيس اجرایی دولت افغانستان

استانبول/خلیل سلحشور/

دکتر عبدالله عبدالله،‌ رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان در گفت‌وگویی اختصاصی  اظهار داشت: برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح علی‌رغم تحمیل هزینه سنگین مالی بر مردم و ایجاد چند روز توقف در فعالیت‌های اقتصادی و دولتی، دستاورد جدیدی برای کشورمان نداشته است.وی در ادامه روند برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح افغانستان و مفاد قطع‌نامه پایانی آن را چنین ارزیابی کرد:

“لویه جرگه مشورتی صلح امروز یایان یافت. اعلام یک هفته تعطیلات در افغانستان، همه فعالیت‌های اقتصادی و کارهای دولتی در کشورمان را متوقف کرد. باید روزی قضاوت شود که آیا نیازی به چنین همایشی بود یا خیر. آنچه که در این لویه جرگه ارائه شد، چیزی جدیدی نبود.

ما دلایلی برای عدم شرکت در این همایش داشتیم. نمایندگان مردم از مناطق و اقشار مختلف در این نشست حضور یافتند. چنین نشستی باید پس از توافق صلح برگزار می‌شد. پس از آن می‌توانستیم یک گردهمایی گسترده با حضور دولت،‌ احزاب و نمایندگان اصلی مردم داشته باشیم.

چندی پیش نشست «شورای رهبری مصالحه» در کابل انجام شد. بیشتر مفاد قطع‌نامه لویه جرگه، در همان جلسه شورای مصالحه نیز بحث و تصمیماتی اتخاذ شده بود. احترام به اجماع مردم خوب است، اما در قطع‌نامه امروز لویه جرگه نکات جدیدی دیده نمی‌شود”.

تاکید می‌کنم این لویه جرگه دستاورد جدیدی نداشت. با این وجود از اینکه هیچ حادثه ناگواری طی پنج روز این نشست رخ نداد، خرسند هستیم. پلیس تدابیر امنیتی شدیدی اتخاذ و مردم نیز همکاری کردند، اما بدون تردید لویه جرگه هزینه سنگینی هم بر مردم تحمیل کرد”.

-مردم افغانستان نمی‌خواهند به دوره گذشته طالبان بازگردند
رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان درخصوص انتظار مردم کشور از دولت، حضار در لویه جرگه و گروه طالبان نیز تصریح کرد:

“بدون تردید مردم افغانستان خواهان صلح هستند. آنها نمی‌خواهند که به دوره حاکمیت طالبان بازگردند. مردم کشور ما می‌خواهند دستاوردها را حفظ و با وجود دیدگاه‌های متفاوت در صلح و صفا زندگی کنند”.

-قطع همکاری طالبان با گروه‌های تروریستی بسیار مهم است

عبدالله درباره مذاکرات طالبان با آمریکا در قطر که حول مسائلی مانند خروج نیروهای خارجی و عدم استفاده از خاک افغانستان علیه دیگر کشورها تاثیر آن بر بحران‌های کنونی برگزار شد هم گفت:

“قطع همکاری طالبان با گروه‌های تروریستی بسیار مهم است. میزبانی طالبان از القاعده و اقدامات این گروه در خارج افغانستان، ازجمله حادثه یازده سپتامبر،‌ باعث شد جامعه جهانی از لحاظ سیاسی، نظامی و شورای امنیت در کشور ما مداخله کند. آمریکا می‌خواهد مطمئن باشد که طالبان با گروه‌های تروریستی همکاری و هیچ ارتباطی برقرار نکند.

مذاکرات مستقیم میان طالبان و ایالات متحده آمریکا قبلا نیز چندین بار انجام شده است، اما این گروه تاکید کرده که خروج نیروهای خارجی از افغانستان باید در دستورکار قرار گیرد و جدول زمانی آن هم ارائه شود”.

