کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

در تماس تلفنی جدید بایدن و پوتین چه گذشت؟

وسای جمهور روسیه و آمریکا در تماس تلفنی جدید خود بر لزوم رویکرد دیپلماتیک در قبال اوکراین تأکید و درخصوص تداوم اختلافات هشدار دادند.

در تماس تلفنی جدید بایدن و پوتین چه گذشت؟

چند مقام آمریکایی روز جمعه به تشریح تماس تلفنی «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و «جو بایدن» همتای آمریکایی او پرداختند.

به نوشته وبگاه کاخ سفید، «جنیفر ساکی» سخنگوی کاخ سفید درباره این تماس تلفنی  گفت: «رئیس جمهور بایدن از روسیه درخواست کرد تنش‌ها در اوکراین را کاهش دهد».

سخنگوی کاخ سفید مدعی شد: «او (بایدن) تصریح کرد که در صورتی که روسیه تهاجم بیشتری علیه اوکراین انجام دهد، ایالات متحده و متحدان و شرکایش پاسخ قاطعی خواهند داد».

ساکی در ادامه گفت:‌ «رئیس جمهور بایدن همچنین بر حمایت از دیپلماسی و نشست‌های اوایل سال آینده [میلادی] از جمله گفت‌وگوهای دوجانبه درباره ثبات راهبردی از طریق شورای روسیه-ناتو و سازمان همکاری و امنیت اروپا تأکید کرد».

سخنگوی کاخ سفید بدون اشاره به تحرکات نظامی آمریکا و متحدانش در مجاورت مرزهای روسیه و جوسازی‌های رسانه‌ای درباره حمله ادعایی روسیه به اوکراین گفت:‌ «رئیس جمهور بایدن تأکید کرد پیشرفت ماهوی در این گفت‌وگوها تنها در صورتی رخ خواهد که به‌جای فضای تنش‌زایی، فضای تنش‌زدایی حاکم باشد».

«خبرگزاری تاس» نیز به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت: «با اینکه این تماس به درخواست دولت روسیه انجام گرفت، در زمینه تعامل با سران کشورها به‌ویژه میان این دو کشور، دیدگاه‌های یکسانی داریم، به‌خصوص با توجه به تلاش دیپلماتیک فشرده‌ای که دو هفته بعد قرار است انجام گیرد، [چنین تماسی] بسیار مناسب و بهترین راه برای حرکت رو به جلو در زمینه وضعیت خطیری است که با آن مواجه هستیم».

به نوشته روزنامه «گاردین»، یک مقام کاخ سفید نیز در یک کنفرانس رسانه‌ای گفت تماس بایدن و پوتین «جدی و رسمی» بود اما تمرکز آن بیشتر بر روی کشمکش لفظی بر سر تعاملات دیپلماتیک پیش رو بود تا اینکه گشایش جدیدی درمورد اختلافات ایجاد کند.

این مقام کاخ سفید با تأکید بر ادعای بی‌اساس آماده شدن روسیه برای حمله به اوکراین گفت: «درباره این تماس جمع‌بندی نداریم و قطعاً هیچ بیانیه‌ای درباره اهدافی که برای این گفت‌وگو وجود داشت صادر نشد».

او در ادامه گفت:‌ «با این حال در این برهه، تمرکز ما بر اقدامات و شاخص‌ها و نه اظهارات بوده و بنابراین به پایش دقیق تحرکات و استقرار نیروهای روسیه در مرزهای اوکراین ادامه می‌دهیم برای تصمیمی که نهایتاً از سوی رئیس جمهور روسیه گرفته می‌شود خود را آماده می‌کنیم».

از سوی دیگر «یوری اوشاکوف» دستیار رئیس جمهور روسیه امروز (جمعه) گفت که تماس تلفنی پوتین و بایدن، معنادار و سازنده بود و نکته اصلی در آن تماس این است که «سازشی در کار نیست».

اوشاکوف در این‌باره توضیح داد: «ما اصولاً از تماسی که امروز انجام شد راضی هستیم، زیرا ماهیت آنها صریح، اساسی و مشخص بود. می‌توانم بگویم که به طور کلی تمرکز این گفتگو کاملا سازنده بود».

مشاور پوتین با مهم دانستن انجام شدن این تماس دقیقا یک روز قبل از سال نو میلادی، اظهار داشت: «بایدن بار دیگر بر امکان اعمال تحریم‌های گسترده علیه روسیه تاکید کرد. در پاسخ، رئیس جمهور روسیه نیز تاکید کرد که چنین اقداماتی اشتباه بزرگی است که منجر به قطع کامل روابط خواهد شد».

