مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

«
»

اسناد جدیدِ برنامۀ سلاح‌های میکروبی آمریکا در اوکراین

وزارت دفاع روسیه اسناد جدیدی از برنامۀ سلاح‌های میکروبی ایالات متّحده در اوکراین منتشر کرده که حاکی از مشارکت شرکت فایزر و مدرنا در این برنامه است.نویسنده: توماس روپِر، Thomas Röperمترجم: م. نوریبرگرفته از : وب‌سایت «آنتی اشپیگل» ــ Anti Spiegel ــ ۱۱ ماه مه ۲۰۲۲ *

وزارت دفاع روسیه موفق شده طرح مزبور را بررسی و جزئیات آن را روشن نماید. رهبران حزب دموکرات، نظریه‌پرداز فعالیت‌های نظامی ــ بیولوژیکی آمریکا در اوکراین بوده‌اند، به این ترتیب که قوۀ مجریه چهارچوب قانونی برای تأمین هزینۀ تحقیقات زیست پزشکی از بودجۀ فدرال آمریکا را فراهم آورده است. سازمان‌هایی که تحت کنترل حزب دموکرات هستند، از‌جمله صندوق سرمایه‌گذاری کلینتون‌ها، راکفلرها، جرج سوروس و بایدن منابع مالی لازم را با تضمین دولتی جمع‌آوری کرده‌اند. شرکت‌های بزرگ داروسازی نیز در این طرح مشارکت داشته‌اند از‌جمله فایزر، مدرنا، مرسک و مؤسسۀ نزدیک به وزارت دفاع آمریکا، Gilead. متخصصان آمریکایی بدون رعایت استانداردهای ایمنیِ بین‌المللی مشغول به آزمایش داروهای جدید بر روی انسان‌ها بودند. در نتیجه مؤسسات غربی موفق شده‌اند هزینۀ طرح‌های تحقیقاتی را به مقدار زیاد کاهش دهند و از این مزیت در عرصۀ رقابت با سایر شرکت‌ها سود ببرند.

ابتدا می‌خواهم یادآوری کنم که ادعاهای روسیه در مورد برنامۀ سلاح‌های میکروبی ایالات متّحدۀ آمریکا، پروپاگاندای روسی نیست بلکه این موضوع برای من و منبع اطلاعات من که به اتّفاق هم برای نوشتن کتاب Inside Corona ــ (۱) روی این موضوع کار کردیم امری شناخته شده بود، ضمن این که بسیاری از اسناد این برنامه مدتی طولانی در اینترنت قابل دسترس بود تا وزارت دفاع آمریکا آنها را از دسترس خارج ساخت.

اسناد منتشر شده از سوی وزارت دفاع روسیه مرا شگفت‌زده نکرد زیرا اولأ در این رابطه روزنامه‌نگاران تحقیقی قبلأ مطالبی منتشر کرده بودند (منظور نویسنده به‌عنوان مثال تحقیقات طویل‌المدت روزنامه‌نگار Dilyana Gaytandzhiev و مقالات اوست که براساس اسناد هک شده نوشته شده‌اند. توضیح مترجم). ثانیأ همان‌طور که گفتم در جریان تحقیقات برای نگارش کتاب فوق‌الذکر برای من روشن شده بود که Peter Daszak، کسی که در اوکراین مسئول تحقیقات بر روی ویروس کرونای خفاش‌ها بود در ووهان چین نیز با همین تحقیقات مشغول بوده است. این مسائل پروپاگاندای روسیۀ «خبیث» نیست بلکه در صفحۀ اینترنتی سازمان تحت نظارت شخص مزبور، یعنی سازمان EcoHealth Alliance نیز موجود است.

