مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

«
»

حمله تروریستی به اتباع چینی در پاکستان

مترجم: سایت «۱۰ مهر»برگرفته از : گلوبال تایمز، سرمقاله ۲۷ آوریل ۲۰۲۲ * و مقاله‌ای از شماره ۲۸ آوریل ۲۰۲۲ **

آیا این حمله تنها توسط یک سازمان آغاز شده است یا دست‌های دیگری، نیروهای بزرگ‌تر پشتیبان هم در پشت این حمله تروریستی قرار دارد؟ ما می‌خواهیم بگوییم که مهم نیست عاملان آن چه کسانی هستند و چه کسانی را هدف قرار می‌دهند، آنان باید به اشد مجازات برسند. طرف پاکستانی باید تحقیقات جامع و دقیق انجام دهد و به طرف چینی توضیحات لازم را ارائه دهد.

هر نیرویی که اتباع چینی را هدف حملات خود قرار دهد،
بیشترین ضربه را خواهد دید

 

بر اساس گزارش‌های رسانه‌های پاکستان، یک بمب‌گذاری انتحاری مشکوک در روز سه‌شنبه در کراچی، بزرگ‌ترین شهر این کشور، چهار نفر از‌جمله سه شهروند چینی را کشت. پلیس کراچی به رسانه‌ها گفت که نگرانی در این انفجار، هدف قرار گرفتن چینی‌ها است. پس از این انفجار، ارتش آزادیبخش بلوچستان که توسط بسیاری از کشورها به‌عنوان یک سازمان تروریستی شناخته می‌شود، مسئولیت این حمله را برعهده گرفت و با انتشار عکسی از یک زن، مدعی شد که او اولین زن انتحاری این گروه است. 

سفارت و کنسولگری چین در پاکستان این اقدام تروریستی را به‌شدت محکوم کرده و از پاکستان خواست تا تمام تلاش خود را برای درمان مجروحان، انجام تحقیقات کامل در مورد حمله و مجازات شدید عاملان آن به‌کار گیرد. همچنین از تمام سطوح ادارات مربوطه پاکستان خواسته شد تا اقدامات عملی را برای اطمینان از ایمنی شهروندان، موسسات و پروژه‌های چینی در پاکستان انجام دهند و اطمینان حاصل کنند که حوادث مشابه دیگر تکرار نمی‌شود. 

آیا این حمله تنها توسط یک سازمان آغاز شده است یا دست‌های دیگری، نیروهای بزرگ‌تر پشتیبان هم در پشت این حمله تروریستی قرار دارد؟ ما می‌خواهیم بگوییم که مهم نیست عاملان آن چه کسانی هستند و چه کسانی را هدف قرار می‌دهند، آنان باید به اشد مجازات برسند. طرف پاکستانی باید تحقیقات جامع و دقیق انجام دهد و به طرف چینی توضیحات لازم را ارائه دهد. 

روابط چین و پاکستان از استحکام ویژه‌ای برخوردار است. مردم چین پاکستان را «برادر آهنین» خود می‌نامند. هم دولت و هم مردم پاکستان برای دوستی خود با چین ارزش زیادی قائل هستند. همکاری عملی چین و پاکستان نتایج ثمربخشی به‌همراه داشته است. این امر باعث ایجاد مشاغل بسیار و توسعه محلی شده است. با این حال، برخی از نیروهای تروریستی، خرابکاری در همکاری چین و پاکستان را وسیله‌ای برای باج‌خواهی و حمله به دولت پاکستان می‌دانند که در سال‌های اخیر منجر به حملات گاه‌به‌گاه علیه اتباع چینی در این کشور شده است. 

گروه تروریستی جدایی‌طلب ارتش آزادیبخش بلوچستان (BLA) که مسئولیت این حادثه را برعهده گرفت، بارها تهدید کرده است که به شرکت‌ها و شهروندان چینی در پاکستان حمله خواهد کرد. ستیزه‌جویان BLA در سال ۲۰۱۸ به کنسولگری چین در کراچی حمله کردند و در آگوست ۲۰۲۱ یک حمله انتحاری در نزدیکی بندر گوادر ترتیب دادند و یک شهروند چینی را مجروح ساختند. می‌توان گفت چندین حمله تروریستی جدی علیه شهروندان چینی، مربوط به این گروه است. 

