کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

اردوغان به سزن آکسو: «زبانت را قطع می‌کنیم»! 

      بهرام رحمانی

bahram.rehmani@gmail.com 

بحران‌های اردوغان و دولتش بی‌شمار و عمیق و گسترده است به‌طوری که برخی از انتخابات زودرس و برکناری اردوغان سخن به میان آورده‌اند. اما اردوغان برای جلوگیری از اعتراضات مردمی هر موضوعی را دستاویز قرار می‌دهد تا به مخالفین خود و آزادی بیان و اندیشه شکننده  در جامعه ترکیه حمله کند.

رجب طیب اردوغان در مقام ریاست جمهوری فرمان قطع زبان یک خواننده‌ محبوب و مردمی را صادر می‌کند؟ در حالی که در یک جامعه متمدن و دموکراتیک رییس جمهور و نخست وزیر و سایر مقامات بلندپایه جرات نمی‌کنند این چنین شهروندان را تهدید کنند.

بیرجه آکالای، بازیگر زن، به درستی در پست‌های اینستاگرامی خود گفته است: «تلاش شما برای تغییر روش کار با متن ترانه‌ها دیگر جواب نمی‌دهد. شما می‌خواهید از وضعیت وخیم ما، بیکاری، فقر، کوهپیمایی‌ها، قتل‌ها و آزار و اذیت‌ها صحبت نشود.» 

تصویر
C:\Users\ashena\Desktop\Emomi\Bahram\cumhurbaskani-erdogan-dan-sezen-aksu-yorumu-hz-adem-e-uzanan-dilleri-kopaririz-1061.jpg

رجب طیب اردوغان رییس‌جمهوری ترکیه جمعه 21 ژانویه 2022 در نماز مسجد «چاملیجا»ی استانبول، با اشاره تلویحی به ترانه خانم سزن آکسو، خواننده سرشناس ترکیه، گفته است: «کسی نمی‌تواند به حضرت آدم و حوی زبان‌درازی کند. هر زبانی که دراز شود، وظیفه ماست که آن را از بیخ بکنیم.»

ترانه «Şahane Bir Şey Yaşam – شاهانه بیر شئی یاشاماک»‌(یک زندگی شاهانه کردن) سال ۲۰۱۷ منتشر شد، اما انتشار دوباره آن در ۳۰ دسامبر سال گذشته میلادی در کانال یوتیوب خانم آکسو جنجالی شد و طی این مدت نزدیک چهار میلیون بازدید داشته است.

آکسو در بخشی از این ترانه می‌خواند: «سوار افسانه‌ای شده‌ایم و به سوی قیامت می‌رویم. به آن آدم و حوای جاهل سلام برسانید». متن ترانه را خانم آکسو سروده است.

اردوغان انتشار این ترانه را «تحقیرآمیز» خوانده است و گفته است: «کسی نمی‌تواند به مادرمان حوی، زبان‌درازی کند. وظیفه ماست که حد و اندازه تحقیرکننده‌ها را گوشزد کنیم.»

طی روزهای گذشته انتقادهای تندی از طرف حزب اسلامی حاکم و برخی سیاست‌مداران و مبلغین مذهبی علیه خام آکسو مطرح شده و هشتگ «سزان آکسو اندازه‌ات را بشناس» فعال شده است.

پس از این سخنان ترحیک‌آمیز و فاشیستی اردوغان، گروهی به خانه اکسو حمله‌ور شدند و جلوی درب منزل او دست به اعتراض زدند. اما این تجمع با دخالت پلیس رو‌به‌رو شد و معترضان به میدان کانلیجا هدایت شدند. هم اکنون، اطراف خانه سزن آکسو توسط پلیس تحت حفاظت قرار گرفته است.

هم‌چنین تجمعاتی مقابل خانه وی در استانبول انجام شده است و مخالفان می‌گویند علیه او شکایت کرده‌اند.