پیش از ترجمۀ بیانیۀ اخیر وزارت دفاع روسیه (از زبان روسی به آلمانی) می‌خواهم شرح کوتاهی از اسناد سابقأ منتشرشده از سوی وزارت دفاع روسیه را ارائه دهم:

اوایل مارس ۲۰۲۲ وزارت دفاع روسیه اسنادی را منتشر کرد که نشان می‌دادند اوکراین پس از آغاز عملیات نظامی ‌ویژۀ روسیه عوامل بیماری‌زا را در آزمایشگاه‌ها با عجله معدوم کرده است. در این بازۀ زمانی وجود عوامل بیماری‌زا و کار بر روی آنها در غرب اساساً تکذیب شد. در همان اوایل ماه مارس وزارت دفاع روسیه همچنین مبادرت به انتشار جزئیاتی در خصوص عوامل بیماری‌زای مورد آزمایش و این که کدام سازمان‌های آمریکایی در آن مشارکت داشته‌اند، نمود.

آنچه که در ابتدای ماه مارس برچسب «پروپاگاندای روسی» بر آن زده شد، چند روز بعد از سوی معاون وزارت خارجۀ ایالات متّحده، ویکتوریا نیولند در جریان استماع وی درپارلمان آمریکا و با سوگند وی تأیید شد که این خبر نیز در رسانه‌های غرب انعکاسی نیافت. علاوه براین سازمان بهداشت جهانی در اواسط ماه مارس ۲۰۲۲ از دولت اوکراین تقاضا کرد «عوامل بیماری‌زای بسیار خطرناک» را معدوم نماید، موضوعی که رسانه‌های غرب بازهم علاقه‌ای برای انتشار آن نشان ندادند. بنابراین در غرب تقریباً کسی از این موضوع مطلع نیست در حالی که رسانه‌های روسیه به تفصیل به این موضوع پرداخته‌اند.

اواخر ماه مارس ۲۰۲۲ وزارت دفاع روسیه اسناد و جزئیات بیشتری در مورد برنامۀ سلاح‌های میکروبی ایالات متّحده منتشر کرد که حاکی از این بودند که در کنار سازمان‌های مختلف، سازمانی از نیویورک به نام Rosemont Seneca، در تأمین مالی برنامۀ فوق‌الذکر در اوکراین مشارکت داشته که متعلق به پسر رئیس‌جمهور آمریکا Hunter Biden است.

اسناد منتشرشدۀ متعاقب آن پرده از آزمایشاتی روی انسان‌ها در اوکراین برداشت. اواسط آوریل نیز اسناد دیگری با جزئیات بیشتر منتشر شدند و ازآ ن به بعد اطلاعات جدیدی در این زمینه ارائه نشده است.

در یازدهم ماه مه ۲۰۲۲ وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای مطبوعاتی جزئیات دیگری در این خصوص منتشر کرد که من آن راعیناً از زبان روسی به آلمانی ترجمه کرده‌ام:

«وزارت دفاع روسیه کماکان در حال بررسی مواد  واسناد به‌دست آمده از برنامۀ نظامی ــ بیولوژیکی ایالات متّحده و اعضای ناتو در اوکراین است.

سابقأ ما به Robert Pope مدیر «برنامۀ کاهش تهدیدات» و مبتکر طرح انباشت مرکزی میکروارگانیسم‌های بسیار خطرناک در کیف اشاره کردیم. وی در بیانیه‌ای به تاریخ ۱۰ آوریل ۲۰۲۲ گفت: «دلیلی برای این ادعا که در اوکراین تحقیقاتی با هدف تهیه و تولید سلاح‌های میکروبی صورت گرفته موجود نیست….» وی سابقاً نیز گفته بود «… وقتی آمریکایی‌ها شروع به همکاری با اوکراین کردند سلاح‌های میکروبی پیدا نکردند و هنوزهم پیدا نکرده اند… علاوه براین اوکراین فاقد زیرساخت‌های لازم برای تهیه و تولید سلاح‌های میکروبی است….»

می‌خواهم یادآوری کنم که باید ترجیحاً از واژۀ «سلاح‌های میکروبی» استفاده کرد، در حالی که مشتریان آمریکایی علاقه به استفاده از سایر نام‌گذاری‌ها دارند: وبا، تولارمی (تب خرگوش)، طاعون و‌ هانتاویروس.

