عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

«
»

تلاش آمریکا برای «تضعیف» روسیه با ربودن دانشمندان برجسته آن

مترجم: سایت «۱۰ مهر»برگرفته از : گلوبال تایمز، ۳۰ آوریل ۲۰۲۲ *

«همزیستی مسالمت‌آمیز» در فرهنگ لغت ایالات متحده وجود ندارد. این امر آمریکا را به بزرگ‌ترین تهدید برای صلح جهانی تبدیل کرده است. هدف واشنگتن «تضعیف» یا «ناتوان ساختن» همه رقبای بالقوه خود است. این تاکتیک برای ژاپن اعمال شده و برای آن کارساز بوده است. ایالات متحده این استراتژی را برای سایر کشورهای بزرگی که مایل به رقصیدن با ساز ایالات متحده نیستند، ادامه خواهد داد.
 


 با گفتن اینکه ایالات متحده «می‌خواهد روسیه را ضعیف ببیند»، نیت واقعی ایالات متحده آشکار شد. این هرگز یک درگیری بین اوکراین و روسیه نبود، بلکه یک جنگ نیابتی بین واشنگتن و مسکو می‌باشد. اکنون ایالات متحده قصد دارد جنگ را به سطح بعدی برساند. روز شنبه، بلومبرگ گزارش داد که «بایدن با فریب ویزا به‌دنبال ربودن دانشمندان برجسته پوتین است.» اما آیا این شیوه کار خواهد کرد؟ 

بر اساس این گزارش، در میان آخرین درخواست تکمیلی کاخ سفید از کنگره آمریکا، پیشنهادی برای کنار گذاشتن این قانون وجود دارد که متخصصان روسی متقاضی ویزای مبتنی بر اشتغال باید کارفرمای فعلی داشته باشند. هدف از این کار، تسهیل نقل مکان برای استعدادهای برتر روسیه با تخصص در نیمه‌هادی‌ها، فناوری فضایی، امنیت سایبری، ساخت پیشرفته، محاسبات پیشرفته، مهندسی هسته‌ای، هوش مصنوعی، فن‌آوری‌های پیشران موشک و سایر زمینه‌های علمی ‌تخصصی به ایالات متحده است.  

بلومبرگ به نقل از سخنگوی شورای امنیت ملی گزارش داد که این تلاش برای تضعیف منابع فناوری پیشرفته و پایه نوآوری روسیه است، در حالی که این اقدام به‌نفع اقتصاد ایالات متحده و امنیت ملی آن خواهد بود. 

ظاهراً، ایالات متحده ابزار دیگری را برای «تضعیف» روسیه انتخاب کرده است ــ ایجاد روند فرار مغزها از روسیه. بدون دانشمندان و مهندسان درجه یک و همچنین پایگاه نوآوری با فناوری پیشرفته، روسیه به احتمال زیاد ستون اصلی خود را در توسعه اقتصادی و نظامی‌ ملی از دست خواهد داد. 

برخی از تصمیم‌گیرندگان آمریکایی ممکن است بر این باور باشند که پس از شکل‌گیری چنین محیط نامساعدی برای روس‌ها، زمانی که شرایط دریافت ویزا را کاهش دهند، نخبگان روسی به‌خاطر پیشرفت شخصی خود به ایالات متحده مهاجرت خواهند کرد. شن یی، استاد دانشگاه فودان، به گلوبال تایمز گفت: به این ترتیب، ایالات متحده می‌تواند پتانسیل توسعه روسیه را از درون به پایان برساند، درست مانند جنگ بر سر استعداد بین ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی سابق در طول جنگ سرد. 

واشنگتن ممکن است هم میهن‌پرستی مردم روسیه و هم سیاست احتمالی روسیه برای خنثی کردن قوانین ایالات متحده را دست کم گرفته باشد. مهمتر از آن، آیا ایالات متحده هنوز سرزمین رویایی مردم سایر نقاط جهان است؟ آیا هنوز هم مقصدی است که شهروندان کشورهای دیگر می‌خواهند به آنجا مهاجرت کنند؟ نگاهی به هرج و مرج داخلی، نزاکت سیاسی رادیکال، نابرابری درآمد و شکاف عمیق اجتماعی بیندازید، یک روس در ایالات متحده چه دستاوردی خواهد داشت؟ شن گفت که ایالات متحده به‌سادگی در حال انجام یک ترفند قدیمی‌ در یک موقعیت جدید برای رسیدن به هدفی است که خود واشنگتن احساس می‌کند نامشخص است. 