باید به این نکته اشاره کنیم که پاکستان در سال‌های اخیر حمایت از اتباع چینی را تقویت کرده است، اما بدون پرداختن به علل اصلی مشکل، همیشه راه‌های گریز وجود خواهد داشت. این بار این حمله مؤسسه کنفوسیوس را هدف قرار داد. تصور می‌شود که «هدف‌های سخت» مانند پروژه‌ها یا مکان‌های ساخت‌وساز که به‌شدت محافظت می‌شوند، برای حمله دشوار تلقی می‌شوند. به‌همین دلیل، تروریست‌ها به‌دنبال «هدف‌های نرم» مانند معلمان مدارس بودند. همکاری ضدِ تروریسم چین و پاکستان باید بیشتر تقویت شود و قاطعانه به سازمان‌های تروریستی مرتبط حمله شود. ما نباید اجازه دهیم آن‌ها به اقدامات شیطانی تروریستی خود ادامه دهند. 

شایان ذکر است که دولت پاکستان بارها به‌طور علنی گفته است که نیروهای ثالث بین‌المللی در صفوف نیروهای خشن تروریستی و جنبش‌های تجزیه‌طلب این کشور نفوذ کرده‌اند. ما باید هشدار دهیم که در داخل یا خارج از پاکستان، نیروهایی که اتباع چینی را هدف حملات خود قرار می‌دهند، بیشترین ضربه را خواهند دید. 

شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان، حمله تروریستی روز سه‌شنبه را به‌شدت محکوم کرد و آن را «اقدام بزدلانه تروریستی» خواند و گفت که تحقیقات کاملی برای اجرای عدالت در مورد عاملان این جنایت انجام خواهد شد. وی همچنین به سفارت چین در پاکستان رفت تا بابت حمله به اتباع چینی ابراز همدردی کند. ما قویاً از طرف پاکستانی می‌خواهیم که برای محافظت از ایمنی موسسات، پروژه‌ها و پرسنل چینی در پاکستان تلاش بیشتری کند و به این سازمان‌ها بفهماند که کسانی که تلاش می‌کنند به چینی‌ها صدمه بزنند، فقط برای خودشان ویرانی به‌بار خواهند آورد.

* https://www.globaltimes.cn/page/۲۰۲۲۰۴/۱۲۶۰۴۴۱.shtml?id=۱۱

ارتش آزادیبخش بلوچستان، چین را با ترور وارد امور پاکستان می‌کند
و فقط باعث نابودی خود می‌شود

 

سازمان تروریستی ارتش آزادیبخش بلوچ (BLA) که مسئولیت بمب‌گذاری انتحاری روز سه‌شنبه در کراچی را که منجر به کشته شدن چهار نفر از‌جمله سه شهروند چینی شد، به‌عهده گرفت، روز چهارشنبه در مورد حملات مرگبار بیشتر به اهداف چینی هشدار داد. 

سخنگوی جیاند بلوچ، چین را به حملات «حتی شدیدتر» تهدید کرد، مگر اینکه این کشور «پروژه‌های بهره‌برداری» و «اشغال دولت پاکستان» را متوقف کند. 

BLA به‌دنبال تعیین سرنوشت برای مردم بلوچ و جدایی ایالت بلوچستان از پاکستان بوده است. BLA برای اعمال فشار بر دولت پاکستان و گسترش نفوذ خود، چین را که پاکستان با آن همکاری قوی، به‌ویژه در کریدور اقتصادی چین و پاکستان (CPEC) دارد، به‌عنوان یک هدف آسان می‌داند. اما حمله جنون‌آمیز به چین، فقط باعث سقوط خودش می‌شود. 

لیو زونگی، دبیرکل مرکز تحقیقات همکاری چین و آسیای جنوبی در مؤسسه مطالعات بین‌المللی شانگهای، به گلوبال تایمز گفت که «هشدارهای» BLA علیه چین رایج است. در ماه فوریه، پس از ۷۲ ساعت درگیری شدید بین جنگجویان BLA و نیروهای دولتی، BLA از چین خواست «از پاکستان حمایت نکند … در غیر این صورت بار دیگر منافع آنها هدف ما خواهد بود.» 

