کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

کاخ سفید منشا همه اعتراضات در جهان

مردم آمریکا و همچنین مردم سایر کشورها که در واشنگتن دی سی مقیم هستند همواره برای بیان اعتراضات شان به سیاست های دولت آمریکا از جمله دخالت و تجاوز نظامی این کشور به سایر کشورهای جهان، گسترش نژادپرستی، افزایش تیراندازی ها و خشونت های پلیس این کشور در مقابل درب های اصلی کاخ سفید تجمع می کنند و آخرین تجمع اعتراضی مقابل کاخ سفید روز شنبه همزمان با دیدار «جو بایدن» و «محمد اشرف غنی»، روسای جمهوری آمریکا و افغانستان در کاخ سفید بود که از سوی عده‌ای از افغانستانی‌های مقیم حوزه واشنگتن دی سی برگزار شد. آنها خواستار توقف خشونت ها و دخالت های آمریکا در افغانستان شدند. 

دانستنی های جالب در مورد کاخ سفید

نکات جالب و خواندنی در مورد کاخ سفید

اگر اهل اخبار سیاسی و تماشای تلویزیون باشید، حتما روزانه بار‌ها اسم کاخ سفید را شنیده اید، کاخ سفید در واقع محل کار و اقامت رئیس جمهور ایالت متحده آمریکا بوده و در ایالت واشنگتن دی سی قرار دارد. درست است که این کاخ دارای موقعیت خاص و سیاسی می‌باشد، اما به جرات می‌توان گفت که از نظر معماری یکی از زیباترین کاخ‌های جهان بوده و دارای تاریخ پر فراز و نشیبی می‌باشد. اگر شما نیز کنجکاوید که اطلاعات جالبی درباره کاخ سفید واشنگتن بدانید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

تاریخچه
این ساختمان بین سال‌های ۱۷۹۲ و ۱۸۰۰ با ماسه سنگ‌های سفید به سبک معماری جرجی همزمان با ساخت شهر نیویورک ساخته شد.
«جان آدامز» اولین رئیس جمهور آمریکا بود که در کاخ سفید اقامت نمود و از آن دوران کاخ سفید همواره محل اقامت رئیس جمهور وقت آمریکا بوده است، هنگامی که «توماس جفرسون» (۱۸۰۱) در کاخ سفید اقامت یافت با کمک مهندس معمار «بنجامین هنری لاتروب» بنای بیرونی کاخ را با افزودن دو ستون گسترش داد، کاخ سفید در سال ۱۸۱۴ (در طول جنگ ۱۸۱۲) توسط ارتش انگلیس صدمه فراوان دید و محتویات آن به تاراج رفت، ولی مدت زمان کمی بعد از ویرانی اقدام به بازسازی آن شد، در اکتبر سال ۱۸۱۷ رئیس جمهور آمریکا «جیمز مونرو» در کاخ سفید که فقط قسمتی از آن بازسازی شده بود اقامت یافت.

نکات جالب و خواندنی در مورد کاخ سفید

جالب است بدانید بر خلاف ظاهر محکم و استوار کاخ سفید، این بنا از گذشته بسیار تاریک و تاسف باری برخوردار است. در سال ۱۸۱۴ میلادی نیرو‌های ارتش بریتانیای کبیر تا توانستند موجب تخریب و نابودی این کاخ بزرگ و مجلل شدند و بسیاری از اشیائ گران بهای آن را نیز به تاراج بردند و در نهایت با حملات بی پایان خود سبب سوختن بخش‌های مختلفی از کاخ سفید در آتش نفرت و دشمنی شان شدند. با تمام این اوصاف خیلی زمان لازم نبود تا بلافاصله برنامه ترمیم و بازسازی کاخ سفید در دستور کار نمایندگان و مسئولان ایالت واشینگتن دی سی قرار بگیرد و آنان خیلی زود در سال ۱۸۱۷ میلادی دست به کار شدند و تمام قسمت‌های آسیب دیده و تخریب شده این کاخ را مجددا از نو مرمت و بازسازی نمودند. البته فراموش نکنید که در طول تاریخ، کاخ سفید بار‌ها و بار‌ها دستخوش تغییرات مختلف در فضای داخلی و همچنین مرمت‌های گوناگون جهت تبدیل شدن به یک بنای کاملا مجلل و باشکوه شده است.


