خشم سیلاب

رسول پویان خانه و باغ و زمین و روستا ویران گشت خـشـم…

 قاضی ی شهر شرف

محمد عالم افتخار مال تاجـر غرق دریا گشـته بود تاجر آنجا محوِ…

خیزش های مردمی نشانه های شکست طلسم وحشت طالبانی

نویسنده: مهرالدین مشید تبعیض، حرمت شکنی و استبداد کار نامه ی…

مادر

ای مادر من فرخ و آباد بمانی پر خنده به لب…

چند شعر کوتاه از زانا کوردستانی

انتظارم، بوی سیگارهای زر گرفته... و روزهای تلخِ نیمه سوخته میان بغض خاموشت…

جنگ قدرت ها

رسول پویان جنگ قـدرت ها دل زخمین وخونین آورد جـای صلح و…

افراطیت پادزهر خیانت رهبران اسلام سیاسی و یا شکست مبارزات…

نویسنده: مهرالدین مشید علل و عوامل یا چگونگی و چیستی باز…

زبان آریایی یا آریویی چی شد؟

نوشته: دکتر حمیدالله مفید ——————————— زبان بازتاب خرد آدمی است و انسان…

تعامل 

نور محمد غفوری از چندی به اینطرف در مکالمات و نوشتار…

جمال غمبار

آقای "جمال غمبار"، (به کُردی: جەمال غەمبار) شاعر و نویسنده‌ی…

چین کاوشگری به نیمه تاریک ماه فرستاد

منبع تصویر، GETTY IMAGES ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۳ مه ۲۰۲۴ آژانس فضایی…

        تقدیم به ستره محکمه امارت اسلامی افغانستان

معروضه محمد عالم افتخار ولد محمد قاسم دارنده تذکره تابعیت 1401100148058   حضور…

حاکمیت طالبان؛ افزایش بحران و تکانه های بی ثباتی ملی…

نویسنده: مهرالدین مشید استبداد و تبعیض طالبان و به صدا درآمدن…

چند شعر از حمید تیموری‌فرد

بزم کبوتران   در تالار توت و ارغوان  سایه‌ی گل درشت انجیر  تارمی خلوت…

ساز آفرینش

رسول پویان رحیم و رحـمان را تابکی قـهار می گویند برای بـندگان…

چرا ادبیات دوران کهن و میانه کم‌تر حزین بود؟

در پرداخت‌های ساختاری ادبیات جهان از شعر و غزل و…

انسان گرایی پاسخی ناتمام در برابر ناپاسخگویی اندیشه های فلسفی…

نویسنده: مهرالدین مشید  انسان گرایی به مثابه ی داعیه ی برگشت…

گنجینۀ الهام

رسول پویان 2/5/2023 روزباخورشیدوشب سیل شباهنگم خوش است زیــر نـور خلـوت مهـتـاب آهنگـم…

در ارتباط به جفنگ گویی ها ی " نیاز نیاز"

حبیب میهنیار دوستان گرامی شما بهتر میدانید که یکی از ویژه…

ادبیات مبتذل،- سرگرم کننده و کم ارزش؟

Trivialliteratur:   آرام بختیاری نیاز انسان از خود بیگانه به ادبیات سرگرم کننده.  ادبیات…

«
»

طرح‌های مشترک حکومت‌های تبه‌کار و فاشیستی ترکیه و ایران علیه مردم کرد!

بهرام رحمانی

bahram.rehmani@gmail.com 

دولت سرمایه‌داری ترکیه و ایران، اصلی‌ترین دشمنان آزادی و برابری جنبش‌های مردمی، به ویژه مردم کرد در خاورمیانه هستند. دهه‌‌هاست که هر دو حکومت در همکاری با همدیگر جنبش‌های اجتماعی و خیزش‌‌های مردمی و همه مخالفین خود به ویژه مردم ستم‌دیده و حق‌طلب و آزادی‌خواه  کرد را بی‌رحمانه سرکوب و کشتار و ترور می‌کنند. این دو حکومت، حتی تحمل کم‌‌ترین انتقاد و مخالفت را ندارند و در ردیف هارترین حکومت‌های سرمایه‎‌داری جهانند!

