جنگ قدرت ها

رسول پویان جنگ قـدرت ها دل زخمین وخونین آورد جـای صلح و…

افراطیت پادزهر خیانت رهبران اسلام سیاسی و یا شکست مبارزات…

نویسنده: مهرالدین مشید علل و عوامل یا چگونگی و چیستی باز…

زبان آریایی یا آریویی چی شد؟

نوشته: دکتر حمیدالله مفید ——————————— زبان بازتاب خرد آدمی است و انسان…

تعامل 

نور محمد غفوری از چندی به اینطرف در مکالمات و نوشتار…

جمال غمبار

آقای "جمال غمبار"، (به کُردی: جەمال غەمبار) شاعر و نویسنده‌ی…

چین کاوشگری به نیمه تاریک ماه فرستاد

منبع تصویر، GETTY IMAGES ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۳ مه ۲۰۲۴ آژانس فضایی…

        تقدیم به ستره محکمه امارت اسلامی افغانستان

معروضه محمد عالم افتخار ولد محمد قاسم دارنده تذکره تابعیت 1401100148058   حضور…

حاکمیت طالبان؛ افزایش بحران و تکانه های بی ثباتی ملی…

نویسنده: مهرالدین مشید استبداد و تبعیض طالبان و به صدا درآمدن…

چند شعر از حمید تیموری‌فرد

بزم کبوتران   در تالار توت و ارغوان  سایه‌ی گل درشت انجیر  تارمی خلوت…

ساز آفرینش

رسول پویان رحیم و رحـمان را تابکی قـهار می گویند برای بـندگان…

چرا ادبیات دوران کهن و میانه کم‌تر حزین بود؟

در پرداخت‌های ساختاری ادبیات جهان از شعر و غزل و…

انسان گرایی پاسخی ناتمام در برابر ناپاسخگویی اندیشه های فلسفی…

نویسنده: مهرالدین مشید  انسان گرایی به مثابه ی داعیه ی برگشت…

گنجینۀ الهام

رسول پویان 2/5/2023 روزباخورشیدوشب سیل شباهنگم خوش است زیــر نـور خلـوت مهـتـاب آهنگـم…

در ارتباط به جفنگ گویی ها ی " نیاز نیاز"

حبیب میهنیار دوستان گرامی شما بهتر میدانید که یکی از ویژه…

ادبیات مبتذل،- سرگرم کننده و کم ارزش؟

Trivialliteratur:   آرام بختیاری نیاز انسان از خود بیگانه به ادبیات سرگرم کننده.  ادبیات…

پیام شادباش به مناسبت روز جهانی کارگر

ا. م. شیری روز اتحاد و همبستگی انترناسیونالیستی کارگران و زحمکشان…

دستار پوشان اسلام ستیز و پاچه بلند های حرمت شکن

نویسنده: مهرالدین مشید گروه ی طالبان از نظر حسن عباس نویسنده…

برگردان شعرهایی از سبزه برزنجی

خانم "سبزه برزنجی" (به کُردی: سۆزە بەرزنجی) شاعر کُرد زبان،…

به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

«
»

پیام رئیس جمهور ولادیمیر پوتین به مردم روسیه

24.06.2023

ا. م.شیری

من به شهروندان روسیه، به پرسنل نیروهای مسلح، سازمان‌های مجری قانون و سرویس‌های ویژه، به سربازان و فرماندهانی که اکنون در سنگرهای خود می‌جنگند، حملات دشمن را دفع می‌کنند و وظایف خود را قهرمانانه انجام می‌دهند، رجوع می‌کنم. دیشب، دوباره با فرماندهان همۀ حوزه‌ها صحبت کردم. همچنین، روی سخنم با کسانی است که با فریب یا تهدید به یک ماجراجویی جنایتکارانه جلب شده‌اند و در مسیر یک جنایت جدی – یک شورش مسلحانه قرار گرفته‌اند.

امروز روسیه درگیر یک مبارزۀ سخت برای آیندۀ خود است، تجاوزات نئونازی‌ها و اربابان آن‌ها را دفع می‌کند. تمام ماشین نظامی، اقتصادی و اطلاعاتی غرب عملاً علیه ما بسیج شده است. ما برای جان و امنیت مردم خود، برای حاکمیت و استقلال خود، برای حق بودن و ماندن روسیه – کشوری با تاریخ هزار ساله می‌جنگیم.