فلسفه نامگذاری
بنای کاخ سفید در ابتدا «قصر ریاست جمهوری» یا عمارت ریاست جمهوری نامیده می‌شد، این بنا برای اولین بار در سال ۱۸۱۱ کاخ سفید نام گرفت، به روایتی در زمان بازسازی، این بنا را سفید کردند تا آثار سوختگی آن را بپوشانند و از آن زمان سفید نامیده شد، این روایت بی اساس است، زیرا این بنا از زمان ساخت آن در سال ۱۷۹۸ سفید، رنگ شده بود.

نکات جالب و خواندنی در مورد کاخ سفید


این بنا در متون رسمی عمارت هیئت اجرایی نامیده میشد، اما در زمان ریاست جمهوری تئودور روزولت ۱۹۰۱ نام غیررسمی کاخ سفید واشینگتن روی سرنامه‌های رسمی آن چاپ شد، در سرنامه‌های فعلی هم لغت کاخ سفید و واشینگتن در وسط صفحه چاپ میشود که به زمان کابینه فرانکلین دلانو روزولت بر میگردد، نظریه دیگری این است که نام کاخ سفید از نام مزرعه عمارت سفید که محل اقامت مارتا کاستیس واشینگتن بود گرفته شده است، مزرعه عمارت سفید در بخش نیو کنت، در ایالت ویرجینیا واقع شده بود و در قرن هیجدهم رئیس جمهور و همسرش در آن زندگی می‌کردند.

حوادث مهم
در سال ۱۸۱۴ و در بحبوحه جنگ‌های مشهور به جنگ ۱۸۱۲ این عمارت به آتش کشیده شد که بخشی از پروژه به آتش کشیدن واشینگتن توسط ارتش بریتانیا بود، این آتش سوزی قسمت‌های داخلی را ویران و در قسمت‌های بیرونی باعث ایجاد نیم سوختگی‌های گسترده شد، بازسازی این صدمات بلافاصله و به سرعت آغاز گردید و رئیس جمهور جیمز مونرو در اکتبر ۱۸۱۷ به کاخ نقل مکان کرد، بازسازی‌های ادامه یافت و علاوه بر ساخت رواق جنوبی نیم دایره در سال ۱۸۲۴، رواق شمالی نیز در سال ۱۸۲۹ ساخته شد.

نکات جالب و خواندنی در مورد کاخ سفید



از آنجایی که تراکم در عمارت اجرایی بسیار زیاد بود، رئیس جمهور تئودور روزولت و تمامی کار‌های دفتری وی به بخش تازه ساخت بال غربی در سال ۱۹۰۱ منتقل شد. ۸ سال بعد و در دوران ریاست جمهوری ویلیام هووارد تفت بال غربی گسترش بیشتری یافت و در همان زمان اولین دفتر بیضی ساخته شد، در سال ۱۹۴۸، اقامتگاه به دلیل استفاده عمده از شاهپر (تیر عمارت) چوبی در اغلب قسمت‌ها بخصوص دیوارها، دیگر توان خود را از دست داده بود و رو به ویرانی میرفت که در همان دوران ریاست هری ترومن، اتاق‌های داخلی کاملاً برداشته شد و یک اسکلت فولادی برای تحمل بار داخلی جدید ساخته شد، هنگامی که این عملیات پایان پذیرفت اتاق‌ها بازسازی شدند

