کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

آمریکای همیشه در حال جنگ

نویسنده: پل کریگ روبرتس *مترجم: ک. رادینبرگرفته از : سایت روسی «جنگ و صلح»، ۴ فوریه ۲۰۲۰

مسئله‌ای که در برابر ما قرار دارد این است که آیا روسیه برای اینکه از سوی غرب به‌رسمیت شناخته شود، سوریه و ایران را در ازای عضویت در سیاست فاسد و عملکرد اجتماعی جهان غرب خواهد فروخت. با توجه به منافع الیگارشی روسیه و گروه‌های مالی ـ اقتصادی که با تکیه بر غارتگری آمریکا در روسیه دوران یلتسین ثروتمند شده بودند، بعید نیست که دولت روسیه به حضور بیشتر اسراییل در خاورمیانه به‌ازای عضویت در جهان غرب راضی شود. روسیه به‌طور جدی در معرض فساد از سوی غرب است.
 

کارگردان «الیور استون» برای  فیلم‌های خود ۱۲ جایزه دریافت کرده است. این دستاورد کاملاً برجسته در صورتی که وی به‌دنبال بودجه فیلمی ‌باشد، که یکی از جنگ‌های آمریکا را مورد انتقاد قرار دهد، مفهومی ‌ندارد. «شما نمی‌توانید چنین ماجرایی را بگویید». استون گله می‌کند که عدم توافق وی با نظر رسمی ‌به «محاصره اقتصادی» او انجامیده است.‌ هالیوود همان سانسوری را اعمال می‌کند که «سی ان ان»، «نیویورک تایمز» و دیگر رسانه‌های طرفدار دولت که از جنگ حمایت می‌کنند، به‌کار می‌برند. استون خاطر‌نشان می‌کند که ما هرگز نقطه نظر کشورهایی را که  به‌عنوان «تهدید» معرفی شده‌اند مانند روسیه، چین، کره شمالی، ایران و ونزوئلا، نمی‌شنویم. استون می‌گوید، ما درباره حزب سیاسی دمکرات یا جمهوری‌خواه صحبت می‌کنیم، اینها به‌هر حال احزاب جنگ هستند. واقعیت این است که رهبران حزب دمکرات مانند هیلاری کلینتون و جو بایدن نیز مانند دیک چینی و نومحافظه‌کاران صهیونیست حامیان جنگ هستند و «به شما نشان می‌دهند که تا چه اندازه آمریکا کوته‌نظر است».

همانطور که پوتین در مصاحبه با استون خاطر‌نشان کرد: «مهم نیست که چه کسی رئیس‌جمهور آمریکا است». سیاست واشنگتن کسب برتری از طریق جنگ است. ترامپ گفت که می‌خواهد آمریکا را از جنگ خارج کند. ترامپ گفت که او رابطه با روسیه را عادی می‌کند و نیروهای نظامی ‌آمریکایی را از کشورهایی که جرج بوش و اوباما به آنها توسط ارتش آمریکا یا توسط مزدورانی با نام «مبارزان راه آزادی» تجاوز کردند، خارج می‌کند. علاوه بر‌این تحت فشار «روسی گیت» و استیضاح، ترامپ بدون موفقیت به‌دنبال حمایت لابی‌های قدرتمند اسراییلی بود. ما می‌بینیم که فعال‌ترین افراد در استیضاح ترامپ اعضای یهودی اکثریت دموکرات در کنگره هستند و بیشترین شهادت‌های موهوم، دروغین علیه ترامپ از یهودیان بود. با این وجود ترامپ ریاست جمهوری خود را در خدمت اسراییل قرار داد. اخیراً ترامپ اظهار داشت که به درخواست اسراییل وی از توافق پایدار بین‌المللی با ایران امتناع ورزیده است و نتیجه‌گیری کرد که ایران غنی‌سازی اورانیوم تسلیحاتی را متوقف کرده است. بنابراین ترامپ به‌گفته خودش اظهار حق‌شناسی از نتانیاهو می‌کند که متهم به چندین جرم جنایی است و در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با نخست‌وزیر اسراییل در واشنگتن در روز سه شنبه، ۲۸ ژانویه سال ۲۰۲۰ که باید هر آمریکایی را شرمنده کند، ما را وادار می‌کند که احساس شرم عمیقی بکنیم: رئیس‌جمهور آمریکا به حضار طرفدار اسراییل در کاخ سفید اعلام کرد: «همانطور که همه می‌دانند، من برای اسراییل کارهای زیادی انجام دادم؛ انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم [القدس]، به‌رسمیت شناختن بلندی‌های جولان، و صراحتاً بگوییم، احتمالاً از همه مهم‌تر ـ خروج از توافق هسته‌ای وحشتناک با ایران».

ترامپ صاحب ارتفاعات جولان سوریه، منطقه‌ای که توسط اسراییل تصرف شده، نیست و مطابق قوانین بین‌المللی نمی‌تواند به اسراییل ضمیمه شود؛ هیچ مرجع قانونی برای واگذاری خاک سوریه به اسراییل وجود ندارد. اما ترامپ این کار را انجام داد.

