مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

«
»

سوله‌دار و باخموت

(Soledar and Bakhmut)

Мир на Украине на каких бы то ни было условиях Западу (Соединённым Штатам в первую очередь) не нужен.

نقطۀ عطفی در مرحلۀ کنونی عملیات نظامی ویژه

ایگور اسکریپکا (IGOR SKRYPKA)

ا. م. شیری

در همه جا – چه در کی‌یف و چه در غرب – می‌توان شنید که چگونه آن‌ها در مورد حملۀ گسترده‌ای که نیروهای مسلح اوکراین برای اواخر بهار- اوایل تابستان برنامه‌ریزی می‌کنند، صحبت می‌کنند. آن‌ها حتی جهت آن را نیز نشان می‌دهند: به ملیتوپل، سپس به کریمه. بر این اساس، بستۀ بی‌سابقۀ کمک نظامی غرب به اوکراین اعلام شد.

براستی، مسئله تحویل تانک‌های سبک غربی به دلیل عدم تمایل آلمان به تأمین آن‌ها  همچنان باز است (تانک‌های لئوپارد ساخت آلمان)، اما متحدان آتلانتیک عملاً برلین را زیر فشار قرار می‌دهند.

https://www.fondsk.ru/images/myfls/2023/january/is23012301.jpg

وضعیت نظامی کی‌یف در هفته‌های اخیر بدتر شده است. سولدار که توسط نیروهای روسیه تصرف شد، فقط یک شهر کوچک نیست. این موفقیت نیروهای مسلح فدراسیون روسیه نقطۀ عطفی در مرحلۀ فعلی عملیات نظامی ویژه است. الکسی آرستوویچ، مبلغ اصلی برکنار شدۀ رژیم کی‌یف، اذعان کرد: «از روز ۱۴، زمانی که سقوط سولدار آشکار شد، پیروزی اوکراین در جنگ دور از انتظار است».

تصرف سولدار بخشی از عملیات بزرگتر باخموت است. در عین حال، تاکتیک‌های روسیه امکان پیشروی را به قیمت تلفات بسیار کمتر نسبت به طرف دفاعی فراهم می‌کند.

باخموت به یک چرخ گوشت غول‌پیکر برای نیروهای مسلح اوکراین تبدیل شده است. بیش از ۳۰ واحد و یگان نیروهای مسلح اوکراین و سایر ساختارهای نظامی، از جمله واحدهای ویژۀ نیروهای مرزی، ادارۀ کل اطلاعات وزارت دفاع و سازمان امنیت اوکراین به  باخموت، به خط «مقدم» منتقل شده است. کسانی که جان سالم به در می‌برند، برای استراحت و پروار شدن به عقب جبهه می‌روند و دوباره بعنوان گوشت دم توپ برمی‌گردند.

تلفات هنگفت مدت‌هاست که نیروهای مسلح اوکراین را به عقب‌نشینی از باخموت و سولدار به نواحی مجاور آن‌ها وادار کرده است، اما «سیاست» مانع می‌شود.

https://www.fondsk.ru/images/myfls/2023/january/is23012303.jpg

باخموت برای زلنسکی به «استالینگراد» تبدیل شد. هیتلر، به دلایل سیاسی، به تصرف کامل شهر نیاز داشت و همۀ امکانات جنگی خود را برای تصرف آن صرف نمود. تلاش برای تصرف کامل استالینگراد توسط آلمانی‌ها از جمله از طریق توقف عملیات تهاجمی در مناطق دیگر به عمل آمد. در نتیجه، ذخایر ورماخت به اتمام رسید، اما ارتش سرخ نیرو بسیج کرد.

اکنون نیروهای نظامی شرکت خصوصی «واگنر» با پشتیبانی نیروی هوایی و توپخانۀ سنگین به منطقۀ باخموت یورش می‌برند و نیروهای منظم ارتش روسیه در حال نبردهای موضعی هستند و به تدریج به انجام عملیات تهاجمی در سایر بخش‌های جبهه دست می‌زنند.

از نقطه نظر صرفاً نظامی، باخموت نقطۀ کلیدی کل ساختار دفاعی نیروهای مسلح اوکراین در دونباس است. با از دست دادن آن، ممکن است دفاع اوکراین بکلی از هم بپاشد. واحدهای اوکراینی مستقر در منطقۀ سورسک و بلاگروفکا که کرمننایا را تهدید می‌کنند، از جناحین زیر ضربات قرار می‌گیرند (با از دست دادن سولدار، این تهدید شکل بسیار واقعی به خود گرفته است).