بخش‌های مختلف کاخ
امروزه کاخ سفید به سه قسمت منزل رئیس جمهور در مرکز، بال غربی کاخ، و بال شرقی کاخ تقسیم شده است، ساختمان کاخ سفید شامل شش طبقه است، طبقه همکف، طبقه کشور، طبقه دوم، طبقه سوم و دو طبقه زیرزمین که مساحتی برابر ۵٬۱۰۰ متر مربع را میپوشاند، ۱۳۲ اتاق و ۳۵ دستشویی، ۶ آشپز تمام وقت و روزانه حدود ۵٬۰۰ بازدیدکننده دارد، به عنوان دفتر مجریه رئیس جمهور آمریکا واژه خانه سفید غالباً کنایه از کابینه ریاست مجلس سنا آمریکا است، کاخ سفید در مالکیت سازمان پارک‌های ملی است، این کاخ بخشی از پارک ریاست جمهوری را دربر می‌گیرد.

بال غربی
دفتر رئیس جمهور (دفتر بیضی شکل) و دفتر کارمندان رتبه بالای وی با اتاقی برای ۵۰ کارمند و همچنین اتاق هیئت دولت که ملاقات‌های رئیس جمهور با هیئت دولت درآنجا صورت میگیرد در بال غربی کاخ سفید واقع شده است.

کاخ سفید منشا همه اعتراضات در جهان



بال شرقی
اتاق شرقی در طبقه اول، بزرگترین اتاق در اقامتگاه رئیس جمهوری آمریکا و معمولاً محل برگزاری رویداد‌های رسمی در کاخ سفید است. بال شرقی که دارای یک دفتر اضافی است، در سال ۱۹۴۲ به کاخ سفید اضافه شد. این قسمت از کاخ سفید در سال ۱۹۷۷ علاوه بر استفاده‌های سابق آن برای اولین بار دفتر کارکنان همسر رئیسجمهور آمریکا روزالین کارتر را نیز در خود جای داد؛ و از آن پس بطور رسمی «دفتر همسر رئیس جمهور» نام گرفت. شاخه شرقی در طول جنگ جهانی دوم به منظور پنهان کردن، ساختمان پناهگاه زیر زمینی که برای مواقع اضطراری ساخته شده بود، بنا شد. پناهگاه زیرزمینی مرکز عملیات اضطراری ریاست جمهوری نام گرفت.

کاخ سفید منشا همه اعتراضات در جهان

آنچه از کاخ سفید نمی‌دانید

عمارت ۵۵ هزار هکتاری کاخ سفید شاید برای بسیاری فقط یک نام باشد، اما اکثر آمریکایی‌ها و مردم جهان از نکته‌های این عمارت ریاست جمهوری بی‌اطلاع هستند. در ادامه این یاداشت به ۱۵ حقیقت ناشناخته از کاخ سفید می‌پردازیم که از سبک معماری و طراحی گرفته تا اتاق‌های مخفی و شبح‌های آن را شامل می‌شود.

کاخ سفید منشا همه اعتراضات در جهان



۱. عمارت دوقلو در ایرلند
وب‌سایت تریلیست گزارش داد، زمانی که جیمز هوبان، معمار ایرلندی وارد رقابت یک روزنامه شد تا یک سازنده برای “کاخ رئیس‌جمهوری” در ۱۹۷۲ تعیین شود، گمان می‌رفت که او طرح برنده خودش را براساس طرحی از عمارت لنیستر در دوبلین ارائه کرده باشد. امروزه این عمارت محل پارلمان ایرلند است.


۲. ساختمانی بسیار عظیم
کاخ سفید با ۱۳۲ اتاق، ۳۵ سرویس بهداشتی، ۲۸ شومینه، ۴۱۲ در و ۱۴۷ پنجره در شش طبقه مجهز به آسانسور محل کاملا مناسبی برای بازی قایم باشک است، اما قطعا سرویس مخفی چندان از آن خشنود نمی‌شود.

