کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

فرخنده باد ٨ مارس روز همبستگی بین المللی زن

باردیگر٨ مارس روز جهانی زن فرا می رسد. در٨ مارس ۱۸۵۷، زنان کارگر کارگاه‌های پارچه‌بافی و لباس‌دوزی در نیویورک آمریکا به خیابان‌ها ریختند و خواهان افزایش دستمزد، کاهش ساعات کار و بهبود شرایط بسیار نامناسب کار شدند. این تظاهرات با حملهٔ پلیس و کتک‌زدن زنان برهم خورد.

سال ۱۹۰۷ در دوره‌ای که مبارزات زنان برای تأمین حقوق سیاسی و اجتماعی اوج گرفته بود، به مناسبت پنجاهمین سالگشت تظاهرات نیویورک در هشتم مارس، زنان دست به تظاهرات زدند.

ایدهٔ انتخاب روزی از سال به‌عنوان «روز زن» نخستین بار در جریان مبارزهٔ زنان نیویورک با شعار “حق رای برای زنان” مطرح شد. دو هزار زن تظاهر کننده در۲۳ فوریه ۱۹۰۹ پیشنهاد کردند که هر سال در روز یکشنبه آخر فوریه، یک تظاهرات سراسری در آمریکا به مناسبت «روز زن» برگزار شود.

درسال ۱۹۱۰، “دومین کنفرانس زنان سوسیالیست” که کلارا زتکین ازرهبران آن بود، به مسئلهٔ تعیین “روز بین‌المللی زن” پرداخت. زنان سوسیالیست اتریشی قبلا روز “اول ماه مه” را پیشنهاد کرده بودند. اما اول ماه مه، جایگاه و مفهومی داشت که می‌‌توانست اهمیت و جایگاه مبارزهٔ مشخص بر سر مسئلهٔ زن را تحت‌الشعاع قرار دهد.

سال ۱۹۱۳ “دبیرخانهٔ بین‌المللی زنان” (یکی ازنهادهای انترناسیونال سوسیالیستی دوم)، هشتم مارس را با خاطرهٔ مبارزهٔ زنان کارگر در آمریکا، به‌عنوان «روز جهانی زن» انتخاب کرد. درهمان سال، زنان زحمتکش و زنان روشنفکر انقلابی در روسیه تزاری و در سراسر اروپا، مراسم «۸ مارس» را به شکل تظاهرات ومیتینگ برگزار کردند.

در سال ۱۹۱۴ جنگ امپریالیستی جهانی اول درگرفت. در اروپا که مرکزجنگ بود، زنان انقلابی تلاش کردند تظاهرات ۸ مارس ۱۹۱۵ و۱۹۱۶ را تحت شعار مرکزی “علیه جنگ امپریالیستی” برگزار کنند. در کشورهای درگیر جنگ، طبقات مختلف به موافقان و مخالفان جنگ تقسیم شده بودند و انشعاب در صفوف جنبش زنان، مانع از برگزاری سراسری و گستردهٔ «روز جهانی زن» شد.

درسال ۱۹۱۷ تظاهرات زنان کارگر در پتروگراد علیه گرسنگی و جنگ وتزاریسم، بانگ آغازین انقلاب سوسیالیستی روسیه بود.کارگران شهر در پشتیبانی ازاین تظاهرات، اعلام اعتصاب عمومی کردند. ۸ مارس ۱۹۱۷ به یک روز فراموش نشدنی در تاریخ انقلاب روسیه تبدیل شد.

درفرایند سنن ومبارزه انقلابی زنان، گرامی داشت هشتم مارس روزجهانی زن یعنی تائید پیکار زنان کارگر جهان درجهت بهبود وضع  اقتصادی خود و برابری درحقوق  صنفی وسیاسی با مردان ، یعنی تائید جنبش های انقلابی و مترقی زنان جهت کسب برابری  کامل با مردان، یعنی  تائید مبارزه  برای رهائی فکر واندیشه زن ازحصاری که تفاوت جنسیت  بدوراوکشیده است ، یعنی  تائید آزادی، برابری ومحو هرگونه ستم جنسی وطبقاتی که با لغو مالکیت خصوصی بر ابزار تولید واستقرار سوسیالیسم  امکان پذیر است. 

گرامی داشت روزن جهانی زن درمیهن ما ایران بطور مشخص یعنی دفاع ازحقوق کامل زنان درمسیر استقرار تساوی حقوق با مردان، لغو کلیه قوانین ارتجاعی مذهبی وغیر مذهبی، لغو هرگونه تبعیض ومحدودیت برحسب جنسیت، آزادی پوشش، آزادی ازدواج و انتخاب همسر وازدواج غیر مذهبی، لغو کلیه قوانینی که به بهانه ناموس ارتکاب جنایت علیه زنان را توجیه میکنند، لغو چند همسری وممنوعیت فحشا بطورکلی وفحشا مذهبی بنام صیغه گری و مبارزه پیگیرانه درجهت تحقق آن وعلیه ظلمت نظام سرمایه داری جمهوری اسلامی برای کار، نان و مسکن وآزادی وپیوند آن با مبارزه علیه بدیل های امپریالیستی که با پرچم پوپولیستی و شعار بی محتوای « زن، زندگی آزادی»  به میدان آمده اند…..

شرکت گسترده زنان درانقلاب بهمن ۵٧ وخیزش‌های چند دهه اخیر نشان داده است که موفقیت انقلاب آتی ایران بستگی به میزان شرکت آگاهانه زنان درآن دارد وبدون شرکت میلیونی زنان انقلاب آینده ایران به پیروزی نخواهد رسید.

 این روزتاریخی وسنت مبارزاتی آن را گرامی بداریم .

فرخنده باد ٨ مارس روز همبستگی بین المللی زن!

حزب کارایران(توفان) 

١۵اسفند  برابر با ۶ مارس ٢٣

www.toufan.org

https://t.me/totoufan