مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

«
»

حمایت مردم روژاوا‌ و ترکیه از مبارزات مردم ایران با پیشاهنگی زنان در این مبارزات! 

بهرام رحمانی

bahram.rehmani@gmail.com 

موج حمایت‌های جهانی از اعتراضات مردم ایران به قتل مهسا امینی‌(ژینا)، هم‌‌چنان در حال گسترش است و بی وقفه ادامه دارد. نهادها و سازمان‌ها و چهره‌های مختلف سیاسی و فرهنگی و هنری در ایران و جهان با تحسین از نقش محوری زنان در این مبارزات و محکوم کردن سرکوبگری حکومت اسلامی، با مبارزات برابری‌طلبانه و آزادی‌خواهانه مردم ایران اعلام همبستگی کردند.

زنان طی اقداماتی مختلفی از اعتراض و کنفرانس و غیره در کردستان ایران و سایر شهرهای این کشور و هم‌چنین در روژاوا و ترکیه به حمایت‌های از اعتراض زنان کردستان و ایران ادامه دادند.

شعار «زن – زندگی – آزادی» که بیش از ده سال است در روژاوا(کردستان سوریه) سر داده می‌شود و یکی از شعارهای محوری و استراتژیک مردم کرد ترکیه و انقلاب روژاوا است اکنون این شعر زیبا و پرمحتوا هم در ایران و هم در جهان طنین‌انداز شده است. این صدا به اقصی نقاط جهان رسیده است.

«تودم‌»‌(نهاد سیاسی کردهای شمال سوریه- روژاوا)، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «مهسا امینی نماد مبارزه‌ای نوین شد که ایران را برای حکومت اسلامی به دوزخ مبدل کرده است. این یک انقلاب است. انقلابی به پیشاهنگی زنان که رژیم ملاها را به لرزه درآورده است. خواستار حمایت از خیزش مردم ایران هستیم.»

در همین حال، هشتگ مهسا امینی که پس از کشته‌شدن او در توییتر به صورت گسترده مورد استفاده کاربران قرار گرفته، از 100 میلیون فراتر رفه است..

از سوی دیگر، واشینگتن پست در تحلیلی درباره اعتراضات ایران نوشت: «اگر چه به نظر می‌رسد نیروهای امنیتی در ایران در حال کنترل اوضاع هستند، نشانه‌های شکنندگی جمهوری اسلامی بسیار بیشتر از چیزی است که در هفته‌های پیش از انقلاب‌های مصر و تونس در سال 2010 دیده می‌شد.»

مطلب واشینگتن پست اعترضات ایران را «شورش سراسری به رهبری دختران علیه پدربزرگ‌هایی که چهار دهه بر کشور حکمرانی کرده‌اند» خواند و افزود: «گذار ایران از دین‌سالاری به مردم‌سالاری ممکن است ساده، مسالمت‌آمیز و قریب‌الوقوع نباشد، اما این رویداد تنهاترین و مهم‌ترین کلید برای تحول خاورمیانه است.»

https://anfpersian.com/uploads/fa/articles/2022/09/20220923-maxresdefault-2-jpgbad419-image.jpg

روکن احمد گفت: زنان روژهلاتی گیسوان‌شان را به باد بدهند تا تلاطم آن به کابوسی برای حکومت اسلامی ایران بدل شود.

رئیس مشترک تَو-دَم تصریح کرد حکومت‌ها همان حکومت‌های قبلی هستند اما زنان دیگر همان زنان سابق نیستند زیرا عصیان کرده‌اند، اما هم‌چنان به سازمان‌یافتگی نیاز دارند.

روکن احمد، رییس مشترک جنبش جامعه دمکراتیک در گفت‌و‌گو با آرین تی‌وی، پشتیبانی روژاوا از مردم روژهلات را بیان کرد. او از زنان روژهلاتی خواست به‌جای بریدن موهای خود گیسوان‌شان را به باد بدهند تا تلاطم آن به کابوسی برای حکومت اسلامی ایران بدل شود.

رییس مشترک تودم آن‌چه حکومت اسلامی ایران علیه زنان انجام می‌دهد را تلاشی برای شکستن اراده کل اجتماع دانست و گفت همه می‌دانیم که زنان فقط نیمی از جمعیت نیستند بلکه به‌طور اساسی کل جامعه را نمایندگی می‌کنند.