۳. ده‌ها اتاق مخفی هیجان‌انگیز
گرچه همگان با فضا‌های داخلی کاخ سفید مانند دفتر کار رئیس‌جمهور، اتاق وضعیت و اتاق مطبوعاتی آشنا هستند، اما اغلب افراد اطلاع ندارند که این عمارت ده‌ها اتاق مخفی در تو رفتگی دیوار‌ها دارد که روسای جمهوری آمریکا طی سال‌ها به تعداد آن‌ها افزوده‌اند.
براساس اسناد موزه کاخ سفید و گزارش وب‌سایت ای‌اوال، از اتاق سینما و اتاق خوشنویسی تا اتاق بازی، اتاق موزیک و سولاریوم و حتی یک فروشگاه شکلات، گل فروشی، دندانپزشکی و سالن بولینگ را می‌توان در طبقه همکف پیدا کرد.

کاخ سفید منشا همه اعتراضات در جهان
کاخ سفید منشا همه اعتراضات در جهان



۴. همه‌ی روسا از سکونت در آنجا شاد نبودند
گرچه ممکن است ساختمان ۱۶۰۰ خیابان پنسیلوانیا بسیار با شکوه به نظر برسد، اما هر رئیس‌جمهوری از آن به عنوان خانه خوشحالی یاد نکرده است. طبق گزارش وب‌سایت آتلانتیک، رئیس‌جمهور هری ترومن از آن به عنوان “زندان سفید عظیم” و “زندان پر زرق و برق” یاد کرده است و رئیس‌جمهور ریچارد نیکسون در واپسین روز‌های زندگی سیاسی‌اش در حالت مستی با پرتره روسای جمهوری سابق سخن می‌گفت.


۵. جورج واشنگتن هرگز ساکن آنجا نشد
براساس گزارش انجمن تاریخی کاخ سفید، گرچه اولین فرمانده کل قوای آمریکا محل عمارت ریاست جمهوری را تعیین کرد بود، اما او ۱۷۹۷ از قدرت رفت و در ۱۷۹۹ یعنی یک سال پیش از تکمیل این سازه درگذشت. جان آدامز، دومین رئیس‌جمهوری آمریکا و همسرش ابیگیل آدامز اولین ساکنان این عمارت بودند.

کاخ سفید منشا همه اعتراضات در جهان
کاخ سفید منشا همه اعتراضات در جهان



۶. به دست بردگان ساخته شد
وب‌سایت اسمیتسونین گزارش داد، اسناد تاریخی پرداخت حقوق‌ها فاش می‌کند که بسیاری از سازندگان بنای کاخ سفید برده بودند. جیمز هوبان، معمار کاخ سفید بردگان خودش را که بن، دنیل و پیتر بودند، به عنوان نجار این پروژه استخدام کرده بود.


۷. تدی روزولت نام بنا را “کاخ سفید” گذاشت
طبق اسناد انجمن تاریخی کاخ سفید، پیش از آنکه بیست و ششمین رئیس‌جمهوری آمریکا نام مستعار این بنا را رسمی کند، عمارت مذکور با اسامی متعددی از جمله کاخ رئیس‌جمهوری، خانه رئیس‌جمهوری و عمارت اجرایی شناخته می‌شد.

۸. بال غربی تا ۱۹۰۲ وجود نداشت
بال غربی کاخ سفید یا ساختمان دفتر اجرایی، دفاتر رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا را در خود جای داده است. بال غربی در برگیرنده دفتر بیضی، اتاق کابینه، اتاق وضعیت و اتاق روزولت است که با الهام از آن سریالی تلویزیونی هم ساخته شد. علت ساخت این ساختمان خنده‌دار است. طبق اسناد موزه علوم و صنعت شیکاگو، تدی روزولت که از سر و صدای بیش از حد شش فرزندش به ستوه آمده بود، به دنبال فضایی آرام و بدون تنش دستور ساخت بال غربی را داد.

