زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

انگیزه های سفرملایعقوب به قطر 

                            نوشته ی : اسماعیل فروغی       اخیراً…

از واگرایی های سیاسی تا اشتباه ی راهبردی و تاریخی

نویسنده: مهرالدین مشید شعار های قومی دشمنی با وحدت ملی و…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

قمست سوم ایجاد اصلاحات و نخست وزیری شاه محمود: به نظر میرمحمد…

«
»

به استقبال عید رمضان 

عید فطر آمد ما سوخته  در آتش جنگ

کاسه ی خون دوچشم ترماعیدی ماست 

اگر بگویم که عید همگان مبارکباد آنگاه روند شادی وکشتی سرور باز هم  به ایستگاه زورمندان لنگر زده که در طول ماه مبارک رمضان با خوردن گوشت انسان ونوشیدن خون مردم وزن گرفته با نمایش ظاهراً روزه دار درلباس سفید ، دلهای سیاه وسبحه ی مرجانی زنجیرفریب بیچاره گان ، با افتاری مرغ بریان ازمدرک خون وریم بیوه زنان یتیمان پابرهنگان ، گدایان و تاراج سنگهای قیمتی وقاچاق مواد مخدره ، از درآمد رشوت غصب زمینها ی دولتی ، خانه های مردم وباجگیری همچون دزدان سرگردنه ورهزنان حرفوی بر سرخوان رنگین روزه افطارمیکنند .

پس بنا بر آن میشود عید را برای زحمتکشان ، مستضعفان ، ستمکشان ،محرومان ومظلومان تبریک گفت اما متاسفانه که این طبقه ی ستمکش از دیر زمانیست که عید ندارند زیراکه آنها در طول عمر روزه دار بوده ودر آتش فقر دایمی میسوزند. وقتی میگویند عید موهبت آسمانی است زور مقدس یعنی روز گذشت آشتی وبخشش است سنن مقدس  دیرینه است.  روز خوشی وهمدلی ، مهر ومحبت است به این ترتیب با کسانی روبرو میشوی چون مریضان بستر مرگ ، محتاج به دوا ودرمان ، گرسنگان تاریخی ، مختاج به لقه نانی ، دانه خرمایی که با شکم گرسنه از بام تا شام بخاطرلقمه نان خشکی فریاد میکشد وبرایشان میسر نمیشود ویا به آنانی که در کنار جاده از صبح تا شام با پای برهنه ، تن نیمه عریان وشکم گرسنه چون یتیمان بیوه زنان مریضان مجروحان معیوبان معلولان وسایر محتاجان که با نان گدایی نفس میکشند ویا به آنانی که در کنج زندانها وعقب میله های آهنین بدون سر نوشت نگهداری واز هرگونه حق آزادی محروم میشوند. ویا به اسیران زیر تسلط لشکر سیاه دوران حجر، تاریک اندیشان وتیکه داران دین ومذهب که از تمام حقوق زنده گی محروم و به شستشوی مغزی ویاد گیری استعمال اسلحه وانفجار وانتحار ترور وقتل هموطنش مجبور میگردند ، یا به آنانی که جنازه های توته توته وخون آلود دلبندان وجگرگوشه ها ،عزیزان ونور چشمان شان را به دروازه منازل خویش تسلیم میشوند.  یا به کسانیکه هر روز شان سیاهتر از شام تاریک بوده وگلیم غم در خانه وکاشانه ایشان همواراست . آنها که عید ندارند چی را تبریک باید گفت ؟ تباهی وبربادی وشهادت اعضای خانواده او را ویا  جوی خون و کفن گلگون غم اندرون شانرا بصفت عید شادی تبریک بگویم ؟

وقتی که عید بمثابه مقدسات آسمانی  را هم طبقاتی ساختند پس غریب چی دارد به گذشت ؟ . غریب چی دارد برای ببخشید ن که عید روز بخشش است ؟ غریب با کی جنگیده میتواند که آشتی کند چون عید روز آشتی است ؟ در رابطه به اینکه عید روز کمک وتعاون است غریب چی دارد که کمک کند؟  بنا بر آن علمای اسلام بخوبی میدانند که اجرای احکام خداوندی تنها وظیفه ی محکومان ، مظلومان ، یتیمان ومسکینان نبوده بلکه  برای همه مومنان است . بنا بر آن  تا وقتیکه عدالت بر قرار نگردد چنین عیدی هرگز در وطن ما وجود نخواهد داشت زیرا طبقات بالایی ودشمنان خونخوار مردم میتوانند عید را با هزاران کبر ونخوت وخود نمایی توام با نمایشات متکبرانه برگزار نموده خود را مسلمان واقعی جلوه دهند وطبقات محروم که متاسفانه توان وامکان برگزاری آنرا ندارند پس عید هم ندارند در جامعه ی که حق وباطل خشونت وزور گویی جنگ وخونریزی بر اوضاع مسلط باشد هرگز عیدی وجود نخواهد داشت شوربختانه کشور به ماتم سرای عمومی مبدل گشته است کدام روزی نیست که در اخبار افغانستان در اثر حملات دشمن متاسفانه اعداد وارقام کشته وشهید بی گناهان بگوش نرسد لهذا نمیشود با نقل چوبین عید را به تجلیل گرفت بلکه مراسم عید را با التیام دردهای مردم ، با سیر کردن شکم گرسنگان،  با کمک به بیچاره گان ، با مرهم گذاری به زخم مجروحان وهمدردی با مسکینان وغمشریکی با غمگینان وعملاً سهیم شدن درغم ورنج ستمدیده گان  بجا آورد .

عید واقعی و همگانی را میتوان با خیزش های داد خواهانه اتحاد وهمبستگی وراه اندازی مبارزات صلحجویی وعدالتخواهی با نیروی وفاق همگانی ملی وسرتاسری ، خالی از نفاق بغض وکینه وانواع تعصبات با همدیگر پذیری وقلبهای پراز محبت با فروتنی وهمسویی به تجلیل گرفت  که در آن روز لبخند یتیمان ومستضعفان ومحرومان کشور عید همگانی را تجلی بخشند و آنگاه عید بر همه مبارکباد .

عبدالوکیل کوچی