در انتخابات اخیر ریاست جمهوری، رجب طیب اردوغان به زور حاکمیت خود را از مهلکه نجات داد و اکنون به فکر انتقام از همه مخالفین خود از جمله حزب دموکراتیک خلق‌ها و پ.ک.ک و روژاوا است.

اخیرا حکومت‌های روسیه و ترکیه و ایران و سوریه در یک نشست چهارجانبه در آستانه درباره سوریه بحث و گفت‌و‌گو کردند. به‌نظر می‌‌رسد نمایندگان جمهوری اسلامی و ترکیه و سوریه درباره سرکوب مردم کرد سوریه و ایران و ترکیه نیز بحث‌ها و طرح‌ها و سناریوهای سیاهی داشتند و احتمالا به توافقاتی نیز دست یافته‌اند.

جمهوری اسلامی از ترس فعال شدن مجدد انقلاب «زن، زندگی، آزادی» و جلوگیری از شکل‌گیری بلوک‌های جدی‌تر و چپ‌تر علیه خود پس از فروپاشی اتحاد سلطنت‌طلبان و ناسیونالیست‌ها، از جمله برگزارش کنفرانس پلاتفرم دموکراتیک در بروکسل به دست‌اندرکاری حزب حیات آزادی‌(پژاک)، پاسداران و سایر نیروهای آدم‌کش جمهوری اسلامی ایران، منطقه کوسالان را به‌شدت بمباران می‌کند. هم‌زمان گریلاهای پژاک در مقابل این تهاجم وحشیانه جمهوری اسلامی با شهامت فوق‌العاده‌ای مقاومت و ایستادگی می‌کنند و تاکنون اجازه نداده‌اند این نیروهای سرکوبگر به مناطق تحت نفوذ گریلاهای پژاک نفوذ کنند.

اواخر اسفند 1401، علی شمخانی، دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی کشور، در سفر به عراق یک توافق امنیتی با این کشور برای پایان‌دادن به فعالیت مخالفان جمهوری اسلامی ایران در اقلیم کردستان عراق امضاء کرد.

بر اساس این گزارش‌های غیررسمی در نیمه خرداد، «مهلت» جمهوری اسلامی به مقام‌های اقلیم کردستان عراق برای خلع‌سلاح گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی «رو به پایان است» و در صورت «عدم رضایت» مقام‌های ایران از اقدامات مقام‌های اقلیم کردستان عراق ممکن است «دور جدیدی از حملات» جمهوری اسلامی علیه این گروه‌های مستقر در شمال عراق انجام شود.

حملات نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران به منطقه کوسالان، هم‌چنان ادامه دارد. گفته شد که در جریان درگیری بین نیروهای سپاه پاسداران ایران با یگان‌های مدافع روژهلات کوردستان‌(ی.ر.ک) یک بسیجی حکومتی کشته شد.

https://anfpersian.com/uploads/fa/articles/2023/06/20230617-20230617-20230504-20230420-20221224-fdsf-jpg70abb3-image-jpg1218c8-image-jpg54c4a0-image-750x430-1-jpg58eea1-image-jpg70d9f9-image.jpg
نیروهای حزب حیات آزاد کردستان، (پژاک)

نیروهای حزب حیات آزاد کردستان‌(پژاک)

فرماندهی یگان‌های مدافع روژهلات کوردستان‌(ی.ر.ک)، پیش‌تر اعلام کرده بود که نیروهای دولت ایران در روز 13 ژوئن 2023 علیه منطقه کوسالان عملیاتی را آغاز کرده که هم‌چنان ادامه دارد.

مناطق «دَور چور»، «دره تفی»، «کانی سانان»، «سردوش»، «قاراوه» و «قله برد» در منطقه «کوسالان» مریوان روز گذشته به‌شدت توسط نیروهای دولتی با توپخانه بمباران شد.

خبرگزاری‌های رسمی جمهوری اسلامی ایران، گزارش داد که یک بسیجی در درگیری بین نیروهای ی.ر.ک و نیروهای ایران کشته شد. مشخص شد بسیجی مذکور مدت‌ها به‌همراه برادرش برای نهادهای اطلاعاتی ایران فعالیت می‌کرده است.