گروهی به آهنگ «Şahane Bir Şey Yaşamak» سزن آکسو معترض شدند و در مقابل دادگاه در آنکارا تجمع کردند. آن‌ها به دلیل اظهارات سزن آکسو در مورد آدم و حوا علیه او شکایت کیفری کردند. میکائیل یلماز، سخن‌گوی این گروه، مدعی: «این آهنگ توهین به تمام بشریت است.»

مجمع دینی ترکیه نیز در واکنش به انتشار دوباره این ترانه، گفته است «حتی با مماشات، این ترانه دست‌کم بی‌احترامی به مقدسات» است. یک نماینده اسلام‌گرای مجلس نیز خواهان محاکمه خانم آکسو و توقیف دارایی‌هایش شده است.

دولت باحچلی، رهبر حزب فاشیستی «حرکت ملی»، و از متحدان رجب طیب اردوغان، در سخنرانی در مقابل نمایندگان این حزب، آکسو را «خواننده‌ای غیرمسئول» خواند.

مصطفی آچیکگوز، نماینده حزب حاکم عدالت و توسعه و از منتقدان سزن آکسو در توییتی خطاب به او نوشت: «شما از مد افتاده‌اید»، جامعه ما از افرادی مانند شما خسته شده است.»

احمد محمود اونلو، روحانی مشهور نیز از سزن آکسو انتقاد کرد و او را «فردی نادان که چیزی از کلام خدا نمی‌داند» نامید.

مراد شاهین، رییس جنبش بقای ملی، یک گروه حامی حزب عدالت و توسعه هم اعلام کرد که جلوی خانه آکسو اعتراض خود را نشان می‌دهد.

در مقابل، خواننده‌ها و هنرمندانی هم از سزن آکسو حمایت کردند. مصطفی صندل خواننده نامدار پس از اعلام حمایتش از آکسو تهدید شد.

اکرم امام‌اوغلو شهردار استانبول و از جناح اپوزیسیون، علی باباجان، معاون اقتصادی سابق اردوغان از خانم آکسو دفاع کرده‌اند. علی باباجان سال ۲۰۱۹ راهش را از حزب حاکم «عدالت و توسعه» جدا کرد و حزب جهش و دموکراسی را بنیان نهاد.

علاوه بر این هشتگی با عنوان «سزن آکسو تنها نیست» در رسانه‌های اجتماعی فعال شده است.

باباجان گفته است ترکیه تنها با «آزادی بیان و اندیشه» می‌تواند توسعه یابد و کسانی که در متن ترانه‌ای دنبال تعابیر و تفاسیر مذهبی هستند، تنها «زشتی‌ها» را به این کشور خواهند آورد.

اکرم امام اوغلو، شهردار استانبول و از امیدهای جانشینی اردوغان در انتخابات آینده ریاست جمهوری ترکیه در حمایت از آکسو گفت: «او یک هنرمند است و صحبت خواهد کرد. هنرمندان صدای درونی این کشور هستند. هیچ‌کس نمی‌تواند این صداها را خاموش کند.»

انگین آلتای از حزب جمهوریت هم با اشاره به سیاسی بودن اعتراضات گفت: «آن‌هایی که فریاد «گرسنه‌ام، سردم شده و بیکارم» را نمی‌شنوند، پس از دشمن خارجی در جست‌و‌جوی یک دشمن داخلی جدید هستند… دکانداران صحبت خواهند کرد، دهقانان. حرف خواهند زد، کارگران حرف می‌زنند، بازنشسته‌ها و هنرمندها هم حرف می‌زنند.»

آیتون چیرای، مشاور ارشد رییس حزب «نیک IYI» از احزاب تازه تاسیس مخالف حزب حاکم نیز گفت: «سزن آکسو داستان زندگی نسل ماست… فقط کسانی که توانایی تفکر انتزاعی را از دست‌ داده‌اند و افراد شرور این کلمات کنایه‌آمیز را توهین‌آمیز می‌بینند.»

هم‌چنین در شبکه‌های اجتماعی، از هشتگ «سزن آکسو تنها نیست» برای حمایت از این خواننده استفاده شده است.