روکن احمد گفت به دنبال واقعه قتل ژنیا امینی، زنان روژهلاتی به حکومت اسلامی گفتند تو نمی‌توانی اراده ما را بشکنی و به قتل برسانی.

او از جانفشانی زنانی که حاضر نیستند سرخم کنند تجلیل کرد و جمله‌ای از رهبر آپو را بازگو کرد که گفته بود: اگر آزادی آسان به دست می‌آمد، روناهی و بریوان بدن خود را در آلمان به آتش نمی‌کشیدند.

روکن احمد تصریح کرد حکومت‌ها همان حکومت‌های قبلی هستند اما زنان دیگر همان زنان سابق نیستند زیرا عصیان کرده‌اند، اما همچنان به سازمان‌یافتگی نیاز دارند.

وی گفت تحت حاکمیت رژیم بعث سوریه نیز زنان حق و حقوقی نداشتند اما انقلاب روژاوا به انقلاب زنان بدل شد و بر سایر نواحی شمال و شرق سوریه سایه انداخت.

رییس مشترک تودم، اتحاد زنان کرد و ملل گوناگون سوریه را برای زنان روژهلاتی مثال زد و چنین اتحادی میان زنان ایران را بسیار مهم دانست. او مأموریت زنان را بازگردادن خاورمیانه به اصل خویش دانست و گفت زنان ما اکنون با وجود همه مخاطرات در میادین هستند.

https://anfpersian.com/uploads/fa/articles/2022/09/20220924-qudsonline-809237-jpg-crdownloada0ac2f-image.jpg

فرمانده کل نیروهای سوریه دمکراتیک خواستار حل مسئله کوردها و زنان در ایران شد. فرمانده کل نیروهای سوریه دمکراتیك ضمن واکنش به قتل ژینا امینی خواستار حل مسأله کوردها و زنان در ایران شد.

مظلوم عبدی، شنبه 24 سپتامبر 2022 در حساب توئیترش، قتل ژینا امینی توسط گشت ارشاد را یک «شکست اخلاقی» نامیده و محکوم کرده است. وی با صداهایی که برای ژینا بلند شدند و به قیام‌کنندگان درود فرستاده و نوشته است مسأله کوردها و زنان در ایران باید با روش‌های مناسب حل شود.

فرمانده کل نیروهای سوریه دمکراتیك واقعه قتل ژینا را به خانواده او و خلق کرد تسلیت گفته است.

در سراسر مناطق شمال و شرق سوریه زنان با برگزاری تجمعاتی ضمن محکوم کردن قتل ژینا امینی به قیام مردم شرق کوردستان و ایران درود فرستادند. زنان در برخی تجمعات شال‌های خود را سوزاندند.

کنگره استار در تجمع منطقه هول، قتل ژینا امینی را به شدت محکوم کرد و از همه سازمان‌های حقوق بشری خواست که به پایان دادن به خشونت علیه زنان اهتمام ورزند.

سخن‌گوی معترضان قتل ژینا امینی را لکه ننگی بر پیشانی کسانی دانست که حامی این نوع اقدامات‌اند و یا در برابر آن سکوت می‌کنند.

https://anfpersian.com/uploads/fa/articles/2022/09/20220928-195252-jpgbb10d1-image.jpg

در تل‌تمر واقع در کانتون حسکه نیز گروهی از زنان دست به تجمع زدند. برخی زنان شال‌های خود برای اعتراض به اقدامات رژیم ایران در برابر زنان به آتش کشیدند. روی یک پلاکارد نوشته شده بود: «ما همه ژینا امینی هستیم.»

در بیانیه خبری تجمع قامشلو نیز قتل ژینا امینی محکوم شده و آمده بود: جنایات علیه زنان ادامه دارند. در کشوری نظیر ترکیه نیز صدها زن مدافع آزادی و حقوق بشر در زندان‌ها در حال مقاومت در برابر شکنجه‌های غیر اخلاقی هستند.

این بیانیه ضـمن تأکید بر پیمان همبستگی زنان اضافه کرد در سایه رهبر بزرگ، عبدالله اوجالان، زنان ما حقوق خود را شناختند و برای آن مبارزه می‌کنند.

در کوبانی نیز لیلا اسماعیل مسئول کانون زنان سازمان‌ دینی طی قرائت بیانیه‌ای گفت اقدام حکومت ایران علیه ژینا امینی به دور از اسلام است.

او از سازمان ملل متحد خواست ایران را بخاطر اقدامات فاشیستی در برابر زنان پاسخ‌گو کند.

