کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

جبهه مقاومت !


جبهه مقاومت ملی در پنجشیر افغانستان به رهبری احمد مسعود فرزند احمد شاه مسعود حالا بیشتر حالت سمبلیک پیدا کرده است . پنجشیر نه منابع مهمی دارد و نه منطقه استراتژیک است … ولی از قدیم و بنا به دلایلی سمبلی برای مقاومت شد اینکه مقاومت بر علیه چه کسی … درهر مقطعی فرق میکرد فعلا سمبل مقاومت علیه طالبان شده است . در تمامی افغانستان برای طالبان تلویحا فرش سرخ پهن کردند به جز همان پنجشیر…که جنگی واقعی را به طالبان نشان داد .
 

گزارش‌ها از حمله پهپادی نیروهای ویژه پاکستان به نیروهای جبهه مقاومت ملی در پنجشیر در حالی است که فیض حمید، رییس سازمان اطلاعات نظامی پاکستان، برای دیدار با مقام‌های طالبان در کابل به سر می‌برد . همان طالبانی که افسارش دست پاکستان است و همان پاکستانی که افسارش دست آمریکاست . 

وقتی ارتش پاکستان رسما به نفع طالبان وارد می‌شود و دنیا ساکت است ، یعنی منتظر مرگ مقاومت در پنجشیر هستند تا زودتر با طالبان مذاکره کنند ! چنین حجم و عمقی از بی پرنسیبی و بی اخلاقی در بافت تاریخی نظام سرمایه داری جدید است . 

طالبان نیرویی که در ذهن من فقط با چهره های منفی و سیاه فیلم ارباب حلقه ها تداعی میشوند …در فیلم مربوطه نیروی سیاهی مثل طالب نهایتا شکست میخورد ولی در عالم واقع کمی تفاوت دارد . در عالم واقع خودم طالبان شیعه را در 1358 در ایران دیده بودم که با موتور و به شکلی گله ایی میآمدند و جلوی مدارس دخترانه رسما میزد توی سر زنان با شعار یا روسری یا توسری… 

در فیلم ارباب حلقه ها حتی طبیعت با شکلی نمادین به کمک همان چند نفر جبهه مقاومت میروند در مثابل نیروی سیاه مهاجم … در عالم واقع انگار همه دنیا با سکوتشان به کمک نیروی سیاه طالبان رفته اند ! 

غرب بعد از پایان پیروزمندانه دوران جنگ سرد تنها میدان دار جهانی شد که شاخص های جدیدی پیدا کرد . در میان لیستی از شاخص های منافع غرب به 2 مورد مرز سرخ اشاره میکنم . 

یکم تجزیه خارج از کنترل و اراده خودش ممنوع… 

دوم : ادعای آلترناتیو و تلاش برای کسب قدرت سیاسی از طریق جنگ نظامی ممنوع … 

بعد از پایان دوران جنگ سرد هر تکان یا اتفاقی در هر جای دنیا باید با نظارت و کنترل غرب باشد . اگر در سپتامبر 2001 به قول خودش به طالبان تروریست حمله میکند و در سپتامبر 2021 دوباره افغانستان را تقدیم همان طالبان تروریست میکند حتما دلیل یا برنامه مشخص دارد . اگر ارتش پاکستان مستقیم به نفع طالبان وارد میشود حتما مجوز عمو سام را دارد . دولت فرضی طالب نهایتا در جبهه عربستان و پاکستان باید علیه حکومت دینی ایران عمل کند . در این دعوای بین انواع مرتجعین منطقه شما میتوانی فقط شطرنجی یا سیاسی نگاه کند و یا همه جانبه … 

تروریسم یعنی چه ؟ هر تلاش نظامی برای رسیدن به اهداف سیاسی اسمش تروریست است…این تعریف را ژنرال ارتش آمریکا در زندان تیف برای ما کرد . 

حال اینکه این تنها ابرقدرت دنیا خودش از کجا و چگونه قانون خلق میکند و مشروعییت دارد … بماند . ظاهرا همین هم با تکیه به قدرت انواع سلاحهای اقتصادی و نظامی است . 

جبهه مقاومت پنجشیر نه مدعی تجزیه طلبی و نه مدعی قبضه قدرت سیاسی است ، بلکه بیشتر از موجودیت خودش دفاع میکند … که در مدیا به نام جبهه مقاومت ملی معرفی میشود . 

جبهه مقاومت پنجشیر با هر نتیجه ایی قابل تحسین است . یعنی ابتدا مقاومت است که مهم است با هر اشتباه تاکتیکی و نتیجه خونینی … و نه اینکه بدون مقاومت مشتی مرتجع عقب مانده طالب یا آخوند شیعه ایرانی حاکم شوند . 

شکل مقاومت و ابزار آن و قیمت آن و خطاهای مقاومت کننده ، گذشته مقاومت کننده ، انگیزه فعلی اش ، خواستگاه طبقاتی مقاومت کننده … و انبوهی پارامترهای دیگر قطعا قابل بحث است . 

ولی خود مقاومت در مقابل نیروی سیاهی مثل طالبان و هر مرتجعی مثل طالبان حتی با دست خالی بهتر است از پهن کردن فرش سرخ مقابل وحوش مسلمان است . 

07.09.2021 

اسماعیل هوشیار