این نبرد، درست در زمانی که سرنوشت مردم ما تعیین می‌شود، نیازمند اتحاد همۀ نیروها، وحدت، انسجام و مسئولیت است. وقت آن است که هر چیز، هر آنچه که ما را تضعیف می‌کند، هر نزاعی که دشمنان خارجی ما می‌توانند از آن برای تضعیف ما از درون استفاده کنند، کنار گذاشته شود.

و بنابراین، اقداماتی که وحدت ما را خدشه‌دار می‌کند، در واقع، روگردانی از مردم خود، از همرزمان است که اکنون در جبهه‌ها می‌جنگند. این، خنجر به پشت کشور و مردم ماست.

درست همچون ضربه‌ای در سال ۱۹۱۷، زمانی که کشور درگیر جنگ جهانی اول بود، به روسیه وارد شد. اما پیروزی از او ربوده شد. دسیسه‌ها، دعواها، سیاسی‌کاری‌های پشت سر ارتش و مردم به بزرگترین شوک، به نابودی ارتش و سقوط کشور، به از دست دادن سرزمین‌های وسیع، در نتیجه- به فاجعۀ جنگ داخلی منتهی شد.

روس‌ها، روس‌ها را، برادران، برادران را کشتند، انواع و اقسام ماجراجویان سیاسی و نیروهای خارجی کشور را بخاطر منافع خودخواهانه تقسیم کردند، از هم دریدند.

ما اجازه نخواهیم داد که این اتفاق دوباره تکرار شود. ما، هم از مردم و هم از کشور خود در برابر هرگونه تهدید، از خیانت درونی محافظت خواهیم کرد.

و آنچه امروز ما با آن روبرو هستیم، دقیقاً یک خیانت است. جاه‌طلبی‌های زیاد و منافع شخصی منجر به خیانت شد. به کشور، به مردم ما و به هدفی که برای آن سربازان و فرماندهان گروه «واگنر» دوشادوش سایر واحدها و زیر واحدهای ما جنگیدند و جان باختند؛ به قهرمانانی که سولدار و آرتیوموفسک، شهرها، شهرک‌ها و روستاهای دونباس را آزاد کردند؛ در راه آزادی نوواراسیا (روسیۀ نو)، برای اتحاد دنیای روس جنگیدند و جان خود را فدا کردند، خیانت شد. کسانی که برای سازماندهی شورش سعی می‌کنند و کشور را به سوی هرج و مرج و برادرکشی، بسوی شکست، در نهایت، به سوی تسلیم سوق می‌دهند، به نام و فضیلت  آن‌ها نیز خیانت کردند.

تکرار می‌کنم، هر گونه هرج و مرج داخلی یک خطر مهلک برای کشور ما، برای ما به عنوان یک ملت است. این، یک ضربه به روسیه و مردم ما است. و اقدامات ما برای محافظت از میهن در برابر چنین تهدیدی یسیار قاطع خواهد بود. همۀ کسانی که عمداً در مسیر خیانت قرار گرفتند، شورش مسلحانه تدارک دیدند و راه سیاه‌نمایی و تروریستی در پیش گرفتند، به مجازات حتمی خواهند رسید، هم در برابر قانون و هم در برابر مردم ما پاسخگو خواهند بود.

نیروهای مسلح و سایر سازمان‌های دولتی دستورات لازم را دریافت کرده‌اند و اقدامات ضدتروریستی اضافی اکنون در مسکو، منطقۀ مسکو و تعدادی از مناطق دیگر در حال انجام است. همچنین، اقدامات قاطعی برای تثبیت وضعیت در راستوف روی دُن انجام خواهد گرفت. وضعیت در آنجا همچنان دشوار است؛ در واقع کار مقامات کشوری و لشکری مختل شده است.

من به عنوان رئیس جمهور روسیه و فرمانده کل قوا، به عنوان یک شهروند روسیه، تمام تلاشم را صرف دفاع از کشور، حفاظت از نظم و قانون، جان، امنیت و آزادی شهروندان خواهم کرد.