در نتیجۀ عملیات نظامی ‌در قلمروِ اوکراین، دلایل و اسنادی در ارتباط با کار بر روی عوامل بیماری‌زایی کشف شدند که مواد بالقوه قابل استفاده برای تولید سلاح‌های میکروبی هستند. همچنین آشکار شد که اوکراین از سازندۀ پهباد «بایراکدار» جویای این مسأله شده است که آیا می‌توان پهبادهارا مجهّز به پخش ذرات بیولوژیکی در هوا کرد یا نه؟

علاوه براین در ۹ مارس ۲۰۲۲ سه پهباد با مخزن دارای ظرفیت سی لیتر مواد برای پخش در Cherson و در اواخر آوریل، ده عدد پهباد با همان مشخصات در Kakhovka به‌دست نیروهای روسیه افتادند.

همۀ یافته‌ها و اطلاعات فوق‌الذکر صحّت گفته‌های کارشناسان آمریکایی را زیر سؤال می‌برد.

ما خلاصه‌ای از همکاری و هماهنگی آزمایشگاه‌های بیولوژیکی و انستیتوهای تحقیقاتی در اوکراین را ارائه داده‌ایم. بررسی‌های اولیه نشان می‌دهند که اوکراین در اصل محل آزمایش برای توسعۀ اجزای سلاح‌های میکروبی و آزمایش نمونه‌های جدید دارو بر روی انسان‌ها بوده است.

وزارت دفاع روسیه موفق شده طرح مزبور را بررسی و جزئیات آن را روشن نماید. رهبران حزب دموکرات، نظریه‌پرداز فعالیت‌های نظامی ــ بیولوژیکی آمریکا در اوکراین بوده‌اند، به این ترتیب که قوۀ مجریه چهارچوب قانونی برای تأمین هزینۀ تحقیقات زیست پزشکی از بودجۀ فدرال آمریکا را فراهم آورده است. سازمان‌هایی که تحت کنترل حزب دموکرات هستند، از‌جمله صندوق سرمایه‌گذاری کلینتون‌ها، راکفلرها، جرج سوروس و بایدن منابع مالی لازم را با تضمین دولتی جمع‌آوری کرده‌اند. شرکت‌های بزرگ داروسازی نیز در این طرح مشارکت داشته‌اند از‌جمله فایزر، مدرنا، مرسک و مؤسسۀ نزدیک به وزارت دفاع آمریکا، Gilead. متخصصان آمریکایی بدون رعایت استانداردهای ایمنیِ بین‌المللی مشغول به آزمایش داروهای جدید بر روی انسان‌ها بودند. در نتیجه مؤسسات غربی موفق شده‌اند هزینۀ طرح‌های تحقیقاتی را به مقدار زیاد کاهش دهند و از این مزیت در عرصۀ رقابت با سایر شرکت‌ها سود ببرند.

مشارکت سازمان‌های تحت کنترل حزب دموکرات و همچنین مشارکت سایر سازمان‌های بیوتکنولوژیک در طرح و معالاً افزایش درآمد آنها، منبع مالی علیحده‌ای برای حزب دموکرات در کارزارهای انتخاباتی و امکان صرف مخفیانۀ آن منابع بدون نظارت و حسابرسی را فراهم کرده است.

در کنار شرکت‌های داروسازی و پیمانکاران وزارت دفاع آمریکا، نهادهای دولتی اوکراین نیز در فعالیت‌های ذکر شده همکاری کرده‌اند. وظیفۀ اصلی آنها سرپوش گذاشتن بر فعالیت‌های غیرقانونی، انجام آزمایشات میدانی و تحقیقات بالینی وهمچنین تهیۀ مواد لازم برای کار بوده است.