در عین‌عیسی نیز به مقاومت زنان شرق کوردستان و ایران درود فرستاده شد. الهام حمه، عضو کنگره استار در سخنانی قتل ژینا را محکوم کرد و این جنایت را محصول ذهن پدرسالاری دانست. او برای حمایت از زنانی که در برابر ظلم بپاخاسته‌اند فراخوان داد.

هم‌چنین در دیرالزور یک بیانیه از سوی شهناز الحفل، رییس مشترک شورای مدنی شهر قرائت شد. او گفت امروز در جهان علیه ظلم و تفکر پدرسالاری که زن با آن رو‌به‌روست، انقلابی جریان داد و جرقه این انقلاب برای نخستین بار در ایران زده شد.

تجمع اعتراضی در دو کانتون شهبا و قامشلو در همبستگی با روژهلات کوردستان و ایران

زنان و طیف‌های مختلف روژاوای کوردستان در اعلام همبستگی با زنان روژهلات کوردستان و ایران سلسله آکسیون‌هایی را به انجام رساندند.

شورای زنان آزاد کانتون شهبا و کمیته زنان شورای خانواده جان‌باختگان شهر عامودە* روژاوا، جنایت وحشیانه‌ حکومت اسلامی ایران علیه ژینا امینی را محکوم کردند. در تجمع عاموده گفته شد گیسوان زنان کرد برای قاتلین و خشونت‌کنندگان علیه زنان، به تابوت بدل خواهد شد.

جمع کثیری از زنان کانتون شهبا و اعضای شورای زنان آزاد با تجـمع مقابل مقر این شورا در بخش فافین کانتون شهبا، یک بیانیه خبری قرائت کردند.

جهان کوسا سخن‌گوی معترضان به قتل ژینای ٢٢ ساله به اجرای شریعت اشاره کرد و گفت بسیاری از زنان از حکومت‌های ستم‌گری که سعی دارند ارادە مستقل زنان را بشکنند رنج می‌برند.

او ضرب و شتم و قتل ژینا را وحشیانه و ناجوانمردانه توصیف کرد و گفت با این اقدام انگار تمام زنان جهان هدف حمله قرار گرفتند.

https://anfpersian.com/uploads/fa/articles/2022/09/20220923-140434-121833-untitled-1-recovered-copy-jpg802ca7-image.jpg

نماینده شورای زنان آزاد در شهبا، عموم زنان را فراخواند علیه سیاست‌ حکومت‌‌های ظالمی که دین را بهانه محدودیت آزادی زن قرار می‌دهند، به قیام برخیزند.

در همین زمینه، تجمعی در شهر عامودەی روژاوا در کانتون قامشلو نیز برگزار شد. کمیته زنان وابسته به شورای خانواده شهیدان این تجمع را برگزار کرد.

بیانیه خبری توسط حنا خالد قرائت شد. او گفت زنان در طول تمدن بشری نقش مهمی ایفا کرده‌اند و تاریخ این را گواهی می‌دهد.

حنا خالد گفت از اینانا تا لیلا قاسم، از زیلان تا بریتان و از آرین تا ژینا امینی، امتداد یک خط تاریخی پر از دستاوردهای زنان هستند که تقدیم به بشریت شده‌اند.

او گفت که گسیوان زنان کورد برای قاتلین و خشونت‌ورزان علیه زنان به تابوت بدل خواهد شد.

زنان کانتون قامشلو با برپایی راهپیمایی از خیزش زنان در ایران حمایت کردند. در شهر قامشلوی روژاوا زنان در اعتراض به قتل ژینا امینی توسط پلیس سرکوبگر ایران راهپیمایی کردند.

تصاویری از ژینا امینی و گریلاهای جانباخته در مقاومت علیه نیروهای اشغالگر ترکیه در دست معترضان بود.

آن‌ها شعار «زن، زندگی، آزادی» سر دادند. تعداد شرکت کنندگان در این راهپیمایی، هزاران نفر اعلام شد.

تعدادی از زنان اعتراض خود از سرکوب زنان توسط حکومت ایران را با بریدن مو و سوزاندن روسری نشان دادند.

ریحان لوقو، عضو شورای هماهنگی کنگره استار اعلام کرد: «ما به حمایت از مقاومت زنان شرق کردستان ادامه خواهیم داد. این مقاومت زنان کورد بود که انقلاب را به این‌جا رساند.»

