تصفیه کاری های درون حاکمیت و قدرت

در نظامهای ایدئولوژیک معمول بوده است که صاحبان قدرت با…

اشکی در پای فراق و فریادی در برهوت تنهایی و…

نویسنده: مهرالدین مشید صدایی که وجودم را تا ژرفنای استخوان لرزاند در…

ترجمه‌ی شعرهایی از ابراهیم اورامانی شاعر عراقی

(١) آمدن بهار و تابستان و  زمستان عادی‌ست  مشکل پاییز است، چو می‌آید، تو می‌روی!. (٢) با…

رسوایی ها!

امین الله مفکر امینی        2024-23-09! به رسوایی هــا ی میهن گره خورده…

فرهنگ روبرو در سیاست!

فرهنگ روبرو در سیاست عبارت از شتاب عمل بسوی نتیجه٬…

هشدار به مردم درون افغانستان و باشندگان شمال کشور

 تحریر از : مهریه شهاب گرچه فعالیت گروپ های مافیایی رهزن…

تشکیل حکومت در تبعید؛ بخشی از راه حل و به…

نویسنده: مهرالدین مشید تشکیل حکومت در تبعید و دراز راه ی…

 مارشال دوستم حکومت جلای وطن می خواهد و طالبان حکومت…

     تحرکات تازه ،عمر طالبان را طولانی تر می سازد.   …

تقسیم جامعه به: نخبه گان- عوام، نژادگرایانه است

Elitetheorie: آرام بختیاری  تئوری الیت-توده ها، ارتجاعی است. جامعه شنایان چپ، تئوری الیت…

دیدی گذرا بر اندیشه های اصلاحی در اسلام و جایگاه…

نویسنده: مهرالدین مشید اسلام سیاسی و بی پایگی آن در متون…

بختیار علی محمد

استاد "بختیار علی محمد" (به کُردی: بەختیار عەلی موحه‌مه‌د)، شناخته…

آرمان ضداجتماعی-ضد ترقی در عرفان

دکتر بیژن باران آیا عارفان ضداجتماعی بودند؟ آیا رفتارشان با…

              پروژه تاپی (TAPI)

نوشته کریم پوپل مورخ۱۶.سپتمبر.۲۰۲۴ کالنگ دنمارک                                  انتقال لوله گاز از ترکمنستان به هند پس…

نشانه هایی از رستاخیز مردمی و نگرانی های رهبران طالبان

نویسنده: مهرالدین مشید آنسوی افق های تاریک و طلوع خورشید آزادی…

صید گرفتار 

چو برگی در شکنج پنجه های باد پاییزم  به خواری و…

داستان «تو را دوست دارد!»

نویسنده «تولگا گوموشای» مترجم «پونه شاهی» نگهبان کلاس‌ام، بنابراین، در طول…

ترجمه داستان «علی بابا و چهل راهزن»

نویسنده «آنتوان گالاند»؛ مترجم «اسماعیل پورکاظم» در زمان‌های بسیار پیش از…

دولت از اسلام یا در اسلام؟

دولت از اسلام عبارت از حکومت قانون استکه: ارزش های…

دل صدپاره 

رسول پویان  اگر یک لحظه گـردد در تمام عمر همدردم  ز ژرفای…

نگاهی به برخی از لایه های اجتماعی

ترجمه. رحیم کاکایی یوری آنتونوف اساساً، هر فرد و هر گروه اجتماعی…

«
»

خیزش قهرمانانهٔ خلق فلسطین: زبانه‌ای سوزان از آتش عظیم تحولات جهانی

نبرد تاریخی‌ای که در روز ۷ اکتبر با ورود مبارزان خلق فلسطین به درون مرزهای اشغالی اسرائیل آغاز شد وارد سومین هفتهٔ خود می‌شود. در این مدت کوتاه، نیروهای اشغالگر اسرائیل، با حمایت مستقیم قدرت‌های امپریالیستی آمریکا و اروپا، بیش از هفت هزار تن زن و مرد و کودک بی‌دفاع را در غزه به خاک و خون کشیده‌اند، خانه‌های آنان و بیمارستان‌هایشان را بمباران و با خاک یکسان کرده‌اند، راه دسترسی به ابتدایی‌ترین مایحتاج عمومی چون آب و غذا و برق و سوخت را به‌روی آنها بسته‌اند، و می‌روند تا یک برنامهٔ نسل‌کشی تمام‌عیار را علیه خلق فلسطین به‌مرحلهٔ اجرا بگذارند.

