مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

«
»

آمریکا چگونه «سمّ» بیولوژیکی، شکاف قومی‌و تضاد ایدئولوژیک را در سراسر جهان گسترش می‌دهد

نویسنده: ژانگ منگسومترجم: سایت «۱۰ مهر»برگرفته از : گلوبال تایمز (یادداشت سردبیری) ــ ۱۰ آوریل ۲۰۲۲ *

از زمانی که درگیری نظامی‌ بین روسیه و اوکراین آغاز شد، جامعه بین‌المللی به‌طور فزاینده‌ای از نقشی که ایالات متحده و ناتو در پشت این بحران ایفا کرده‌اند، آگاه شده است. 

از تأمین مالی آزمایشگاه‌های بیولوژیکی تا ایجاد شکاف قومی‌ و تقابل ایدئولوژیک در سراسر جهان؛ از اعمال تحریم‌ها بر «کشورهای نافرمان» تا مجبور ساختن سایر کشورها برای انتخاب یک طرف، ایالات متحده مانند یک «مدیر جنگ سرد» یا یک «خون‌آشام» که «دشمن» خلق می‌کند و از آتش جنگ ثروت می‌سازد، عمل کرده است. گلوبال تایمز مجموعه‌ای از داستان‌ها و کاریکاتورها را منتشر می‌کند تا نشان دهد که چگونه ایالات متحده در موقعیت ابرقدرت خود، در جهان بحران پشت بحران می‌آفریند و دردسر می‌سازد. 

پس از جنگ جهانی دوم، ایالات متحده سرتاسر جهان را درنوردید و به‌هر جا که پا گذاشت، پشت سر طاعونِ جنگ و نفرت را به‌جا گذاشت. چه در جبهه بیولوژیکی و چه در جبهه ایدئولوژیک، ایالات متحده بزرگترین «ناشر سمّ» است.

•    چهار بخش گذشته گلوبال تایمز در همین زمینه:
•    ۱ــ محرک بحران اوکراین: ناتو به رهبری ایالات متحده برای تحت فشار قرار دادن روسیه از وعده خود «نه یک اینچ به‌سمت شرق» تا سرحد ممکن خودداری می‌کند.
•    ۲ــ بی‌ثبات‌سازی: پشت هر جنگ و آشفتگی در جهان، سایه‌ای از پرچم ستاره‌ای است.
•    ۳ــ «خون‌آشام» در جنگ: جنگ‌طلبان ایالات متحده از آشفتگی خونین در کشورهای دیگر تغذیه می‌کنند.
•    ۴ــ‌ طراح جنگ سرد: ایالات متحده با یادآوری «پیروزی» گذشته خود، انقلاب‌های رنگی را به قرن بیست و یکم می‌آورد تا هژمونی خود را حفظ کند.

و اینک بخش پنجم آن: ایالات متحده چگونه «سمّ» بیولوژیکی، شکاف قومی ‌و تضاد ایدئولوژیک را در سراسر جهان گسترش می‌دهد.

(توضیح عکس: یک تانک ارتش ایالات متحده در ۲۳ مارس ۲۰۰۳، زمانی که نیروهای ایالات متحده به عراق حمله کردند، به عمق خاک عراق می‌رود.)

آزمایشگاه‌های مرموز زیستی 

از زمانی که درگیری بین روسیه و اوکراین شروع شد، آزمایشگاه‌های بیولوژیکی در اوکراین که توسط ایالات متحده تأمین مالی می‌شوند، توجه جهانی را به‌خود جلب کرده است. 

به گزارش تاس، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه در ۲۲ مارس گفت که روسیه نمی‌تواند راه‌اندازی آزمایشگاه‌های بیولوژیکی توسط ایالات متحده در اوکراین را با چشم‌انداز توسعه اجزای سلاح‌های بیولوژیکی تحمل کند. تاس می‌افزاید، وزارت دفاع روسیه اوایل همان ماه، همچنین فاش کرد که ایالات متحده بیش از ۲۰۰ میلیون دلار برای آزمایشگاه‌های زیستی در اوکراین هزینه کرده است. 

