مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

«
»

بررسی سال ۲۰۲۱: افزایش نابرابری، فقر و گرسنگی 

منبع: مجله هفته

ترتیب و فرستنده: حسین تلاش

04.01.22

در چند ماه گذشته، مطالعات متعددی منتشر شده است که به اثرات اجتماعی سیاست بین المللی محدودیت های کرونائی می پردازد.

بررسی کوتاه آمار سال ۲۰۲۱

تحلیلی توسط کریستین کریس

افزایش نابرابری

گزارش دوسالانه نابرابری جهانی در ۷ دسامبر ۲۰۲۱ نشان داد که نابرابری جهانی به طور چشمگیری در نتیجه سیاست محدودیت های کرونایی افزایش یافته است و اکنون به سطح بسیار بالای آغاز قرن بیستم بازگشته است، دوران «اوج امپریالیسم غربی» .
این گزارش به معنای واقعی کلمه می گوید: «از سال ۱۹۹۵، سهم میلیاردرها از ثروت جهان از یک در صد٬ به بیش از سه درصد افزایش یافته است. این افزایش در طول همه گیری کووید تشدید شد. در واقع، سال ۲۰۲۰ شاهد بزرگترین افزایش ثروت میلیاردر ها در تاریخ بوده ‌ایم. بر اساس ارقام شرکت آلمانی بیمه آلیانز، ۴۱ درصد دارایی های خالص مالی متعلق به ۱ درصد طبقه برتر بوده است؛ این ارقام در ضمن نشان میدهد که تا ۸۴ درصد ثروت جهان در اختیار۱۰ درصد طبقه ب است. 
بنابراین، سیاست محدودیت های کووید منجر به افزایش منحصر به فرد قدرت اقتصادی در میان نخبگان قدرت (سیاسی/ اقتصادی) که بخش بسیار کوچکی از جمعیت جهان را تشکیل میدهند شده است.

افزایش قیمت مواد غذایی

در ۲ دسامبر ۲۰۲۱، فائو، سازمان خواربار و کشاورزی جهانی سازمان ملل متحد، در گزارش ماهانه خود که در مورد تحولات قیمت جهانی غذا منتشر کرد٬ نشان داد که قیمت مواد غذایی در نوامبر ۲۰۲۱ ،۲۷ درصد گرانتر از ماه مشابه یکسال قبل یعنی نوامبر ۲۰۲۰ بوده است. 

بر اساس محاسبات فایو در مقایسه با میانگین قیمت مواد غذایی نسبت به یک دوره شش سال قبلی، قیمت ‌ها برای شش سال یعنی از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ (سطح شاخص ۹۵.۳) در نوامبر ۲۰۲۱ (سطح شاخص ۱۳۴.۴) ۴۱ درصد گران ‌تر شده است. ۴۱ درصد افزایش قیمت برای اقشار فقیرتر جمعیت، به ویژه در کشورهای در حال توسعه، مبلغ بسیار زیادی است، اما قطعاً برای اقشار پایین در کشورهای صنعتی نیز پول زیادی محسوب میشود. سیاست محدودیت‌ های کرونائی و قرنطینه منجر به افزایش قیمت مواد غذایی شده است که به طور مستقیم و گسترده به طبقات پایین٬ آسیب می رساند. غذا های اصلی اکنون از نظر اسمی و واقعی گرانتر٬ از دوره پس از جنگ دوم جهانی هستند.

افزایش سوء تغذیه

شاخص جهانی گرسنگی ۲۰۲۰ در اکتبر ۲۰۲۱ منتشر شد نشان میدهد که شیوع سوء تغذیه در سراسر جهان دوباره در سال ۲۰۲۰، آنهم «پس از چندین دهه کاهش»، به شدت افزایش یافته؛ شاخص از حدود هشت درصد از جمعیت جهان در سال ۲۰۱۹؛ یا معادل ۶۴۰ میلیون نفر تا حدود ۱۰ درصد یا معادل ۸۰۰ میلیون نفر در سال ۲۰۲۰ افزایش را نشان میدهد، افزایشی در حدود یک پنجم یا تقریباً ۱۶۰ میلیون نفر (محاسبات طبق آمار استاتیتا)؛ تا نوامبر ۲۰۲۱، قیمت مواد غذایی اصلی ۳۷ درصد در مقایسه با میانگین سال ۲۰۲۰ افزایش یافته بود. این وضعیت برای آمار احتمالی سال ۲۰۲۱ نیز نوید خوبی ندارد، آمار سوء تغذیه و گرسنگی٬ احتمالاً در سال ۲۰۲۱ افزایش بیشتری خواهد یافت.