-شروط و مسائل مدنظر واشگتن هنگام مذاکره با گروه طالبان

رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان در ادامه نکات و موضوعات مطرح شده توسط آمریکا در دیدار با نمایندگان گروه طالبان را چنین تشریح کرد:
“آمریکا چهار موضوع را مطرح کرده است؛ نخست، عدم رابطه طالبان با گروه‌های تروریستی و تضمین آن. دوم، جایگاه نیروهای آمریکایی در افغانستان. البته این موضوع علاوه بر طالبان به وضعیت کشور ما نیز ارتباط دارد که طی روند صلح مشخص خواهد شد.

سوم، آتش‌بس، که طالبان هنوز آن را نپذیرفته است. چهارم نیز تعیین سرنوشت کشور از طریق مذاکرات صلح بین‌الافغانی میان حکومت و جناح‌های سیاسی با طالبان است. این گروه هنوز بحث درباره دو مورد اخیر را آغاز نکرده است. مسئله آینده کشور باید میان افغان‌ها بحث و برای آن تصمیم گرفته شود”.

-مدیریت اشتباه باعث لغو نشست بین‌الافغانی در قطر شد

دکتر عبدالله در باره نشست بین‌الافغانی که قرار بود با شرکت 250 نفر 19 آوریل در دوحه پایتخت قطر انجام شود، نیز اظهار داشت:

“مدیریت و سازماندهی خوبی برای نشست بین‌الافغانی در دوحه صورت نگرفت. برگزارکنندگان تجربه چنین نشستی را نداشتند. اگر دقیق عمل می‌کردند، زمینه این رویداد وجود داشت. تصمیم دولت و جناح‌های سیاسی افغانستان این بود که در نشست مذکور شرکت کنند.

متاسفانه مشکلات مدیریتی باعث لغو این نشست شد. برگزاری چنین نشست در آینده قابل بحث است که در کجا دیالوگ بین‌الافغانی صورت می‌گیرد. نشست لغوشده فرصتی بود که می توانست به صلح کمک کند و زمینه را برای مذاکرات بین الافغانی مساعد سازد”.

-از دفتر نمایندگی طالبان در دوحه سوءاستفاده شده است
وی درباره روابط قطر با افغانستان و پیامدهای رابطه دوحه با طالبان برای روند صلح کشورش هم تصریح کرد:
“ما در دوحه سفارت داریم. قطر از دولت افغانستان درخواست افتتاح سفارت در کابل کرد که پذیرفته شد. گاهی از دفتر نمایندگی طالبان در دوحه سوءاستفاده شده است. این این موضوع را با دولت قطر مطرح کرده ایم.
قطر نیز از طریق دفتر طالبان در دوحه بر این گروه تاثیر داشته و میزبان چندین دور مذاکرات بوده است. چند بار نیز مذاکراتی میان نمایندگان سطح دوم دولت افغانستان و طالبان بصورت غیررسمی در دوحه انجام شده است. نقش سایر کشورها نیز نباید نادیده گرفت”.

-برقراری صلح در افغانستان به حل بحران منطقه کمک می‌کند

دکتر عبدالله عبدالله با اشاره به اینکه اجماع ملی برای تامین صلح نیاز مبرم جامعه افغانستان است، تاکید کرد:  “بدون تردید این اجماع در افغانستان وجود دارد. اجماع منطقه‌ای یا بهبود مناسبات که منافع مشروع کشورها در شرایط پس از صلح افغانستان منظور شود، بسیار مهم است. هیچ کشوری به تنهایی نمی‌تواند روند صلح افغانستان را تضمین کند. پیچیدگی‌هایی در روابط منطقه وجود دارد. برقراری صلح در افغانستان به حل بحران منطقه کمک می‌کند”.

