آشتی کردن طالبان با مردم افغانستان، راهی برای پایان جنگ…

نویسنده: مهرالدین مشید زهر پاشی های قومی و زبانی و توطیۀ…

 ترجمه‌ی شعرهایی از سردار قادر 

استاد "سردار قادر" (به کُردی: سه‌ردار قادر)، شاعر کُرد زبان،…

خموشی

 نوشته نذیر ظفر شــــــــد مــــدتی که ورد زبانم ترانه نیست آوای مــــن…

چشم براه وحدت

            چشمم براه  وحدت  پیوند وهمد لی جانم فدای وحدت وصد ق…

دوحه سر دوحه، پروسه های پیچیده و آرمانهای خشکیده 

نوشته از بصیر دهزاد  سومین کنفرانس در دوحه  درست سه هفته…

کور و نابینایان خرد

تقدیم به زن ستیز های بدوی و ملا های اجیر، آن…

فضیلت سیاسی و افغانستان

در نخست بدانیم٬ ماکیاولی در شهریار و گفتارها٬ در واقع…

بهای سنگین این خاموشی پیش از توفان را طالبان خواهند…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان بیش از این صبر مردم افغانستان را…

گلایه و سخن چندی با خالق یکتا

خداوندا ببخشایم که از دل با تومیخواهم سخن رانم هراسانم که…

(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

شکست مارکسیسم و ناپاسخگویی لیبرالیسم و آینده ی ناپیدای بشر

نویسنده: مهرالدین مشید حرکت جهان به سوی ناکجا آباد فروپاشی اتحاد جماهیر…

سوفیسم،- از روشنگری باستان، تا سفسطه گری در ایران.

sophism. آرام بختیاری دو معنی و دو مرحله متضاد سوفیسم یونانی در…

آموزگار خود در عصر دیجیتال و هوش مصنوعی را دریابید!

محمد عالم افتخار اگر عزیزانی از این عنوان و پیام گرفتار…

مردم ما در دو راهۀ  استبداد طالبانی و بی اعتمادی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان سرزمینی در پرتگاۀ ناکجاآباد تاریخ مردم افغانستان مخالف…

«
»

آغاز بررسی جنایات جنگی در افغانستان بوسیله محکمه بین المللی جزایی

محکمه بین المللی جزایی به تاریخ ۳ نوامبر ۲۰۱۷ موضع خویش را مبنی بر آغاز بررسی جنایات انجام یافته در افغانستان اعلام نمود. این نخستین اقدام ICC  پس از پیوستن افغانستان به عضویت آن در سال ۲۰۰۳ بوده و تا کنون قضایای مربوط به افغانستان از سوی آن محکمه زیر پوشش قرار نگرفته اند.

با آنکه این میتواند یک خبر خوش برای خانواده های قربانیان بوده و خواب جنایتکاران را اندکی برهم زند، اما محکمه بین المللی جزایی تنها قادر خواهد بود تا به جنایات انجام یافته پس از ۲۰۰۳ در افغانستان پرداخته در حالی که جنایات قبل از ۲۰۰۳ بدون بازخواست باقی خواهد ماند و مرتکبین آنها که اکنون در قدرت اند، از حلقه این پیگرد دور نگه داشته میشوند.

بدون شک سلسله جنایت در افغانستان از چهل سال بدینسو بدون ارتباط با یکدیگر نبوده، بلکه عاملان آن، همه در یک صف علیه مردم ما قرار گرفته و به نام ها و عناوین گوناگون قساوت روا داشته و خون ریخته اند. خلقی ها و پرچمی ها هزاران انسان آزادیخواه این سرزمین را در کشتار گاه ها مخوف شان سر به نیست نمودند، چنانچه آخرین سند جنایات شان زیر نام لیست مرگ (لیست ۵۰۰۰ قربانی) اخیرا انتشار یافت.  تنظیم ها داشته های مادی و معنوی ما را نابود کرده و تنها بیش از ۶۵۰۰۰ نفر را در کابل از دم تیغ کشیدند. کابلیان و مردم تمام افغانستان آن روز های سیاه یلغار تنظیمی را هرگز فراموش نکرده اند. و بالاخره امارت وحشت طالبی مانند سلف تنظیمی شان سیاست کشتار و زمین سوخته را پیاده نموده و تا امروز توحش شان پایان نیافته است.

با توجه به نکات بالا، اگر محکمه بین المللی نمی تواند و یا نمی خواهد به جنایات یاد شده در افغانستان بپردازد، در حقیقت بخش اعظم از جنایات جنگی طی سه دوره گذشته بار دیگر به باد فراموشی سپرده شده و عاملان آن که اکنون در قدرت اند به آسانی و با خیال راحت امروز نیز به قلدری و ددمنشی خود ادامه میدهند. درینصورت تنها عدالت است که قربانی معامله و یا بوروکراسی نهاد ها مدعی عدالت می گردند.

با آن هم میتوان از این اقدام محکمه بین المللی جزایی برای محاکمه ناقضان حقوق بشر و عاملان جنایت از سال ۲۰۰۳ تا حال سود برد؛ چون عاملان جنایت طی این دوره، یا خود حاکمان دوره های گذشته اند و یا هم با هزار و یک تار با آنان در پیوندند. بمباردمان و کشتار بوسیله نیروهای امریکایی در کنار انفجار و انتحار مخلوقات طالبی و داعشی آن، بخش بزرگ از جنایات این دوره را تشکیل میدهد. افزون بر آن جنایات «قصاب کابل» و سایر باند های تنظیمی که در حال حاضر زیر نام «اربکی» و «پولیس محلی» سبز شده اند را نیز میتوان شامل این دوره ساخت.

«انجمن اجتماعی دادخواهان افغان» معتقد است؛ تنها با تلاش های پیگیر خانواده های قربانیان، نهاد های واقعی عدالت طلب و شخصیت های مستقل و آزادیخواه است که میتوان جنایتکاران و حامیان شان را به محاکمه کشاند و عدالت را تامین نمود. هیچ نهادی تا زمانیکه که زیر فشار خواست های حق طلبانه مردم قرار نگیرد، کاری از پیش نخواهد برد.

«انجمن اجتماعی دادخواهان افغان»

۱۵ عقرب ۱۳۹۶ (۶ نوامبر ۲۰۱۷)