جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

«
»

“راه حل نهایی مسئله روسیه” 

18.01.2023

ترجمه سیما صابری برای مجله هفته
“راه حل نهایی مسئله روسیه” و یک دوره جدید – کنفرانس مطبوعاتی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه:

 “راه حل نهایی مسئله یهودیان” واژه ای که آلمان نازی برای راه‌اندازی هولوکاست بکار برد اینبار توسط وزیر امور خارجه روسیه درمورد سیاست فعلی آمریکا و متحدانش در مورد روسیه بکار گرفته شد و موجب جنجال رسانه ای در غرب شده است در اینجا سخنان لاوروف را مشاهده میکنید.
وزیر امور خارجه روسیه طی یک کنفرانس مطبوعاتی به بررسی سال دیپلماتیک ۲۰۲۲ پرداخت. او در این کنفرانس از استعمار نو غرب صحبت کرد، برنامه های ناتو را با “راه حل نهایی” هیتلر مقایسه کرد و زمان حال را دوره تغییر توصیف کرد. 
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت که ناتو از طریق اوکراین جنگ نیابتی علیه روسیه به راه انداخته است. این را نه تنها نظرات کارشناسان متعدد، از جمله حتی هنری کیسینجر، بلکه میزان حمایتی که غرب از کیف میمند هم گواهی می دهد. 
در یک کنفرانس مطبوعاتی تقریباً سه ساعته درباره نتایج سال ۲۰۲۲، دیپلمات ارشد روسیه به این نتیجه رسید که درگیری در اوکراین ابعادی جهانی دارد و منادی تغییر از نظم جهانی تحت سلطه ایالات متحده به یک نظم جهانی چند قطبی است. 