اگر باخموت نیز سقوط کند، فرصت‌هایی برای حمله از جلو در جهت کنستانتینوفکا، و به ویژه از سمت جنوب و از پشت علیه گروه‌های اوکراینی در مجاورت گارلوفکا و دانتسک فراهم می‌شود.

هدف از ارائه بستۀ کنونی کمک‌های نظامی غرب اساساً حمله نیست، بلکه جلوگیری از وقوع یک فاجعۀ کامل برای نیروهای مسلح اوکراین است. طرف اوکراینی انتظار ندارد کل این ناوگان فوراً در خط مقدم ظاهر شود. زیرا، تجهیزات باید برای «عرضه» آماده شود، باید خدمه آموزش ببینند و غیره. این روند چندین ماه طول خواهد کشید.

https://www.fondsk.ru/images/myfls/2023/january/is23012302.jpg

نکته‌های کاملاً ناگواری برای کی‌یف وجود دارد. آلمانی‌ها هنوز یافتن ۵۰ خودرو جنگی پیاده نظام ماردر را  مورد «بررسی» قرار نداده‌اند. تانک‌های وعده داده شدۀ تی ۷۲-۱۲۰ توسط جمهوری چک در سراسر جهان، از جمله در آفریقا مونتاژ می‌شدند و اکنون باید در کارخانه‌های چک آماده شوند. برخی از نمونه‌های وعده داده شده هنوز ساخته نشده است.

«حجم کل بستۀ جدید کمک‌های نظامی غرب نباید موجب توهم شود. بنا به تصمیمات قبلی در مورد تحویل، کمک‌ها به مقادیر کوچک تقسیم می‌شد و به نشانۀ حمایت پایدار از کیف هر هفته یا دو هفته یک بار اعلام می‌گردید. اما اکنون برای «بالا بردن روحیۀ اوکراینی‌ها» تصمیم گرفتند میزان کمک‌ها را به صورت انبوه اعلام کنند».

آهن که نمی‌جنگد، انسان می‌جنگند. و شواهد زیادی حاکی از این وجود دارد که آمادگی اوکراینی‌ها برای جان دادن بخاطر تأمین منافع آمریکا و انگلیس در حال کاهش است. در واحدهای اعزامی به باخموت، تعداد امتناع از ورود به مواضع و خروج غیرمجاز از آن‌ها به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. فراریان اسارت را به مرگ ترجیح می‌دهند. در پشت جبهه، بسیج نیرو با اعتراضات خودجوش مواجه می‌شود. وقتی صحبت از توده‌های بزرگ انسانی به میان می‌آید، چنین فرآیندهایی در هر لحظه می‌توانند حالت شبیه بهمن به خود بگیرند.

بنابراین، حفظ «روحیۀ رزمی» توسط کی‌یف و پدرخوانده‌های غربی آن از اهمیت بالایی برخوردار است. در این میان اوکراینی‌ها برای تسلیم باخموت آماده می‌شوند. روی این اصل، واشنگتن توصیه می‌کند که به‌منظور حفط نیرو شهر را تسلیم کنند. حتی ممکن است یک وعدۀ «کلی» در فضای رسانه‌ای باشد. اولاف شولتز، در سخنرانی خود در داووس گفت که یک «طرح مارشال» برای اوکراین تدوین شده است، که ظاهراً موجب معجزۀ اقتصادی در اوکراین و ورود اجباری آن به اتحادیۀ اروپا می‌گردد. اما به یک شرط، و آن شکست روسیه است.

بنابراین، می‌توان یک بار دیگر جمع‌بندی کرد: غرب (در وهلۀ اول ایالات متحده) تحت هیچ شرایطی به صلح در اوکراین نیاز ندارد. تا جایی که ممکن است جنگ باید طولانی شود تا هم اوکراینی‌ها به مرگ خود در راه منافع غرب جمعی ادامه دهند و هم توان نیروهای روسیه به تحلیل برود.

با امیدواری به شکست فاشیسم اوکراین تحت فرماندهی پیمان تروریستی ناتو، خاموشی نفیر گلوله‌ها و موشک‌ها و ختم جنگ در هر نقطۀ سیاره!

نقل از وب‌سایت بنیاد فرهنگ راهبردی

https://eb1384.wordpress.com/2023/01/27/

۷ بهمن-دلو ۱۴۰۱