ساز آفرینش

رسول پویان رحیم و رحـمان را تابکی قـهار می گویند برای بـندگان…

چرا ادبیات دوران کهن و میانه کم‌تر حزین بود؟

در پرداخت‌های ساختاری ادبیات جهان از شعر و غزل و…

انسان گرایی پاسخی ناتمام در برابر ناپاسخگویی اندیشه های فلسفی…

نویسنده: مهرالدین مشید  انسان گرایی به مثابه ی داعیه ی برگشت…

گنجینۀ الهام

رسول پویان 2/5/2023 روزباخورشیدوشب سیل شباهنگم خوش است زیــر نـور خلـوت مهـتـاب آهنگـم…

در ارتباط به جفنگ گویی ها ی " نیاز نیاز"

حبیب میهنیار دوستان گرامی شما بهتر میدانید که یکی از ویژه…

ادبیات مبتذل،- سرگرم کننده و کم ارزش؟

Trivialliteratur:   آرام بختیاری نیاز انسان از خود بیگانه به ادبیات سرگرم کننده.  ادبیات…

پیام شادباش به مناسبت روز جهانی کارگر

ا. م. شیری روز اتحاد و همبستگی انترناسیونالیستی کارگران و زحمکشان…

دستار پوشان اسلام ستیز و پاچه بلند های حرمت شکن

نویسنده: مهرالدین مشید گروه ی طالبان از نظر حسن عباس نویسنده…

برگردان شعرهایی از سبزه برزنجی

خانم "سبزه برزنجی" (به کُردی: سۆزە بەرزنجی) شاعر کُرد زبان،…

به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

«
»

بیانیه مشترک رهبران چین و روسیه

برگرفته از : خبرگزاری مهر، ۱۵ بهمن ۱۴۰۰

روسیه و چین تعهد می‌دهند که با هرگونه دخالت خارجی در امور داخلی کشورهای دارای حاکمیت مستقل به‌هر بهانه‌ای مقابله کنند. دو طرف بر مخالفت خود با انقلاب‌های رنگین تأکید می‌کنند و همکاری‌های خود را در این خصوص توسعه خواهند داد.
 

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و «شی جین پینگ» همتای چینی او پس از دیدار امروز جمعه در پکن، بیانیه مشترکی با عنوان «اعلامیه مشترک درباره ورود به دوران جدید روابط بین‌الملل و توسعه پایدار» صادر کردند.

دو کشور در این بیانیه تأکید کردند: جهان دستخوش تحولات گسترده‌ای بوده و بشریت در حال ورود به دوران جدید توسعه سریع و تحولات عظیم است که از آن جمله می‌توان به چند قطبی شدن مدیریت جهانی، جهانی شدن اقتصاد، ایجاد جامعه اطلاعاتی، تنوع فرهنگی، تغییر و تحول در سیستم حکمرانی جهانی و نظام بین‌الملل اشاره کرد.

دو طرف در این بیانیه به افزایش سطح ارتباط کشورهای جهان با یکدیگر و تبلور یافتن گرایشی جدید اشاره کردند که توزیع مجدد توازن قوا در سطح جهانی را اقتضا می‌کند. آنها در عین حال اذعان کردند که وضع امنیت بین‌المللی و منطقه‌ای هر روز پیچیده‌تر می‌شود به‌طوری که در پی شیوع ویروس کرونا، چالش‌ها و تهدیدات بین‌المللی جدید بروز یافته است.

روسیه و چین در بخش دیگری از بیانیه مشترک تأکید کردند: برخی نیروها که در سطح بین‌المللی اقلیت هستند، به حمایت از رویکردهای یکجانبه گرایانه ادامه می‌دهند و سیاست استفاده از قدرت نظامی و دخالت در امور داخلی سایر کشورها را اتخاذ می‌کنند. این اقلیت اندک، باعث تشدید اختلافات و تقابل می‌شوند و از توسعه و پیشرفت بشریت جلوگیری می‌کنند که اقتضا می‌کند جامعه جهانی با آن مخالفت کند.

دو کشور در ادامه از همه کشورهای جهان خواستند به تقویت گفت‌وگو، اعتماد متقابل، تحکیم تفاهمات و دفاع از ارزش‌های عمومی انسانی مثل صلح، توسعه، مساوات، عدالت، دمکراسی، آزادی و احترام به حق ملت‌ها برای تعیین راه‌های ایجاد تحول در کشورهایشان پایبند باشند و به حاکمیت و منافع کشورها در عرصه امنیت و توسعه احترام بگذارند و بر نقش‌آفرینی سازمان ملل با هدف ایجاد چند‌جانبه‌گرایی واقعی و تضمین برقراری صلح، ثبات و توسعه پایدار در جهان تمرکز داشته باشند.

