جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

انگیزه های سفرملایعقوب به قطر 

                            نوشته ی : اسماعیل فروغی       اخیراً…

از واگرایی های سیاسی تا اشتباه ی راهبردی و تاریخی

نویسنده: مهرالدین مشید شعار های قومی دشمنی با وحدت ملی و…

«
»

افغانستان سرزمين تمام مليتها واقوام است

  آيا افغانستان سرزمين تمام مليتها واقوام است يا تنها از ( پشتون – تاجک – هزاره وازبک )، ديګران چي کند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

در ازبکي يک متل است ( بير کله بير خيال )،يعني هر کله ونظرش ويا هر کله ودلش ، به کسي چي ، په چاي يي څه ؟؟؟؟

ببينيد تمام فاميل ها مجموعه از اشخاص ويا انسانهاي ناهمګون ويا انسان هاي مختلفالقواره ، مختلفالعقيده ، مختلفالسليقه ، ومختلفالجنس ، ومختلفالفاميلي ، و مختلفالمنطقه يعني  ، زن از يک فاميل ، از ديګر قريه ، از ديګر محيط ، از ديګر طرز ديد وديګر خوي وعادات ، وديګر شوق وسليقه ، از ديګر فکر و انديشه و شوهر هم به عين ترتيب ، حال شما بزرګوار ها چطور دو انسان ( مختلفل کرکتر ،مختلفلعقيده ، مختلفلذايقه ، مختلفلشوق و علاقه ، مختلفل لباس ، مختلفل جنس و جلد و شکل را باهم در يک بستر زير يک کمپل يا لحاف جاي مي دهيد  ، يکجا ، بالا و پايين ، زبان به زبان ، لب به لب ، دهان به دهان ، بغل در بغل مي سازيد )، ؟؟؟؟ که اصلا يکديګر خودرا در اولين تماس ويا اولين بر خورد بد مي بيند ويا ازش بدش مي ايد ، به خاطر برخورد زشت اين ويا ان طرف ، به خاطر عدم رعايت نظافت و پاکي ، بوي دهن ، ګنده بغل ، نسوار وياسګرت بوي ، عرق بوي وچرک بوي ، خلم بيني ويا موي بيني ويا بروت وريش چتل و سالها ناششته ، و يا استعمال عطر مرده وغيره ؟؟؟؟؟؟

اجتماع ما به اين شکل فاميل ساخته يا فاميل تشکيل داده ، حال اګر موضوع سيواد و تحصيل ، ماموريت وکار ، شغل وحرفه را درين چوکات اضافه کنيد و زندګي بدوي و ابتدايي محلي قريه و قشلاق و محله را مدنظر بګيريم که حاکميت و قدرت ، سخن ګفتن ، تبليغ و نصايح ، تنبه کردن وجزادادن به دست ملا امام قريه و ملک قريه و يا چند زميندار و يا فيودال ريش سفيد شکم کته سودخوار باشد ، اين زندګي که در ان “” برق ، آب ګرم ، حمام وتشناب وشاور وکمود درک نه دارند و کناراب کلوخي است و اب ګرم غسل کردن نيست ، داش و يخچال نيست ، شپش هم در وجود هرکدام فراوان است ، دستان وپاها ترقيده و کالاي ژنده و پينه پينه ، پا برهنه ، ناخن رسيده ، راديو ، تلويزيون وکمپيوټر وآي پد و موبايل و انتر نيت نيست ، بايد فقط و فقط محل تدوير مجالس ومفاهمه ومذاکره مسجد شريف يا تکيه خانه باشد که بالاي کاه شالي مرد وطفل خورد وکلان مي شيند وبه سخنان و تبليغات راست ودروغ وغير علمي ملا ګوش مي دهد ، اين زندګي  دوزخ نيست زندګي قرون اوسطي و قرن سنګ نيست ؟؟؟؟؟؟؟

از خلقت زمين يا کره ماه ۴،۵ مليارد سال مي ګذرد ، از پيدايش ناندرتالها يا انسانهاي ابتدايي  به حساب تاريخ نويسان ۵۰،۰۰۰ سال قبل در اندونيزيا پوسيل انسان مانند ناندرتال پيدا شده ، درين زما اديان ومذاهب به زعم هر طايفه و قبيله دين ومذهبي ظهور کرده است که تخمينا در جهان تخمينا ۴۳۰۰ اديان موجود است که هر کدام شان طريقت ، اصول ، پرنسيب ها و اشکال مختلف دارد و به خاطر اهداف معين ومشخص ظهور کرده است ، از جمله دين اسلام است که به نام دين صلحه و دين اخوت و برادري ثبت شده است ، متاسفانه مبلغين و علم برداران شان اين دين را بر ضد انسان وبه خاطر عقب ماني و تحقير و توحين انسان ها خاصتا خود مسلمان ها استعمال کردند در افغانستان شما بايد به سخنان من باور کنيد که در ۴۰ سال واپسين دين داران اين تيکه داران و فرمانروايان اسلام از دين اسلام در افغانستان دين ( ترور – دين سر بريدن – دين سنګ سارکردن – دين به اتش زدن – دين زير موتر ساختن – دين چوب زدن ودره زدن – دين لغت وبکس زدن – دين تک حزبي فقط اسلامي به ديګر احزاب و سازمان ها اجازه داده نمي شود که در واقعيت سبب برخورد ها ، مناقشات و جنګ هاي فيزيکي مي شود و عين کار است که دو مرد وزن بيدون توافق باهم ازدواج مي کند – ودين ريش وموي دراز ماندن تعريف وډيکتي نموده است )، چرا چړي ، آخوند ، طالب ، ملا ، مولوي ، سيد هزاره در مساجد وتکيه خانه ها به مردم در وقت جماعت بر ضد کمونست ها ( خلقي و پرچمي ، سازايي و ماويست ها )، تبليغات ضد مي کند و نمي ګذارند که نظريات شان چاپ و در مجالس تبليغ نمايند ، هيچ کدام شان حق نه دارند مانع ومخالف عقايد ديګران شود من پيشتر چهار قوم ومليت را نام ګرفتم که قرار باشد که تنها اين ها مالکالملک هستند وديګران نيستند طرح و تصميم تان غلط است ، همان بير کله وبير خيال باشد من نمي توانم به فرمايش شما نان بخورم زيرا شما تکليف مريضي داريد ، سوپ بي نمک مي خورين چاينکي بينمک مي خورين ، قابلي کم روغن مي خورين ومن بر عکس بايد هر کس در هر جاي که زندګي مي کند آزاد است ومانع کسي ديګر نه شود به شرط که ضررش به همسايه ويا کسي ديګر نرسد  ؟؟؟؟؟