به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

«
»

پس از ویتنام دومین شکست امریکا در اسیا

وقتی از جنگ و امریکا نام برده شود عمر بیش از ۲۰۰ سال ان کشور در ذهن تداعی میکند که چگونه از ۲۴۲ سال عمرش ۲۲۰ ان در جنگ سپری شده است .

جنگ و تجاوز بر افغانستان در  آغاز قرن ۲۱ زیر بهانه ۱۱ سپتمبر پیوند به خصلت جنگی امریکا خورده اهداف دور و نزدیک ان ارتباط به همان بهانه میگیرد ، شرق میانه را پایمال تروریسم نمود ، عراق را به خاک وخون کشید و در افغانستان ۲۰ سال به جنگ پرداخت .

بعد از حادثه ۱۱ سپتمبر علاوه بر تجاوز مستقیم‌ و جنگ بیش از ۲۴۰ هزار نظامی امریکا در ۱۷۲ کشور جهان جای به جای شده ۳۷۸۱۳ نظامی خاص ان مصروف ماموریت های مخفی در نقاط مختلف جهان گردید . کاندولیزا رایس مشاورامنیتی قصر سفید بی جهت ان حادثه رافرصت بزرگ برای کشورش تعریف نکرده بود .

اما در افغانستان  :

شکست امریکا در روز خروج ان از افغانستان رقم نمیخورد ، این شکست از زمانی آغاز گردید که ان کشور حاضر شد در دوحه با طالبان به مذاکره بنشیند  و در نتیجه موافقتنامه ای را بنام‌” موافقتنامه دوحه ” امضاء کند و ثبت ملل متحد نماید .

نظامی ها و برخی تحلیلگران‌امریکا در استانه یکسالگی خروج امریکا از افغانستان انرا بدترین موافقتنامه خواندند که خود نمایانگر ناکامی ایشان می باشد .

جنگ طالبان در مقابل امریکا ‌جنگ جبهوی نبود که ان کشور به یکبارگی در جبهات شکست بر میداشت . در جنگهای فرسایشی  و طولانی جانب مقابل با حفظ حالت جنگی برای پوشاندن ناکامی ، به مذاکرات آغاز میکند  وبا رسیدن به برخی توافقات دوجانبه حاضر به ختم جنگ شده جا برای جانب مقابل خالی مینماید .این نوع سکست برای امریکا در ویتنام رخ داد ، امریکا برای خروج از ویتنام مذاکرات پاریس را آغاز کرد و بر طبق یک توافق ویتنام را ترک گفت ، نتیجه ان‌ازادی ووحدت دو ویتنام گردید .

اتحاد شوروی در افغانستان با عین تعامل داخل اقدامات شده مذاکرات ژنیو را آغاز کرد و با یک توافقنامه باحامی خارجی مجاهدین حاضر‌به ترک افغانستان گردید .

اشاغلگران  با چنین پروسیجر ها وانمود میسازند که شکست نخورده اند ولی حاضراند   کشور تحت اشغال را ترک‌ گویند .

امریکا افغانستان را در ۲۵ اگست سال ۲۰۲۱ با قبول یک افتضاح جهانی ترک کرد اما از خود چه به جا گذاشت ؟

امور تعلیم و تربیه و تحصیلات عالی و صحت عامه طی ۲۰ سال نسبت به گذشته ها انکشاف کرد اما از کیفیت لازم برخوردار نبود ، شبکه های مختلف نشراتی صوتی ، تصویری و نوشتاری ایجاد شد که عمدتآ در خدمت حقانیت سازی اشغال بودند و با رفتن انها نسبت قطع پول یکی پی دیگر سقوط نمودند ، بیس از ۱۰۰ حزب ایجاد شد ، سفارت خانه های هر کشور برای شان زیر نام‌جامعه مدنی مبلغین و مدافعین تاسیس کردند ، درین راه هم مصارف زیاد نمودند ولی با‌قطع پرداختها گویی همه اب شدند و زیر زمین رفتند.

باقی از لحاظ مادی و معنوی کشور در منجلاب مفاسدی گیر انداخته شد که تلافی ان یک نسل را در بر خواهد گرفت .

انچه امریکا بدست اورد از دیدگاه داخل افغانستان و منطقه ارزش ان همه مصارف و لشکر کشی را نداشت ، امریکا دیگر ان کشور صاحب عظمت و طلسم‌شکست نا پذیری نیست ، ماهیت دموکراسی و اصلیت حقوق بشر ان برای افغانها و جهان افتابی و رسوا گردید . امحای تروریسم صرف به حالت شعار باقی ماند ه بر خلاف به اثر فجایع امریکا زمینه رشد و عرصه بیشتر مانور پیدا کرد . عدم صداقت ان در مبارزه با تروریسم بیشتر از هر زمان دیگر نمایان گردیده معلوم شد که امریکا به این سلاح بخصوص در ممالک اسلامی اشد نیاز دارد که حالا پلان ارایش جدید و تجدید سازماندهی ترکیبی شبکه های مختلف انرا برای شرق میانه روی دست دارد .