Şahane Bir Şey Yaşam – یک زندگی شاهانه کردن

با تلخ و شیرینش

چه چیز شگفت‌انگیزی برای زندگی کردن

کف سنگ رسیدی، قد بلند بایست

هزار بهانه، هزار بازی

به فال رسیدیم

ما به جهنم می‌رویم

به آن نادان سلام برسان

حوا و آدم

آه دوباره، آه دوباره

جلوی ما پرتگاه، پشت سر ما کوه است

ما خواهیم سوخت، آن‌ها خواهند سوخت

قطعا

گل رز و خار وجود دارد

عشق هست، جنگ هست

همه چیز برای همه ما

سرنوشت زنده است

بدرود با تابستان

با ضیافت و آهنگ

فرا رسیدن بهار

قرمز، بنفش، سبز یا بنفشه لالا چه‌قدر عالی است

فاطمه سزن یلدیریم Fatma Sezen Yildirim معروف به سزن آکسو ( Sezen Aksu) متولد 13 ژوئیه 1954، یکی از مشهورترین خوانندگان ترکیه است. وی هم‌چنین از معروف‌ترین آهنگ‌سازان ترکیه است. آکسو به عنوان ملکه موسیقی ترکیه شناخته می‌شود و آلبوم های او بیش از 40 میلیون به فروش رفته است.

علاوه بر خوانندگی، او بازیگر، ترانه ساز و شعر نویس نیز هست. او فعالیت هنری خود را در سال 1975 شروع کرد.جالب است بدانید ترانه‌های این خواننده، با صدای بیش از 100 خواننده دیگر به صدا در آمده است. آکسو کار کردن با هنرمندان جوان را دوست دارد و به‌عنوان تهیه‌کننده با آن‌ها کار می‌کند. موضوعات ترانه‌های او بسیار گسترده و از ترانه‌های عشقی گرفته تا ترانه‌های انگیزشی و زندگی روزمره، سروده می‌شوند.

سزن آکسو محبوبیت بالایی در کشور ترکیه و هم‌چنین در کشورهای عربی و ایران دارد. دلیل این محبوبیت نمایش درام‌های ترکیه‌ای با آوازها و ترانه‌های سزن آکسو است که حقیقتا بسیار زیبا و دل‌نشین هستند. یوتیوب پر از ترانه‌های سزن آکسو با زیرنویس به زبان‌های دیگر از جمله عربی است.

در نیمه‌های قرن بیستم در یک شب تابستانی در خانه‌(سامی یلدیریم) در ازمیر ترکیه دعوای سختی بین دختر نوجوانی به نام فاطمه و والدینش رخ داد. دخترک عاشق موسیقی و آواز بود اما پدر و مادرش برای او آینده‌ای درخشان و شغلی «شرافتمندانه» مثل مهندسی و یا پزشکی را می‌خواستند. هیچ‌یک از طرفین از موضع خود کوتاه نمی‌آمد، دخترک مثل همیشه به اتاق کوچکش پناه برد.

به محض این که صدای بسته شدن درهای خانه را شنید که پدر و مادرش برای رفتن به سینما خانه را ترک می‌کردند چراغ‌های خانه را خاموش کرد و روی بالکن خانه آمد و در زیر نور کم‌رنگ خیابان شروع به خواندن ترانه و آواز نمود. مردم در زیر بالکن جمع شده و او را تشویق می‌کردند. بیست سال پس از آن شب ترکیه در برابر دختر نوجوان که اینک بر بلندای موسیقی ترکیه ایستاده بود زانو زد و کوچه‌ها و خیابان‌ها پر از آوازها، آهنگ‌ها و شعرهای او شد.

