مادر

ای مادر من فرخ و آباد بمانی پر خنده به لب…

چند شعر کوتاه از زانا کوردستانی

انتظارم، بوی سیگارهای زر گرفته... و روزهای تلخِ نیمه سوخته میان بغض خاموشت…

جنگ قدرت ها

رسول پویان جنگ قـدرت ها دل زخمین وخونین آورد جـای صلح و…

افراطیت پادزهر خیانت رهبران اسلام سیاسی و یا شکست مبارزات…

نویسنده: مهرالدین مشید علل و عوامل یا چگونگی و چیستی باز…

زبان آریایی یا آریویی چی شد؟

نوشته: دکتر حمیدالله مفید ——————————— زبان بازتاب خرد آدمی است و انسان…

تعامل 

نور محمد غفوری از چندی به اینطرف در مکالمات و نوشتار…

جمال غمبار

آقای "جمال غمبار"، (به کُردی: جەمال غەمبار) شاعر و نویسنده‌ی…

چین کاوشگری به نیمه تاریک ماه فرستاد

منبع تصویر، GETTY IMAGES ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۳ مه ۲۰۲۴ آژانس فضایی…

        تقدیم به ستره محکمه امارت اسلامی افغانستان

معروضه محمد عالم افتخار ولد محمد قاسم دارنده تذکره تابعیت 1401100148058   حضور…

حاکمیت طالبان؛ افزایش بحران و تکانه های بی ثباتی ملی…

نویسنده: مهرالدین مشید استبداد و تبعیض طالبان و به صدا درآمدن…

چند شعر از حمید تیموری‌فرد

بزم کبوتران   در تالار توت و ارغوان  سایه‌ی گل درشت انجیر  تارمی خلوت…

ساز آفرینش

رسول پویان رحیم و رحـمان را تابکی قـهار می گویند برای بـندگان…

چرا ادبیات دوران کهن و میانه کم‌تر حزین بود؟

در پرداخت‌های ساختاری ادبیات جهان از شعر و غزل و…

انسان گرایی پاسخی ناتمام در برابر ناپاسخگویی اندیشه های فلسفی…

نویسنده: مهرالدین مشید  انسان گرایی به مثابه ی داعیه ی برگشت…

گنجینۀ الهام

رسول پویان 2/5/2023 روزباخورشیدوشب سیل شباهنگم خوش است زیــر نـور خلـوت مهـتـاب آهنگـم…

در ارتباط به جفنگ گویی ها ی " نیاز نیاز"

حبیب میهنیار دوستان گرامی شما بهتر میدانید که یکی از ویژه…

ادبیات مبتذل،- سرگرم کننده و کم ارزش؟

Trivialliteratur:   آرام بختیاری نیاز انسان از خود بیگانه به ادبیات سرگرم کننده.  ادبیات…

پیام شادباش به مناسبت روز جهانی کارگر

ا. م. شیری روز اتحاد و همبستگی انترناسیونالیستی کارگران و زحمکشان…

دستار پوشان اسلام ستیز و پاچه بلند های حرمت شکن

نویسنده: مهرالدین مشید گروه ی طالبان از نظر حسن عباس نویسنده…

برگردان شعرهایی از سبزه برزنجی

خانم "سبزه برزنجی" (به کُردی: سۆزە بەرزنجی) شاعر کُرد زبان،…

«
»

چین مسیر توسعۀ جهانی را به سمت سوسیالیسم تغییر می‌دهد

دمیتری نویکوف (Dmitry Novikov)، معاون اول صدر حزب کمونیست فدراسیون روسیه

ا. م. شیری

اولین قسمت از سفر هیئت حزب کمونیست روسیه به چین، سفر به استان هوبی بود. در اینجا، در پایتخت منطقه، کنفرانس بین‌المللی در مورد تاریخ معاصر حزب کمونیست چین برگزار شد. 