امریکا که میخواست افغانستان گارنیزیون‌عملیات نظامی و تروریستی علیه چین و روسیه باشد ان موقعیت را بدست نیاورد بلکه دو کشور رقیبش منافذ نفوذی در شبکه های مختلف جنگی را دریافتند و توانستند از یکتایی نقش امریکا برای نفوذبه سرزمین های شان جلو گیرند .

امریکا چه کرد و نتایج ان چه بود ؟

پروفیسور ( الون بن مایر ) استاد امور بین المللی در مرکز امور جهانی نیویارک در مقاله تحلیلی مورخ ۲۱ جولای سال۲۰۱۷ زیر عنوان ” جنگ فاسد و غیر اخلاقی در افغانستان ” برخی ارقام را نگاشته و خواهان خروج عساکر امریکا از افغانستان شده بود ارقام ازین قرار بود :

— درین جنگ تا کنون ۲۰۰۴ سرباز امریکایی کشته شده است .

— بصورت مجموع تلفات شهروندان افغانستان ۲۲۵ هزار نفر بوده حدود دو ملیون و شسصد هزار نفر مهاجر و بیش از یک‌ملیون‌بیجا شدگان‌بجا مانده است .

نویسنده گفته بود این جنگ تا کنون یک ترلیون دالر مصرف داشته است اما مافیای امریکا ازین جنگ سالانه ۲۵۰ ملیارد دالر وارد امریکا میکنند . پس این جنگ از جمله کم‌مصرفترین جنگهای امریکا در جهان است .

مرکز مطالعات ( نورس ) در ترکیه رقم تفصیلی تلفات امریکا را چنین ثبت کرده بود :

امریکا در افغانستان از اکتوبر ۲۰۰۱ تا اکتوبر ۲۰۱۸ متحمل این تلفات شده است :

— ۲۴۰۱ نیروی نظامی وزارت دفاع ، شش نفر نیروی ِغیر نظامی ،  ۳۹۷۳ پیمان کار امریکایی ، ۵۸۵۹۶ نفر نیروی نظامی افغانستان ، ۱۱۴۱ نفر نیروی کشورهای ائتلاف برهبری امریکا ، ۴۳۱۰۰ نفر نیروی مخالف از گروه تروریستان ، ۵۴ نفر خبرنگاران ، ۴۰۹ نفر نیروهای ارگانهای بشر دوستانه جان شانرا از دسته داده اند .

این اعداد و ارقام‌بی جان نیست خون لکها انسان ریخته شده است تا امریکا به امیال شوم‌و غیر انسانی اش دست یابد ، اما به کدام‌سرنوشت مبتلا شد ؟

شکست ، افتضاح جهانی ، ناکامی مراکز استراتژی سازی ان‌برای جنگ با افشای دروغها و جعلیات ساخته و بافته شده در قصر سفید ، پنتاگون ، سی.آی.ای. و سائر مراجع سیاستگذار جنگ و تباهی.

افغانستان پس از ویتنام‌افتخار شکست ننگین و مفتضح امریکا را ثبت تاربخ ان کشور نمود .

روز ۱۵ اگست سال ۲۰۲۱ همچون سال ۱۹۱۹ باید در تقویم سیاسی کشور بحیث روز ازادی از قید استعمار نو برگزار گردد تا خاطراتش نسل در نسل زنده بماند .

امریکا از لحاظ نظامی افغانستان را تخلیه کرد اما از لحاظ استخباراتی شبکه های وسیع جاسوسی رادر افغانستان بجا گذاشت ، قوماندانی مرکزی امریکا ( سنتکوم) اعلان کرده بود که امریکا جنگ با تروریسم را از دور اداره میکند و توانست با ادعای قتل ایمن الظواهری در شیر پور کابل این قدرتش را به نمایش بگذارد .

اگر امریکا حضور فزیکی نظامی در کشور  ندارد اما اشباح مرموز ان حضور مخفی داشته از کابل تا سنتکوم فعال اند . این شبکه از هر قشر و طبقه  به شمول زنان و مردان را شامل میباشد . تفاوت ویتنام و افغانستان در همین است که امریکا مجال دخالت ها از نوع دیگر را در ویتنام نداشت اما در افغانستان بنابر نفوذیکه میان روحانیون و روشنفکرا و سائر اقشار کشور دارد میتواند با اِعمال فشار های گوناگون نقش  ونشان اثر گزاری موثر در افغانستان داشته باشد .