تبصره: ترامپ دستاویزهای جدیدی برای استیضاح خود ارائه می‌دهد، اما این امر مستلزم موضع ضدِ اسراییلی دمکرات‌ها بود که آنها هیچگاه این کار را انجام نمی‌دهند. و جمهوری خواهان نیز این موضع را نخواهند داشت. هر دو طرف علاقمند به حمایت از لابی اسراییلی هستند. از این رو جنگ آمریکا به‌خاطر اسراییل در خاورمیانه ادامه خواهد داشت. اسراییل به آب‌های ذ‌خیره جنوب لبنان احتیاج دارد. و همان‌طور که دو تلاش ناموفق نشان می‌دهند اسراییل نمی‌تواند به این اهداف به تنهایی دست یابد. اسراییل ارتش خود را دوبار به جنوب لبنان فرستاد تا منطقه را اشغال کند و هر دوبار نیز ارتش با‌آوازه اسراییل برای نجات جان خود از شبه‌نظامیان حزب‌الله فرار کرد. حزب‌الله توسط سوریه و ایران تأمین مالی و تجهیز می‌شود و همانا به‌همین دلیل است که نتانیاهو از دست‌نشانده خود دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا استفاده می‌کند تا شرایط را برای ادامه مرگ آمریکایی‌ها که به‌خاطر اسراییل علیه سوریه و ایران می‌جنگند، ایجاد کند. ترامپ قطعاً از دستورالعمل‌های نتانیاهو پیروی می‌کرد، اما روسیه در راه است. مسئله‌ای که در برابر ما قرار دارد این است که آیا روسیه برای اینکه از سوی غرب به‌رسمیت شناخته شود، سوریه و ایران را در ازای عضویت در سیاست فاسد و عملکرد اجتماعی جهان غرب خواهد فروخت. با توجه به منافع الیگارشی روسیه و گروه‌های مالی ـ اقتصادی که با تکیه بر غارتگری آمریکا در روسیه دوران یلتسین ثروتمند شده بودند، بعید نیست که دولت روسیه به حضور بیشتر اسراییل در خاورمیانه به‌ازای عضویت در جهان غرب راضی شود. روسیه به‌طور جدی در معرض فساد از سوی غرب است. زندگی در دوران کمونیسم یا داستان‌هایی درباره آن، بخش بزرگ جوانان روسیه علیه روسیه نظر مغرضانه‌ای پیدا کرده‌اند. با ایجاد این باور که آمریکا ـ الدورادوی افسانه‌ای است و خیابان‌ها با طلا سنگفرش شده‌اند. موفقیت‌های تبلیغات آمریکایی در سراسر جهان، ضعف بزرگی برای روسیه است. امروزه سازمان‌های غیر‌انتفاعی با تأمین مالی واشنگتن در اثر تبلیغات موثر به اینکه پوتین دیکتاتوری است که دموکراسی را در روسیه سرکوب می‌کند، می‌توانند هزاران جوان روس را برای اعتراض به پوتین به خیابان‌ها بکشند. برای آنکه دولت روسیه اجازه فعالیت به این ستون پنجم را بدهد، اعتماد به دولت را  تضعیف می‌کنند. واشنگتن از این عدم اعتماد از سوی روس‌ها فشار را افزایش می‌دهد. از آنجا که واشنگتن و وابسته‌های اروپایی آن علیه روسیه هر دقیقه و هر ساعت، هر هفته و هر ماه و هر سال عمل می‌کنند، نظام دولتی روسیه می‌تواند دوباره همان‌طور که این مسئله در سال ۱۹۹۱ رُخ داد، سقوط کند. روسیه به‌هیچوجه آزادی عمل ندارد. حاکمیت روسیه هنوز تضمین نشده است.

واشنگتن سرچشمه جنگ است. آمریکا تنها کشوری است که سایر کشورها را مورد هجوم، بمباران قرار می‌دهد، افترا زده و تهدید می‌کند. تهدید جنگ فقط از سوی واشنگتن است. ترامپ یک مقام بلند‌پایه دولت ایران به‌نام قاسم سلیمانی را که با یک پرواز تجاری به عراق دعوت شده بود به قتل رساند. این همزمان هم یک جرم بود و هم عمل جنگی. روسیه واکنش ایران را مهار و محدود کرد و اکنون واشنگتن جانشین سلیمانی را تهدید به قتل می‌کند. جهان چشم خود را به این مسئله فروبسته است. آمریکایی‌ها را متقاعد ساختند که دشمن را در ایران، همچنین در روسیه، چین، کره شمالی و ونزوئلا ببینند. به‌طوری که هرچه بیشتر ایرانی کشته شود، آمریکایی‌ها از این تلقین شادتر می‌شوند. اروپا و ژاپن به‌عنوان وابسته‌های واشنگتن، برای اینکه محدودیتی در تلاش واشنگتن برای هژمونی جهانی در خدمت به اسراییل ایجاد ‌کنند، بی‌فایده‌اند. نتیجه‌گیری‌ها چنین هستند: جنگ آینده ما است. ویروس کرونا اگر تصور کنیم که این یک فریب جهانی، مانند آنفولانزای مرغی، سارس، آنفولانزای خوکی و غیره نباشد، افراد بسیار کمتری را تا سلاح هسته‌ای می‌کشد. در واقع، واشنگتن و جنگ‌های آن تهدید بزرگی برای زندگی بر روی زمین است. جهان در دام واشنگتن و جاه‌طلبی اسراییل قرار گرفته است. از آنجا که روسیه و چین از برخاستن و ایستادن امتناع می‌کنند و همچنان لاقیدانه به مداخلات آمریکا و احتمالاً حملات بیولوژیکی اقرار می‌کنند، جنگ آینده ما است. وقتی دکمه‌ای فشار داده شود، ما از زندگی ساقط خواهیم شد. مانند حیوانات، پرندگان، گیاهان و درختان. تنها ویرانه‌های ایجاد شده توسط واشنگتن باقی خواهند ماند.

* «پل کریگ روبرتس»  مفسر مشهور سیاسی و اقتصادی آمریکایی، در مقاله جدید خود بار دیگر تلاش می‌کند که به هم‌میهنان خویش نظرش را درباره اوضاع فعلی ژئولیتیکی و نقش مخرب آمریکا در آن گزارش بدهد. (سایت جنگ و صلح)