با این وجود، لیو خاطرنشان کرد که به‌ندرت پیش می‌آید که BLA حتی پس از کشته شدن سه چینی چنین تبلیغات آشکاری انجام دهد. لیو افزود که با قضاوت از گفته‌های این سازمان تروریستی، ارتش آزادیبخش بلوچ، که پروژه‌های چینی در پاکستان را «استثمار» تعریف می‌کند و چین را «اشغالگر» می‌داند، موضعی که منعکس‌کننده مواضع غرب و هند به رهبری ایالات متحده است، می‌توان نتیجه گرفت که در پشت حملات BLA، دست نیروهای خارجی در کار است. 

لیو گفت: «پروژه‌های چینی در پاکستان مانند CPEC ممکن است با چالش‌های امنیتی شدیدتری روبرو شوند، زیرا در این پروژه‌ها رقابت ژئوپلیتیکی دخیل است. شواهد روشنی وجود ندارد، اما اتهام پاکستان به BLA که نماینده هند است، از ناکجا‌آباد بیرون نمی‌آید.» 

درگیری بین BLA و دولت مرکزی پاکستان یک درگیری داخلی است، اما BLA برای تحت فشار قرار دادن دولت پاکستان و رسیدن به هدف جدایی‌طلبانه خود چین را به میان کشانده است. شایان ذکر است که آخرین بمب‌گذاری انتحاری در بحبوحه تلاطم‌های سیاسی داخلی در پاکستان رخ داد، کشوری که به‌تازگی پس از یک ماه بحران قانون اساسی، دولت جدیدی دارد. 

همکاری با چین اقتصاد پاکستان را تقویت می‌کند، اما افراط‌گرایی مذهبی و جدایی‌طلبی ملی منجر به تقسیم منافع سیاسی و اقتصادی شده است. با توجه به نفوذ گزارش‌های رسانه‌های غربی، برخی از نیروهای پاکستانی نسبت به همکاری چین و پاکستان دیدگاه‌های افراطی دارند و امنیت پروژه‌ها و پرسنل چینی را در خطر می‌اندازند. 

چین و پاکستان باید برای تقویت همکاری امنیتی دست به دست هم دهند. پاکستان باید برای تضمین امنیت سرمایه‌گذاری‌ها و شهروندان چینی در این کشور و پر کردن خلأهای تدابیر امنیتی فعلی خود، اقدامات قاطعانه‌ای انجام دهد. 

لیو گفت که ۱۵‌هزار پرسنل نظامی ‌بخش امنیتی ویژه برای تأمین امنیت پروژه‌های مرتبط با CPEC مستقر شده‌اند، اما موسسه کنفوسیوس، هدف حمله اخیر، در محدوده این بخش امنیتی نبوده است. 

ژو رونگ، محقق ارشد موسسه مطالعات مالی چونگ یانگ دانشگاه رنمین چین، به گلوبال تایمز گفت که کار ارتش پاکستان به اندازه کافی دقیق و مداوم نبود. 

ژو گفت: «اداره مبارزه با تروریسم پاکستان باید سطح تحصیلات خود را افزایش دهد. این اداره نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و درک عمیق از وضعیت دارد تا توانایی تجزیه و تحلیل گروه‌های تروریستی را افزایش دهد.» 

همکاری چین و پاکستان، چه سیاسی، چه اقتصادی و چه فرهنگی، به‌نفع مردم هر دو کشور است. به‌طور خاص، ایجاد CPEC یک استراتژی بلندمدت است که توسط هر دو کشور اتخاذ شده است و تروریست‌ها یا نیروهای خارجی با انگیزه‌های پنهان نمی‌توانند مانع آن شوند. کسانی که سعی می‌کنند به چینی‌ها صدمه بزنند، فقط خودشان را خراب می‌کنند.

** https://www.globaltimes.cn/page/۲۰۲۲۰۴/۱۲۶۰۶۲۴.shtml