تلویزیون ایران تصاویری از آنچه سپاه رزمایش برای پاکسازی منطقه خواند منتشر کرده است

صدا و سیما تصاویری از آن‌چه سپاه رزمایش برای پاکسازی منطقه خواند منتشر کرده است

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عملیات نظامی خود در مناطق کردنشین ایران را تایید کرده است. یک روز پس از آن‌که فرماندهی یگان‌های مدافع شرق کردستان(ی.ر.ک) در خصوص عملیات نظامی و حملات سپاه پاسداران در منطقه کوسالان شهرستان مریوان بیانیه‌ای منتشر کرد، یک فرمانده ارشد سپاه گفته است در حال «پاک‌سازی» این مناطق از «گروه‌های ضد انقلاب» است و این عملیات تا «نابودی آخرین نفر از این افراد» ادامه دارد.

ظرف چند روز گذشته عملیات سپاه پاسداران عمدتا در منطقه کوسالان متمرکز بوده است.

یگان‌های مدافع شرق‌(ی‌رک) در بیانیه خود تاکید کرده بود که «در ساعت 5:30 سحرگاه روز 12 ژوئن 2023-22 خرداد 1402، دشمن با پشتیبانی پهپاد و با گسیل صدها سرباز و ده‌ها خودرو زرهی، بولدوزر و تجهیزات حفاری زمین، عملیاتی علیه منطقه کوسالان آغاز کردند». این عملیات، هم‌چنان ادامه دارد.

محمد‌تقی اصانلو، فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهدا نیروی زمینی سپاه پاسداران با تایید عملیات گسترده این نیروی متجاوز و آدم‌کش و ویران‌گر، ادعا کرد: «متاسفانه چند سالی بود افراد وابسته به گروهک‌های ضد‌انقلاب در این منطقه موجب آزار و اذیت مردم شده بودند که این اقدام در راستای تامین امنیت و آسایش مردم انجام شد.»

ادعایی که نه تنها هیچ ربطی به مردم ندارد، بلکه دقیقا علیه مردم و آزادی‌های آن‌هاست.

نقشه ایران
https://gdb.rferl.org/01000000-0aff-0242-33a4-08db6efaa21f_w1023_r1_s.jpg

فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهدا نیروی زمینی سپاه پاسداران در توضیح عملیات ضدمردمی این نیرو در مناطق کردنشین، اضافه کرده که «پاک‌سازی این‌ مقرها تا نابودی آخرین نفر از این افراد ادامه خواهد داشت.»

خبرگزای فارس وابسته به سپاه پاسداران نیز روز شنبه 27 خرداد، اعلام کرد که شامگاه جمعه یک درگیری بین نیروهای سپاه و یکی از گروه‌های کرد در محدوده روستاهای «دره‌تفی» و «سردوش» در حاشیه غربی دریاچه زریوار مریوان رخ داده و در جریان آن «رزگار تبیره» که از او با عنوان یکی از «نیروهای بومی سپاه مریوان» نام برده شده، کشته شده است.

در این گزارش به نام این گروه کرد اشاره نشده است اما برخی منابع خبری به نقل از رییس بسیج رسانه کردستان از «پژاک» به‌عنوان طرف درگیر با سپاه در شامگاه جمعه نام برده‌اند.

سایت حقوق بشری هه‌نگاو 23 خرداد نیز از کشته شدن یک عضو سپاه پاسداران در جریان درگیری با پژاک، شاخه نظامی حزب حیات آزاد کردستان، در منطقه کوسالان سروآباد خبر داده بود.

پس از آغاز اعتراضات «زن زندگی آزادی» در ماه‌های گذشته فشارها بر گروه‌ها و فعالان مدنی کرد افزایش قابل توجهی یافته است.

به گزارش هه‌نگاو در روز جمعه 26 خرداد، طی چهار روز دست‌‌کم 160 شهروند اهل اسلام‌آباد غرب که بیش‌تر آن‌ها از ساکنان روستای لُر بوده‌اند، توسط نهادهای امنیتی احضار و مورد بازجویی قرار گرفته‌اند. این اقدامات پس از کشته شدن دو نیروی سپاه در این منطقه صورت گرفته است.

