خلق در دانه لری - مرواریت های ناب

قۉشیق ( دو بیتی )   داکتر فیض الله ایماق باید گفت که،…

آشتی کردن طالبان با مردم افغانستان، راهی برای پایان جنگ…

نویسنده: مهرالدین مشید زهر پاشی های قومی و زبانی و توطیۀ…

 ترجمه‌ی شعرهایی از سردار قادر 

استاد "سردار قادر" (به کُردی: سه‌ردار قادر)، شاعر کُرد زبان،…

خموشی

 نوشته نذیر ظفر شــــــــد مــــدتی که ورد زبانم ترانه نیست آوای مــــن…

چشم براه وحدت

            چشمم براه  وحدت  پیوند وهمد لی جانم فدای وحدت وصد ق…

دوحه سر دوحه، پروسه های پیچیده و آرمانهای خشکیده 

نوشته از بصیر دهزاد  سومین کنفرانس در دوحه  درست سه هفته…

کور و نابینایان خرد

تقدیم به زن ستیز های بدوی و ملا های اجیر، آن…

فضیلت سیاسی و افغانستان

در نخست بدانیم٬ ماکیاولی در شهریار و گفتارها٬ در واقع…

بهای سنگین این خاموشی پیش از توفان را طالبان خواهند…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان بیش از این صبر مردم افغانستان را…

گلایه و سخن چندی با خالق یکتا

خداوندا ببخشایم که از دل با تومیخواهم سخن رانم هراسانم که…

(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

شکست مارکسیسم و ناپاسخگویی لیبرالیسم و آینده ی ناپیدای بشر

نویسنده: مهرالدین مشید حرکت جهان به سوی ناکجا آباد فروپاشی اتحاد جماهیر…

سوفیسم،- از روشنگری باستان، تا سفسطه گری در ایران.

sophism. آرام بختیاری دو معنی و دو مرحله متضاد سوفیسم یونانی در…

آموزگار خود در عصر دیجیتال و هوش مصنوعی را دریابید!

محمد عالم افتخار اگر عزیزانی از این عنوان و پیام گرفتار…

«
»

مردن دردفاع از ناموس شهادت است!

تتبع ونگـارش :

امــیـن الـدیــن» سعـیـدی – سعید افـغــانی«

مــدیـــر مطـالعات سـتراتــــیـژیک افـغـان و

مسؤل مرکز کلتوری دحـــــق لاره- جرمنی

حکم صریح شرع اسلامی اینست که آگر شخصی به چشم خود می بیند که ، شخصی دیگری  به ناموس اش درحال تعرض است ، بر این شخص واجب است تا  از ناموس خود دفاع ودر دفع تجاوز با تمام  وسایل دست داشته متناسب اقدام ورزیده و از ناموس خود دفاع کند. اگر احیانا در این دفاع راه دیګر خلاصي از متجاوز و تجاوز نباشد و در صورت عدم استعمال قوهء قهریهء لازم، زمینهء عمل تخلف مکرر را در محل به متجاوز مهیا میسازد، حتی تا سرحد استعمال سلاح میتواند به دفاع از حق و ناموس خویش بپردازد. اګر این دفاع متناسب سبب قتل متجاوز شد در دفاع خود محسوب میشود، مبرر دارد و جايز میباشد. به عبارهء دیگر ی کسیکه به علت دفاع از نفس، مال، و یا ناموس خود راه دیگری بجز استعمال سلاح که حتی به کشته شدن متجاوز هم ګردد،  می تواند فرد متجاوز دفع کند. درین عمل دفاع اګر  احیانآ خودش هم در این عملیه بقتل برسد ،  او شهید محسوب میگردد. برای تکمیل بیشتر بحث اکر در عملیه دفاع بدون قصد متضرر و شخص تجاوز ګرفته، شخص متجاوز انسان بیګناه دیګر را سپر میسازد و یا پولیس در حین اجرای وظيفه در مقابله به متجاوز آن انسان بیګاه را در بکار ګیری سلاح مقتول و یا مجروح میسازد در قوانین اکثریت کشورهای جهان قاتل و مجروح کننده قانوناً همان متجاوز ګر پنداشته میشود و لو شخص بیګناه به سلاح پولیس و یا شخص مدافع متناسب از حق خود عامل فزیکی آن است.

در روایت  اسلامی آمده است که : یکی از اصحاب از پیامبر صلی الله علیه و سلم سؤال کرد که:«یا رسول الله أرأیت إن جاء رجل یرید أخذ مالی، قال : فلا تعطه مالک، قال : أرأیت إن قاتلنی ؟ قال : قاتله، قال : أرأیت إن قتلنی؟ قال : فأنت شهید، قال : أرأیت إن قتلته ؟ قال: هو فی النار» ( روایت مسلم 140) یعنی: (ای رسول الله ، اگر شخصی نزد من بیآید و بخواهد که مالم را بگیرد چکار کنم؟« پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمود: « مالت را به او نده»، آن مرد گفت: «اگر با من بجنگد چی؟» پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمود: «با او بجنگ»، آن مرد گفت: «اگر او مرا بکشد چی؟» پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمود: « تو شهید میشوی»، آن مرد گفت: «اگر من او را کشتم چی؟« پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمود: »او دوزخی خواهد بود.

ولی اگر شخص بعدا متوجه این تجاوز گشت،در این صورت او باید به محکمه ی رجوع کند ، شکایت وخواستار عدالت گردد. درین حالت متضررحق ندارد عدالت را بدست خود ګیرد. این عمل حرام است بلکه بر عهده ی حاکم شرع که از حقوق اش دفاع کند . اګر چنین کرد  پولیس و متضرر قاتل و تجاوز کر محسوب میشود.

در سیستم حقوقی جهان امروز اګر متضرر از تمام امکانات داخل کشور استفاده کرد و عدالت کشور مطبوع  به دادش رسیدګی نه کرد، شخص متضرر با داشتن مستندات که حاکمیت کشور مطبوع به دادش رسیدګي نه کرده، به محاکم بین المللی مراجعه کرده میتواند.