در گزارشی که در ژانویه ۲۰۲۱ منتشر شد، آکسفام تخمین زد که حداقل ۶۰۰۰ نفر دیگر در روز در نتیجه کرونا و اقدامات سیاسی مرتبط با آن در پایان سال ۲۰۲۰ از گرسنگی می میرند. بسیاری از آنها احتمالاً کودک هستند. در سپتامبر ۲۰۲۰، گرد مولر، وزیر توسعه فدرال وقت (حزب سوسیال مسیحی آلمان / باواریا) گفت: «مردم به مراتب بیشتر از عواقبی محدودیت های کرونائی و قرنطینه جان خود را از دست خواهند داد تا ویروس». یک واقعیت، با توجه به افزایش شدید قیمت مواد غذایی ضروری و افزایش فقر در طبقات پایین جامعه، این در حالیست که بعید است که اوضاع در سال ۲۰۲۱ بهتر شود.

در سال ۲۰۲۲ چه چیزی در انتظار ما است؟

خطر به وقوع پیوستن نا آرامی های مرتبط با گرسنگی در سال ۲۰۲۲ کم نیست، چیزی مانند بحران تورتیلا در مکزیک در سال ۲۰۰۷، یا قیام هایی مانند «بهار عربی» از سال ۲۰۱۰، که این شورش ها یک مورد مشابه داشتند٬ همه به دلیل خشم و اعتراض به افزایش شدید قیمت مواد غذایی ضروری و اولیه بوقوع پیوستند.

حالا بیائید این تحولات اجتماعی نگران‌ کننده را به کوهی از بدهی‌ های کم نظیر تاریخی اضافه کنیم. 

صندوق بین المللی پول در ۱۵ دسامبر ۲۰۲۱ گزارش داد که بدهی جهانی در سال ۲۰۲۰ به طرز چشمگیری افزایش یافته و رکورد جدیدی به میزان ۲۲۶۰۰۰ میلیارد دلار یا ۲۵۶ درصد از محصول World national product  تولید شده جهانی را به ثبت رسانده است. یعنی حجم بار سنگین اقدامات کرونایی که دولت‌ ها به عنوان راهکار مقابله با پاندمی انجام داده‌ اند٬ اکنون به‌ شدت تمام به دوش اقشار فقیر و آینده بشریت منتقل شده است، آنهم طبعا به زیان نسل‌ های بعدی که روزی مجبورند بدهی ‌های ما را بپردازند.

اگر در سال ۲۰۲۲ به دلیل افزایش نابرابری توزیع در سراسر جهان، افزایش قیمت مواد غذایی و افزایش گرسنگی، ناآرامی ها، اعتراضات و قیام ها در مقیاس وسیع رخ دهد، این امر می تواند به سرعت در بازار های مالی بین المللی٬ عواقب خطرناکی داشته باشد و باعث ایجاد یک بحران مالی و اقتصادی در جهان شود. 

پروفسور دکتر کریستین کریس، متولد ۱۹۶۲: 

تحصیلات و دکترا در اقتصاد و تاریخ اقتصادی در LMU مونیخ. نه سال کار به عنوان بانکدار؛ هفت سال آن به عنوان بانکدار سرمایه گذاری. از سال ۲۰۰۲ استاد امور مالی واقتصاد در دانشگاه آلن. نویسنده هفت کتاب: Science Bought ۲۰۲۰؛ اصل مفیستو  (Mopheito)در اقتصاد ما (۲۰۱۹)؛ BWL Blenden Wuchern Lamentieren ۲۰۱۹، همراه با Heinz Siebenbrock؛ تبلیغات بدون تشکر (۲۰۱۶); تحقیق خریداری شده (۲۰۱۵); سایش و پارگی برنامه ریزی شده (۲۰۱۴); جنون سود (۲۰۱۳). سه دعوت به بوند ستاگ آلمان به عنوان کارشناس مستقل (سبزها، چپ، حزب سوسیال دمکرات آلمان). مصاحبه های تلویزیونی، رادیویی و مجلات متعدد، سخنرانی ها و نشریات عمومی. عضو ver.di و مسیحیان برای نظم اقتصادی عادلانه.

منتشر شده در روسیه امروز