به‌عنوان مثال وزارت دفاع ایالات متّحده با استفاده از مکان ویژه‌ای برای آزمایش که عملأ تحت نظارت بین‌المللی نبوده و با استفاده از تجهیزات فنیِ مدرنِ مؤسساتِ چندملیتی، توان تحقیقاتی خود را نه‌تنها در عرصۀ سلاح‌های میکروبی بلکه کسب اطلاعات در مورد آنتی بیوتیک‌های مقاوم و همچنین در مورد موجود بودن آنتی بادی‌ها علیه بیماری‌های معیّنی در اهالی مناطق معیّنی بالا برده است.

باید به این نکته هم اشاره کرد که نه‌تنها ایالات متّحده بلکه تعدادی از هم پیمانان ناتو نیز طرح‌های نظامی ــ بیولوژیکی خود را در اوکراین انجام داده‌اند.

در سال ۲۰۱۳ دولت آلمان مستقل از واشنگتن آغاز برنامه‌ای تحت عنوان برنامۀ ایمنیِ زیستی را تصویب کرد. دوازده کشور ازجمله اوکراین در این طرح مشارکت دارند (همینطور گرجستان و قزاقستان). از کشور آلمان انستیتو میکروبیولوژی ارتش فدرال در مونیخ، انستیتو روبرت کخ از برلین، انستیتو Löffler از Greifswald و انستیتو Nocht برای طب مناطق استوایی از‌ هامبورگ در این طرح همکاری می‌کنند. (انستیتو ارتش آلمان در مونیخ همان آزمایشگاهی است که گویا مسموم شدن الکسی ناوالنی را تأیید کرده است، توضیح نویسنده)

مشارکت مؤسساتی که زیرمجموعۀ ارتش فدرال آلمان هستند تأیید‌کنندۀ سمت‌و‌سوی تحقیقات بیولوژیکی در اوکراین می‌باشند و این سؤال را ایجاد می‌کنند که اهداف نیروهای نظامی‌ آلمان در جمع آوری مواد بیولوژیکی از شهروندان اوکراین چه بوده است.

همچنین اسناد به‌دست آمده اثبات‌کنندۀ همکاری لهستان در آزمایشگاه‌های اوکراین هستند. اسناد نشان می‌دهند که انستیتوی دامپزشکی لهستان در زمینۀ تحقیقات جهت ارزیابی خطر همه‌گیری و شیوع ویروس ‌هاری در اوکراین شرکت داشته است. جالب توجه است که این تحقیقات با همکاری انستیتو Battele که یکی از پیمانکاران وزارت دفاع آمریکاست انجام گرفته بود.

علاوه براین، اسناد به‌دست آمده مؤید این نکته‌اند که انستیتو اپیدمی‌ و بهداشت لهستان که وابسته به دانشگاه پزشکی Lemberg است، دانشگاهی که بودجۀ آن توسط دولت لهستان تأمین می‌شود، با طرح‌های نظامی ــ بیولوژیک آمریکا همکاری داشته است. مثلاً انستیتوی مزبور از سال ۲۰۰۲ برنامه‌ای برای بازآموزی متخصصینی را به اجرا گذاشته است که تجربه در عرصۀ کار با مواد و تکنولوژی استفادۀ دوگانه(dual use) را داشتند.

در مورد حوادث زیست محیطی در اوکراین نیز اطلاعاتی به‌دست آمده است. به‌عنوان مثال متخصصین روسیه موادی را به‌دست آورده و آزمایش کرده‌اند که پرده از استفادۀ عامدانه از عوامل بیماری‌زا برمی‌دارد. در سال ۲۰۲۰ ویروس مقاوم بیماری‌زای سل در Slawjanoserbski در جمهوری خودمختار لوهانسک، با هدف آلوده کردن اهالی این بخش مورد استفاده قرارگرفته است. اسکناس جعلی آلوده به عامل بیماری‌زای سل در منطقۀ Stepovoye بین کودکان پخش شده است. طراحان این جنایت رفتار کودکان را مد نظر داشته‌اند که بنابه عادت هر چیزی را به دهان می‌گذارند یا مواد غذایی را بدون شستن دست‌ها می‌خورند.

