کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

«تئوری توطئه» عنوانی که فقط به اتهامات آمریکا اطلاق می‌شود

نویسنده: کیتلین جونستون ــ Caitlin Johnstoneمترجم: م. نوری برگرفته از : وب‌سایت Free ۲۱ ــ ۱۷ اکتبر ۲۰۲۲ *

سیاستمداران و رسانه‌های غربی اتهامِ مسئول بودن ایالات متّحدۀ آمریکا در عملیات خرابکارانه درخطوط لولۀ گاز «نورد استریم» را «تئوری توطئه» خوانده و آن‌ها را رد می‌کنند ولی همزمان همان اتهام را به روسیه وارد می‌کنند بدون این که از عنوان «تئوری توطئه» استفاده کنند. اگر این نکتۀ مهم را دریابیم خواهیم فهمید که در گذشته از این عنوان با چه شیوه‌ها و سبک و سیاقی استفاده شده است.

در جلسۀ روز جمعۀ سازمان ملل متحد، «ریچارد میلز» فرستادۀ ایالات متحدۀ آمریکا در سازمان ملل، روسیه را در رابطه با دست داشتن ایالات متحده در تخریب خطوط لوله به اشاعۀ تئوری توطئه متهم نمود و گفت: «همکاران روس ما مصمم‌اند از جلسۀ شورای امنیت به‌عنوان ابزاری برای پخش تئوری توطئه و اطلاعات دروغین استفاده کنند …. مهم است که ما به روسیه اجازه ندهیم از این جلسه برای ترویج تئوری توطئه استفاده کند بلکه باید دقت و توجه حضار را به نقض فاحش منشور سازمان ملل و جنایات روسیه در اوکراین جلب کنیم». وی در ادامه ضمن رد هرگونه دخالت آمریکا در واقعۀ انفجار گفت که «طرح تئوری توطئه و پخش اطلاعات دروغین توسط هیأت روسیه در شورای امنیت هیچ توجیهی ندارد».

جالب است که او در ادامۀ بیانات خود بارها روسیه را مسئول عملیات خرابکارانه دانست و نُه بار از واژۀ «زیر‌ساخت» استفاده کرد تا ثابت کند که روسیه قبلاً هم زیر‌ساخت‌هایی مشابه خطوط لولۀ گاز را در اوکراین مورد هدف قرار داده است.

و در ادامه «ریچارد میلز» اظهار داشت: «هدف قرار دادن زیر‌ساخت‌ها باید ما را نگران سازد. ما در جریان تهاجم روسیه به اوکراین شاهد حملات متعددی به زیر‌ساخت‌های غیرنظامی ‌بودیم که موجب تخریب آن‌ها شد. ما شاهد بودیم که روسیه بزرگ‌ترین نیروگاه اتمی ‌اروپا را تحت کنترل خود درآورد و تهدیدی اتمی‌ برای اروپا ایجاد کرد، ما شاهد حملات بی‌شماری به تأسیسات برق اوکراین بودیم که منجر به تخریب آن‌ها شد».

و «ریچاردز میلز» سخنان خود را با این عبارات به پایان رساند: «علیرغم استدلال‌های روسیه که همگی در جهت منحرف کردن ما از حقیقت و اشاعۀ هرچه بیشتر اطلاعات دروغین و تئوری‌های کم و بیش احمقانه بودند، واقعیت‌های موجود در اوکراین خود گویای حقیقت‌اند».