یگان‌های مدافع شرق‌(ی‌رک) با اعلام این‌که عملیات سپاه، هم‌چنان ادامه دارد تایید کرده تا کنون «هیچ‌گونه تلفات جانی و مادی» در این عملیات سپاه نداشته‌ و اضافه کرده یک عضو سپاه هم در این عملیات با شلیک تک‌تیراندازها کشته شده است.

یگان‌های مدافع شرق‌(ی‌رک) در عین حال نوشته که «نیروهایش هیچ اقدام تهاجمی» نداشتند و «از بروز جنگ خودداری می‌کنند و به دفاع دست می‌زنند.»

هەنگاو هم که اولین بار خبر اعزام گسترده نیرو و ادوات جنگی سپاه به کردستان ایران و مناطق غربی در اواسط خرداد ماه منتشر کرد، با تایید این اخبار نوشته «با ایجاد یک پایگاه نظامی جدید در کوهستان کوسالان، گسیل نیروهای حکومتی از شهرهای همجوار به این ارتفاعات همچنان ادامه دارد.»

شبکه حقوق بشر کردستان به نقل از ساکنان مناطق کوسالان و شاهو، از انفجار در ارتفاعات خبر و هشدار داد که سپاه در این مناطق حفاظت‌شده در حال ساختن پادگان، جاده و سوزاندن پوشش طبیعی است.

این نهاد ناظر بر وضعیت حقوق بشر کردستان هم گزارش داده که «هفته گذشته نیز نیروهای سپاه پاسداران در اطراف کوهستان شاهو در شهرهای روانسر، پاوه و سروآباد در استان‌های کرمانشاه و کردستان مستقر شدند و این ارتفاعات را با پهباد توپ‌باران کردند.»

در همین حال، یک نیروی سپاه پاسداران در اسلام‌آباد غرب در استان کرمانشاه کشته شده است.

رسانه‌های ایران می‌گویند این عضو سپاه در تلاش برای دستگیری یک مظنون،کشته شده و دو نیروی دیگر سپاه هم در همین درگیری بر اثر اصابت گلوله مجروح شده‌اند.

سپاه پاسداران فرد کشته شده را مهدی شاه‌ملکی معرفی کرده اما به درجه نظامی‌اش اشاره‌ای نکرده. هم‌چنین گفته نشده که سپاه چرا به فردی که قصد بازداشتش را داشته، مظنون بوده.

از سویی «اهوان چیاکو»، عضو مجلس حزب حیات آزاد کردستان‌(پژاک) به بی‌بی‌سی فارسی گفت: «جمهوری اسلامی در حال میلیتاریزه کردن منطقه است. دیروز و پریروز درگیری‌ها شدید بود. نیروهای جمهوری اسلامی در آن‌جا در حال عملیات هستند و نیروهای گریلا ما هم در منطقه هستند. نیروهای ما درست که مسلح‌اند اما در حال ترویج و ارتباط با مردم‌اند.»

سپاه در ماه‌های گذشته به اردوگاه دیگر احزاب کرد از جمله حزب دموکرات کردستان ایران و کومله در خاک کردستان عراق هم حمله موشکی کرده است که طی این حملات، چندین تن از اعضای این احزاب کشته شده‌اند.

اهوان چیاکو به بی‌بی‌سی گفت «موقعیت پژاک با احزاب دیگر کرد فرق می‌کند. پژاک در اردوگاه‌ها نیست در نتیجه در تیررس جمهوری اسلامی نیست. بخش عمده پژاک عمدتا در کردستان ایران است و در مناطق روستایی و کوهستانی مثل کوسالان و شاهوست. بخشی از نیروهایش هم بین کردستان ایران و عراق است. در حال حاضر نیروهای سپاه به شدت تحرک دارند و نیروهای پارتیزانی ما نیز در آنجا در حال تحرک‌اند.»