ارتش روسیه اعلام کرد اسنادی را به‌دست آورده است که تأیید می‌کند اوکراین شبکه‌ای متشکل از حداقل ۳۰ آزمایشگاه بیولوژیکی را ایجاد کرده است که با کمک آنها و با استفاده از زیست‌شناسی مصنوعی، آزمایش‌های بیولوژیکی بسیار خطرناکی را، با هدف تقویت بیماری‌زایی طاعون، سیاه زخم، تولارمی، وبا و سایر بیماری‌های کشنده انجام می‌دهد. بر اساس بیانیه نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، واسیلی نبنزیا، این کار به‌طور مستقیم تحت سرپرستی آژانس کاهش تهدیدات دفاعی ایالات متحده (DTRA) به‌نفع مرکز ملی اطلاعات پزشکی پنتاگون تأمین مالی و نظارت می‌شود. 

وزارت دفاع روسیه گفت که از جزئیات پروژه‌ای که در آزمایشگاه‌های کیف، خارکف و اودسا اجرا شده بود، مطلع گردیده است. این پروژه احتمال انتشار عفونت‌های خطرناک از طریق پرندگان مهاجر، از‌جمله آنفولانزای بسیار فرگیر H۵N۱ (تا ۵۰ در صد موارد کشنده برای انسان‌ها) و بیماری نیوکاسل را مورد مطالعه قرار می‌داد. 

به‌عنوان بخشی از برخی پروژه‌های دیگر و به‌عنوان حامل عوامل بالقوه سلاح‌های بیولوژیکی، خفاش‌ها در نظر گرفته شده‌اند.  از‌جمله اولویت‌های شناسایی شده، مطالعه پاتوژن‌های باکتریایی و ویروسی قابل انتقال از خفاش‌ها به انسان است: پاتوژن‌های طاعون، لپتوسپیروز، بروسلوز و همچنین بیماری کرونا ویروس‌ها و فیلوویروس‌ها. 

بر اساس بیانیه نبنزیا، تجزیه و تحلیل مواد به‌دست‌آمده، انتقال بیش از ۱۴۰ کانتینر حاوی «انگل‌های خارجی» ** خفاش‌ها را از آزمایشگاه زیستی در خارکف به خارج از کشور تأیید می‌کند. 

آزمایشگاه‌های زیستی در اوکراین تنها تعداد انگشت شماری از ۳۳۶ آزمایشگاه بیولوژیکی هستند که طبق گزارش‌ها، ایالات متحده در ۳۰ کشور در سراسر جهان، بودجه مالی آن‌ها را تأمین می‌کند. به گفته وزارت دفاع روسیه، اکثر این آزمایشگاه‌ها در خاورمیانه، آسیای جنوب شرقی، آفریقا و در امتداد مرزهای اتحاد جماهیر شوروی سابق قرار دارند. 

علیرغم پنهان‌کاری‌ها، فعالیت‌های مشکوک آزمایشگاه‌های زیستی خارج از ایالات متحده قبلاً فاش شده بود. 

در اوت ۲۰۲۱، یک گروه مدنی کره جنوبی از آزمایشگاه‌های زیستی فورت دیتریک (Fort Detrick Bio) و نیروهای ایالات متحده در کُره (USFK) به دلیل قاچاق مواد سمی‌ به پایگاه‌های نظامی ‌آمریکا در کُره، که نقض قوانین داخلی است، شکایت کرد. 

در دسامبر ۲۰۱۵، خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی فاش کرد که نیروهای ایالات متحده در کُره USFK از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ با استفاده از نمونه‌های سیاه زخم خنثی شده، ۱۵ آزمایش در پادگان یونگسانِ سئول انجام داده‌اند. 

مقامات ایالات متحده از زمانی که روسیه اسناد مربوطه را فاش کرد، پاسخ‌های نامتناسبی به موضوع آزمایشگاه‌های زیستی داده‌اند. آنها وجود چنین آزمایشگاه‌هایی را پذیرفتند، اما نتوانستند شواهد قابل‌توجهی ارائه کنند مبنی بر اینکه برنامه‌هایی که آن را تأمین مالی کرده‌اند برای ارتقای سلامت عمومی‌ است. از همین رو، سوء‌ظن جهانیان نسبت به چنین آزمایشگاه‌هایی افزایش یافته است. 


(توضیح عکس: معترضان لیبیایی در ۱۱ مارس ۲۰۱۱ با گسترش بهار عربی در این کشور در بنغازی تجمع کردند. ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه در ۱۹ مارس ۲۰۱۱ با بمباران در لیبی مداخله کردند.)