نشریۀ «اینسایدر بیزینس» در مقالۀ اخیر خود تحت عنوان «تخریب خطوط لولۀ گاز، زنگ خطر پوتین برای غرب بود و طبق نظر کارشناسانِ مسائل روسیه ما باید در انتظار عملیات فریبکارانۀ دیگری باشیم»، به بررسی موضوع پرداخته. حال ببینیم کارشناسان کذایی مسائل روسیه چه کسانی هستند:
    –    رئیس سابق سازمان سیا «جان برنن» که در جریان تحقیقات سنای آمریکا در خصوص شیوه‌های شکنجۀ این سازمان مشخص شد که وی چگونه از نمایندگان مجلس جاسوسی کرده و در این زمینه دروغ هم گفته است.
    –    «آندرا کِندال ــ تایلو» یکی از کارکنان سابق امنیتی آمریکا و کادر علمی‌ فعلی در مؤسسۀ جنگ‌افروز «مرکز امنیت آمریکای نو» که بزرگ‌ترین تأمین‌کنندۀ مالی آن وزارت دفاع آمریکا و کنسرن صنایع نظامی‌ «نورث رُپ گرومان»‌ است.
    –    «سینتیا هوپر» استاد تاریخ در کالج «‌هالی کراس».
این‌ها کارشناسان مسائل روسیه هستند: دو جنگ‌طلب دروغگو و یک استاد تاریخ.

در هیچ جای مقالۀ فوق‌الذکر که روسیه متهم به تخریب خطوط لوله شده عبارت «توطئه» یا «تئوری» به چشم نمی‌خورد. برعکس در مقالۀ اخیر «آسوشیتدپرس» تحت عنوان  «روس‌ها بی‌دلیل این تئوری را پخش می‌کنند که ایالات متحده مسئول تخریب خطوط لوله است» نوشته شده که این تئوری احمقانه را مگر هواداران «کیوآنون» باور کنند.

به‌نوشتۀ «آسوشیتدپرس» این‌گونه اتهامات که ایالات متحده مسبب تخریب خطوط لوله است در آن پلاتفرم‌هایی در اینترنت در حال چرخیدن است که در بین محافظه‌کاران آمریکا و هواداران «کیوآنون» طرفدار دارند، جنبشی معتقد به تئوری توطئه که ادعا دارد «ترامپ» در مبارزه با فرقه‌ای شیطانی است که در کار تجارت کودکان است و مسیر حرکت جهان را هدایت می‌کند.

ما بارها دیده‌ایم که تئوری توطئه، که عبارتی با بار منفی است ، همیشه در مورد ادعاهای دولت‌های معینی به‌کار می‌رود ولی هیچگاه در مورد دولت‌های دیگری که عین همان ادعا را طرح می‌کنند استفاده نمی‌شود.

اگر معنی لغوی این عبارت را در نظر بگیریم در اصل عبارت تئوری توطئه باید به هر دوی این ادعا‌ها اطلاق شود، یعنی نظریه‌ای مبنی بر توطئه‌ای احتمالی در تخریب خطوط لولۀ گاز روسیه. ولی رسانه‌ها و سیاستمداران غرب این عبارت را همیشه در مورد یک طرف قضیه به‌کار می‌برند و در نه مورد طرف دیگر.

من در ذیل این مقاله لینک مقالۀ دیگری از «اینسایدر بیزنس» را که در آن مقاله هم در رابطه با ادعای دخیل بودن ایالات متحده در تخریب خطوط لولۀ گاز از عبارت تئوری توطئه استفاده شده و همینطور لینک مقالات دیگری از «ایندیپندنت»، «واشنگتن پست»، «نیوزویک»، «فاکس»، «اندیشکدۀ شورای آتلانتیک»، «اندیشکدۀ انستیتو بروکینز» و «مدیا ماترس آمریکا»، تأسیس‌شده توسط اندیشکدۀ «مرکز پیشرفت آمریکا» را قید می‌کنم که در همۀ آن‌ها در رابطه با اتهامِ مشارکت آمریکا در عملیات خرابکارانۀ خطوط لوله از عبارت تئوری توطئه استفاده شده است.

موضوع را گرفتید؟ پیام واضح و روشن را دریافت کردید؟ اگر شما ایالات متحده را به عملیات خرابکارانه متهم کنید تئوری توطئه است ولی اگر روسیه را متهم کنید فقط خبری است که به اطلاع رسانده می‌شود.