Biliyorsun – می‌دانم  

زندگی بعضی وقت‌ها آن‌قدر بی‌رحمه که

یک نقطه ضعف کوچک می‌گیره

در ضعیف‌ترین زمانت بدون این‌که احساس کنی

تو رو از ته قلبت زخمی می‌کنه

اگه دست‌هاشو هم ببندی

اگه در سرت طوفان هم باشه

تو با تمام قدرتت هم مقابله بکنی

تو رو به عشق بی‌رحم دچار می‌کنه

تو هم مثل من حقایق رو می‌بینی

نمی‌تونیم با هم بشیم، تو هم مثل من می‌دونی

انسان یک دنیای دیگه هستی عزیزم

تو در زمین دنیای خودت می‌خوابی

حق با توئه، یکم دیر با هم رو‌به‌رو شدیم

در حالی که بدون حرف زدن به تفاهم رسیدیم

بعضی چیزا هست که گفته نمی‌شه

من و تو حرفارو در سکوت زدیم

اگه انسان گرفتار تلخی‌ها بشه

و با اون عشق دوباره متولد بشه

از نو دنیای خودش رو هم بسازه

خاطرات و حقایق را، جدا جدا تجربه می‌کنه

تو هم مثل من حقایق رو می‌بینی

نمی‌تونیم با هم بشیم، تو هم مثل من می‌دونی

انسان یک دنیای دیگه هستی عزیزم

تو در زمین دنیای خودت بزرگ می‌شی

فاطمه سزن یلدیریم‌(سزن اکسو) در سال ۱۹۵۴ در شهر‌(سرای کوی) در استان دنیزلی به دنیا آمد و در دوران کودکی از آن‌جا که پدرش یک معلم بود به ازمیر ترکیه نقل مکان کردند. بسیاری از هم محلی‌هایش از شخصیت شورشی و بی‌پروای او و رویاهای پر سر و صدایش از زمان کودکی می‌گفتند.

فاطمه سزن زمانی که به مدرسه آواز می‌رفت، متوجه شد که صدایش با بقیه فرق دارد و رساتر و گویاتر از سایر همکلاسی‌هایش می‌خواند. سزن همراه دوستانش به کافه تریا می‌رفت و ناگهان روی میز می‌پرید و در مقابل تعجب دوستانش شروع به خواندن می‌کرد. وقتی والدینش این اندازه از شوق و عصیان او را در زمینه موسیقی دیدند دست از نصیحت برداشته و او را به حال خود رها کردند.

Unuttun Mu Bani  – آیا فراموشم کردی؟

آیا فراموشم کردی؟ همه چیزم را؟

آیا همه آثارم را پاک کردی؟

آیا هرگز به فکر من افتادی؟

آیا آن ترانه هرگز خوانده نشد؟

آن ساحل، آن خانه، آن جزیره

آیا پذیرش این موضوع هم جرم است برای من؟

فکر می‌کردم که عشق فقط در فیلم‌ها چنین سرنوشتی می‌یابد

من هنوز هم می‌گردم سرگردان

خواهی دید مرا در وضعی دیوانه‌وار

همه کارهایم بی‌سر انجام بود – نشد – راه‌حل چیست؟

 نتوانستم فراموشش کنم – رفت.

ای عشق! تو کجا هستی الان؟

تو هم منو ترکم کردی؟

هر گناهی که مرتکب شده‌ام بر من ببخش

بگذار بزرگی برای تو بماند – این‌طور نیست؟

تو هم اگر نباشی دیگر – این کشتی کاملا غرق خواهد شد

آیا فراموشم کردی؟ همه چیزم را؟

آیا همه آثارم را پاک کردی؟

سزن فعالیت حرفه‌ای خود را در سال ۱۹۷۵ با انتشار اولین ترانه اش آغاز کرد. او پس از اولین آلبومش با آهنگ‌سازان مطرحی از جمله (اونو تونچ) موسیقی‌دان معروف ارمنی همکاری کرد. ترانه‌های او به شکل گسترده‌ای میان مردم ترکیه دست به دست می‌شد، و آثار او نوید صدای جدیدی را در عرصه موسیقی پاپ می‌داد که تلفیقی از اصالت شرقی و الحان غربی بود. ترانه‌های او رنگین کمانی از ترانه‌های ترکی، کردی و ارمنی و حتی جغرافیای بالکان است، تا جایی که نام او را به سرعت بر سر زبان‌ها انداخت و او را محبوب قلب‌ها در میان موم مردم ترکیه و منطقه نمود.