پژاک از سال 2014 به بعد نیروی نظامی خود را درون یگان‌های مدافع شرق‌(ی‌رک) ادغام کرد. پژاک می‌گوید نیروی سیاسی نباید شاخه نظامی داشته باشد.

https://anfpersian.com/uploads/fa/articles/2022/03/20220304-foto-diwan-8-scaled-e1640710254954-jpgc7a000-image.jpg

آقای اهوان چیاکو، به درستی تاکید کرده است که «ششم این ماه در پارلمان اروپا کنفرانسی برگزار شد که اپوزیسیون واقعی جمهوری اسلامی در آن‌جا بودند. پژاک نیز آن‌جا بود و در برگزاری این کنفرانس نقش داشت. در جنبش اخیر نیز کردستان نقش پررنگ داشت و جمهوری اسلامی خودش را برای انتقام‌گیری آماده می‌کند. همه این‌ها می‌تواند دخیل باشد.»

وی در عین حال اضافه کرد: «برخی از این تحرکات برای کشاندن نیروهای کرد به اقدامات ناسنجیده است. در عین حال خطر آن‌چه را تجزیه‌طلبی می‌خوانند، عمده می‌کنند. طرح مسئله تمامیت ارضی، اعتراضات را منحرف می‌کند.»

بر اساس‌گزارش‌های منتشر شدە در وب‌سایت شبکه حقوق‌بشر کردستان و سازمان حقوق‌‌بشری هەنگاو، سپاه پاسداران در روزهای گذشتە به جز نیرو و تجهیزات سنگین نظامی، ادوات راه‌سازی از جملە «لودر و بیل میکانیکی» به کوهستان کوسالان اعزام کردە است. کە این می‌تواند نشانەای از عزم سپاه برای ساخت پایگاه نظامی در این ارتفاعات استراتژیک باشد.

مناطق حفاظت شده شاهو و کوسالان با وسعت 236/57 هکتار در حد فاصل شهرهای سروآباد، روانسر، پاوه، مریوان و کامیاران و در مرزهای کردستان عراق واقع شده است.

این مناطق کوهستانی طی مصوبه شماره 303 شورای عالی محیط زیست‌(کمیسیون زیربنائی دولت) در سال 1388 به‌عنوان منطقه حفاظت‌شده و تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست شناخته شده است.

از این رو تحرک نیروهای جمهوری اسلامی و حمله این نیروها به مردم و ا‌حزاب کرد و البته برپایی مانورهای نظامی توسط سپاه پاسداران در این منطقه همیشە باعث نگرانی کنشگران محیط زیست بودە است.

شبکه حقوق‌بشر کردستان، در گزارشی در این رابطه نوشتە است: «علی‌رغم اعتراض فعالان محیط زیست، بخش وسیعی از مراتع و جنگل‌های این مناطق در جریان احداث پایگاه‌ها و جاده‌کشی به مراکز نظامی تخریب شد. هم‌چنین این نیروها مراتع و جنگل‌های اطراف مراکز نظامی را به‌دلیل آن‌چه جلوگیری از استفاده‌نیروهای احزاب اپوزیسیون کرد از پوشش گیاهی برای حمله عنوان می‌کنند، تعمدا سوزانده‌اند.»

آقای سیامند معینی، رییس مشترک حزب حیات آزاد کوردستان‌(پژاک)، درباره کنفرانس «ژن ژیان ئازادی با پیشاهنگی زنان و ایران در دو راهی سرکوب و انقلاب» که در پارلمان اروپا برگزار شد، با خبرگزاری فرات‌(ANF) گفت‌وگو کرده است.

بخشی از سخنان سیامند معینی به شرح زیر است:

«در کنفرانس پروژه خود را شامل 6 نکته ارائه کردیم. یکی از مهم‌ترین نکات، حل وضعیت سیاسی دموکراتیزه شدن ایران است که از کدام راه باید طی شود و هم‌چنین چگونگی ایفای نقش در بحبوحه تغییراتی است که در روژهلات کوردستان در حال رخ دادن است. شرکت ما در کنفرانس در زمینه رایزنی متقابل احزاب روژهلاتی و ایرانی بود. در عین حال، جست‌وجو و پیدا کردن راه‌حلی دموکراتیک برای مشکلاتی می‌باشد که ایران صدها سال است از آن رنج می‌برد. در این بحث‌ها، کار مشترک و رویه مشترک برای جنبش‌های دموکراتیک می‌تواند مانع از قدرت‌های توتالیتر در ایران و روژهلات کوردستان شود. در راستای برداشتن اولین قدم برای احزاب سیاسی روژهلات کوردستان بود که با پروژه‌های مشترک به آینده ایران بپردازند. با هم می‌توانیم قوی شویم و رشد کنیم و قدرت‌های واپسگرا را متوقف سازیم.

