کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

چراغ امید نیرو های چپ

نویسنده: فولکر هرمزدورف

منبع: تارنگاشت عدالت

ترتیب و ارسالي: حسین تلاش

21- 01- 2022

در سال ۲۰۲۲ انتخابات مهمی در آمریکای لاتین در پیش است. در برزیل و کلمبیا امکان پیروزی نامزدهای مترقی وجود دارد.

با انتخابات ریاست جمهوری در برزیل و کلمبیا ممکن است در سال جاری آمریکای لاتین از «حیاط خلوت» ایالات متحده آمریکا مجدداً به منطقهای تبدیل گردد که سیاست هایش تقریباً به طور کامل از طرف دولتهای مترقی و یا حداقل سوسیال دمکرات تعیین خواهد شد.

پیروزی نامزد ریاست جمهوری لیبرال چپ در شیلی، هندوراس و پرو مواضع بلوک دست راستی در آمریکای لاتین را در سال ۲۰۲۱ بیشتر ضعیف کرد. اگر این گرایش در سال ۲۰۲۲ در برزیل و کلمبیا ادامه پیدا کند که نظرپرسی های اخیر موید آن است، ۸ کشور از بزرگترین کشورهای آمریکای لاتین (آرژانتین، بولیوی، برزیل، شیلی، مکزیک، پرو، کلمبیا و ونزوئلا) با بیش از ۸۵٪ جمعیت آمریکای لاتین توسط دولت ها مترقی هدایت خواهند شد. این امر در بحبحه همه گیری کورونا می تواند روح نوینی به همکاری های جدید در زمینه بهداشت و فرهنگ و پروژه های مشترک اجتماعی در مبارزه علیه فقر بدمد و مواضع منطقه را در مقابل سلطه طلبی ایالات متحده تقویت کند. واشنگتن در حال حاضر از برزیل به ویژه از کلمبیا که مملو از پایگاه های نظامی آمریکاست، به عنوان دروازه ورود برای تجاوزهای سیاسی و تهدید نظامی ونزوئلا استفاده می کند.

واجدین شرایط شرکت در انتخابات در کشور ۵۱ میلیونی کلمبیا برای روز ۱۳ مارچ به پای صندوق های رای فراخوانده شدهاند، تا ۱۸۸ نمایندگان کنگره و۱۸۰ نماینده سنا را انتخاب کنند. این انتخابات می تواند گرایش سیاسی آتی را مشخص کند؛ ولی انتخاب رئیس جمهور و معاون جدید او در روز ۲۹ ماه می سال جاری٬ گرایش سیاسی آتی این کشور را تعیین خواهد کرد. برای پیروزی در دور اول انتخابات٬ باید نامزد انتخاباتی حداقل ۵۰+۱ در صد آرأ معتبر را به خود اختصاص دهد. در غیر آن صورت دور دوم انتخابات روز ۱۹ جون بین دو نامزد با بیشترین آرأ صورت خواهد گرفت.

بنابر پیش بینیهای موجود شهردار سابق بوگوتا (۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵) و سناتور فعلی، گوستاوو پترو، عضو سابق گروه پارتیزانی شهری M-19 دارای بیشترین شانس پیروزی است. پترو و «پیمان تاریخی» که مرکب از احزاب و سازمان های مترقی است و به ابتکار او تاسیس شده٬ در حال حاضر، یعنی ۵ ماه مانده به انتخابات٬ بنابر تحقیقات انستیتوی نظرسنجی Invamer کلمبیایی با تائید ۴۲ تا ۴۸درصد مردم روبه رو است، در حالیکه رقبای او از طرف ۱۵ تا ۲۶در صد سئوال شوندگان حمایت می

شوند. آیا این برتری تا رسیدن تاریخ انتخابات ثابت خواهد ماند یا خیر، معلوم نیست. هواداران رئیس جمهور ماورأ راست، ایوان دوکه و شبه نظامیان مزدور و جانی نزدیک به او که در ماه های اخیر ده ها نفر از سندیکالیستها و نمایندگان جنبش های اجتماعی را به قتل رسانده اند، از هیچ کوششی فروگذار نخواهند شد تا از پیروزی رئیس جمهور مترقی جلوگیری به عمل آورند.

در برزیل بزرگ ترین و پرجمعیت ترین کشور آمریکای جنوبی، رئیس جمهور سابق لوئیس ایگناسیو لولا دا سیلوا که از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱ برکشور حکومت می کرد٬ قبل از انتخابات بزرگ ۲ اکتبر٬ به شدت از دیگر نامزدهای انتخاباتی پیشی گرفته است. در کنار رئیس جمهور و معاون رئیس جمهور جدید٬ از جمله٬ نمایندگان کنگره ملی و همین طور فرمانداران و معاون فرمانداران ایالات انتخاب خواهند شد. اگر نامزدی در دور اول انتخابات ۵۰+۱ درصد آرای مردم را به دست نیاورد٬ روز ۳۰ اکتبر دور دوم انتخابات بین دو نامزد با بیشترین آرأ صورت خواهد گرفت.

طبق نظر پرسی Institute for Research and Consulting Intelligence در مورد انتخابات که در اواسط ماه دسامبر ۲۰۲۱ انجام شد٬ لولا تاکنون ۴۸ درصد آرأ را به خود اختصاص داده؛ در حالی که رئیس جمهور ماورأ راست کنونی بولسونارو تنها ۲۱ درصد آرأ را داراست.

همین طور در کشور های دیگر در سال ۲۰۲۲ انتخاباتی صورت خواهد گرفت. کاستاریکا روز ۶ فبروری٬ این روند را آغاز خواهد کرد، یک رئیس جمهور و دو معاون رئیس جمهور و ۵۷ نماینده جدید مجلس انتخاب خواهند شد. روز ۱۱ مارچ دوره ریاست جمهوری «گابریل بوریچ» سوسیال دمکرات که در انتخابات ماه دسامبر در شیلی پیروز شده بود٬ آغاز خواهد شد. برای نیمه دوم سال جاری٬ رفراندوم در مورد قانون اساسی این کشور صورت خواهد گرفت؛ که باید این قانون اساسی جدید را٬ جایگزین قانون اساسی حاکم از دوران پینوشه٬ کند.