حازم شاهین موسیقی‌دان مصری درباره سزن چین گفته است:

در صدای سزن نوری است که به قلب‌ها رخنه می‌کند و احساس منحصر به فرد رمزآلودی را به وجود می‌آورد. او کاریزمای توصیف‌ناپذیری دارد، در صدایش احساس موج می‌ زند و کلماتش از واژگان عاشقانه معمولی فراتر رفته و به فلسفه‌های عمیق زندگی می‌رسد.

وی در ادامه می‌گوید: وقتی صدای سزن را می‌شنوم انگار ترکیه را می‌شنوم با همه اصالت و مدرنیته‌اش و با همه تاریخ، تنوع و زیبایی آن. 

دکتر اوزان آکسوی موسیقی‌دان ترک و استاد دانشگاه نیویورک نیز گفته است: هیچ‌کس نمی‌تواند به سطح او برسد، او با سابقه چهل ساله‌اش ذائقه موسیقیایی نسل‌ها را تغییر داد.

به گفته کارشناساسن از ویژگی‌های سزن آکسو قدرت او در ساختن عوالم خیره کننده از شادی، رنج، اندوه، خستگی، خوشبینی، حسرت و ظریف‌ترین احساسات انسانی است. وی هنرمندی است که در آهنگ (منو فراموش نکنBeni Unutma ) غرور و التماس در هم آمیخته یک عاشق را فریاد می‌زند و گاه به کسوت یک بانوی طناز و دلربای فرانسوی در می‌آید که معشوقه سابقش را در آهنگ Pardon می‌نوازد. وی حسرت برای عشق از دست رفته و آتشین خود را در آواز(هنوز دیوانه توام Ben Sevdalı Sen Belalı) به نمایش می‌گذارد.

در سال ۲۰۰۹ میلادی یک منجم فرانسوی به نام Jean Claude Merlin با الهام از ترانه‌(کوتلاماKutlama ) با صدای سزن، نام شهاب سنگ اکتشافی‌اش را به همین اسم نام‌گذاری کرد.

سزن آکسو که فعالیت‌های مختلفی در رشته بازیگری نیز انجام داد، در سال ۱۹۷۸ که آلبوم «سرچه» را به بازار عرضه نمود، برای اولین بار در یک فیلم سینمایی، ایفای نقش کرد. در فیلم «مینیک سرچه» ساخته عاطف ییلماز، به همراه بولوت آراس، نقش اول را بر عهده گرفت. در سال ۱۹۸۱ به همراه عادیله ناشیت، شنر شن و آلتان اربولاک در موزیکال «سزن آکسو و کازینواش» و در سال ۱۹۸۶ در موزیکال «هزار سال قبل، هزار سال بعد» ایفای نقش نمود.

سزن آکسو به تمرین‌های بازیگری خود، با انجام نمایشنامه‌های کوتاه در کنسرت‌های «ساز یا جاز»، «سزن آکسو می‌سراید» و برنامه تلویزیونی «شوی سزن آکسو» ادامه داد. در سال ۱۹۹۰ سزن به همراه فرهان شنسوی در فیلم «تنهایی بزرگ» ساخته یاووز اوزکان در نقش اول بازی کرد.

سزن که یکی از غول‌های موسیقی پاپ ترک است، تا کنون آلبوم‌های موفق بسیاری از قبیل سن آغلاما، دوش باحچه لری، ایشیک دوغودان یوکسلیر، شارکی سویلمک لازیم و کاردلن را به بازار عرضه کرده است.

بیش از ۴۰ میلیون از آلبوم‌های وی به فروش رفته است. از وی به عنوان ملکه موسیقی ترکیه نیز یاد می‌کنند. سزن خوانندگان زیادی را به جامعه ترکیه تقدیم کرده ‌است.

