کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

مواظب فرصت‌طلبان و نفوذی‌های حکومتی در صف انقلاب نوین خود باشیم! 

بهرام رحمانی

bahram.rehmani@gmail.com 

با گذشت پنجاه روز از قتل مهسا امینی‌‌(ژینا)، این دختر 22 ساله سقزی، جامعه ایران وارد مرحله‌ جدیدی از جنبش اجتماعی و انقلابی خود شده است. اگر روزهای نخست این جنبش، حکومت اسلامی و دولت‌های جهان بر این باور بودند که این جنبش مردمی باز هم همانند جنبش‌های گذشته، به‌ویژه 96 و 98 سرکوب و خاموش خواهد شد الان از سران دولت‌های غربی و سازمان ملل گرفته تا خود حکومت اسلامی، به این نتیجه رسیده‌اند که این بار خیزش مردمی با گذشته تفاوت‌های عمیق سیاسی و طبقاتی دارد. 

https://more-mirrors.imgix.net/u/wp-content/uploads/2022/11/Khash_protest.jpg?auto=compress,format

امروز 13 آبان بلوچستان

سرانجام بایدن رییس جمهوری آمریکا نیز صدای پای انقلاب مردم ایران را شنید؟! اما نباید به مواضع و سیاست‌های همه دولت‌های سرمایه‌داری جهان، توهم داشت چرا که آن‌ها، همواره به فکر منافع اقتصادی و سیاسی خود هستند و هرگز دل‌شان به انقلاب مردم ایران نمی‌سوزد بلکه این قدرت انقلاب است که آن‌ها را در حرف هم شده به چنین موضع‌گیری‌هایی علیه حکومت اسلامی می‌کشاند. قطعا در این میان، دولت‌های چین و روسیه و ترکیه بیش از همه در نزد مردم ایران، روسیاه‌تر و منفورتر هستند.

کنفرانس گوادولپ در مقطع انقلاب 1357 را فراموش نکنیم! گوادلوپ نام جلسه‌ای است که از 14 تا 17 دی‌ ماه 1357با شرکت سران چهار کشور قدرتمند جهان یعنی آمریکا، فرانسه، انگلستان و آلمان غربی در جزیره گوادلوپ برگزار شد. در این جلسه مهم‌ترین مسائل جهانی از قبیل، تحولات ایران،کامبوج، آفریقای جنوبی، افغانستان، ترکیه و نفوذ شوروی در خلیج فارس، مورد بررسی قرار گرفت. در این کنفرانس توافق شد که قدرت در ایران به گرایش مذهبی به رهبری خمینی انتقال داده شود تا از قدرت‌گیری گرایش چپ در این کشور، جلوگیری به‌عمل آید.

اکنون شعار «زن، زندگی، آزادی» نه تنها به شعار اصلی انقلاب نوین ایران به رهبری دختران و زنان قهرمان و جسور، بلکه به یک شعار جهانی تبدیل شده است. این شعار تاکنون به زبان‌های مختلف جهان ترجمه و در تظاهرات‌های کشورهای جهان سر داده می‌شود.

هفته‌هاست که معترضان و دانشجویان در سراسر ایران فریاد می‌زنند: «بهش نگین اعتراض، اسمش شده انقلاب»

انقلاب رفراندوم و اصلاحات در چارچوب همین حاکمیت نیست، بلکه نفی کلیت آن و برپایی جامعه نوینی است. جامعه‌ای که در آن، آزادی و برابری و کرامت انسانی امری بدیهی و مسلم و خدشه‌ناپذیر باشد.

 بنابراین، حکومت اسلامی در یک بن‌بست گیر کرده است که نه راه پیش دارد و نه پس، تنها با فقرپاشی و نابودی ور‌به‌رو است.

اما در این میان از توطئه‌های حکومت تا فرصت‌طلبان و سوء‌استفاده کنندگان راه افتاده‌اند و سعی دارند سیاست‌ها و اهداف خود را بر این جنبش تحمیل کنند. برای مثال، در مقابل شعار «زن، زندگی، آزادی» شعار «مرد، میهن، آبادی» قرار داده شده، شعاری مردسالار و ارتجاعی که هفته گذشته سخنگوی دولت رئیسی در جلسه با دانشجویان مطرح کر دو اکنون توسط طیف سلطنت‌طلبان و در زیر تصاویر بزرگ رضا پهلوی این شعار نوشته شده است. 

C:\Users\ashena\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.MSO\FD3459D1.tmp

امروز حکومت اسلامی در زندان و سایر شهرهای سیستان و بلوچستان باز هم دست به کشتار زد مردم رنج دیده این منطقه 43 سال است که در زیر انواع و اقسام فشارهای سیاسی و اقتصادی حکومت کمرشان خم شده اما اکنون و هم‌گاه با جنبش اجتماعی – انقلابی سراسر ایران، با قامتی استوار عزم و اراده کرده‌اند در همبستگی با سایر استان‌های ایران، حکومت اسلامی را با کله زمین بزنند. در این 50 روز، بیش از صد تن از مردم بلوچ جان خود را از دست داده‌ند و صدها تن زخمی و دستگیر شده‌اند. همین امروز حدود ده تن از شهروندان بلوچ با تیراندازی مستقیم ماموران حکومتی جان باختند.