به گفته لاوروف، آمریکا برای تضمین تسلط خود از روش‌های مشروع به روش‌های نامشروع روی آورده. غرب جمعی برای تحریم روسیه، تمام پایه‌های “مقدس” مدل جهانی‌سازی خود از جمله اصول بازار آزاد و رقابت آزاد، مصونیت مالکیت و فرض برائت را زیر پا گذاشته و ویران کرد. 
حتی اگر تحریم‌ها در حال حاضر مسکو را هدف قرار دهند، واضح است که اصولاً می‌توانند علیه سایر کشورها نیز مورد استفاده قرار گیرند. 
لاوروف تأیید کرد که اتحادیه اروپا کاملاً تابع دیکته های ایالات متحده است. 
بیانیه مشترک اتحادیه اروپا و ناتو نشان می دهد که این دو ساختار به طور فزاینده ای با هم رشد می کنند و بی رحمانه منافع خود را با همه ابزارها حفظ می کنند و در این روند مناطق مرتبط تاریخی مانند روسیه و اوکراین یا ماوراء قفقاز را نابود می کنند. 
وزیر خارجه توصیف کشورهای غیر اروپایی به عنوان “جنگل” توسط جوزپ بورل، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا را یادآور شد. 
در این میان، نه تنها کشورهای در حال توسعه، بلکه خود اروپا نیز مورد استثمار نو استعمار آمریکا قرار می گیرند. 
لاوروف در پاسخ به سوال خبرنگاری در رادیو ساگا ایسلند گفت:
“استعمار یعنی تسخیر دیگران به قیمت زندگی آنها. اما راه های مختلفی برای تسخیر وجود دارد. شما می‌توانید مانند قرن هفدهم برده‌ها را در یک کشتی فرو کنید، یا می‌توانید تمام طرح‌ها و برنامه‌های یک کشور یا ساختار را تابع اراده خود کنید، همانطور که آمریکا اکنون با اتحادیه اروپا انجام می‌دهد.”
اتحادیه اروپا به طور کامل استقلال خود را از دست داده و به ضمیمه ناتو تبدیل شده است، در حالی که ایالات متحده قیمت گاز را برای اروپا بالا نگه میدارد تا صنایع اروپایی را مجبور به مهاجرت به آمریکا کند و اتحادیه اروپا را به عنوان یک رقیب اقتصادی حذف کند. 
لاوروف تضاد اساسی نظم جهانی موجود را اینگونه بیان کرد: “روش واشنگتن در دیکته کردن امور بین‌الملل به معنای واقعی کلمه این است: ما آمریکایی‌ها اجازه داریم هر کاری که می‌خواهیم، هر کجا که می‌خواهیم انجام دهیم. در آن سوی دنیا نیز آنچه را که لازم بدانیم انجام خواهیم داد. اما همه شما که دیگران هستید، نباید بدون رضایت ما کاری انجام دهید، حتی در پاسخ به تهدیدات مستقیمی که ما در مرزهای شما برای امنیت شما ایجاد می کنیم.”
به ویژه با توجه به درگیری بین غرب جمعی و روسیه، وزیر امور خارجه تشابهات تاریخی را با امپراتوری ناپلئون و رایش سوم ترسیم کرد:
“همانطور که ناپلئون عملاً تمام اروپا را علیه امپراتوری روسیه بسیج کرد، همانطور که هیتلر اکثر کشورهای اروپایی را تسخیر کرد، آنها را زیر کلاهخود، خود قرار داد و آنها را علیه اتحاد جماهیر شوروی لسیج کرد، ایالات متحده نیز ائتلافی از عملاً همه کشورهای اروپایی و رهبران اروپایی تشکیل داد، و رهبری یک جنگ نیابتی علیه کشورمان را به عهده گرفن و با همین هدف: “راه حل نهایی مسئله روسیه”. 
لاوروف سپس به خبرنگاران خبرگزاری روسی ریانووستی و ان بی ان آمریکا توضیح داد به همین دلیل، در حال حاضر چشم‌انداز کمی برای راه‌حل دیپلماتیک برای مناقشه اوکراین وجود دارد. 
غرب جمعی از اوکراین برای از بین بردن سیستم امنیتی بین المللی موجود استفاده می کند، به همین دلیل است که لزومی برای مذاکرات منحصراً با اوکراین وجود ندارد. روسیه به “گفتگوی استراتژیک” با آمریکا پایان نداده است. 
مسکو بدنبال واشنگتن روان نخواهد شد، اما به ابتکارات جدی واکنش نشان خواهد داد، همانطور که در دیدار سرگئی ناریشکین، رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه و ویلیام برنز، رئیس سیا در نوامبر ۲۰۲۲ گواه آن است. 