این جنایات ضدبشری دولت صهیونیستی اسرائیل و حامیان غربی آن خشم جهانیان را برانگیخته است و روزی نیست که شاهد اعتراضات گسترده در شهرهای سراسر جهان نباشیم. اما می‌بینیم که دولت اسرائیل و امپریالیست‌های آمریکایی و اروپایی حامی آن وقعی به این خشم جهانی نمی‌گذارند. علت آن نیز روشن است: آنان نیز به‌شدت خشمگین‌اند، چون خلق فلسطین برای اولین بار در تاریخ از موضع دفاعی در برابر اشغالگران سرزمین خود خارج شده و برای به‌دست آوردن حقوق سرکوب‌شدهٔ خود دست به اقدام تعرضی زده است ـــ اقدامی که برای صهیونیست‌ها و قدرت‌های امپریالیستی حامی آنان نه فقط نابخشودنی، بلکه بسیار تعیین‌کننده و نگران‌کننده است.

خلق فلسطین با این اقدام خود کل منطقه را وارد مرحلهٔ کیفی نوینی کرد؛ توهم شکست‌ناپذیری قدرت نظامی اسرائیل را نابود ساخت؛ حس امنیت داخلی با تکیه بر سرنیزه را از اسرائیل گرفت؛ و از آن مهم‌تر، جبههٔ نیروهای مقاومت در سطح منطقه را هرچه متحد‌تر و مستحکم‌تر کرد. عکس‌العمل جنایتکارانه و هیستریک اسرائیل و غرب در برابر این اقدام قهرمانانهٔ خلق فلسطین از این واقعیت تاریخی نشأت می‌گیرد.

اکنون اینان تمام توان تبلیغاتی خود را به‌کار گرفته‌اند که این نبرد تاریخی را به حد یک درگیری نظامی میان گروه حماس و دولت اسرائیل کاهش دهند و در این میان حماس را مقصر وضعیت معرفی کنند. اینان می‌کوشند مبارزهٔ رهایی‌بخش خلق فلسطین را یک حرکت «تروریستی» از سوی یک گروه «افراطی» علیه «یهودیان» جلوه دهند تا بدین‌وسیله هر صدای مخالف را با برچسب «یهودی‌ستیز» ساکت کنند. و در این تصویر دروغین ساخته و پرداختهٔ آنان، نه تاریخ ۷۵ سالهٔ سرکوب خلق فلسطین وجود دارد، نه اشغال زورمدارانهٔ سرزمین‌های آنان، نه جنایات شهرک‌نشینان علیه زنان و کودکان، و نه توهین به اعتقادات و مقدسات مردم فلسطین.

اما واقعیت چیز دیگری است. این اقدام به حکم تاریخ دیر یا زود اتفاق می‌افتاد، چون این نه یک اقدام محلی علیه یک دولت مشخص، بلکه زبانه‌ای تازه‌ از آتش تحولی است که مدت‌ها است در سطح جهان علیه امپریالیسم و نظم تک‌قطبی مخلوق آن شعله‌ور شده است. این اولین بار نیست که شاهد زبانه کشیدن این آتش هستیم و بی‌تردید آخرین بار نیز نخواهد بود. پیش از این، این زبانه کشیدن را در اوکراین شاهد بوده‌ایم، و تردیدی نیست که تا برقراری کامل یک نظم نوین متکی بر استقلال و حق حاکمیت خلق‌ها در جهانی متوازن و چندقطبی، شاهد شعله‌ور شدن آتش‌های زیرخاکستر بیشتری از این نوع خواهیم بود.

این آتش برپا شده نشانهٔ آغاز روند زایش جهانی نو است. عمر سلطهٔ یکجانبهٔ امپریالیسم و جهان تک‌قطبی تحمیل‌شده از سوی آن به‌پایان رسیده است، و خلق‌های جهان یک به یک زنجیرهای پوسیدهٔ امپریالیسم را از دست‌های خود می‌گسلند و برای احقاق حقوق بنیادین خود در اطراف و اکناف جهان به‌پا می‌خیزند.

خلق فلسطین، که همواره طلایه‌دار جنبش رهایی‌بخش خلق‌های تحت‌ستم بوده است، این بار نیز با مقاومت قهرمانانهٔ خود راه خروج از بن‌بست کنونی را نشان خواهد داد.

گروه «۱۰ مهر»