سزن تحصیلات خود را در دبیرستان دخترانه ازمیر و دانشکده زراعت دانشگاه اژه، که به خواست پدرش وارد شد، به پایان رساند. سزن به همراه درس‌های موسیقی سنتی که از «روشدو شارداغ» گرفت، در کلاس‌هایی چون نقاشی و بازیگری نیز شرکت نمود.

سزن حیات هنری خود را در سال ۱۹۷۵ آغاز کرده و در کنار خوانندگی، بیش از ۴۰۰ ترانه ساخته است. سزن آکسو که صاحب ۸ صفحه ۴۵ دور، ۳ آلبوم سینگل و ۲۷ آلبوم است، در نزدیک به ۱۵ آلبوم نیز به‌عنوان خواننده میهمان، جای گرفته است. از سوی دیگر، در نزدیک به ۴۰ آلبوم گلچین نیز به آثارش جای داده شده است.

در حالی که ترانه‌های سزن از طرف بیش از ۱۰۰ خواننده مختلف به صدا درمی‌آید، کار تهیه‌کنندگی برای هنرمندان جوان را، که برای وی مهیج می‌باشد برعهده گرفته است. در آثار او، از عشق گرفته تا زندگی روزمره هر آن‌چه که به طبیعت انسان مربوط است، به خصوص آثار امیدوار کننده، به چشم می‌خورد.

در سال ۲۰۰۶ شعرهای او در کتابی با نام «شعر اکسک» جمع‌آوری شد. سزن که در بیش از ۲۰ کشور، نزدیک به ۱۵۰۰ کنسرت برپا کرده، فعالیت‌های مختلفی با خواننده‌های خارجی و ترک انجام داده است. سزن از اطلاعات موسیقی‌دانانی که با آن‌ها کار کرده است، استفاده نموده است ولی اننو تونچ و آتیللا اوزدمیراوغلو، نقش بسیار مهمی درپیشرفت شغلی وی داشته‌اند. 

سزن آکسو سال ۲۰۰۲ طی سری کنسرت‌های آسپندوس، افس و بروکسل، تحت عنوان «ترانه‌های ترکیه»، با گروه‌هایی که در ترکیه، آثاری در زبان‌های دیگر اجرا می‌کنند، در یک صحنه جای گرفت. با گوران برگوویچ از بوسنی هرز گوین، هریس آلکسیو از یونان و ارکستر سمفونی متروپل هلند، کنسرت‌های مشترکی برگزار نمود. از سوی دیگر آثار سزن آکسو از سوی خوانندگان مشهوری چون آلساندور سافییا تنور ایتالیایی و هاللی والانس خواننده مشهور استرالیایی، نیز به صدا درآورده شده است.

سزن آکسو برای اولین بار در یک فیلم سینمایی، ایفای نقش کرد. در فیلم «مينیک سرچه» ساخته عاطف ییلماز، به همراه بولوت آراس، نقش اول را بر عهده گرفت. در سال ۱۹۸۱ به همراه عادیله ناشیت، شنر شن و آلتان اربولاک در موزیکال «سزن آکسو و کازینواش» و در سال ۱۹۸۶ درموزیکال «هزار سال قبل، هزار سال بعد» ایفای نقش نمود. در سال ۱۹۹۰ سزن به همراه فرهان شنسوی در فیلم «تنهایی بزرگ» ساخته یاووز اوزکان در نقش اول بازی کرد.

سزن هم‌چنین تورهایی در اروپا و آمریکا هم برگزار کرد که به گسترش شهرت و محبوبیت وی انجامید. محبوبیت سزن آکسو تنها به خاطر صدای زیبایش نبود بلکه او برای حمایت از حقوق اقلیت‌ها، اصلاح قانون اساسی، حقوق زنان و اصلاح آموزشی و محیطی در ترکیه تلاش زیادی کرد و مردم قدردان تلاش‌های او بوده‌اند. سزن از جمله مدافعین حقوق زنان و مخالف سرسخت ازدواج دختران در سنین پایین است.

Adi Bende Sakli  – نامش برایم محفوظ است

خواب‌ها با درد پاره می‌شوند

گوشه‌های پنهان پناهگاه نیستند

بر آسمان، ماه شب چهارده

من ماه تمام هستم.

