جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

«
»

چرا راه حل چین درباره بحران اوکراین عینی و منصفانه است؟

2023022515014812158.jpg

ناظران می‌گویند سندی که چین روز جمعه 24 فوریه (6 اسفند) به منظور تببین موضع آن درباره بحران اوکراین منتشر ساخت شامل نگرانی‌های منطقی کشورهای مختلف و هدف آن به حداکثر رساندن نقاط مشترک در جامعه جهانی درباره این موضوع است.

موضوع چین در خصوص حل و فصل سیاسی بحران اوکراین شامل 12 گام مفصل برای مدیریت این مساله است.

چین در این سند خواستار احترام به استقلال تمام کشورها، کنار گذاشتن ذهنیت جنگ سرد، توقف خصومت‌ها، از سرگیری گفتگوهای صلح،‌ حل بحران انسانی و حفاظت از غیرنظامیان و اسرای جنگی شده است.

سند چین تاکید می‌کند کشورها باید نیروگاه‌های برق هسته‌ای را ایمن نگه دارند،‌ صادرات غله را تسهیل نمایند،‌ تحریم‌های یکجانبه را متوقف کنند، زنجیره‌های صنعتی و تامین را پایدار نگه دارند و ساخت و ساز پس از درگیری را ترویج کنند.

طبق این سند، اجرای برابر و یکسان قوانین بین‌المللی باید ارتقاء یابد و در عین حال با استانداردهای دوگانه نیز بایستی مخالفت گردد.

«وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز جمعه گفت: پکن خواستار متمرکز کردن تلاش‌هایش بر این سند و ادامه ارائه کمک‌ها در کنار جامعه بین‌المللی به منظور دستیابی به راه حل سیاسی است.

خانم «سو شیائوهوی» پژوهشگر «موسسه مطالعات بین‌المللی چین» گفت سندی که روز جمعه منتشر شد دربرگیرنده یک راه حل فراگیر و نظام‌مند است که ساختار جامعی برای تضمین امنیت ایجاد می‌کند.

وی تاکید کرد: پکن با انتشار این سند هم مذاکرات صلح را دنبال می‌کند و هم به دنبال حل و فصل موضوعات امنیتی اساسی است. این سند همچنین کمک به فائق آمدن بر مشکلات بالقوه جدید و اجتناب از بحران عظیم را در نظر دارد.

پژوهشگر «موسسه مطالعات بین‌المللی چین» ادامه داد، انتشار سند چین علاوه بر تسهیل گفتگوهای صلح، یک پاسخ به حملات شفاهی اخیر کشورهایی مثل ایالات متحده محسوب می‌شود که سعی در سیاه‌نمایی کمک چین به حل بحران اوکران داشتند.

«وو شین‌بو» رئیس «موسسه مطالعات بین‌اللملل دانشگاه فودان» نیز بر این باور است سند مذکور چکیده‌ای از موضع رسمی چین در قبال بحران اوکراین است که «بزرگترین درگیری نظامی در اروپا از پایان جنگ سرد محسوب می‌شود و دارای تاثیری مستقیم بر وضعیت امنیتی در اروپا دارد»

وی تصریح کرد: چین در خصوص موضوعات داغ منطقه‌ای نقشی مثبت و سازنده ایفاء کرده چرا که مداما با رفتار اعمال تحریم‌های یکجانبه و تقابل مخالفت ورزیده و در عین حال مذاکرات و گفتگوی صلح را ترویج داده است.

رئیس «موسسه مطالعات بین‌اللملل دانشگاه فودان» ادامه داد چین در خصوص امنیت جهانی ایده‌های مترقی و معقولی را ارائه کرده و در این راستا در ماه آوریل سال گذشته «ابتکار امنیت جهانی» را پیشنهاد داد و سه شنبه هفته گذشته نیز «سند مفهومی ابتکار امنیت جهانی» را منتشر ساخت.

وو شین‌بو همچنین خواستار پایان سریع بحران اوکراین شد چرا که به عقیده وی حکمرانی جهانی به همکاری کشورهای بزرگ نیاز دارد.

وی افزود: بحران اوکراین باعت افزایش تنش‌های ژئوپلتیکی شده و اعتماد متقابل سیاسی در میان کشورهای بزرگ را کاهش داده که همین باعث تضعیف همکاری آنها در حکمرانی جهانی شده است.

جمعه 24 فوریه (5 اسفند) مصادف بود با اولین ساگرد وقوع درگیری اوکراین.

مقامات چینی گفتند در ابتدای این بحران، روسیه و اوکراین چندین دور گفتگو برگزار کردند و پیش از توقف این مذاکرات پیشرفت‌هایی حاصل شده بود.

«دای بینگ» معاون نماینده دائم چین نزد سازمان ملل متحده در نشست ویژه اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل درباره اوکراین که روز پنجشنبه برگزار شد، گفت «پی بردن به دلیل پشت این قضیه نیازمند تفکر عمیق است».

وی تاکید کرد چین از روسیه و اوکراین در حرکت به سوی یکدیگر، ازسرگیری هرچه سریعتر گفتگوی مستقیم، طرح نگرانی‌های مشروعشان در مذاکرات، تعیین گزینه‌های ممکن و مهیا کردن شرایط پایان سریع بحران و بازسازی صلح، حمایت می‌کند

«چوی هونگ‌جیان» مدیر دپارتمانِ اروپای «موسسه مطالعات بین‌الملل چین» نیز معتقد است موضع همیشگی چین جلوگیری از تقابل، کنترل و مدیریت تقابل و تلاش برای همکاری است که مطابق انتظارات اکثریت قابل توجهی از کشورهای جهان نیز هست.

تحلیلگران بر این باورند موضع عینی و منصفانه چین در خصوص بحران اوکراین را می‌توان در تور اروپایی «وانگ یی» دیپلمات ارشد چین که اخیرا پایان یافت، نیز جستجو کرد.

وانگ مدیر دفتر کمیسیون امور خارجی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین در سفر اخیرش به قاره سبز با رهبران و وزرای خارجه بیش از 10 کشور از جمله «دمیترو کولبا» وزیر خارجه اوکراین در شهر مونیخِ آلمان دیدار کرد. وی همچین با سران و مقامات ارشد روسیه در مسکو دیدار داشت.

وی که عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین نیز هست پس از اتمام سفر اروپایی‌اش به خبرنگاران گفت: علی‌رغم اختلافات و حتی درگیری میان مواضع طرف‌های مختلف، آنها این ایده را که مناقشه اوکراین باید نهایتا از طریق گفتگو و مذاکره حل شود، قبول دارند و همگی موضع عینی چین را تایید می‌کنند.