سازمان حقوق بشری «IHD»که عمدتا در کردستان ترکیه فعال است در یک کنفرانس خبری در شهر آمد‌(دیاربکر)، اعلام کرد که حکومت اسلامی ایران با ادعای سکته قلبی، قتل ژینا امینی را انکار می‌کند.

سخن‌گوی این سازمان به زیر پا گذاشتن تمامی قوانین حقوق بشری از سوی نظام ایران اشاره کرد و گفت ما حق زنان برای دفاع مشروع از خود را به رسمیت می‌شناسیم.

https://anfpersian.com/uploads/fa/articles/2022/09/20220927-20220926-20220926-134518-123149-110434-manshyt-jpgcaaa39-image-jpgb94836-image-jpg7783cb-image.jpg

هم‌چنین در شهر وان در شمال کوردستان بنری با عکس و نام مهسا امینی از دیوارهای قلعە شهر آویزان شد. این اقدام در حمایت از اعتراضات زنان شرق کردستان و ایران به قتل ژینا امینی بود.

پلاتفرم زنان گیرسون ترکیه با برگزاری تجمعی در این شهر اعلام کرد مقاومت زنان در ایران برای آنان الهام‌بخش است.

جمعی از زنان فمنیست دانشگاه علوم سیاسی آنکارا نیز در تجمعی از قیام برای ژینا و زنان اعلام پشتیبانی کردند. خبرگزاری مزوپوتامیا گزارش داد دانشجویان هدف حمله افراد نژادپرست قرار گرفتند چون به زبان کردی شعار ژن، ژیان، آزادی می‌دادند.

در ازمیر نیز اعضای سندیکای دیسک در تجمعی برای محکومیت قتل ژینا امنیتی فریاد زدند «با سکوت در جنایت شریک نشوید.»

سخن‌گوی معترضان گفت سال‌هاست در ایران زنان قربانی خشونت‌های سازمان‌یافته دولتی می‌شوند و اکنون صدای زن، زندگی، آزادی از ایران به سراسر جهان سرایت می‌کند.

https://anfpersian.com/uploads/fa/articles/2022/09/20220928-690x450nc-dyb-27-09-2022-ihd-aciklama1-jfif207645-image.jpg

روز دوشنبه 27 سپتامبر 2022، تجمعی در استانبول علیه حکومت اسلامی ایران برگزار شد و زنان بین‌المللی گردهم آمدند. هم‌چنین آینور دوغان و ملک ماسو، دو زن هنرمند کرد – ترک در کنسرت‌های خود یاد ژینا امینی را زنده کردند.

جمع کثیری از زنان کرد و ایرانی و بین‌المللی در استانبول تجمعی اعتراضی برگزار کردند. آن‌ها شعار دادند: «ساکت نمی‌شویم، نمی‌ترسیم و اطاعت نمی‌کنیم»، «ژینا امینی، عصیان ماست» و «زن، زندگی، آزادی.»

یکی زن ایرانی حاضر در مراسم در مصاحبه با خبرگزاری ژن‌ها به قوانین ضد زن در ایران اشاره می‌کند و می‌گوید ما حکومت اسلامی نمی‌خواهیم. زنان ایرانی در کانون توجهات جهانی قرار گرفته‌اند. یک زن پناهجوی دیگر در شهر ازمیر ترکیه می‌گوید افزایش فقر و تنگ‌دستی موجب تشدید نا امنی در ایران شده و وقتی که در تهران زندگی می‌کرد خانه او سه بار به سرقت رفت.

او که به ناچار به ترکیه مهاجرت کرد و حالا آن‌جا را به مقصد دیگری باید ترک کند، می‌گوید: «هر روز خبرهایی می‌شنویم که زنان در خیابان مبارزه می‌کنند و مردان مانند سابق باکی ندارند و این‌بار دست به مقاومت زده‌اند.»

آینور دوغان هنرمند کورد در کنسرت خود با نشان دادن عکسی از ژینا امینی به قیام زنان درود فرستاد. هنرمند ترک، ملک ماسو روی صحنه در مقابل شمار انبوهی از هوادارانش در اعتراض به قتل ژینا امینی، گیسوان خود را قیچی کرد.