کاخ سفید منشا همه اعتراضات در جهان



۹. مسیر دسترسی ویلچر ساخته شد
طبق اسناد کتابخانه اف‌دی‌آر، زمانی که فرانکلین دلانو روزولت در ۱۹۳۳ به کاخ سفید آمد، دستور داد تا مسیری برای دسترسی ویلچر به داخل ساختمان ساخته شود و این اولین ساختمان دولتی در واشنگتن بود که چنین تحولی در آن صورت می‌گرفت.

۱۰. خانه حیوانات خانگی عجیب و غریب بوده است
گرچه خانواده ترامپ هیچ نوع حیوان خانگی در کاخ سفید ندارد، اما خانواده دیگر رهبران آمریکا اینگونه نبودند. حیوانات عجیب و غریب بسیاری این خانه شماره ۱۶۰۰ در خیابان پنسیلوانیا را خانه خود دانستند که از جمله می‌توان به تمساح جان کوئینسی آدامز، ششمین رئیس‌جمهوری آمریکا اشاره کرد که در حمام زندگی می‌کرد. مار دختر تئودور روزولت به نام امیلی اسپینچ و باغ وحش کالوین کولیج، سی‌امین رئیس‌جمهوری آمریکا که شامل یک توله خرس، توله‌های شیر، گربه دم‌کوتاه، کانگرو و یک اسب آبی کوتوله می‌شد، از دیگر جاذبه‌های کاخ سفید بود.

کاخ سفید منشا همه اعتراضات در جهان



۱۱. ۵۷۰ گالن رنگ برای دیوار‌های نما لازم است
براساس کتاب “کاخ سفید: خانه رئیس‌جمهوری آمریکا” نگهداری از سکونتگاه اجرایی رئیس‌جمهوری آمریکا چندان ساده نیست و ۵۷۰ گالن رنگ برای حفظ رنگ سفید نمای این عمارت لازم است.

کاخ سفید منشا همه اعتراضات در جهان



۱۲. جاذبه گردشگری محبوب
براساس گزارش شبکه تلویزیونی هیستری چنل، کاخ سفید هر هفته میزبان حدود ۳۰ هزار بازدیدکننده است و ۶۵ هزار نامه، ۳۵۰۰ تماس تلفنی و ۱۰۰ هزار ایمیل دریافت می‌کند. همچنین لازم است بازدیدکنندگان از قبل درخواست ارائه کنند و پیشاپیش مطالعه کنند.

کاخ سفید منشا همه اعتراضات در جهان



۱۳. ۱۴۰ فرد می‌توانند همزمان شام بخورند
حرف از ضیافت شام به میان آمد. با توجه به بزرگی اتاق شام رسمی و نیرو‌های آشپزخانه، نشنال جئوگرافیک گزارش داد که رئیس‌جمهوری آمریکا عملا می‌تواند همزمان میزبان ۱۴۰ تن باشد.

کاخ سفید منشا همه اعتراضات در جهان

۱۴. کارکنان فقط ۱۲ ساعت برای انتقال وسایل روسای جمهور زمان دارند
در حالی که یک رئیس‌جمهوری منتخب جدید مشغول سخنرانی برای کشور است و مراسم تحلیف انجام می‌دهد، کارکنان به شدت سرشان شلوغ است و متعلقات رهبر جدید را منتقل می‌کنند. به گزارش ال دیکو، جابجایی وسایل از ظهر آغاز می‌شود و کارکنان ۱۲ ساعت زمان برای باز کردن وسایل، چیدمان و مرتب کردن مبلمان‌ها در اختیار دارند.

کاخ سفید منشا همه اعتراضات در جهان
کاخ سفید منشا همه اعتراضات در جهان



۱۵. برخی به شبح در کاخ سفید اعتقاد دارند
ساکنان سابق کاخ سفید گزارش‌هایی از مشاهده تصاویر ترسناک در شماره ۱۶۰۰ خیابان پنسیلوانیا ارائه کردند. در یک مورد هم حین سفر وینستون چرچیل، نخست‌وزیر وقت بریتانیا در دوره جنگ جهانی اول او از دیدن شبح آبراهام لینکلن کنار شومینه اتاقش شوکه شد.