میدان هوایی بگرام

گیریم که ادعای غلط ترامپ در مورد حضور چینائی ها…

دلبری مهرورز!

امین الله مفکر امینی                         2025-22-02! دلبـری مهــــرورزی دارم که دیـــده و دلم…

غیابت رهبران طالبان بازی استخباراتی یا آغاز یک سونامی وحشتناک

نویسنده: مهرالدین مشید خود کامگی ملاهبت الله و نارضایتی و خشم…

خانه های مردم افغانستان دور از دسترس مردم

زمانی " خانه ملت " که منظور پارلمان افغانستان است…

عاشق وفاسق!

امین الله مفکر امینی      2025-20-02! درعشـق وعاشقـــــی گردربزم عشق نمیســـــــوزی مشـــــو ز این…

«حزب باد»: تحلیل پدیده فرصت‌طلبی و تبعیت از جریانات غالب…

«حزب باد Opportunism»: تحلیل پدیده فرصت‌طلبی و تبعیت از جریانات…

        زیارتگاه امام صاحب ولایت کندز دومین شهر مذهبی افغانستان

  نوشته کریم پوپل مورخ ۲۱ فبروری ۲۰۲۵    مقدمه  ولسوالی امام صاحب با داشتن…

روایتی از کشت زار های خستۀ رنگین کمان خاطره ها

نویسنده: مهرالدین مشید این هم می گذرد ما مرده ایم، مرده ی در…

             تاریخچه نام گردیز

نوشته : کریم پوپل مورخ ۱۵فبروری ۲۰۲۵ بسیاری از دوستان یکی از…

مماشات خویشتن دارانۀ غرب با طالبان و پراگنده گی مخالفان…

نویسنده: مهرالدین مشید نشست های بیرونی پیرامون افغانستان؛ بستر سازی برای…

چاپنداز

بزکش، پهلوانی که  با سواری اسب، بز را به دایره…

انارستان دل 

رسول پویان  دل ز درد و داغ هجران بی‏نوا افتاده است  برگ…

فیلسوف شدن دانشمند اتمی، بعد از یکسال زندان

Weizsäcker, k.F.(1912-2007) آرام بختیاری فیزیک دان اتمی، میان فلسفه و رسالت صلح. کارل…

کلبه ی تارم!

امین الله مفکر امینی       2025-11-02! دربســاطی بیکسی ام ، دلبری آمـد با…

خاطره ها بیانگر واقعی ترین حقایق تاریخی 

نویسنده: مهرالدین مشید خاطره ها تصویری از "تاریخ در بستر جغرافیا" بازهم…

ګوندي فعاليتونه او دموکراسي

نور محمد غفوری یادونه: دا مقاله مې په ۲۰۱۸ کال لیکلې ده…

سکوت در برابر گستاخی های پاکستان بار بار مسئولیت افغانستان…

حکومت‌های افغانستان زمانی می‌توانند در تامین امنیت و ثبات موفق…

سخنی عشق!

               2025-09-02! امین الله مفکر امینی گرسخـــــن زعشق گویی زعصمتِ این گوهربــــدان کزعشق به…

سکوت خلیفه در برابر امیر شکست یا فرصتی برای انحام…

نویسنده: مهرالدین مشید عباس ستانکزی: ملایعقوب کل روند را از مسیر…

«
»

چیستی قاطعیت طالب در برابر تعامل

– و مشروعیت خواهی تُهی معنی از آن

 واژه ها ورودی: فتح و نصرت٬ اشتباه ۱۹۹۷ ٬ ظهور طالبان پاکستانی٬ طالبان مدنی

تتبین موضوع:

اگر بن لادن به کشورش تحویل داده می شد و آمریکا به أفغانستان تجاوز نمی کرد؟ آیا امروز شهروندان أفغانستان در سعودی با کارت مهاجرتی شب و روز را سپری می کنند یا مدرک بردگی از یک عرب دارند؟ با آمدن طالبان پسا ۲۰۲۱ چرای ظهور طالبان پاکستانی  در چیست؟ جواب این همه و چندین سوالات دیگر از عناصر خبری برای تحلیل طالبان از ۱۹۹۲ تا کنون٬ زیاد از هم گسسته و رویداد ها اتفاقی نیست٬ دریافت می شود. یعنی امروز هزار هموطن ما با مدرک بردگی از یک عرب در سعودی می تواند به زندگی و کار نه٬ به غلامی خویش ادامه دهند. و ما أفغانستان بخاطر یک عرب بیست سال به خاک و خون کشانده می شویم. و ادعای فتح و نصرت زمانی می توان که آمریکا در تجاوز ۲۰۰۱ ناکام می شد٬ بیست سال بالای رقبای جهانی خود٬ تجلای قدرت تک قطبی نمی کرد. و زوال خودرا آمریکا در أفغانستان از عدم یا فقدان اتحاد أفغان ها دید٬ که تاریخ سیاست خارجی آمریکا هم به این اصل استوارست که حافظه دوستی و دشمنی ندارند. مگر TTB اشتباه بدتر از بن لادن نیست؟ که اخراج مهاجرین و قبل از آن حمله پاکستان در خوست٬ آغاز این جنگ فرسایشی می تواند باشد. قاطعیت طالبان در سرکوب افغان ها و ادعا مشروعیت خود خوانده خودشان٬ که اگر مبارزات و فعالیت های مدنی بسوی تغییر افغانستان٬ هدف محور صورت گیرد٬ طیف وسعی از طالبان که فعلاً در رسانه ها٬ با روحیه تعامل ظاهر می شوند را جذب خدمت به وطن و انسانیت و دین می کند. اما متاسفانه عده که ظاهر مبارز یا سیاست مدار جلوه می کند٬ با طالبان فقط در طرز لباس فرق می کند. و ای وای که این وطن چقدر بی کس است٬ از عدم خوداگاهی اعضاء جامعه٬ و تجربه مبارزات در عدم خرد سیاسی در گذشته٬ چنان تغافل و سلطه پذیری را برای طالبان مهیا کرده٬ که هر روز شاهد نقض حقوق بنیادین انسانی و بشری هستیم. 

فرض کنیم٬ اگر انتقال قدرت از غنی به طالب در بستر روحیه قومی بوده٬ ظهور طالبان پاکستانی و پشتون های آنسوی سرحد روی دیگر از سکه انتقال قدرت است. که در نتیجه عدم حاکمیت ملی در افغانستان از نطفه٬ از جهل حاکم جامعه سرچشمه می گیرد و استخبارات های منطقوی و فرامنطقوی را محرکه می شود٬ پس بیداری و بلوغ سیاسی یا خرد سیاسی ضرورت اصلی و هستوی جامعه سیاسی ماست.  

محمدآصف فقیری