یکی از وظایف مهم نشست ووهان، آشنایی احزاب سیاسی خارجی با نحوۀ سازماندهی کار کمیته‌های حزب کمونیست چین در سطوح استانی و محلی بود. هنگام بحث در بارۀ تجربۀ تحولات در جمهوری خلق چین، فعالیت‌های عملی در راستای اجرای ایده‌های شی جین‌پینگ دایر بر ساخت سوسیالیسم با ویژگی‌های چینی در دورۀ جدید مورد بررسی قرار گرفت.

در این مجمع که به ابتکار شعبۀ بین‌المللی کمیتۀ مرکزی حزب کمونیست چین سازماندهی شده بود، بیش از ۲۰۰ مهمان از ۲۸ کشور جهان حضور داشتند. در روند این کنفرانس، رهبران همۀ هیئت‌های خارجی فرصت سخنرانی و ارائه موضع احزاب خود را داشتند.

دمیتری نوویکوف، نایب رئیس کمیتۀ مرکزی حزب کمونیست فدراسیون روسیه در این کنفرانس سخنرانی کرد. متن سخنان او:

ــ رفقای محترم!

سفر هیئتی از مسئولان شعبۀ تبلیغ و ترویج حزب کمونیست فدراسیون روسیه به چین آغاز می‌شود. من مطمئنم که این امر به تقویت و تعمیق هر چه بیشتر روابط ما و همچنین، به اعضای فعال حزب کمونیست فدراسیون روسیه در ترویج تجربۀ ساخت سوسیالیسم با ویژگی‌های چینی در دورۀ جدید کمک خواهد کرد. من فرصت را مغتنم شمرده، مراتب قدردانی و سپاسگزاری حزب کمونیست فدراسیون روسیه را از کمیتۀ مرکزی حزب کمونیست چین و دفتر روابط بین‌الملل آن به‌خاطر کار بزرگ و چندوجهی در اجرای یادداشت همکاری بین دو طرف اعلام می‌کنم.

به باور کمیتۀ مرکزی حزب کمونیست فدراسیون روسیه، اهمیت مثبت تجربۀ ساخت سوسیالیسم در چین در شرایط تشدید بحران عمومی سرمایه‌داری و رشد تنش در جهان تقویت می‌شود. ما همچنین معتقدیم که دستاوردهای جمهوری خلق چین برای توسعۀ یک راهبرد موفق برای توسعۀ روسیه در قرن ۲۱ اهمیت زیادی دارد.

برای ترویج تجربۀ موفق چین، حزب کمونیست فدراسیون روسیه از رسانه‌های مختلف، روزنامه‌های پراودا و ساوتسکایا روسیا، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کند. در سال ۲۰۲۲، کانال تلویزیونی حزب ما- «خط سرخ»، همراه با گروه انتشارات بین‌المللی چینی «شانس»، پروژۀ تلویزیونی «چین امروز» را» راه‌اندازی کرد. بینندگان این کانال از تماشای فیلم‌های چینی به زبان روسی بهره می‌برند.

حزب کمونیست فدراسیون روسیه از ابتکارات حزب کمونیست جمهوری خلق چین در تبادل تجربه بین حزبی استقبال می‌کند. در ۱۵ مارس، جلسۀ گفتگو در سطح بالا بین حزب کمونیست چین و احزاب سیاسی جهانی برگزار شد. موضوع اصلی آن، «مسیر نوسازی: مسئولیت احزاب سیاسی» بود. سیریل رامافوزا (آفریقای جنوبی)، نیکلاس مادورو (ونزوئلا)، الکساندر ووچیچ (صربستان)، دانیل اورتگا (نیکاراگوئه)، کیت میچل (گرانادا) و بسیاری دیگر در آن جلسه سخنرانی کردند.

گزارشی اساسی را شی جین‌پینگ، رئیس جمهور و دبیر کل کمیتۀ مرکزی حزب کمونیست چین ارائه کرد. او تأکید کرد که حزب کمونیست چین کارزار جدیدی را برای ساختن سوسیالیسم با ویژگی‌های چینی به راه انداخته است. از آنجائیکه وظیفۀ بهبود رفاه مردم نمی‌تواند در «انحصار دایرۀ کوچکی از کشورها» باشد، باید در فرآیند مدرن‌سازی حل شود. در عین حال، نوسازی در چین باعث تحرک و تسریع «کار بزرگ مدرن‌سازی کل بشریت» می‌شود.