نتایج آزمایشات باکتریولوژیکی مؤید مقاوم بودن باکتری‌های در خط اول و دوم در مقابل داروهای آنتی بیوتیک بودند که این به‌معنی شدیدتر بودن بیماری و هزینۀ بیشتر معالجه است.

طبق نتایج آزمایشات مرکز بهداشت و بیماری‌های واگیردارِ جمهوری لوهانسک، آلوده کردن اسکناس‌های جعلی به احتمال قریب به یقین عامدانه بوده است. زیرا مواد مزبور حاوی سویه‌های بسیار خطرناکِ ویروس و درحدی از تراکم بوده‌اند که ایجاد عفونت و تبدیل آن به بیماری سل قطعی باشد.

پزشک مسئول بیمارستان سل جمهوری لوهانسک نهایتاً در نتیجۀ آزمایش نوشته است که «… کلیۀ شواهد حاکی از دخالت عامل انسانی در آلوده‌سازی عامدانۀ اسکناس‌ها با مواد بیماری‌زای خطرناک است….»

ما قبلاً گزارش داده بودیم که مواد بالقوه خطرناک بیولوژیکی روی بی‌دفاع‌ترین گروه از اشخاص، یعنی بیمارانِ بیمارستان روانی شمارۀ سه در خارکف آزمایش شده است.

ما اطلاعات تازه‌ای کسب کردیم که جزئیات آزمایشات غیرانسانی وزارت دفاع آمریکا را روی شهروندان اوکراین در بیمارستان روانی شمارۀ یک منطقۀ Streletsche در خارکف را برملا می‌کند. مهمترین گروهی که مورد آزمایش قرارگرفته‌اند گروهی از مردان چهل الی شصت ساله با فرسودگی مفرط جسمانی بوده‌اند.

برای مخفی نگاه داشتن مشارکت ایالات متّحده در طرح، متخصصان تحقیقات بیولوژیکی از طریق کشورهای ثالث به اوکراین سفر می‌کردند. در اسناد ارائه شده عکسی از Linda Oporte متولد فلوریدا دیده می‌شود که دخالت مستقیم در پیشبرد کار در اوکراین داشته است.

در ژانویۀ ۲۰۲۲ اتباع خارجی دخیل در آزمایشات را با شتاب از اوکراین خارج کرده‌اند و دستگاه‌ها و مواد مورد استفاده را به غرب اوکراین انتقال داده‌اند.

متخصصین وزارت دفاع روسیه بررسی‌ها و تحقیقات فوق‌الذکر را در همان دو آزمایشگاه ماریوپل انجام داده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد اسنادِ مؤید همکاری ارتش آمریکا باعجله معدوم شده‌اند. بررسی‌های اولیه از اسناد باقیمانده حاکی از آن است که ماریوپل به‌عنوان مرکز منطقه‌ای جمع‌آوری و صدور گواهی عوامل بیماری‌زای «وبا» مورد استفاده قرار می‌گرفت. سویه‌های انتخاب شده از این مرکز به مرکز بهداشت عمومی ‌در کیف و از آنجا به آمریکا ارسال می‌شدند. این فعالیت‌ها از سال ۲۰۱۴ آغاز و تا پیش از عملیات نظامی‌ روسیه در اوکراین ادامه داشته است.

 در آزمایشگاه بهداشت و اپیدمولوژی صورت جلسه‌ای به تاریخ ۲۵ فوریۀ ۲۰۲۲ در مورد معدوم نمودن مجموعۀ جمع‌آوری شدۀ عوامل بیماری‌زا یافت شده که نشان می‌دهد در این آزمایشگاه روی ویروس‌های وبا، تولارمی ‌و سیاه زخم کار می‌شد. ظاهرأ بخشی از مجموعۀ جمع‌آوری شده در آزمایشگاه دامپزشکی را نتوانسته‌اند معدوم نمایند. متخصصان روسی با رعایت نکات ایمنی ۱۲۴ سویه را ضبط و آزمایش بر روی آنها را مقرر کرده‌اند.