ایجاد آشفتگی و تفرقه 

ایالات متحده به‌خود می‌بالد که «شهر بالای تپه» و «فانوس دریایی دموکراسی» است. با این حال، تاریخ ایالات متحده سراسر مملو از جنگ و کشتار بوده است. در طول بیش از ۲۴۰ سال تاریخ آمریکا، تنها ۱۶ سال از آن بدون جنگ و خونریزی گذشته است. 

پس از پایان جنگ جهانی دوم، ایالات متحده به قدرتمندترین کشور جهان تبدیل شد، اما برای آمریکا، جنگ به ابزار مهمی‌ برای حفظ هژمونی خود تبدیل شد. 

داده‌ها نشان می‌دهد که از پایان جنگ جهانی دوم تا سال ۲۰۰۱، ایالات متحده ۲۰۱ مورد از ۲۴۸ درگیری مسلحانه را در ۱۵۳ نقطه در سراسر جهان آغاز کرد که بیش از ۸۰ درصد از کل درگیری‌ها را تشکیل می‌داد. 

برای مثال، جنگ کره (۱۹۵۳ ــ ۱۹۵۰)، منجر به کشته شدن بیش از ۳ میلیون غیرنظامی‌ و ایجاد حدود ۳ میلیون پناهنده شد و تقریباً تمام شهرهای بزرگ در شبه جزیره کره ویران شدند. 

در دهه ۱۹۵۰ و بلافاصله پس از پایان جنگ کره، ایالات متحده به‌بهانه جلوگیری از گسترش کمونیسم در جنوب شرقی آسیا در ویتنام مداخله کرد. در طول جنگ ویتنام، جنایاتِ ارتش ایالات متحده این جنگ را به طولانی‌ترین و وحشیانه‌ترین جنگ از زمان جنگ جهانی دوم تبدیل کرد. 

دولت ویتنام تخمین می‌زند که حدود ۲ میلیون غیرنظامی‌ در این جنگ کشته شدند که بسیاری از آنها به‌نام مبارزه با کمونیست‌های ویت‌کنگ توسط نیروهای آمریکایی سلاخی شدند. 

در ماه مارس ۱۹۹۹، نیروهای ناتو به رهبری ایالات متحده، تحت عنوان «جلوگیری از فاجعه انسانی» آشکارا شورای امنیت سازمان ملل را دور زدند و یوگسلاوی را به‌مدت ۷۸ روز بمباران کردند که منجر به کشته شدن بسیاری از غیرنظامیان بی‌گناه شد. 

پس از حملات ۱۱ سپتامبر در سال ۲۰۰۱، ایالات متحده ابتدا به‌نام مبارزه با القاعده و طالبان به افغانستان حمله کرد و سپس با اتهامات واهی به جنگ در عراق پرداخت. 

در طول سال‌ها ایالات متحده، در کشورهای عرب، «بهار عربی» را شکل داد و آتش جنگ‌های داخلی در لیبی و سوریه را برانگیخت. از سال ۲۰۰۱، در اثر جنگ‌ها و عملیات نظامی ‌ایالات متحده، بیش از ۸۰۰‌هزار نفر کشته و ده‌ها میلیون نفر آواره شده‌اند. 

میشل گلدبرگ ستون‌نویس نیویورک تایمز در سپتامبر ۲۰۲۱ و در آستانه بیستمین سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر نوشت: «ما قدر و قیمت دشمنانمان را بزرگ کردیم تا نیاز خود به انتقام را برآورده کنیم. ما جنگ‌های سلطه‌گرانه را برای تغییر شکل جهان به‌راه انداخته‌ایم و در عوض اجازه داده‌ایم تا خودمان بازسازی شویم… ما قابله‌هایی شدیم که تروریست‌هایی بدتر از آنهایی را که قصد جنگیدن با آنان را داشتیم، به‌وجود آوردیم.»  

صدور «دموکراسی» 

رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده جیمی ‌کارتر زمانی گفت که ایالات متحده به دلیل تمایل به تحمیل ارزش‌های آمریکایی بر سایر کشورها «جنگجوترین کشور در تاریخ جهان» است. 