-برای عدم تعویق انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان تلاش می‌کنیم

عبدالله در مورد نتایج انتخابات گذشته پارلمانی و انتخابات آینده ریاست جمهوری افغانستان ضمن ابراز تاسف از چالش‌ها و مشکلات که در این زمینه رخ داد، گفت:
“با مشکلات زیادی در جریان برگزاری انتخابات مجلس و پس از آن مواجه شدیم. حالا که پارلمان افتتاح و آغاز به کار کرده است امیدواریم انتخابات آینده ریاست جمهوری به‌صورت بهتر برگزار شود. دولت انتظار داشت این امر به موقع صورت گیرد.

متاسفانه کمیسیون‌های قبلی انتخابات هم نتوانستند آن را به موقع برگزار کنند. آن‌ها تازه‌کار بودند و با چالش‌های انتخابات پارلمانی گذشته مواجه شدند. محال بود که طبق تقویم قبلی عمل شود. دولت می‌کوشد طوری از برگزاری انتخابات حمایت کند که این روند به تعویق نیفتد”.

-ادامه جنگ در افغانستان به نفع هیچ کشوری نیست

رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان در پاسخ سوالی مبنی بر اینکه «آیا زمامداری عمران خان در پاکستان، باعث تغییری در نگرش اسلام آباد نسبت به کابل شده است؟» اظهار داشت:
“مردم افغانستان می‌خواهند در صلح زندگی کرده و با همسایگان نیز رابطه نیک بر مبنای احترام متقابل و عدم مداخله داشته باشند. پاسخی برای این پرسش که آیا روابط ما با کشورهای منطقه مطلوب است، وجود ندارد. همه باید به این نتیجه رسیده باشند که ادامه جنگ در افغانستان به نفع هیچ کشوری نیست.
از زمان روی کارآمدن دولت جدید در پاکستان، تغییراتی در این زمینه به وجود نیامده است. بیانیه های مثبت صادر شده اما تغییراتی که توقع روابط دوجانبه بر اساس احترام متقابل و شناخت اصل حاکمیت ملی کشورهاست به اقدامات زیادی نیاز دارد”.

-عامل اصلی مهاجرت افغان‌ها ادامه جنگ در کشورشان است

عبدالله در باره موج مهاجرت شهروندان فغانستان به ترکیه هم گفت: “توافق‌نامه‌ای برای همکاری درخصوص مهاجرین میان ترکیه و افغانستان امضا شده است. متاسفانه عامل اصلی مهاجرت افغان‌ها ادامه جنگ در کشورشان است. افراد موجود در سایر کشورها نیز محل اقامت خود را ترک می‌کنند.

هنگامی که جنگ در کشور ما متوقف شد بسیاری بازگشتند، اما با آغاز مجدد نبردها و ناامنی‌ها موج مهاجرت‌ها دوباره آغاز شده است. با کشورهای همسایه، ترکیه و کمیساریای سازمان ملل میکانیزم های همکاری در مورد مهاجران داریم”.

-ترکیه در روند بازسازی افغانستان حامی مردم این کشور است

او در پاسخ به پرسش خبرنگار آناتولی مبنی بر اینکه «ترکیه چه نقش مهمی در روابط بین اسلام آباد-کابل و همچنین روند صلح افغانستان می تواند ایفا کند؟»، تصریح کرد:

“ترکیه روابطی بسیار حسنه در سطح منطقه دارد. این کشور روابط تاریخی و نیک با افغانستان داشته و همکاری‌ با ما را طی 18 سال اخیر ادامه داده است. ترکیه در تامین امنیت و برقراری صلح در افغانستان نقش عمده را بازی کرده و می‌کند.

ترکیه در بازسازی افغانستان نقش داشته و روابط بسیار خوبی میان دو دولت و مردم دو کشور وجود دارد. نقش ترکیه به‎عنوان پلی آسیا و اروپا و جمعیتی با اکثریت مسلمان و قدرت اقتصادی واضح است. ترکیه می‌تواند برای ایجاد زمینه و هماهنگی‌ بیشتر در سطح منطقه موثر باشد”.