زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

انگیزه های سفرملایعقوب به قطر 

                            نوشته ی : اسماعیل فروغی       اخیراً…

از واگرایی های سیاسی تا اشتباه ی راهبردی و تاریخی

نویسنده: مهرالدین مشید شعار های قومی دشمنی با وحدت ملی و…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

قمست سوم ایجاد اصلاحات و نخست وزیری شاه محمود: به نظر میرمحمد…

«
»

امریکا میخواهد روسیه را به زانو درآورد

              نوشته ی : اسماعیل فروغی

      «… باگام‌هایی که قبلا برداشته‌ایم پیش‌بینی می‌شود که تنها در سال جاری تولید ناخالص داخلی روسیه را حداقل ده درصد کاهش دهد . ما آمریکااستیم ، ما روسیه را خفه میکنیم … تنهایکسال تحریم های ما به قیمت 15 سال پیشرفت دراقتصادروسیه تمام می شود ؛ زیرا ما روسیه را ازفناوری های مهمی که برای رقابت درقرن 21موردنیاز است، محروم می کنیم. ما توانایی روسیه ورشداقتصادی آن را برای سالهای آینده خفه خواهیم کرد… »

     ازاین اظهارات خصمانه وخطرناک جوبایدن رییس جمهورایالات متحده ی امریکا چه می‌توان فهمید ؟ صاف و ساده – جنگ افروزی و بحران آفرینی جدید درمنطقه ی دیگری ازکره ی زمین که می تواند حتا منجربه جنگ سوم جهانی شود ــ جنگی که در آن هیچ برنده ای وجود نخواهدداشت .

    امروزهمه می‌دانند که مقامات آمریکایی با لفاظی ها ، تبلیغات دوامداروبااستفاده از تمام امکانات ازجمله تحت فشارقراردادن اروپاییان ، می خواهند با دوامدار کردن بحران اوکراین ، تولیدات نظامی و انرژی صادراتی خود را به بازارهای پردرآمد اروپا عرضه نمایند.

     به باوراکثرناظران ، واشنگتن درین درگیری نیزهماننددرگیری ها درشرقمیانه ، سوریه ، عراق ، لیبیا ، افغانستان و استراتژی اسلام هراسی و ایران هراسی اش ؛ حساب بزرگ و درازمدتی به نفع خود بازکرده است .هم اکنون بازارهای فروش انرژی وفروش تجهیزات مرگبارنظامی امریکا برای اروپای ثروتمند ، گرم‌ ترازپیش شده ، کشورهای اروپایی قراردادهای خرید سلاح و تجهیزات نظامی به ارزش صدها میلیارد دالرازامریکا را که شامل جت های جنگی گران قیمتِ اف – 35 ، راکت های متنوع و سیستم های دفاع هوایی بخصوص دفاع دربرابرراکت‌های بالستیک ، پهبادهای پیشرفته ، راکت های ضدهوایی استنگر، راکتهای ضدتانک جاولین وسایروسایط وتجهیزات مرگ آورمی شود ، یکی پشت دیگرعقدنموده و منتظردریافت آنها استند.

    براساس گزارش‌های رسمی و مستند خبرگزاری های جهانی ، اکنون همه وحتا اروپاییان به این حقیقت پی برده اند که ایالات متحده ی آمریکا به دلیل سودجویی هایش به جای کمک به ختم جنگ ، این درگیری ویرانگررا بیشتردامن می زند.اکنون حتا برخی از نماینده گان پارلمان اروپایی چون آقای کلردالی یکتن از نماینده گان سرشناس پارلمان اروپا بصراحت می گویند که : ایالات متحده ی آمریکا می‌خواهد روسیه را تضعيف واروپا را بیشتر وابسته به انرژی و صنایع نظامی خود سازد . به باوراین مقام پارلمانیِ اروپا ،دراین جنگ ، اروپا ییان هم بهای سنگینی خواهند پرداخت . او درنشست اخیر پارلمان اروپا دراشتراسبورگ بصراحت یادآورشد که برخی از مقامات امریکایی حتا خواهان ورشکسته گی صنایع دربرخی کشورهای اروپایی ، بویژه آلمان استند تا رقیب تجاری قدرتمندی دربرابرشان دراروپا هم وجودنداشته باشد. 

     نیات خصمانه ی امریکا و ناتو را دراظهارات تند و صریح ” وانگ یی”، وزیر امورخارجه چین هم میتوان یافت که اخیراً گفته است : ” امریکا وکشورهای غربی قصد دارند از اوکراین به عنوان “گوشت دم توپ” به منظور تضعیف روسیه استفاده کنند. او گفته است: « … برخی از قدرت‌های بزرگ، هیچ کمکی برای حل و فصل این مناقشه یا پیشبرد گفتگوهای صلح نمی کنند. آنها در تلاش اند تا از این بحران برای تضعیف روسیه و مبارزه با این کشور تا آخرین فرد اوکراینی استفاده کنند.
اوبه تاکید اظهارداشته است که بسیاری کشورهای غربی به مذاکرات صلح یا آتش بس در اوکراین و برای امنیت مردم اوکراین هیچ اهمیتی قایل نیستند و تنها از این کشورو وضعیت بوجود آمده برای ارضای جاه‌طلبی‌های سلطه گرایانه ، سودجویانه و اهداف ژئوپلیتیکی خود استفاده می‌کنند …»

    حقایق نشان می دهد که جنگ اوکراین درواقع جنگ امریکا و ناتو با روسیه است که می تواند به نابسامانی ها دراروپا و کل جهان منجرشده ، قطب بندی های نظامی ـ سیاسی درجهان را از نو رقم بزند .