در ادامه بیانیه مسکو و پکن به موارد زیر اشاره شده است:

۱. روسیه و چین توافق دارند که دموکراسی یک ارزش انسانی عمومی است و امتیاز برای برخی کشورها محسوب نمی‌شود و دفاع از آن، یک مأموریت بین‌المللی است.

۲. همه ملت‌ها حق دارند بر اساس ویژگی‌های کشور خود راه‌های تحقق دموکراسی را انتخاب کنند و هیچ کسی جز ملت همان کشور حق ارزیابی سطح دموکراسی در آن کشور را ندارد.

۳. تلاش برخی کشورها برای تحمیل معیارهای دموکراسی ویژه خود بر سایر کشورها، اهانت به دموکراسی محسوب می‌شود و خطر ملموسی برای صلح و ثبات جهانی و منطقه‌ای به‌شمار می‌رود و نظام بین‌المللی را تضعیف می‌کند.

۴. همکاری بین‌المللی در زمینه حقوق بشر باید بر اساس گفت‌وگو با تأمین حقوق مساوی در بین همه کشورها اجرا شود.

۵. مسئله سرمنشأ ویروس کرونا منحصراً یک بحث فنی و علمی است و سیاسی کردن آن جایز نیست.

۶. سرنوشت کشورها به‌هم وابسته است و جایز نیست هیچ کشوری امنیت خود را با ضربه زدن به آمنیت دیگران تأمین کند.

۷. چین و روسیه بر حمایت از یکدیگر در عرصه منافع مشترک، حاکمیت و تمامیت ارضی تأکید می‌کنند و با مداخله نیروهای خارجی در امور داخلی یکدیگر مخالف هستند.

۸. روسیه به اصل چین واحد پایبند است و تایوان را بخش لاینفک این کشور می‌داند.

۹. روسیه و چین تعهد می‌دهند که با هرگونه دخالت خارجی در امور داخلی کشورهای دارای حاکمیت مستقل به‌هر بهانه‌ای مقابله کنند. دو طرف بر مخالفت خود با انقلاب‌های رنگین تأکید می‌کنند و همکاری‌های خود را در این خصوص توسعه خواهند داد.

۱۰‏. ‬مسکو و پکن تمام اشکال تروریسم را محکوم می‌کنند و پیشنهاد تشکیل جبهه جهانی متحد علیه تروریسم با نظارت سازمان ملل را مطرح می‌کنند.

۱۱. دو کشور با تداوم گسترش ناتو به‌سمت شرق مخالفند و ناتو را تشویق می‌کنند از رویکرد ایدئولوژیک که به دوران جنگ سرد بازمی گردد، صرف‌نظر کند و به حاکمیت، امنیت و منافع سایر کشورها احترام بگذارد.

۱۲. چین و روسیه قدرت‌های هسته‌ای را به کاستن تکیه بر زرادخانه هسته‌ای در سیاست‌های امنیتی و برچیدن همه سلاح‌های هسته‌ای خود در خارج مرزها فرا می‌خوانند.

۱۳. مسکو و پکن نگرانی خود را از پیمان دفاعی بین استرالیا، آمریکا و انگلیس اعلام کرده و هشدار می‌دهند این ائتلاف، نظام منع گسترش سلاح‌های شیمیایی را تهدید می‌کند و به مسابقه تسلیحاتی جدید در آسیا و اقیانوس هند منجر می‌شود.

۱۴. دو طرف از آمریکا خواستند به طرح ضمانت‌های امنیتی روسیه پاسخ مثبت دهد و از استقرار سامانه موشک‌های میان‌برد و کوتاه‌برد در آسیا و اقیانوس هند و اروپا خودداری کند.

۱۵. دو طرف از سیاسی کردن فعالیت سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی ابراز نگرانی شدید کردند و از آمریکا خواستند به سرعت زرادخانه شیمیایی خود را برچیند.

۱۶. روسیه و چین ایجاد روابط بین‌الملل مبتنی بر احترام متبادل، همزیستی مسالمت‌آمیز و همکاری‌های مشترک‌المنافع را خواستار شدند.

۱۷. روسیه و چین بر قصد خود برای تقویت هماهنگی‌ها در عرصه سیاست خارجی و توسعه همکاری‌های دوجانبه تأکید کردند.

۱۸. دو کشور فعالیت‌های بیولوژیک ــ نظامی آمریکا و متحدانش را خطری برای امنیت ملی خود می‌دانند و از آمریکا و متحدانش می‌خواهند که در این خصوص آشکارا، شفاف و مشخص عمل کنند.