کسی که شورش نظامی را سازماندهی کرد و تدارک دید، علیه همرزمانش دست به اسلحه برد و به روسیه خیانت کرد، پاسخگوی خیانت خود خواهد بود. و من از کسانی که به این جنایت جلب می‌شوند، مصرانه می‌خواهم که مرتکب اشتباه مرگبار و غم‌انگیز و منحصر به فرد نشوند، درست انتخاب کنند، از شرکت در اعمال جنایتکارانه دست بردارند.

من اطمینان دارم آنچه را که برای ما عزیز و مقدس است، حفظ و از آن دفاع خواهیم کرد و همراه با میهن خود بر هر آزمایشی غلبه خواهیم کرد،حتی قوی‌تر هم خواهیم شد.

منبع: اینترفاکس

ویدئوی پیام پوتین: در اینجا

۳ تیر-سرطان ۱۴۰۲

موضع حزب کمونیست روسیه درباره اتفاقات اخیر روسیه.

24.06.23

ترجمه مجله هفته

گنادی زیوگانف از پریگوژین خواست که جاه طلبی های شخصی خود را کنار بگذارد و از میهن خود دفاع کند

رئیس کمیته مرکزی حزب کمونیست روسیه در گفتگوی با رفقای ناظر کمیته مرکزی حزب کمونیست به بررسی وضعیت گروه “واگنر” پرداخت. 
گنادی زیوگانوف گفت: “من به دقت به درخواست رئیس جمهور گوش دادم و از دعوت او برای اتحاد هر چه بیشتر در این دوره تأثیرگذار و مسئولانه کاملاً حمایت می کنم.” 
اختلاف ها و سوء تفاهم های مختلفی میتواند بین مردم وجود داشته باشد، اما لحظه ای در تاریخ، یک دولت و شهروندان فرا می رسد که شما باید تمام جاه طلبی ها، ادعاهای خود را کنار بگذارید و از میهن خود دفاع کنید، همانطور که ما در سال های ۱۹۴۱-۱۹۴۵ از آن دفاع کردیم. 
در آن زمان قزاق ها، کشیشان و کولاک های آزرده خاطر زیادی در روسیه وجود داشتند، اما همه آنها هم قیام کردند و از کشور خود دفاع کردند. 
بنابراین، همراه با رئیس جمهور، از همه نیروهای چپ می خواهم: ما باید تا حد امکان متحد شویم و از افرادی حمایت کنیم که برای میهن ما می جنگند و اوکراین را از دست نازی ها، راهزنان و فاشیست ها آزاد می کنند. 
رئیس حزب کمونیست گفت: “کسانی که اکنون این تحریک را آغاز کردند، پاسخگو خواهند بود.” – قانون باید کارآمدتر، دقیق تر و سخت تر کار کند. با این حال، درک این موضوع برای ما مهم است که سازمان‌های اطلاعاتی خارجی و ستون پنجم پشت این کار هستند که به جای متحد کردن جامعه، همچنان به غارت ثروت‌های کشور ادامه می‌دهند. 

گنادی زیوگانوف گفت: “ما کمونیست ها برنامه کمک واقعی برای سربازان SVO آماده کرده ایم. – فقط در ۲۰ روز گذشته ۴ کاروان شامل ۵۰۰ تن کالا به جبهه اعزام شد. ما به طور منظم از فرزندانمان حمایت می کنیم، از جمله آنهایی که برای درمان و مطالعه به ما مراجعه می کنند. اخیراً تقریباً ۱۳۰۰۰ مورد داشتیم. 

وظیفه ما اکنون این است که هر کاری می توانیم انجام دهیم تا جلوی کسانی را بگیریم که با وجود شرایط سخت کشور را تحریک کردند. من مستقیماً از سربازان، فرماندهان و سربازانی که در این درگیری شرکت داشته اند درخواست می کنم. ما باید هر کاری برای مبارزه با ناسیونال سوسیالیسم و فاشیسم انجام دهیم. از بازی در زمین آمریکایی ها و آنگلوساکسون ها و دشمنان روسیه بپرهیزیم این آخرین چیز است که لازم داریم. 
بیایید دست از این تحریک برداریم و برای پیروزی و شکست کامل و نهایی نئوفاشیست ها دست به هر کاری بزنیم.