چند قطبی بودن به جای تسلط و انزوا

لاوروف توضیح داد که تلاش های ایالات متحده برای تضمین برتری خود در نهایت علیه پیشرفت تاریخی است:
“این تلاش سرسختانه، با قلاب یا کلاهبرداری، با ابزارهای ممنوع، برای تأمین تسلط ایالات متحده و بقیه غرب، که واشنگتن کاملاً آنها را تحت سلطه خود قرار داده است، نشان دهنده این درک است که آنها برخلاف مسیر عینی تاریخ عمل می کنند. و در اصل، برای متوقف کردن جهان چند قطبی.”
توسعه به سوی چندقطبی شدن بر اساس تصمیم بازیگران سیاسی منفرد صورت نمی گیرد، بلکه از طریق توسعه طبیعی اقتصادی کشورهای غیر غربی صورت می گیرد. 
مراکز جدید رشد اقتصادی شامل چین، هند، ترکیه، آمریکای لاتین و کشورهای بالقوه آفریقایی و غیره هستند. 
در این زمینه، روسیه تلاش می کند مستقل از غرب و روش های نواستعماری آن، همکاری با شرکای بین المللی را توسعه دهد. 
به گفته لاوروف، این نتیجه ای است از سال گذشته است، اما اینها فرآیندهای بلندمدتی هستند که زمان زیادی را می طلبند. 
با این حال، پاسخ‌های بعدی لاوروف به روزنامه‌نگاران نشان داد که روسیه تاکنون موفقیت‌هایی در برقراری و حفظ روابط بین‌المللی داشته است. 
روابط با چین در اوج تاریخی است:
“این یک اتحاد و نه یک ائتلاف نیست، اما از بسیاری جهات قوی تر از یک ائتلاف است. این دقیقا همان چیزی است که یک فرمت روابط ایده آل با هر کشوری است و مستقیماً بر اساس اصول منشور سازمان ملل متحد است.” 
لاوروف گفت که روسیه و چین از جمله در چارچوب سازمان همکاری شانگهای، بریکس، جاده ابریشم جدید و همکاری نظامی همکاری می کنند. 
روابط مسکو با کشورهای عربی نیز در حال افزایش است. 
“من درک درستی از مواضع خود می بینم، درک این موضوع که نه تنها و در واقع اصلاً در مورد اوکراین نیست، بلکه در مورد مبارزه برای نظم نوین جهانی بین کسانی است که معتقدند بایدبقیه دنیا کاملاً تابع قوانین آنها باشد. – و قوانین تسلط را ایالات متحده و ماهواره های آن را تعیین می کنند – و کسانی که خواهان نظم جهانی دموکراتیک هستند.”
لاوروف توضیح داد که خواسته های غربی برای دموکراسی به معنای دموکراسی برای خودشان است. غرب اما خواهان دموکراسی در روابط بین الملل نیست. 
با وجود فشار بی سابقه غرب، هیچ کشور عربی از تحریم های ضد روسیه حمایت نمی کند.
به استثنای باهاما، این وضعیت برای همه کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب نیز صادق است. 
در میان کشورهای آمریکای لاتین، همکاری با کوبا، ونزوئلا و نیکاراگوئه روابط ما به ویژه فشرده است، اما مسکو نیز بدون قید و شرط با سایر کشورهای منطقه همکاری می کند:
“ما دکترین مونرو نداریم. وقتی به این منطقه می‌آییم [آمریکای لاتین؛ یادداشت سردبیر]، هیچ خطری ایجاد نمی‌کنیم یا کشوری را تهدید نمی‌کنیم که آنها باید مطیع منافع ما باشند، یا نیروی سیاسی خاصی را تبلیغ کنیم.”
صادرات روسیه به آمریکای لاتین در سال گذشته ده درصد افزایش یافت و هزاران آمریکایی لاتین در روسیه تحصیل می کنند. 
گردشگری نیز به لطف سفر بدون ویزا با ۲۷ کشور آمریکای لاتین در حال توسعه است.

تغییر دوره ها و دیدگاه های جدید.

وزیر امور خارجه روسیه گفت که منشور سازمان ملل می تواند مبنای رسمی نظم جهانی چندقطبی آینده باشد. این سند برای زمان خود انقلابی بود، اما اصول آن توسط غرب منحرف شده است. 
اصول عدم مداخله در امور داخلی و حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات به طور مکرر توسط اقدامات نظامی متعدد ایالات متحده به شدت نقض شده است. 
با این حال، لاوروف اتهام ضمنی یک خبرنگار اسکای نیوز مبنی بر اینکه عملیات نظامی روسیه همچنین منشور سازمان ملل را نقض می کند را رد کرد. 
وی تاکید کرد که تمامیت ارضی یک کشور تا زمانی قابل احترام است که حق تعیین سرنوشت مردم خود را نقض نکند. 
در سال ۲۰۱۴، اوکراین با نقض قانون اساسی خود، جنگی را علیه جمعیت خود در دونباس آغاز کرد و در نتیجه حق تمامیت ارضی را از دست داد. 
بر اساس ارزیابی نهایی لاوروف، تشکیل نظم جهانی چندقطبی اهمیت تاریخی جهانی خواهد داشت و زمان زیادی طول خواهد کشید:
“فرآیند شکل‌گیری نظم نوین جهانی زمان زیادی طول می‌کشد و یک دوره تاریخی خاص را به خود اختصاص می‌دهد. ما در اوج این روند هستیم.”

لاوروف در پایان گفت که مقیاس رویدادهای جاری همیشه برای شرکت کنندگان در آن روشن نیست، به همین دلیل تبادل تجربیات بین سیاستمداران و رسانه ها مهم است.