خاطره واپسین را بر سینه‌ات نگه دار

به همین‌قدر راضی‌ام یار

در دیاری دوردست خانه و کاشانه دار

خوشبختی بیش از همه حق اوست

در این حکایت خسته، شکسته و وارفته هم

نامش برایم محفوظ است.

قـمری‌هایی که بر شاخه محبت نشسته‌اند

از من جدایی را پرسیدند

گفتم آتش سوزی، معذرت

گفتم برف

گفتم عادت؛ عشق را هدف گرفتند!

گفتم عادت؛ عشق را هدف گرفتند!

سزن آکسو چهار بار ازدواج کرد که هر چهار بار به طلاق انجامید. در سن جوانی با حسن یوسکتپه (Hasan Yüksektepe)‌ازدواج کرد و این دو پس از مدت کوتاهی جدا شدند. در ابتدای زندگی حرفه ای خود، وی با علی انجین اکسو‌(Ali EnginAksu) ازدواج کرد که نام خانوادگی وی را ثبت کرد و بعدا از آن استفاده کرد. در ۱۰ ژوئیه ۱۹۸۱، سزن در حالی که فرزندشان را باردار بود با سینان آذر (SinanÖzer)‌ ازدواج کرد که ازدواج این دو در سال ۱۹۸۳ به جدایی انجامید. ازدواج وی با روزنامه‌نگار احمد اوتلو (Ahmet Utlu)‌در سال ۱۹۹۳ نیز کوتاه مدت بود و به طلاق منجر شد. سزن آکسو از سینان اوزر یک فرزند پسر به نام میتحات جان دارد که خواننده اصلی گروه Pist است.

در سال ۲۰۱۱ رادیوی ملی آمریکا صدای او را در میان پنجاه صدای برتر جهان قرار داد و او را بهترین صدای ترکیه معرفی کرد. آلبوم اخیر او در سال ۲۰۱۷ منتشر شده و رنگ و بویی شاد و پر از مفاهیم رومانتیک و در عین حال عمیق دارد. سزن امروز علاوه بر خوانندگی سرمایه‌گذار و مربی آواز است و استعدادهای جدیدی را به دنیای موسیقی معرفی کرده است. وی از جمله مدافعین حقوق زنان و مخالف سرسخت ازدواج دختران در سنین پایین است.

سزن آکسو یکی از معروف‌ترین خوانندگان ترکیه است که به ملکه پاپ شهرت دارد. او میلیون‌ها طرفدار در این کشور و در سایر کشورها دارد. سزن که در بیش از ۲۰ کشور، نزدیک به ۱۵۰۰ کنسرت برپا کرده، فعالیت‌های مختلفی با خواننده‌های خارجی و ترک انجام داده ‌است.

بی‌شک ضرورت دارد که از آزادی بیان و اندیشه در ترکیه و به همین دلیل از سزن آکسو حمایت کنیم! 

Sen aglama – گریه نکن

من گم شده بودم، من جدا افتاده بودم

و زمان لبریز از اندوه بود

اشک را در دو چشمان تو دیدم

«جدایی و عشق همیشه با هم می‌آیند»

مثل یک ترانه، مثل یک شعر

محبوب من! تمام رنج‌ها را زیستم

و اکنون من از تو یک خاطره دارم

من مهر تو را با تمام اندوهم نگاه می‌دارم

تو را هم‌چون رازی پنهان کردم

مثل یک تعهد، مثل یک رویای رازآلود

حالا می‌توانم این اندوه را بر شانه‌هایم حمل کنم، تو برو

تو برو… اندوه رفتنت با من خواهد ماند

گریه نکن، نمی‌توانم گریه‌ات را تحمل کنم

گریه نکن محبوب من! که اندوه تو را نمی‌توانم ببینم

قلب مرا بگیر و بگذار پیش تو باشد

که اگر مال خودم باشد، زندگی نتوانم کرد.

دوشنبه چهارم بهمن 1400 – بیست و چهارم ژانویه 2022