موضوع نگران‌کننده در این خصوص این است که این مجموعه حاوی ویروس‌هایی هستند که به‌طور معمول در دامپزشکی استفاده نمی‌شوند. مانند تیفوس، پاراتیفوس و قانقاریا. این امر می‌تواند سندی بر استفادۀ خلاف از آزمایشگاه و دخیل بودن آن در برنامۀ میکروبی ــ نظامی ‌باشد.

ما آزمایشات بر روی کلّیۀ موادی را که از آزمایشگاه‌های ماریوپل به‌دست آمده ادامه خواهیم داد و نتایج آن را به اطلاع همگان خواهیم رساند.

وزارت دفاع روسیه اطلاعاتی در خصوص تدارک و اجرای تحریکاتی به‌دست آورده که هدف آن متّهم کردن نیروهای نظامی‌ روسیه به استفاده از سلاح‌های کشتارجمعی است تا متعاقب آن با اجرای سناریویی مشابه آنچه که در سوریه اتفاق افتاد، دلایلی را سرهم و مقصر بودن روسیه را اثبات کنند.

درخواست‌های دولت شهر کیف برای ارسال تجهیزات تنفسی و جلدی برای حفاظت در مقابل مواد شیمیایی سمّی و مواد نظامی ‌بیولوژیکی دالّ بر احتمال زیاد استفاده ازین شیوه‌هاست. تحویل داروهای ضدِ مواد سمّی فسفردار به اوکراین موجبی برای نگرانی است. به تقاضای وزارت بهداشت اوکراین فقط در سال ۲۰۲۲ بیش از ۲۲۰‌هزار آمپول Atropin و همچنین موادی برای مداوای اختصاصی و مواد ضدعفونی از ایالات متّحده ارسال شده‌اند.

اطلاعات کسب شده حاکی از تدارک و اجرای برنامۀ تهاجمیِ نظامی ــ بیولوژیکی توسط آمریکا در قلمرو خاک اوکراین است. با این هدف که ابعاد و نتیجۀ ایجادِ عامدانۀ یک اپیدمی ‌در منطقۀ معینی را مورد آزمایش قرار دهند.

عملیات نظامی ‌روسیه توانست از گسترش حضور نظامی ــ بیولوژیک ایالات متّحده در اوکراین جلوگیری و آزمایشات جنایتکارانه بر روی مردم غیرنظامی ‌اوکراین را متوقف کند».

 
۱ــ توضیح مترجم: کتاب Inside Corona توسط نویسندۀ مقاله و یک متخصص IT که ترجیح داده ناشناس باقی بماند و نویسندۀ مقاله از وی به‌عنوان منبع اطلاعات نام می‌برد، نوشته شده است. موضوع کتاب تحقیق بر روی شبکۀ بزرگی از اشخاص حقیقی، سازمان‌های دولتی و غیردولتی، بنیادها و انستیتو‌های ملی و فراملی و همچنین شرکت‌های داروسازی بزرگ است. بنابه ادعای نویسندگان کتاب این شبکه از سال ۲۰۱۶ به‌تدریج تأسیس شده و در تحقیقات بر روی ویروس‌ها، تهیۀ مقدمات مقابله با پاندمی‌ کووید ــ ۱۹، اتخاذ تصمیمات در مورد مبارزۀ جهانی با پاندمی‌ کرونا و تهیۀ واکسن مشارکت داشته‌اند. نویسندۀ مقالۀ فوق در خلال این تحقیقات که براساس اسناد موجود در اینترنت صورت گرفته، در جریان آزمایشگاه‌های بیولوژیکی آمریکا در سراسر جهان از‌جمله در ووهان و اوکراین قرار گرفته است.

* https://www.anti-spiegel.ru/۲۰۲۲/neue-unterlagen-ueber-das-us-biowaffenprogramm-in-der-ukraine-veroeffentlicht/‎