اما مولوی عبدالحمید، امام جمعه‌ اهل‌سنت و نماینده خامنه‌ای در زاهدان، امروز در خطبه‌های نماز جمعه 13 آبان خود، خواستار برگزاری «رفراندوم فوری» با حضور ناظران بین‌المللی برای «تغییر سیاست‌ها بر اساس خواسته‌های مردم» شد.

عبدالحمید در ادامه سخنان خود، از حوزه علمیه قم و مسئولان کشور خواست صدای مردمی را که ۵۰ روز است در میدان اعتراضات حضور دارند، بشنوند.

امام جمعه‌ اهل‌سنت زاهدان، دلیل انقلاب ۵۷ را «نبود آزادی» عنوان و تاکید کرد که «تمام مقامات و مسئولان» و حتی «بالاترین مسئولیت کشور هم مشروعیت خود را از همین ملت گرفته است» اما با وجود شعارِ «ولی‌نعمت مردم هستند،… متاسفانه آن‌طور که همه فکر می‌کردند که تبعیض و نابرابری از بین رفته و همه از نعمت مساوات برخوردار می‌شوند، نشد.»

اما جمعه زاهدان آدرس غلط به مردم می دهد و سعی می کند با «گلایه» از حکومت‌شان و پیش کشیدن رفراندوم، در تلاش است انقلاب مردم را باز هم به اصلاحات قطره‌چکانی چارچوب این حکومت تبدیل کند.

توجه کنید مردمی که در سراسر ایران شعارهای «جمهوری اسلامی نمی‌خوایم نمی‌خوایم»، مرگ بر خامنه‌ای»، «مرگ بر جمهوری اسلامی»، «امسال سال خونه، سیدعلی سرنگونه» و… آن موقع نماینده خامنه‌ای خواستار رفراندوم می‌شود واقعا هدفش چیست؟ خیلی روشن هدف او و خیلی از مقامات حکومت، با این موضع‌گیری‌ها در تلاشند حکومت را از سرنگونی برهانند. چرا که سرنگونی حکومت اسلامی، از هر نظر، از جنبه اقتصادی، سیاسی و ایدئولوژیکی به ضرر همه آن‌ها و جناح‌های حکومت است.

اگر امام جمعه زاهدان به حکومت‌شان انتقاد دارد وظیفه‌اش است. آن‌هم هنگامی که این حکومت کودک و بزرگ، پیر و جوان، زن و مرد، پزشک و کارگر و… را می‌کشد انتقاد امام جمعه زاهدان به حکومت‌شان و پیشنهاد «رفراندوم فوری»‌اش، نباید کسی را متوهم کند. نباید اجازه داد در گوشه‌ای از ایران، باز هم تجربه تلخ انقلاب 57 تکرار شود و آخوند و مسجد به چشم مردم انقلابی خاک بپاشند. مردم بلوچستان خیلی آگاه‌تر و رادیکال‌تر از آن هستند که امام جمعه بتواند مسیر انقلاب آن‌ها را منحرف سازد.

ناگفته نماند که با ادامه انقلاب، طبیعتا بسیاری از نیروهای سرکوب حکومت و هم برخی مقامات آن ریزش کنند و از حاکمیت دور شوند. خوب مردم با این‌ها کاری ندارند اما باید در دادگاهی‌های مردمی علنی و عادلانه که از فردای سرنگونی حکومت برپا خواهند شد نه تنها سران و مقامات، بلکه همه عوامل و عناصر مذهبی، سیاسی و نظامی حکومت مورد محاکمه و بازخواست قرار خواهند شد. گفتن این که من مامور بودم و معذور، هیچ جایی نخواهد داشت.

فراموش نکنیم که مولوی عبدالحیمد در نمایش انتخابات اخیر ریاست جمهوری از آیت‌الله قاتل، یعنی ابراهیم رئیسی حمایت کرده بود.

اما روشن است که برخورد مردم و حساب کسانی مانند مولوی عبدالحمید و یا نیروهای که از حکومت جدا می‌شوند فرق می‌کند و رفتار مردم با آن‌هایی که تا آخر از حاکمیت دفاع می‌کنند متفاوت است.

آن هم زمانی که فعالیت همه اپوزیسیون در ایران ممنوع است و رسانه‌های مستقل وجود ندارد حتی بر فرض محال حکومت بپذیرد که «رفراندوم فوری» برگزار شود باز از صندوق‌ها با هزار تقلب حکومت اسلامی و یا کمی تعدیل شده آن به قدرت خواهد رسید و باز هم مردم در اسارت باقی خواهند ماند!

زنده باد شعارهایی که نیروی جوان دختر و پسر در خیابان‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها، مراکز کار از جمله شعارهای زیر را سر می‌دهند:

زن، زندگی، آزادی!

کار، نان، مسکن، آزادی، اداره شورایی!

زنده باد انقلاب نوین ایران از بلوچستان تا کردستان، از شرق تا غرب، از شمال تا جنوب ایران!

کردستان چشم و چراغ ایران!

آذربایجان بیدار است حامی کردستان است!

زنده باد اتحاد و همبستگی جنبش‌های سراسری و همه مردم آزاده ایران بر علیه حکومت اسلامی!

سرنگون باد کلیت حکومت اسلامی ایران!

جمعه سیزدهم آبان 1401 – چهارم نوامبر 2022