کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

صاحب‌منصبان اوکراین رشوه گرفته‌اند؟

نویسنده: Jacob G.‎ Hornbergerمترجم: م. نوری برگرفته از : وب سایت «آنتی کریگ» ــ Antikrieg ــ ۱۵ ژوئن ۲۰۲۲ *

در جنگ اوکراین موضوع بر سر آزادی اوکراین نیست. بحث بر سر عضویت اوکراین در پیمانِ فرتوت، زنگ‌زده و دایناسورمانندی به‌نام ناتوست. دولتمردان اوکراین حاضر شده‌اند هزاران نفر از شهروندان و کشور خود را برای عضویت در ناتو قربانی کنند. سئوالی که طبیعتاً پیش می‌آید این است: آیا چیز دیگری به‌جز پرداخت رشوه به سران فاسد اوکراین موجب رضایت آنها به قربانی کردن شهروندان و کشور می‌شد؟
 

۱۸ ماه مه ۲۰۲۲ من در نوشته‌ای در وبلاگم این احتمال را مطرح کردم که حداقل میلیون‌ها دلار از ۴۰ میلیارد دلار بستۀ کمک مالی آمریکا به اوکراین که سنا آن را سریعاً تصویب کرد، به‌عنوان رشوه به صاحب‌منصبان اوکراین پرداخت خواهد شد. وگرنه چه دلیلی داشت که اعضای کنگره و نمایندگان وزارت دفاع مصرّانه خواهان نظارت بر نحوۀ صرف این پول در اوکراین شوند؟ علاوه براین، غیر از دادن رشوه به مسئولین اوکراین به چه نحو دیگری می‌شد مطمئن بود که آنها برای تداوم جنگ با آمریکا همراهی خواهند کرد؟ صحبت بر سر صاحب‌منصبانی است که زمام امور را شاید در فاسدترین رژیم جهان در دست دارند.

کسانی را که در این زمینه دچار تردیدند به مقالۀ دیروز وال استریت ژورنال ارجاع می‌دهم که عنوان آن بسیار گویاست: «مسئولین عاتیرتبۀ افغانستان به اقامتگاه‌های لوکس در خارج از کشور فرارکرده‌اند». در اولین پاراگراف این مقاله می‌خوانیم:«طی سال‌های پایانی جنگ در افغانستان، برخی ازصاحب‌منصبان و خانواده‌های آنها میلیون‌ها دلار صرف خرید خانه‌هایی در ایالات متّحده و سایر کشورهای جهان کردند و به محض این که از ترس تشدید خشونت و درگیری مجبوربه فرار از افغانستان شدند این خانه‌ها به محل اسقرار آنها تبدیل شد». بعد در مقاله مشخصات این خانه‌های لوکس به تفصیل توضیح داده می‌شود.

خب، می‌توان این طور تصور کرد که این صاحب‌منصبان افغانستان و همگی بوروکرات‌ها و سیاستمداران صادق، با وظیفه‌شناسی تمام بخشی از حقوق ماهیانۀ دولتی را پس‌انداز کرده و به این ترتیب تبدیل به میلیونر شده‌اند.

ولی امکان دیگری نیز هست که به‌نظر من محتمل‌تر است. بارهای هواپیماهای پُر از اسکناس دلار را به‌خاطر دارید که پنتاگون از محل مالیات‌های مردم آمریکا به افغانستان می‌فرستاد؟ به‌خاطر می‌آورید که هیچ بازرسی کنترل نمی‌کرد که این پول‌ها به چه کسانی پرداخت می‌شوند؟ من احتمال زیاد می‌دهم که این پول‌ها به‌عنوان رشوه به مسئولین افغانستان داده شده‌اند تا آنها را برای تداوم مداخلۀ نظامی ‌آمریکا و اشغال افغانستان با خود همراه سازند.

این موضوع مرا به‌یاد طرح دیگری از سازمان سیا انداخت که سازمان سیا علی‌رغم پیروزی سالوادور آلنده در انتخابات ۱۹۷۰ شیلی، می‌خواست مانع از ریاست‌جمهوری سالوادور آلنده شود. در آن زمان رسیدگی به صحّت انتخابات به کنگرۀ شیلی محول شده بود و سازمان سیا تصمیم گرفت مخفیانه به اعضای کنگرۀ شیلی رشوه پرداخت کند تا آنها علیه آلنده رأی دهند.

همزمان سازمان سیا طرحی را راه‌اندازی کرد که بخشی از دست‌اندرکاران شیلی کودتایی را جهت جلوگیری از به قدرت رسیدن آلنده و احیاناً قتل او انجام دهند. همانطور که در کتاب اخیرم به تفصیل توضیح داده‌ام، سازمان سیا پس از امتناع رئیس ستاد ارتش شیلی، ژنرال رنه شنایدر از همکاری برای انجام کودتا، او را ربوده و خیابان‌های سانتیاگو به قتل رساند. از قضا بازتاب بسیار منفی قتل شنایدر در جامعۀ شیلی، رشوه‌های پرداخت‌شده به اعضای کنگره را برباد داد و کنگره نهایتاٌ ریاست‌جمهوری آلنده را تأئید کرد. سه سال بعد طرح تغییر رژیم موفق بود و مسئولین ارتش و سازمان اطلاعات و امنیت شیلی با حمایت کامل سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا حکومت را به‌دست گرفتند و آلنده را به‌سوی مرگ سوق دادند.

همانطور که مکرّراً نوشته‌ام در جنگ اوکراین موضوع بر سر آزادی اوکراین نیست. بحث بر سر عضویت اوکراین در پیمانِ فرتوت، زنگ‌زده و دایناسورمانندی به‌نام ناتوست. دولتمردان اوکراین حاضر شده‌اند هزاران نفر از شهروندان و کشور خود را برای عضویت در ناتو قربانی کنند. سئوالی که طبیعتاً پیش می‌آید این است: آیا چیز دیگری به‌جز پرداخت رشوه به سران فاسد اوکراین موجب رضایت آنها به قربانی کردن شهروندان و کشور می‌شد؟

* http://antikrieg.com/aktuell/۲۰۲۲_۰۶_۱۵_bestechungsgelder.htm
(این مقاله ابتدا در تاریخ ۱۴ ژوئن ۲۰۲۲ به زبان انگلیسی در Future of Freedom Foundation منتشر شده است.)