به‌نظر می‌رسد آمریکا مصمم به تضعیف روسیه است. زمانی که لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده گفت که واشنگتن می‌خواهد پس از سفر اخیر خود به کیف، روسیه را ضعیف ببیند، اساساً بیان می‌کرد که برای ایالات متحده، مناقشه هرگز بر سر حاکمیت اوکراین یا معیشت مردم اوکراین نبوده است، بلکه بهره‌برداری از این درگیری برای تضعیف مسکو، به‌منظور طولانی کردن سلطه و هژمونی جهانی ایالات متحده است. 

اخیراً، دولت بایدن تحویل تسلیحات خود به اوکراین را تسریع کرده است. اما این در واقع تسلیح اوکراین نیست، بلکه کسب سود از طریق فروش تسلیحات است. سی ان ان در ۱۹ آوریل گزارش داد: «این که با سلاح‌های ارسالی به اوکراین چه اتفاقی می‌افتد؟ ایالات متحده واقعاً نمی‌داند.» پولی که ایالات متحده به اوکراین تعهد داده است، به‌منزله تقویت نیروهای مسلح اوکراین نیست، بلکه برای سرازیر شدن سرمایه به جیب دلالان اسلحه آمریکایی است. 

برخی از ناظران خاطرنشان کردند که دیر یا زود، پایان درگیری، در نهایت از طریق مذاکره بین اوکراین و روسیه حاصل خواهد شد. اما دولت ایالات متحده می‌خواهد شرایط را برای اوکراین دیکته کند و قصد واقعی واشنگتن ایجاد میدان مین برای روسیه در اوکراین، طولانی شدن جنگ و در نهایت تضعیف روسیه است.

با انجام این کار، ایالات متحده حتی منافع متحدان اروپایی خود را در نظر نمی‌گیرد، زیرا جنگ و تحریم‌ها اکنون اقتصاد اروپا را ویران کرده و روابط کاری سنتی بین اتحادیه اروپا و مسکو را از بین برده است. روسیه ضعیف ممکن است در خدمت منافع استراتژیک واشنگتن باشد، اما هرگز به نفع اروپا نخواهد بود. 

با این حال، «همزیستی مسالمت‌آمیز» در فرهنگ لغت ایالات متحده وجود ندارد. این امر آمریکا را به بزرگ‌ترین تهدید برای صلح جهانی تبدیل کرده است. هدف واشنگتن «تضعیف» یا «ناتوان ساختن» همه رقبای بالقوه خود است. این تاکتیک برای ژاپن اعمال شده و برای آن کارساز بوده است. ایالات متحده این استراتژی را برای سایر کشورهای بزرگی که مایل به رقصیدن با ساز ایالات متحده نیستند، ادامه خواهد داد. 

ایالات متحده برای «تضعیف» کشورها چه از نیرو استفاده کند، چه دانشمندان برتر و برجسته دیگران را «بدزدد»، در حال برانگیختن رویارویی شدیدتر بین قدرت‌های بزرگ است، زیرا در بازی‌های حاصل جمع صفر زیاده‌روی کرده است. 

در مواجهه با بحرانی جدی مانند بحران اوکراین، خِرَد و تفکر مستقل قدرت‌های بزرگ مورد آزمایش قرار خواهد گرفت. وسواس ایالات متحده برای حفظ موقعیت مسلط جهانی خود، با حمایت ائتلاف‌هایی مانند ناتو، AUKUS و امثال آن، تنها جهان را تجزیه خواهد کرد.

* https://www.globaltimes.cn/page/۲۰۲۲۰۴/۱۲۶۰۶۷۶.shtml