«در این کنفرانس احزاب سیاسی روژهلات کوردستان، 3 حزب اصلی به نام‌های حزب دمکرات کوردستان-ایران، سازمان کمونیست ایران و پژاک شرکت داشتند. برخی دیگر از نهادهای جامعه مدنی، هم‌چنین احزاب ایرانی، نمایندگان سایر ملل ایران مانند بلوچ، عرب، آذری، شخصیت‌های سرشناس ایرانی در این کنفرانس حضور داشتند. این همایش با سه پنل مختلف برگزار شد. پنل دوم ویژه احزاب روژهلات کوردستان بود که هر یک از احزاب حدود 15 دقیقه پروژه‌های خود را ارائه کردند. از طرف پژاک سعی کردم در مدت زمان تعیین شده آن نکات و پروژه‌ها را توضیح دهم. این یک گام گفت‌وگو در مورد مسئله راه‌حل بود …

در مورد شش نکته پژاک صحبت کردیم که شامل این موارد است. از جمله مسئله زن، ملت، حل مسئله دفاع مشروع و بسیاری مسائل دیگر مورد ارزیابی قرار گرفت. حل مسئله خلق‌ها در ایران، راه‌حل، دموکراسی و مسئله آینده در ایران و همچنین مسئله خوددیریتی دموکراتیک، کنفدرالیسم دموکراتیک. در مجموع پروژه پژاک در همین چارچوب جمع شد. راه‌حلی دموکراتیک برای ایران ارائه گردید. هم‌چنین مسیری را برای تحقیق باز کند که آنرا بپیماید. منشأ این نکات چیست و برگرفته از کدام پارادایم و بر چه اساسی است؟ در آینده می‌توان بحث مفصل‌تری انجام داد. با هم می‌توانیم راه‌حل مناسب و سیاسی برای آینده ایران پیدا کنیم…

https://anfpersian.com/uploads/fa/articles/2023/06/20230614-20230614-hevseroke-pjak-e-siyamend-muini-3-jpg0c561f-image-jpgb384d9-image.jpg

سیامند در آخر تاکید کرد«… من کنفرانس را مثبت تلقی می‌کنم. می‌تواند سرآغاز یک جنبش آزاد و دموکراتیک و آینده‌ای آزاد چه در ایران و چه در روژهلات کوردستان باشد.»

حزب حیات آزاد کردستان‌(پژاک)، حزبی‌ست که افکار چپ و سوسیالیستی دارد و عضو کنفدراسیون دموکراتیک کردستان است که حزب کارگران کردستان‌(پ ک ک) نیز در آن عضویت دارد.

این حزب در سال 2004 میلادی تاسیس شد و شعار محوری خود را کردستان آزاد و ایران دموکراتیک قرار داده است. پژاک می‌گوید در تلاش برای دست‌یابی به آزادی و دموکراسی در چارچوب یک نظام فدراتیو است. پژاک از سال 2014 به بعد نیروهای نظامی خود را در یگان‌های مدافع شرق ادغام کرد. به نیروهای مسلح یگان‌های مدافع شرق گریلا می‌گویند.

در دو دهه گذشتە تعداد بی‌شماری بە اتهام همکاری یا عضویت در این حزب توسط قوە‌ قضاییه جمهوری اسلامی به اعدام یا تحمل زندان محکوم شدەاند.

فارغ از تمایزات فکری، ساختار نظامی پژاک نیز از دیگر احزاب کرد متفاوت است. پژاک تنها حزبی کرد ایرانی است کە کمپ‌نشین نیست و آدرس مشخصی ندارد و نیروهایش در کوهستان‌ها و ارتفاعات صعب‌العبور در حال رفت‌وآمد هستند یا با حفر تونل‌ و پناه‌گاه‌های زیر زمینی توانستەاند موقعیت خود در داخل خاک ایران را حفظ کنند و تا حدودی مصون بمانند.