و اگر من به این استاندارد دوگانۀ مضحک اشاره می‌کنم طبیعتاً منظورم طرح این ادعا نیست که هر دوی نظریه‌ها پایه و اساس درست و یکسانی دارند. یک طرف متهم به تخریب زیر‌ساخت‌های انرژی خود می‌شود، ولی اتهامات طرف مقابل بر چه اساس و پایه‌ای است؟ به دلایل ذیل دقت کنید:

به‌عنوان مثال این وزیر خارجۀ آمریکا «آنتونی بلینکن» بود که پس از انفجار خطوط لوله صریحاً گفت که انفجار خطوط لوله‌ای که گاز روسیه را به آلمان حمل می‌کرد امکان بزرگی فراهم آورده تا اروپا از وابستگی به گاز روسیه رهایی یابد. و در سند سال ۲۰۱۹ اندیشکدۀ تحقیق و توسعه (Rand) که به سفارش وزارت دفاع ایالات متحده تهیه شده بود در رابطه با این سئوال که چگونه می‌توان روسیه را به چالش کشید و تضعیف کرد مؤکداً گفته می‌شود که آمریکا از قطع جریان گاز «نورد استریم ــ دو» سود خواهد برد. علاوه براین هم «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا و هم «ویکتوریا نیولند» معاون سیاسی وزیر خارجه بر این نکته تأکید داشتند که در صورت حملۀ روسیه به اوکراین، باید راه‌اندازی خط لولۀ «نورد استریم ــ دو» متوقف شود و این واقعیتی است که این ایالات متحده بود که اشخاص و شرکت‌های دخیل در ساخت خطوط لولۀ «نورد استریم ــ دو» را تحریم کرد و این «کوندولیزا رایس» وزیر خارجۀ اسبق آمریکا بود که گفت آمریکایی‌ها می‌خواهند اروپا وابسته به انرژی آمریکای شمالی باشد و نه انرژی روسیه و این واقعیتی است که مردم خشمگین آلمان بودند که طالب رفع تحریم‌های روسیه و بازگشایی خط لولۀ نورد استریم بودند و این هم واقعیتی است که نیروی دریایی ایالات متحده بود که کوتاه زمانی پیش از واقعۀ انفجار، رزمایشی را با پهپادهای زیردریایی در اعماق آب‌های نزدیک به خطوط لوله انجام داد و این هم واقعیتی است که در گذشته پهپادهای زیردریایی ایالات متحده با مواد منفجره در نزدیکی خطوط لولۀ مزبور کشف شده‌اند و این هم واقعیتی است که لهستان درست در روز انفجار، خط لوله‌ای را که گاز نروژ را از طریق دانمارک و دریای شرق به اروپا می‌آورد افتتاح کرد و این هم واقعیتی است که بنابه گزارش رسانه‌ها، هلی‌کوپترهای ایالات متحده بودند که کوتاه زمانی پیش از انفجار، بین نقاط انفجار و در امتداد خطوط لوله در پرواز بوده‌اند و نهایتاً این واقعیتی است که سازمان سیا به انجام چنین عملیاتی معروف است و در گذشته خط لولۀ سیبری در اتحاد جماهیر شوروی را منفجر کرده است.

ولی خُب اگر شما احتمال دهید که ممکن است ایالات متحدۀ آمریکا مسئول این عملیات باشد شما ابلهی معتقد به تئوری توطئه هستید و تفاوتی با هواداران «کیوآنون» ندارید که باور دارند «بچه‌بازهای شیطان‌پرست» بر جهان حکومت می‌کنند.

بسیارخُب امپریالیسم، پیغامت رسید. البته من از خودم سئوال می‌کنم چگونه می‌توان تئوری‌های توطئۀ دیگری را که ما نادیده گرفته‌ ایم روشن ساخت.

https://free۲۱.org/es-ist-nur-eine-verschwoerungstheorie-wenn-die-us-regierung-schuld-sei/‎
(کیتلین جونستون نویسنده و روزنامه‌نگار استرالیایی است و این مقاله ابتدا به زبان انگلیسی در وب‌سایت او منتشر شده است.)