او در کنسرت استانبول گفت: «امشب ترانەهایم برای آزادی زنان خواهد بود. هیچ‌کس نخواهد توانست آزادی را از دست ما بگیرد.»

https://anfpersian.com/uploads/fa/articles/2022/09/20220927-823x463cc-ist-26-09-22-mahsa-icin-iranl-kadinlar-eylem-jpeg7d010e-image.jpg

واقعیت آن است که شعار «زن – زندگی – آزادی» بیش از ده سال است که توسط زنان روژاوا‌(کردستان سوریه)، با صدای بلند و رسا فریاد زده می‌شود. اکنون این شعار به یکی از شعارهای استراتژیک خیزش اخیر مردم ایران و حامیان آن در سطح جهانی تبدیل شده است.

چنان‌چه از نظریات و پراکتیک مبارزاتی عبدالله اوجالان‌(آپو) پیداست: «بدون رهایی زن که خود رأس زندگی‌ست، زندگی همیشه همانند یک سراب جریان خواهد داشت.»

اندیشه آپو در تحلیل‌ها و چاره‌یابی و  راهکارهای سیاسی و اجتماعی خود، زنان را پیشگام راستین آزادی قرار داده است. پراکتیک شامل آموزش، سازماندهی و توانمند‌سازی زنان مبتنی بر چنین اندیشه‌ای امروزی و مدرن و دموکراتیک زنان کرد را به سطح پیشاهنگی انقلاب زنان در خاورمیانه رسانیده است. 

رفیق اوجالان با کنار هم قرار دادن شعار «ژن، ژیان، آزادی»، هم‌چون فرمول رهایی از سیستم جنسیت‌گرا دانشته و بحران‌ که تمامی ساختار جامعه و محیط ‌زیست را با نابودی رو‌به‌رو کرده، خطاب به افکار عمومی نه تنها جوامع کردی، بلکه به تمامی مردم برابری‌طلب و آزادی‌خواه خاورمیانه ارائه کرده است. این شعار تنها یک تئوری در سطح شعاری نبوده و بر پیشینه‌ ده‌ها سال مبارزه و مقاومت زنان کرد در تمامی عرصه‌های شهرها، روستاها، زندان‌ها، کوهستان‌ها، تکیه داشته و بیش از ده سال است که این شعار در روژاوا واقعیت پیدا کرده و به پراتیک روزانه مردم و جنبش‌ها تبدیل شده است. بنابراین اتحاد، همبستگی و سر برآوردن هم‌زمان شعار «ژن، ژیان، آزادی»، اسان به دست نیامده و آسان هم از دست خواهد رفت. از این پس نیز این شعار در کنار شعار مهمی هم‌چون «نان، کار، آزادی، مدیریت شورایی» در جنبش رهایی‌بخش ایران هم به مبارزه‌ای پیگیر و بی‌وقفه و سرسختانه، سر داده خواهد شد تا مضمون و محتوا آن‌ها به معنای واقعی در جامعه ایران تحقق پیدا کند. به خصوص زنان و تمامی مردم ایران در راه مبارزه برای رهایی از هرگونه سرکوب و تبعیض و استثمار، از تجربیات گران‌بهایی دارند. این امر مهم با مبارزاتی پیگیر و هم‌زمان به‌صورت ادامه اعتضابات و اعتراضات، تدوین پلات‌فرم‌‌هایی در جهت تعیین برنامه، شفافیت در اهداف و مطالبات، تشکیل شوراها، اتحادیه‌ها، کمیته‌ها برای جواب‌گویی به نیازهای روزمره جنبش و مردم، در تمامی حوزه‌های اجتماعی، امری مهم و حیاتی ا‌ست. 

حل مسئله‌ زنان در ایران، نباید صرفا به تغییر وضعیت زنان محدود شود، بلکه به‌معنای همه مسائل جامعه نظیر‌ اقتصاد، سیاست، آموزش، بهداشت، امنیت، دیپلماسی، و به‌طور کلی تمامی مدیریت جامعه از طریق روابط و مناسبات شورایی است. اکنون فلسفه‌ زندگی آزاد و برابر انسانی و در پیشاپیش همه رهایی زنان، با تحقق شعار «زن، زندگی، آزادی» به سرلوحه‌ زندگی مبارزاتی جامعه ایران ارتقا یافته و بیش از هر زمانی به سازماندهی زنان و مردان نیاز داریم!

پنج‌شنبه هفتم مهر 1401 – بیست و نهم سپتامبر 2022

*لینک فیلم تجمع عامده روژاو:  https://youtu.be/KQ-r9ulm1gw