جنگ سرد تا حدودی یک رویارویی جهانی بود که از دیدگاه ایدئولوژیک ناشی می‌شد. در این فرآیند، ایالات متحده سیستم گفتمانی خود را ایجاد و به اصطلاح  «لیبرال دموکراسی» را ترویج کرد که اساس هژمونی فرهنگی آن را تشکیل داد. 

دیپلمات آمریکایی ویلیام بلوم در کتاب خود، «مرگ‌بارترین صادرات آمریکا»، می‌نویسد: دموکراسی، حقیقت دربارۀ سیاست خارجی ایالات متحده و هر چیز دیگر، ارتباط نزدیک بین توسعه خارجی آمریکا و «صادرات دموکراسی» آن را آشکار می‌کند.

لیندسی اورورک، دانشمند علوم سیاسی در کالج بوستون، در کتاب خود، «تغییر رژیم پنهان: جنگ سرد مخفی آمریکا» می‌نویسد: بین سال‌های ۱۹۴۷ تا ۱۹۸۹، ایالات متحده ۶۴ عملیات مخفیانه براندازی و شش عملیات آشکار را انجام داد. کاستاریکا، گواتمالا، اکوادور، بولیوی، السالوادور، گرانادا، هندوراس، پاناما، ‌هائیتی، ونزوئلا … از میان همه همسایگان آمریکای لاتین، کمتر کشوری را می‌توان یافت که با دخالت ایالات متحده مواجه نشده باشند. 

پس از پایان جنگ سرد، ایالات متحده مداخله‌گرایی بی‌پروا را ترویج و تشوق کرد و اغلب «انقلاب‌های رنگی» را صادر کرد. فرانسیس استونور ساندرز در کتاب «چه کسی پایپر را پرداخت کرد؟ سیا و جنگ سرد فرهنگی» (Who Paid the Piper? Die CIA und der kulturelle Kalte Krieg)، می‌نویسد: تحقیقات کنگره ایالات متحده در سال ۱۹۷۶ نشان داد که تقریباً ۵۰ درصد از ۷۰۰ کمک مالی در زمینه فعالیت‌های بین‌المللی توسط بنیادهای اصلی وابسته به سازمان سیا تأمین شده است؟ این بنیادها از نخبگان و دانشجویان کشورهای دیگر برای تحصیل در ایالات متحده حمایت و از این طریق «رهبران عقیده» را که در خدمت منافع ایالات متحده هستند انتخاب و پشتیبانی می‌کنند. 

ایالات متحده همچنین مدت‌هاست که کمک‌های اقتصادی را با «انقلاب دمکراتیک» مرتبط کرده و برخی از کشورهای در حال توسعه را از طریق نهادهای مالی بین‌المللی خود تحت فشار قرار داده است. به‌نظر می‌رسد اکثر دریافت‌کنندگان نسخه ایالات متحده از دموکراسی، به دور از دستیابی به ثبات و رفاه، در «مسیر تله دمکراتیک» گرفتار آشفتگی سیاسی و سیر قهقرایی ملی شده‌اند.

همانطور که مایکل پارنتی، دانشمند علوم سیاسی آمریکایی، خاطرنشان کرد، ایالات متحده سال‌هاست که از این عینک «دمکراتیک» استفاده می‌کند. احساس برتری غیرقابل توضیح، ایالات متحده را وادار کرده است که بر این تصور بایستد که به اصطلاح «شهر روی تپه» است، دموکراسی خود را به‌عنوان یک «الگوی بین‌المللی»، یک فرضیه بدون پشتوانه تلقی کند و انگشت اتهام را به‌سوی دیگر کشورها نشانه رود. اشتیاق ایالات متحده برای «صادرات دموکراسی» در واقع به دموکراسی نیست، بلکه در مورد حفظ هژمونی آمریکاست. بیل کلینتون رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده می‌گوید، «دفاع از آزادی و ترویج دموکراسی در جهان فقط بازتابی از عمیق‌ترین ارزش‌های ما نیست. آنها برای منافع ملی ما حیاتی هستند.»

* https://www.globaltimes.cn/page/۲۰۲۲۰۴/۱۲۵۸۹۵۵.shtml

** ‫انگل خارجی مانند کک و شپش و کنه و مایت در بدن خفاش‌ها زیاد دیده می‌شود (مترجم) ‬