رفیق شی جین‌پینگ در سخنرانی خود ابتکار تمدن جهانی را مطرح کرد. او خواستار «احترام به تنوع تمدن‌ها، حفظ ارزش‌های جهانی، … تلاش‌های مشترک برای فعال کردن تبادلات بین‌المللی پایدار و همکاری» شد. من مطمئنم که این ابتکار مهم مستحق حمایت کامل است.

بشریت امروز با چالش‌های خارق العاده‌ای مواجه است. خطر اصلی رویکرد امپریالیسم آمریکاست. این کشور با تداوم آسیب‌شناختی، به دنبال تثبیت سلطۀ خود و ایجاد یک الگوی استعماری جدید برای استثمار جهان است. برای این منظور، ایالات متحده در حال تشکیل اتحادهای نظامی است و از سیاست تحریم، سازماندهی جنگ در اوکراین و دست زدن به اقدامات تحریک‌آمیز در اطراف تایوان پیروی می‌کند.

در این شرایط، ابتکار بزرگ شی جین‌پینگ در مورد تمدن جهانی، در اصل بمعنی فراخوان برای جلوگیری از جنگ جهانی و توسعۀ پایدار و هماهنگ است. این، مفهوم جامعه با سرنوشت مشترک برای نوع بشر را به طور منطقی توسعه می‌دهد و حزب کمونیست ‌چین از این طریق کمک بزرگی به توسعۀ تمدن بشری می‌کند. این سیاست با اهداف بلند مدت و عملکرد سیاسی حزب کمونیست فدراسیون روسیه کاملاً منطبق است.

ایدۀ نوسازی به سبک چینی، به نوآوری نظری مهم بیستمین کنگرۀ حزب کمونیست چین تبدیل گردید. و این، دستاوردهای جمهوری خلق چین که مزایای سوسیالیسم را به وضوح نشان می‌دهد و به تغییر توازن قدرت در مقیاس جهانی کمک می‌کند، تعمیم داد.

جهان به طور پویا در حال تغییر است. زمین آشکارا از زیر پای هژمون سالخورده می‌لغزد. مراکز جدید قدرت با اطمینان بیشتر و بیشتر منافع مشروع خود را اعلام می‌کنند. مدل چینی مدرن‌سازی – با در نظر گرفتن منافع مشترک- تأثیر فزاینده‌ای بر روند تاریخ جهان خواهد داشت. همانطور که اتحاد جماهیر شوروی در زمان خود منشاء تحولات بود، امروز نیز جمهوری خلق چین مسیر توسعۀ جهانی را به نفع سوسیالیسم تغییر می‌دهد.

موفقیت چین برای همۀ کشورها و ملت‌ها مهم است. حزب کمونیست فدراسیون روسیه اطمینان دارد که تجربۀ چین روز به روز جهانی‌تر می‌شود. گنادی زیوگانوف، صدر کمیتۀ مرکزی حزب ما، بارها به این موضوع اشاره کرده است. او در سخنرانی خود در مجمع احزاب مارکسیست جهان که به ابتکار حزب کمونیست چین در اواسط سال گذشته برگزار شد، بار دیگر بر این موضوع تأکید کرد.

ما بر این باوریم که اجرای ابتکارات نوآورانۀ شی جین‌پینگ، دبیر کل کمیتۀ مرکزی حزب کمونیست چین، بشریت را به دستیابی به اهداف توسعۀ پایدار، عدالت و رفاه مشترک نزدیک‌تر می‌کند.

نقل از: وب‌سایت حزب کمونیست فدراسیون روسیه

https://eb1384.wordpress.com/2023/06/04/

۱۴ خرداد-جوزا ۱۴۰۲