البته این حزب در دو منطقه شرق کوهستان قندیل و کوهستان آسوس در اقلیم کردستان عراق نیز حضور دارد. مکان‌هایی کە در سال‌های گذشتە، از حملات هوایی ارتش ترکیه در امان نماندەاند.

همچنین به دلیل نزدیکی پژاک بە احزاب کرد در شمال سوریه، شمار زیادی از اعضای این حزب در سال‌های گذشتە در جنگ علیه داعش مشارکت داشتەاند.

جمهوری اسلامی و جمهوری ترکیه حزب حیات آزاد کردستان را در لیست سازمان‌های تروریستی طبقه‌بندی کردەاند.

جمهوری اسلامی ایران، حزب دموکرات کردستان ایران، کومه‌له سازمان کردستان حزب کمونیست ایران و هم‌چنین پژاک را عامل گسترش اعتراضات سراسری ایران می‌داند که در پی کشته شدن مهسا‌(ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد، نقش داشتند.

مجلس پژاک در تحلیل سیاسی وضعیت کنونی در ایران اعلام کرده است: «جامعه ایران و شرق کوردستان برای دفع تمامی خطرات ناشی از نظام سرمایه‌داری، ناچار به اولویت دادن به خط سوم یعنی مبارزه خود جوامع علیه سیستم‌های دولت‌- ملت ستم‌گر است.»

حزب حیات آزاد کردستان می‌گویند هدف بلند‌مدت حزب حیات کردستان، ایجاد یک منطقه خودگردان بر اساس خودمدیریتی کنفدرال دموکراتیک در  کردستان و سراسر ایران است. در واقع برای جایگزینی جمهوری اسلامی، مدیریت شورایی براساس مناسبات دموکراتیک و کنفدرال و دموکراسی مستقیم است که در آن، همه شهروندان ایران جدا از ملیت و جنسیت و باورهای مذهبی و عقاید سیاسی، در فضایی متحد و آزاد و برابر و مرفه زندگی کنند.

جمهوری اسلامی، به‌مثابه یک حکومت فاشیستی، همواره سعی می‌کند هرگونه صدای آزادی‌خواهانه و برابری‌طلبانه و اعتراضات جنبش‌های اجتماعی و نهادهای مردمی را در نطفه خفه کند. به خصوص این حکومت در وقایع انقلاب «زن، زندگی، آزادی» در ده ماه گذشته، به شدت دچار وحشت شده به‌طوری که برای انتقام‌گیری از این انقلاب، حتی حملات وسیع شیمیایی و سراسری علیه مدارس دخترانه راه انداخته و بچه‌کشی می‌کند. اکنون هدف جمهوری اسلامی از حمله به کردستان نیز جلوگیری از ادامه همین انقلاب است؛ انقلابی که با افت و خیزهایی در جریان است.

در چنین وضعیت، طبیع‌ست که همه سازمان‌ها و احزاب و نهادهای مردمی، صریحا این حملات وحشیانه نیروهای جمهوری اسلامی به کردستان را نه تنها محکوم کند بلکه مبارزات مردمی در داخل و خارج کشور علیه کلیت جمهوری اسلامی را تقویت کند و گسترش دهد!

پس از مرگ مهسا ژینا امینی، ساکنان استان‌های غربی ایران حضور پر رنگی در خیزش سراسری زن، زندگی، آزادی داشتند و نیروهای انقلابی و جامعه مدنی کردهای ایرانی با سازمان‌دهی اعتراضات و اعتصابات گستردە در تداوم اعتراضات نقش موثری داشته‌اند و دارند.

اکثریت شهروندان ایران و در پیشاپیش همه نیروی جوان به رهبری زنان، از ده ماه پیش حکم رفتن جمهوری اسلامی را با صدای بلند صادر کرده‌اند به‌طوری که به گوش جهانیان نیز رسانده‌اند و در اجرای این حکم صریح و قاطع خود نیز تمام و کمال پافشاری و جان‌فشانی می‌کنند!

سه‌شنبه سی‌ام خرداد 1402-بیستم ژوئن 2023