عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

«
»

سیل مرگ در غرب اروپا

آلمان و بلژیک همچنان درگیر پیامدهای سیل فاجعه بار

سیل فاجعه بار، تاکنون باعث جان باختن ۱۲۶ نفر در آلمان و بلژیک شده است.

آلمان و بلژیک همچنان درگیر پیامدهای سیل فاجعه بار

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی ، امدادگران در غرب آلمان و بلژیک در تلاش برای یافتن بیش از هزار نفری هستند که در پی جاری شدن سیل ویرانگر در این دو کشور همچنان مفقود هستند.سیل در این دو کشور همچنین جان ۱۲۶ تن را تاکنون گرفته است. شمار تلفات سیل در آلمان ۱۰۶ تن اعلام شده و این در حالی است که شهر‌های کوچک و روستا‌هایی در غرب این کشور به زیر آب رفته اند. هزار و ۳۰۰ تن همچنان مفقود هستند. آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان اعلام کرد حجم کامل واقعی این فاجعه شاید تا چند روز مشخص نشود. در بلژیک نیز ده‌ها نفر جان خود را از دست داده اند. بیست تن از این افراد در استان لیژ کشته شده اند، جایی که در آن ده خانه از بین رفته است. ساکنان این منطقه به مناطق امن منتقل شده اند.

یکی از ساکنان لیژ گفت: “ما درگیر کووید-۱۹ بودیم و امید داشتیم بتوانیم به شرایط عادی باز گردیم، اما اکنون این اتفاق روی داده است. ” شهروند دیگری گفت: “من در سال ۱۹۵۷ شاهد جاری شدن سیل بودم، اما آن سیل به این اندازه بزرگ نبود. این بسیار وحشتناک است. در همین حال، شکسته شدن یک خاکریز در جنوب هلند تخلیه گسترده‌ای را در چندین روستا در مسیر رودخانه ماس در پی داشت. مقامات هشدار داده اند کل این منطقه ممکن است به زیر آب برود. از بین رفتن جاده‌ها سبب ایجاد اختلال در روند عملیات امداد و نجات در آلمان شده است.
استپ واسن خبرنگار الجزیره انگلیسی مستقر در شهر سینزیگ آلمان گزارش داد: “این افراد در اتاق هایشان در طبقه اول زندانی شده بودند زمانی که ارتفاع آب به چهار متر رسید.دست کم ۱۲ تن از ساکنان این خانه مخصوص نگهداری افراد معلول جان خود را از دست دادند قبل از آن که بتوان آن‌ها را به مکانی امن منتقل کرد. کل این منطقه به رودخانه‌ای خروشان تبدیل شده است و حتی بیم آن می‌رود شرایط از این هم بدتر شود. اصلی
گابریلا والد یکی از ساکنان این منطقه گفت: “افراد اینجا نتوانستند نجات پیدا کنند. نمی‌دانم دقیقا چه اتفاقی افتاد، اما روز بعد آن‌هایی که نجات پیدا کردند از بالکن هایشان تخلیه شدند. خیلی وحشتناک است. “هرمان انگل که همه طول عمر خود را در این منطقه زندگی کرده است هنوز نمی‌تواند چیز‌هایی را که دیده است درک کند بیشتر خانه‌ها در این منطقه به سبب جاری شدن سیل و رانش زمین از بین رفته اند. شمار زیادی همچنان مفقود هستند. هیچ کس انتظارش را نداشت که بارش چند روزه باران بتواند چنین فاجعه‌ای به بار بیاورد. مردم در این منطقه این سوال را مطرح می‌کنند که چه اتفاقی روی داده و این حجم از آب از کجا آمده است. این موضوع سبب مطرح شدن سوالاتی در ارتباط با تغییرات آب و هوایی شده است، زیرا چنین سیلی که طی یک قرن اخیر بی سابقه بوده اغلب روی نمی‌دهد. شاید تا چند هفته آینده نتوان حجم خسارت‌ها را تعیین کرد، اما خاطرات تلخ ناشی از این اتفاق در ذهن مردم این منطقه مدت زمانی طولانی باقی خواهد ماند. ناتاشا باتلر خبرنگار الجزیره در شهر لیژ بلژیک گفت: مردم این شهر شوکه شده اند، زیرا تاکنون شاهد جاری شدن سیل در این حجم نبوده اند. بالتر گفت: “اینجا یکی از مناطق شهر لیژ است. اینجا یکی از مناطقی است که بیش از همه تحت تأثیر جاری شدن سیل قرار گرفته است. برخی از ساکنان این شهر که چند دهه است در آن زندگی می‌کنند می‌گویند تاکنون شاهد چنین اتفاقی نبوده اند. آن‌ها می‌گویند سیل در کل شهر جاری شد و همه خیابان‌ها را گرفته بود و خودرو‌ها را به گونه‌ای با خود برد که گویی آن‌ها اسباب بازی‌های کوچکی هستند. ارتفاع آب در این منطقه به دو متر رسید و اکنون مردم در تلاش برای پاکسازی خانه هایشان هستند. بسیاری از خیابان‌های شهر همچنان زیر آب هستند و نمی‌توان در آن‌ها از خودرو استفاده کرد. به همین استفاده از قایق دلیل تنها راه دسترسی به برخی خانه هاست. نخست وزیر بلژیک این سیل را بی سابقه توصیف و روز بیستم ماه ژوئیه را روز عزای عمومی برای قربانیان این حادثه اعلام کرد.