به گفته اوشاکوف، پوتین خطاب به بایدن هشدار داد که این محدودیت‌ها، «جدی‌ترین عواقب» را برای آمریکا در پی خواهد داشت و مسکو امیدوار است که این اتفاق رخ ندهد.

ریانووستی به نقل از این مقام روس نوشت: «رئیس جمهور ما تأکید کرد که در این شرایط نسبتاً دشوار، ما رفتاری را خواهیم داشت که اگر تسلیحات تهاجمی در نزدیکی مرزهای آمریکا مستقر شود، متقابلا اقدام خواهیم کرد».

کرملین: پوتین درباره قطع کامل روابط با آمریکا به بایدن هشدار داد

مشاور ارشد کاخ کرملین می‌گوید، رئیس‌جمهور روسیه در تماس با همتای آمریکایی خود ضمن هشدار درباره عواقبی که تحریم‌ها علیه مسکو برای واشنگتن دارد، چنین اقداماتی را اشتباهی بزرگ توصیف کرد.

کرملین: پوتین درباره قطع کامل روابط با آمریکا به بایدن هشدار داد

«یوری اوشاکوف» دستیار رئیس جمهور روسیه امروز (جمعه) گفت که تماس تلفنی «ولادیمیر پوتین» با «جو بایدن» همتای آمریکایی او، معنادار و سازنده بود و نکته اصلی در آن تماس این است که «سازشی در کار نیست».

اوشاکوف در این‌باره توضیح داد: «ما اصولاً از تماسی که امروز انجام شد راضی هستیم، زیرا ماهیت آنها صریح، اساسی و مشخص بود. می‌توانم بگویم که به طور کلی تمرکز این گفتگو کاملا سازنده بود».

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک» وی با بیان اینکه گفتگوی ۵۰ دقیقه‌ای پوتین و بایدن به ابتکار طرف روسی انجام شد، گفت: «رئیس‌جمهور آمریکا به درک منطق موضع مسکو در قبال تضمین‌های امنیتی تمایل نشان داد. البته این تماس و مذاکرات، یک امر رسمی نبود»..

مشاور پوتین با مهم دانستن انجام شدن این تماس دقیقا یک روز قبل از سال نو میلادی، اظهار داشت: «بایدن بار دیگر بر امکان اعمال تحریم‌های گسترده علیه روسیه تاکید کرد. در پاسخ، رئیس جمهور روسیه نیز تاکید کرد که چنین اقداماتی اشتباه بزرگی است که منجر به قطع کامل روابط خواهد شد».

به گفته اوشاکوف، پوتین خطاب به بایدن هشدار داد که این محدودیت‌ها، «جدی‌ترین عواقب» را برای آمریکا در پی خواهد داشت و مسکو امیدوار است که این اتفاق رخ ندهد.

ریانووستی به نقل از این مقام روس نوشت: «رئیس جمهور ما تأکید کرد که در این شرایط نسبتاً دشوار، ما رفتاری را خواهیم داشت که اگر تسلیحات تهاجمی در نزدیکی مرزهای آمریکا مستقر شود، متقابلا اقدام خواهیم کرد.»

وی خبر داد که پوتین ماهیت اصول بنیادین را که توسط آمریکا و ناتو در اسناد تضمین‌های امنیتی پیشنهاد شده است، به تفصیل برای بایدن توضیح داد.

بر اساس این گزارش اوشاکوف ادامه داد: «رئیس‌جمهور روسیه تاکید کرد که مذاکرات در این سه مسیر برای ما مهم است – مذاکرات دوجانبه در ژنو، در بروکسل از طریق روسیه و ناتو، و در وین از طریق سازمان امنیت و همکاری اروپا – اما مهمتر از همه، ما به نتیجه نیاز داریم و به نتایجی در قالب امنیت تضمین شده برای روسیه دست خواهیم یافت».

به نوشته اسپوتنیک، دستیار پوتین خاطرنشان کرد که مسکو آماده است تا «برخی ملاحظات» آمریکا و سایر کشورهای غربی را در نظر بگیرد، اما افزود که برای روسیه بسیار مهم است که امنیت خود را تضمین کند.

وی همچنین افزود: «اما نکته اصلی برای ما سازش نیست، بلکه مهمترین چیز برای ما این است که تضمین‌های امنیتی را که فوری به آن نیاز داریم، به‌دست بیاوریم. این معنای موضع ماست. ما برای این کار تلاش خواهیم کرد».

امروز همچنین «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه با انتقاد از تداوم محدودیت صدور روادید برای دیپلمات‌های روس در آمریکا، گفت واشنگتن سعی می‌کند تا از کمبود پرسنل در دفاتر دیپلماتیک خود برای امتیازگرفتن استفاده کند.