گروه واگنر اعلام عقب نشینی کرد

رهبر گروه واگنر اعلام کرد مزدورانش به پایگاه های خود بر می گردند

رهبر گروه شورشی واگتر اعلام کرد افراد وی که در حال حرکت به سوی مسکو بودند، برای جلوگیری از خونریزی موافقت کرده اند به پایگاه های خود برگردند. پریگوژین در یک پیام صوتی گفت که جنگجویانش به دلیل خطر خون ریزی به پایگاه های خود بازخواهند گشت.

به گزارش رویترز دفتر وی اعلام کرد که توافق برای توقف حرکت آن ها به سوی مسکو در ازای تضمین امنیت برای شورشیان با میانجیگری الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس انجام شده است.

آخرین تحولات روسیه

۲۱:۱۰: 

یوگنی پریگوژین رئیس گروه واگنر اعلام کرد که این گروه نیروهای خود را به عقب برمی‌گرداند و به اردوگاه‌های خود می‌روند.

۲۱:۰۶

خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد که با موافقت “یوگنی پریگوژین” رئیس‌ گروه واگنر با پیشنهاد الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس، این گروه حرکت خود به سوی مسکو را متوقف کرد.

۲۰:۰۴:

کاخ سفید روز شنبه به وقت محلی اعلام کرد: جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در پی تنش میان گروه شبه نظامی واگنر و ارتش روسیه، امروز با امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه، اولاف شولتس صدراعظم آلمان و ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس گفت‌وگو کرد.

۱۹:۴۵:

 شهردار مسکو در پیامی تلگرامی گفت هیچ محدودیت رفت و آمد در پایتخت روسیه وجود ندارد و همه خدمات 

عمومی در جریان است. وی روز دوشنبه را هم “روز غیرکاری و تعطیل” اعلام کرد.

۱۹:۰۵:

 منابع نزدیک به دولت آمریکا به شبکه سی ان ان آمریکا اعلام کردند که دولت جو بایدن در پی شورش گروه شبه‌نظامی “واگنر” و تنش با ارتش روسیه، جمعه شب نشستی اضطراری برای ارزیابی وقایع مسکو تشکیل داده است.

۱۷:۴۵: 

شورای امنیت بلاروس  با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که مینسک متحد روسیه باقی خواهند ماند و اختلافات داخلی هدیه‌ای برای کشورهای غربی است.

۱۷:۰۰:

 خبرگزاری رویترز گزارش داد: بالگردهای ارتش روسیه به ستون نیروهای مسلح واگنر که با خودروهای نفربر و دست کم یک تانک بر روی یک کامیون در حال گذر از شهر وروژنه بودند، شلیک کردند. این شهر تقریبا در میانه‌های بزرگراه هزار و ۱۰۰ کیلومتری روستوف به سمت مسکو است.

۱۶:۵۵: 

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که وزرای خارجه این اتحادیه جدیدترین تحولات روسیه را در نشست رور دوشنبه بررسی می‌کنند.

۱۶:۴۵:

 گفت‌وگوی تلفنی آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا با همتایان غربی خود در مورد تحولات روسیه.

۱۶:۴۲:

 پوتین قانون بازداشت به مدت ۳۰ روز برای کسانی که حکومت نظامی را می‌شکنند را امضا کرد.

۱۶:۲۹:

 شبگه آر تی دقایقی پیش گزارش داد: “سرگئی ناریشکین”، رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه (SVR) کودتای جاری را “خیانتی وحشتناک” خواند و آن را محکوم کرد.

۱۵:۴۵: 

“دیمیتری پسکوف” سخنگوی کرملین دقایقی پیش اعلام کرد که پوتین در حال کار در کاخ کرملین است.

۱۵:۰۱: 

سخنگوی وزارت خارجه آلمان اعلام کرد که برلین با دقت نظاره‌گر اوضاع است و آلمان همچنین از شهروندانش خواست به دلیل شرایط حساس از سفر به شهر راستوف، مسکو و مناطق اطراف آن پرهیز کنند.

۱۵:۰۰:

 پاتریک کریل رهبر کلیسای ارتدوکس روسیه از تلاش‌های پوتین برای جلوگیری از بروز ناآرامی در کشور اعلام حمایت کرد.

۱۴:۴۵:

 ‘گزارش ها از وقوع تیراندازی و انفجار در شهر راستوف حکایت دارد.